Radeon RX 580 från Asus och MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Är det bara jag som tycker att det känns som att Sweclockers känner sig tvungna att sätta "Bra köp" på dessa kort för att inte bli överöst med negativa kommentarer av "AMD-fanboys"? För mig är det tämligen uppenbart att dessa kort är skräp. Ett taffligt försökt att försöka återlansera samma produkt en gång till till följd av kraftigt ökat effektuttag.

Nej jag trodde att alla recensioner var tänkta att vara objektiva oavsett "färg".

Det kan väl vara ett bra köp även om det finns bättre köp
Det slår GTX 1060 6 GB i princip konstant och har 2 GB mer VRAM. Potentiellt mer framtidssäkert i DX12.
Visst det drar lite mer ström, men det är knappast katastrofalt. Det ligger i nivå med GTX 1080, som knappast är känt för att vara något strömslukande kort. Finns många som har dem även i mindre chassin. Vi har inte så dyr el i Sverige att allt som inte ger maximal FPS per Watt är skräp...

Den största nackdelen som jag ser det är att det är minst 500 kronor för dyrt i Sverige. I USA ligger det på ungefär samma prisnivå som GTX 1060 6 GB, men eftersom AMD hatar Europa och Norden i synnerhet betalar vi någon slags straffavgift för AMD-kort som inte verkar påverka Nvidia på samma sätt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Att folk orkar bry sig om elförbrukning. För några år sen drog korten dubbelt med ström men då gnällde folk inte.

Sitter ni på ett 200krs agg? Ett budget 500w agg klarar ju idag att dra runt ett riktigt kraftigt system.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer:
Handlar om värmeutveckling, nvidia kort ger mycket mer prestanda per watt just nu. Ljudnivå etc spelar rätt stor roll när det kommer till köp av grafikkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@Hymer:
Handlar om värmeutveckling, nvidia kort ger mycket mer prestanda per watt just nu. Ljudnivå etc spelar rätt stor roll när det kommer till köp av grafikkort.

Så du skulle helt klart köpa 1050 istället för 1080 då den senare drar betydligt mer? Den är ju tystare och kallare efter allt. Eller kanske inse att alla inte har samma krav eller värdesätter alla saker likadant.

Köper du nvidia blir det att pröjsa gsync skatten på ca 500kr per skärm. Dumt att stirra sig blind på en detalj (som råkar alltid vara det nvidia är bäst på för tillfället på något konstigt vis )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Så du skulle helt klart köpa 1050 istället för 1080 då den senare drar betydligt mer? Den är ju tystare och kallare efter allt. Eller kanske inse att alla inte har samma krav eller värdesätter alla saker likadant.

Köper du nvidia blir det att pröjsa gsync skatten på ca 500kr per skärm. Dumt att stirra sig blind på en detalj (som råkar alltid vara det nvidia är bäst på för tillfället på något konstigt vis )

Och enligt vissa har det som AMD inte är duktiga på ingen betydelse. Konstigt det där.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bra kort. Men om jag hade köpt ett RX 580 hade jag valt ett billigare kort med något mindre fläskig kylning. Det finns andra RX 580 -kort för 2 700 Kr i skrivande stund.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Och enligt vissa har det som AMD inte är duktiga på ingen betydelse. Konstigt det där.

Det där har ju böljat fram och tillbaka genom åren.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@anon127948:
Handlar snarare om att jag skulle hellre köpa ett 1060 än RX580 då 1060 drar 70W mindre i load. Går tystare och svalare med mindre påkostade kylare. I andra ord ett 1060 är trevligare att leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Att folk orkar bry sig om elförbrukning. För några år sen drog korten dubbelt med ström men då gnällde folk inte.

Sitter ni på ett 200krs agg? Ett budget 500w agg klarar ju idag att dra runt ett riktigt kraftigt system.

Det handlar nog mest om bortförklaringar till varför man inte ska välja eller välja en produkt. Man måste alltid hitta nånting att klaga på sådan är människan.

Har man dessutom ett vettigt kylsystem så märker man inte ens av dom extra watten som systemet drar annat än på pappret.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@AxMi-24:
Handlar snarare om att jag skulle hellre köpa ett 1060 än RX580 då 1060 drar 70W mindre i load. Går tystare och svalare med mindre påkostade kylare. I andra ord ett 1060 är trevligare att leva med.

Fast om du kollar på temperatur och ljudnivå:
http://www.sweclockers.com/test/23818-radeon-rx-580-fran-asus...

Då ser du att dessa RX 580 går tystare än nästan alla GTX 10x0. Ljudnivån beror mer på vilken kvalitet det är på kylaren än några watt hit eller dit. En billig blower-kylare kommer att låta mer även om kortet drar mindre ström. Så vill du ha ett kort som går tyst bör du kolla mer på vilken kylare som sitter på det än hur många watt det drar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Pepsin:
Grattis, du lyckades precis jämföra kort med eftermarknadskylare med referenskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Pepsin:
Grattis, du lyckades precis jämföra kort med eftermarknadskylare med referenskort

Det var ju precis det som är min poäng. Kylaren har mycket större påverkan på ljudnivån än effektåtgången
Så vill du ha ett kort som går svalt och är "trevlig att leva med" ska du inte stirra dig blind på strömförbrukningen utan köpa ett kort med bra kylare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Pepsin:
och vem lägger ned så högt premiumpåslag på ett mellanklasskort när 1070 inte är mycket dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Bra kort. Men om jag hade köpt ett RX 580 hade jag valt ett billigare kort med något mindre fläskig kylning. Det finns andra RX 580 -kort för 2 700 Kr i skrivande stund.

Tittar man på vad man betalar för så är Gtx1060 eller 1070 bättre om man träffar reaorna rätt. Det ända RX580 serien har bättre är 8gb vram som jag anser onödig för kortet i sig själv är för svagt innan vramet är flaskhalsen.

Tråkigt att amd inte har kommit i kapp Nvidia ordentligt som de börjat komma mot Intel

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hellmix:

Tittar man på vad man betalar för så är Gtx1060 eller 1070 bättre om man träffar reaorna rätt. Det ända RX580 serien har bättre är 8gb vram som jag anser onödig för kortet i sig själv är för svagt innan vramet är flaskhalsen.

Tråkigt att amd inte har kommit i kapp Nvidia ordentligt som de börjat komma mot Intel

Om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tittar man på vad man betalar för så är Gtx1060 eller 1070 bättre om man träffar reaorna rätt. Det ända RX580 serien har bättre är 8gb vram som jag anser onödig för kortet i sig själv är för svagt innan vramet är flaskhalsen.

Tråkigt att amd inte har kommit i kapp Nvidia ordentligt som de börjat komma mot Intel

Du har fel i allt. GTX1060 har lägre fps i spel och speciellt i DX12. GTX1060 vinner inte heller på pris över RX580.
8 GB grafikminne behövs visst. Mer grafikminne är alltid bättre. 8 GB är inte för mycket eller onödigt.
Med RX580 springer AMD ifrån Nvidias 1060 och 1060 Plus i mellanklassen (Om de inte redan var det innan med RX480)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

RX580 är utan tvekan snabbare än 1060, inget att diskutera ens, och kommer nog hålla det avståndet eller öka det längre fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

typisk internet-skrivare som inte har nått att skriva som ska bara påpeka som redan har skrivits. RX580 och GTX1060 ligger inom samma prisklass men som det är nu som reaor håller på till höger och vänster så kan man få ett GTX1070 för likvärdigt pris som ett RX580 som presterar sämre än GTX1070 då säger det sig själv vilket kort man skaffar.....

Skrivet av Zipparn:

Du har fel i allt. GTX1060 har lägre fps i spel och speciellt i DX12. GTX1060 vinner inte heller på pris över RX580.
8 GB grafikminne behövs visst. Mer grafikminne är alltid bättre. 8 GB är inte för mycket eller onödigt.
Med RX580 springer AMD ifrån Nvidias 1060 och 1060 Plus i mellanklassen (Om de inte redan var det innan med RX480)

Skickades från m.sweclockers.com

Fel i allt? om du tittar på testerna så presterar RX580 och gtx1060 likvärdigt i alla spel det är bara i Forza och BF1 som det är stört skillnad mellan koret annars sitter de och pendlar med 1-8fps övertag mot varandra hela tiden. Genomsnitten i slutändan är att de har likvärdig FPS och det gäller i alla upplösningar med DX11 och DX12. Så att säga att RX580 springer ifrån 1060-serien är att ta i. Det ända som försvarar mängden Vram är om man jobbar med program som kräver Vram eller mining. Spelande så är 8GB vram en onödig kostnad på mellanklassen för innan man maxar ut vramet så har koret gått på knäna p.g.a den har inte tillräckligt med kraft.

Skrivet av saigon:

RX580 är utan tvekan snabbare än 1060, inget att diskutera ens, och kommer nog hålla det avståndet eller öka det längre fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Tittar du ens på testerna och jämför kortens fps mot varandra eller tittar du på namnet och ser jahap de ligger över de är snabbare en det andra. Som jag skrev ovan jämför du allt överlag så presterar de likvärdigt i slutändan samma sak gäller priset.

Sen får man ha i bekanting att RX580 är 1år nyare än gtx1060 samt drar RX580 mer ström och då tycker man att det är självklart desto mer kräm ett kort drar desto starkare är det men inte i det här fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Citat:

Tittar du ens på testerna och jämför kortens fps mot varandra eller tittar du på namnet och ser jahap de ligger över de är snabbare en det andra. Som jag skrev ovan jämför du allt överlag så presterar de likvärdigt i slutändan samma sak gäller priset.

Sen får man ha i bekanting att RX580 är 1år nyare än gtx1060 samt drar RX580 mer ström och då tycker man att det är självklart desto mer kräm ett kort drar desto starkare är det men inte i det här fallet.

Orkar inte tjaffsa då det inte leder någon vart och ingen av oss kommer troligen vinna något.

Men bara för att:

Tester Rx580 vann:

Futuremark Firestrike 2/3
Futuremark TimeSpy 1/1
Unigine Superposition 1/1
Dx11 1920x1080 4/9
Dx11 2560x1440 6/9
Dx11 3840x2160 5/9
Dx12 1920x1080 5/6
Dx12 2560x1440 5/6
Dx12 3840x2160 5/6

När kortet klockas så vinner den 9 av 10 test emot 1060 oc.

Och Ang förbrukningen, det drar inte enormt häpnadsväckande mycket, så jag tycker det argumentet fallerar också. Grip inte efter halmstrån nu

Edit: Som sagt, inget att bråka om, varken 580 eller 1060 är några superkort som kommer gå till historien, snarare rätt mediokra kort båda 2. Blir intressantare "diskussioner" om dom kommer med något som kontrar 1080 eller värre förhoppningsvis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Att välja ut spel till grafikkortstestsviten är extremt svårt, och det är omöjligt att göra alla nöjda med urvalet. Jag tycker att vi har en bra bredd som det är nu med väldigt många olika grafikmotorer som presterar olika bra för AMD och Nvidia. Därtill vill vi också ha med spel som folk faktiskt spelar, och då är både Fallout 4 och GTA V extremt relevanta, där det sistnämnda dessutom både är snyggt och tungdrivet.

Jag hör dock vad du säger om avsaknaden av strategispel och det är något vi ska försöka gräva fram till nästa svit. Denna gång hittade vi helt enkelt ingen vettig kandidat.

Jag förstår att det är meningsfullt att även testa lite äldre spel som fortfarande är populära. Men det blir skevt när testsviten är så förhållandevis liten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

MSI har fortfarande bäst som helst kyllare.

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Enda fördelen med den här typen av kort är att vi som redan sitter på GTX 970 eller R9 290x inte behöver uppgradera på ett tag. Tråkigt att vara entusiast däremot.

Jag är faktiskt förvånad över hur väl 970 håller fortfarande, hade tänkt uppgradera i år, men kännde att det inte var värt riktigt. Såg DigitalFoundrys seria "4k on a budget" där de försöker köra 4k med ettt GTX970 på ungefär samma grafiska nivå som konserna gör, och det går väldigt bra faktiskt. Man får skruva lite på inställningarna.

Skulle nästan våga säga att ett 970 är i många fall bättre än ett RX580, med tanke på att 970 klockar så galet bra. Så länge man inte kör slut på minnet. Upp till 1440p borde det vara väldigt lika i praktiken.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm