Permalänk

Bra mail program?

Så jag har använt windows 10 mail program vilket fungerade bra tills jag uppdaterade datorn, då gick den automatiska uppdateringen sönder. Idag bestämde jag mig för att fixat, 7 timmar senare så fixade jag det, förutom att jag inte kan lägga till mina google konton, utan får "Something happened" + en fel kod vilket inte hjälpte.

Så nu letar jag efter ett nytt mail program som fungerar. Och har några kriterier,

1. Stöd för flera konton (Gmail, hotmail, helst i samma map).
2. Inte vara resurs krävande.
3. Ingen complex UI (tyckte om MS UI och att den sammanfogade mail historiken. Tyckte dock inte om deras "focus" filter som gömmer mejlen).

Thuderbird tycker jag inte om då mejlen blir så små.

Någon som har några förslag?

Permalänk
Medlem

Jag kör på eM Client, tidigare körde jag Windows Mail (den urgamla varianten) då jag gillade hur det fungerar. Tycker eM Client fungerar liknande och dugligt allafall.

Sen beror det lite på vad du tycker är resurs krävande eller vad som är ett komplex UI. eM client för mig drar 90MB ram och thats it. UI't ser mycket likt ut vilken mail klient som helst tycker jag.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Thuderbird tycker jag inte om då mejlen blir så små.

Vad menar du? Har använt det på både 31.5" och 15" 3840x2160 paneler utan problem.

Vill du öka storleken så är det väl bara ställa in antingen manuellt eller med plugin?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag kör på eM Client, tidigare körde jag Windows Mail (den urgamla varianten) då jag gillade hur det fungerar. Tycker eM Client fungerar liknande och dugligt allafall.

Sen beror det lite på vad du tycker är resurs krävande eller vad som är ett komplex UI. eM client för mig drar 90MB ram och thats it. UI't ser mycket likt ut vilken mail klient som helst tycker jag.

RAM spelar väl inte så stor roll då det är till för att användas, har 16GB och kör med webbläsaren i en RAM drive, tar det slut så köpa jag till 16GB för att få 32GB, då löser man det problemet.

Var väl mer CPU kraften som jag inte vill att den ska dra av.

Men ska kolla eM Client.

Skrivet av philipborg:

Vad menar du? Har använt det på både 31.5" och 15" 3840x2160 paneler utan problem.

Vill du öka storleken så är det väl bara ställa in antingen manuellt eller med plugin?

Tänkte mer på detta

Och vill ha själva mejlen ska ta upp större yta. Som detta,

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju bara att dra i listen som separerar själva mejlen från deras innehåll så får du en större yta:

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Jag vet inte om jag förstod dej rätt men jag försöker... I Thunderbird kan du i Tools-> Options-> Display-> Advanced, ändra så mailet du vill läsa öppnas i en egen flik.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Thunderbird eller Outlook (från Office) är det som gäller, finns inte mycket annat som alternativ på Windows.

Thunderbirds utseende kan du konfigurera och det ser inte riktigt ut som din gamla screenshot som standard längre, vill du ha tre vertikala kolumner istället för standard-layout så är det bara att ställa in och e-postfältet kan vara så stort som du vill. http://kb.mozillazine.org/Window_layout_-_Thunderbird#Layouts

Permalänk
Medlem

@Frejoh466:
Kom precis på ett alternativ till Thunderbird : Opera Mail.

https://www.opera.com/computer/mail

FossaMail utvecklas inte längre så den är nog inte speciellt säker inom en snar framtid.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

@Elghinnarisa
eM Client verkar bara ha support för 2 konton för gratis versionen. Jag behöver 4.

@Andreaz1
Skulle vilja ha allt på samma fönster och inte bläddra i tabs.

Skrivet av Petterk:

Thunderbird eller Outlook (från Office) är det som gäller, finns inte mycket annat som alternativ på Windows.

Thunderbirds utseende kan du konfigurera och det ser inte riktigt ut som din gamla screenshot som standard längre, vill du ha tre vertikala kolumner istället för standard-layout så är det bara att ställa in och e-postfältet kan vara så stort som du vill. http://kb.mozillazine.org/Window_layout_-_Thunderbird#Layouts

Det verkar ju som att Thunderbird är ena vettiga alternativet. Tycker dock att det är ganska tungt jämfört mot windows 10 mail app.

Så antingen spendera mer tid till att försöka fixa windows 10 mail app, eller att se om Thunderbird går att få den att fungera som jag vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

@Andreaz1
Skulle vilja ha allt på samma fönster och inte bläddra i tabs.

Det har du ju, med tre olika alternativ till layout.

Permalänk
Inaktiv

Mailbird finns också, men som sagt det är också limiterat med konton på gratis varianten, jag skaffade "lifetime" licens helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

@Elghinnarisa
eM Client verkar bara ha support för 2 konton för gratis versionen. Jag behöver 4.

@Andreaz1
Skulle vilja ha allt på samma fönster och inte bläddra i tabs.

Det verkar ju som att Thunderbird är ena vettiga alternativet. Tycker dock att det är ganska tungt jämfört mot windows 10 mail app.

Så antingen spendera mer tid till att försöka fixa windows 10 mail app, eller att se om Thunderbird går att få den att fungera som jag vill.

Kom t.o.m. på att du får välja vilket utseende/layout panelerna ska ha när du installerar Thunderbird.

Eftersom några alternativ har diskuteras så kan jag väl gå igenom de lite snabbt.

eM Client, betalprogram med en begränsad gratisvariant med max 2 konton och inte tillåtet att använda kommersiellt. Exchange och Gmail-stöd. Bygger på .NET, C#. Rent Windowsprogram.

Mailbird, betalprogram med gratisvariant, oklart vad begränsningarna är. C# bygger det på igen, integration med sociala medier och några chat/IM-tjänster. Danskar verkar stå bakom det, också Indoneser och Amerikaner verkar inblandade. Windowsprogram.

Nylas Mail, open source och korsplattform, har visst varit stängd och öppnats upp igen (från att tidigare varit gratis, sen stängd och nu gratis igen). Kan inte säga så mycket annat, men den bygger på Electron, React och Flux i.a.f. Är tänkt att vara utbyggbar med extensions, och har olika teman. Finns i betalversion också. Osäker på vad den stödjer för tjänster, men Gmail eller vanliga IMAP-tjänster verkar funka. Nylanseringen ska väl ha gjort den – Basic – oberoende av Nylas molntjänster.

Opera Mail, bygger på gamla Presto och uppdateras inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

@Elghinnarisa
eM Client verkar bara ha support för 2 konton för gratis versionen. Jag behöver 4.

Ja fy fan vad hemskt att ge en slant till de som har utvecklat programvaran. Har själv köpt eM Client och jag ångrar det inte en sekund.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Ja fy fan vad hemskt att ge en slant till de som har utvecklat programvaran. Har själv köpt eM Client och jag ångrar det inte en sekund.

Ja fy fan att man inte vill betala när man letar efter gratis alternativ.

Förövrigt så ska jag testa och se om jag gillar Thuderbird, var ju ett tag sedan jag använde, så kanske har blivit bättre sen dess.