Permalänk

Koppla flera flätar på samma uttag

Hej!

Försöker skaffa mig en lite klarare bild av hur chassifläktar med 3-/4-pins kontakt fungerar.

Jag har problemet att jag behöver få in fler fläktar i mitt chassi men moderkortet har inte fler än 2 uttag för 3-pin.

Hur funkar det när man kopplar fler fläktar på samma uttag via t.ex. en 3-pin grenkontakt?

  • Sänks spänningen över samtliga fläktar eller belastas helt enkelt moderkortet mer?

  • Vad är skillnaden på att koppla till molex?

  • Kan jag i teorin koppla grenuttag på grenuttag till alla fläktar och vad skulle hända?

/H

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Hej!

Försöker skaffa mig en lite klarare bild av hur chassifläktar med 3-/4-pins kontakt fungerar.

Jag har problemet att jag behöver få in fler fläktar i mitt chassi men moderkortet har inte fler än 2 uttag för 3-pin.

Hur funkar det när man kopplar fler fläktar på samma uttag via t.ex. en 3-pin grenkontakt?

  • Sänks spänningen över samtliga fläktar eller belastas helt enkelt moderkortet mer?

  • Vad är skillnaden på att koppla till molex?

  • Kan jag i teorin koppla grenuttag på grenuttag till alla fläktar och vad skulle hända?

/H

Med en förgrening kommer spänningen i moderkortet inte ökas utan strömmen kommer bara delas upp då moderkortet tror att alla dina fläktar är en enda, du kommer alltså inte individuellt kunna kontrollera dem.

Enda skillnaden emellan molex och 3/4 pin är att med molex kan du inte styra hastigheten/rpm:en.

Ja, det kan du men jag skulle personligen inte dela upp det ALLT för många gånger då det bara kommer bli en lång krånglig procedur att få allting att köra på den rpm:en du vill osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Sänks spänningen över samtliga fläktar eller belastas helt enkelt moderkortet mer?

Fläktarna kopplas parallellt, så de får samma spänning och belastar moderkortet mer.

Skrivet av Irrationell:

Vad är skillnaden på att koppla till molex?

Att du inte kan styra fläktarna om du kopplar dem direkt till nätagget, de kommer alltid gå i en konstant hastighet. Vilket inte nödvändigtvis är någon nackdel, det kan fungera utmärkt om man får dem att snurra lagomt snabbt. Om du kopplar flera fläktar till samma kontakt på moderkortet så kan du oftast styra deras hastighet via BIOS eller program, men alla fläktar på samma kontakt kommer så klart få samma signal.

Skrivet av Irrationell:

Kan jag i teorin koppla grenuttag på grenuttag till alla fläktar och vad skulle hända?

Moderkortet klarar inte av att ge ut hur mycket ström som helst via en fläkt-utgång, begränsningen kanske står i manualen men troligtvis inte. 2-3 fläktar brukar inte vara något problem i alla fall.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag kör 5 eller 6 PWM-fläktar på samma kontakt och inget har explodera än, ta i trä. Utifrån vad jag kunde läsa mig till innan köp var dock att det inte skulle vara några som helst problem på dagens moderkort.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Travhäst:

Med en förgrening kommer spänningen i moderkortet inte ökas utan strömmen kommer bara delas upp då moderkortet tror att alla dina fläktar är en enda, du kommer alltså inte individuellt kunna kontrollera dem.

Enda skillnaden emellan molex och 3/4 pin är att med molex kan du inte styra hastigheten/rpm:en.

Ja, det kan du men jag skulle personligen inte dela upp det ALLT för många gånger då det bara kommer bli en lång krånglig procedur att få allting att köra på den rpm:en du vill osv.

Skrivet av perost:

Fläktarna kopplas parallellt, så de får samma spänning och belastar moderkortet mer.
Att du inte kan styra fläktarna om du kopplar dem direkt till nätagget, de kommer alltid gå i en konstant hastighet. Vilket inte nödvändigtvis är någon nackdel, det kan fungera utmärkt om man får dem att snurra lagomt snabbt. Om du kopplar flera fläktar till samma kontakt på moderkortet så kan du oftast styra deras hastighet via BIOS eller program, men alla fläktar på samma kontakt kommer så klart få samma signal.
Moderkortet klarar inte av att ge ut hur mycket ström som helst via en fläkt-utgång, begränsningen kanske står i manualen men troligtvis inte. 2-3 fläktar brukar inte vara något problem i alla fall.

Finns det någon säkerhetsrisk med att koppla för många? Och kan man räkna med samma hastighet vid
1: När fläktarna kopplade på egna separata kontakter
2: Kopplade på samma kontakt med förgrening.

Vill slippa molex och extra kablar i chassit men magkänslan säger att det finns mer kräm att hämta direkt från PSU än från moderkortets uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Hej!

Försöker skaffa mig en lite klarare bild av hur chassifläktar med 3-/4-pins kontakt fungerar.

Jag har problemet att jag behöver få in fler fläktar i mitt chassi men moderkortet har inte fler än 2 uttag för 3-pin.

Hur funkar det när man kopplar fler fläktar på samma uttag via t.ex. en 3-pin grenkontakt?

  • Sänks spänningen över samtliga fläktar eller belastas helt enkelt moderkortet mer?

  • Vad är skillnaden på att koppla till molex?

  • Kan jag i teorin koppla grenuttag på grenuttag till alla fläktar och vad skulle hända?

/H

1. Spänningsfallet sjunker vid seriekoppling men strömmen ökar. Vid parallellkoppling sjunker strömmen men spänningsfallet ökar. Större last oberoende hur du kopplar belastar matningen. I det ena fallet minskar hastigheten på fläktarna och i det andra riskerar du kortslutning.

2. Molex-kontakter sitter direkt på PSU till skillnad från Berg-dom som levererar ström via moderkortets ledningsbanor. Moles saknar dessutom PWM-styrning så det finns inget reglering av varvtal via mjukvara.

3. Se 1.

I stället för att bena ut dina frågor vidare, köp en fläkkontroller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Finns det någon säkerhetsrisk med att koppla för många? Och kan man räkna med samma hastighet vid
1: När fläktarna kopplade på egna separata kontakter
2: Kopplade på samma kontakt med förgrening.

Vill slippa molex och extra kablar i chassit men magkänslan säger att det finns mer kräm att hämta direkt från PSU än från moderkortets uttag.

1&2, Nej, det finns ingen säkerhetsrisk, bara värme (då det är möjligt att fläktarna inte orkar drivas med den lilla mängd ström de kommer få från moderkortet), det har du rätt i, jag hade också kopplat i psu:n (dock så kommer du då intekunna kontrollera rpm och volt)

Permalänk
Medlem

dem flesta moderkort klarar minst 1A/ utgång. bara läsa vad fläktarna drar i ström på maxvarv och räkna. mina drar 0.18A men eftersom jag kör dem på halvfart drar dem ännu mindre. jag skulle kunna ha 5st kopplade på en utgång på maxfart.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Tack för svar!