Permalänk
Medlem

Lösenordsskyddad BIOS

Hej!
Jag har en surface pro 3 och skulle vilja få åtkomst till bios, men när jag försöker gå in på bios så kommer en ruta upp som kräver ett lösenord för att komma in på bios. Är det någon som vet om det finns ett standard password till bios gör surface pro 3 eller om man kan göra något annat för att komma in på bios?

Permalänk
Medlem

@craxym: Inget standardlösenord. Det sätts av administratör/användare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

***bort/mod***
For the record, när jag säger att det inte är min dator så menade jag att jag gör installationer åt någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av craxym:

For the record, när jag säger att det inte är min dator så menade jag att jag gör installationer åt någon annan.

Folk här har ju berättat hur det ligger till. Det finns inget standard-lösen, det är satt av ägaren/administratören. Även om det skulle finnas ett sätt att kringgå lösenordsskyddet, varför skulle du behöva det, när det är din väns dator?

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Q. I have forgotten the UEFI password for my Surface Pro 3 device. How do I reset it?
A. You can't and this is by design as if there was some way to reset the password it would not be a viable way to secure the device. The only way to reset a forgotten UEFI password is to send the device back to the Microsoft service center who can reset it. The morale of the story is if you set a UEFI password make sure you write it down somewhere safe.

Permalänk
Medlem

Antingen har den du köpte datorn av lösenordet, är det från butik kanske du har fått en begagnad och bör återlämna. Har du inte lösenordet och den är köpt begagnad, eller stulen, så är du rökt tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ett lösenord vore rätt orimligt om det ändå bara gick att resetta.

Håller med om att det luktar fishy, men for the record så vill jag nämna att både jag själv, och personer i min vänskapskrets jag försökt hjälpa, har lyckats glömma bios-passwords.
Man tyckte att det verkade som en bra idé vid något tillfälle men sen så typ 2 år senare när man skulle in och mecka igen var det givetvis bortglömt.

Permalänk
Medlem

Wow vem orkar ha lösen till bios

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Wow vem orkar ha lösen till bios

Skolor och företag för att just sånt här inte ska hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Wow vem orkar ha lösen till bios

Jag, till exempel. Du ger fan i min dator, snor du den är den obrukbar -

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag, till exempel. Du ger fan i min dator, snor du den är den obrukbar -

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det e klart, bärbara datorer är det ju såklart bra för.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (spekulationer/anklagelser)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...