Permalänk
Medlem

Tele2 Mobilt Bredband Unlimited?

Halloj!

Jag vill ha lite åsikter angående tele2s mobila bredband som är obegränsad!
Sitter nämligen på ett ADSL internet idag och det är väldigt låg hastighet och inte alls stabilt.

Denna mätning har jag på min mobil ifrån mitt hus i Örnsköldsvik på en Galaxy S6

Hur är stabiliteten & Hastigheten på 4G? Går det att spela på?
Är det verkligen "obegränsat" ?

Och att installera Fiber är verkligen ingenting som kommer hända då det kostar för mycket ^^

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Ja, den är verkligen obegränsad. Du måste dock verifiera dig för varje 1GB efter att du använd 5GB. Telenor behöver det inte om jag inte missminner mig.
2. Hastigheten du får just nu är Telia, inte säkert att hastigheten är den samma för Tele2.
3. Ping för 4G kan vara väldigt varierande, så även om du får 1000/1000 kan det uppstå problem i spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det rekommenderas inte att spela på varjen 4G eller WiFi. Fast nät och kabel är det som gäller. Har du problem med din ADSL-förbindelse bör du felanmäla den till leverantören.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat en del på 4G, med mycket bra täckning (precis som du har). Det fungerar bra, även om man märker att man kan få en latency på upp mot 60ms i vissa spel. Så det går att märka av, men det är helt okej om man är casual gamer. En stabil adsl uppkoppling ger ju lägre latency stabilt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att läsa att fiber kostar för mycket när det är 2017..

För övrigt kan 4G funka så länge man har bra täckning och inte spelar typ CS:GO som kräver bra ping.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

1. Ja, den är verkligen obegränsad. Du måste dock verifiera dig för varje 1GB efter att du använd 5GB. Telenor behöver det inte om jag inte missminner mig.

Båda har 20GB / 5GB nu.

Skrivet av Dum:

Och att installera Fiber är verkligen ingenting som kommer hända då det kostar för mycket ^^

Vad är för mycket?

Men ja, det går oftast fint att spela på 4G, särskilt om du är normalspelare och inte satsar på att bli proffs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Båda har 20GB / 5GB nu.

Vad är för mycket?

Men ja, det går oftast fint att spela på 4G, särskilt om du är normalspelare och inte satsar på att bli proffs.

20.000+ om jag gräver själv ._.

Ett annat alternativ är väl radiofiber, men har inte hört så mycket om det

Spelar en hel del Overwatch & Cs, kanske är en 50/50 då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dum:

20.000+ om jag gräver själv ._.

Ett annat alternativ är väl radiofiber, men har inte hört så mycket om det

Spelar en hel del Overwatch & Cs, kanske är en 50/50 då

Det är normalpris.
Antar att det är en villa på din beskrivning, då bör du kunna räkna in det i lånet så blir månadskostnaden troligen lägre än både ADSL och obegränsat 4G.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är normalpris.
Antar att det är en villa på din beskrivning, då bör du kunna räkna in det i lånet så blir månadskostnaden troligen lägre än både ADSL och obegränsat 4G.

Vilket lån?
Det var 24.000 förra året för anslutning, 2017 höjde dom priset. Om jag gör grävning med egen maskin så tillkommer det för tillstånd och uppgrävning av kommunal mark, får betala kabel och utrustning, blir en slant alltså :/

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med Tele2 nu.

Ej lyckats hitta om det beror på 4g routern Dovado 4GR eller Tele2. Men när jag kollat på webb tv(svt play och eurosportplayer) i cirka 2 timmar, börjar det buffra enormt och med det menar jag att det fungerar i 5sekunder bilden pausas och är still i 5 sekunder och så där fortsätter det. Ibland börjar det fungera bra av sig själv, ibland hjälper det att stänga av routern en kvart, ibland hjälper ingenting. Har försökt tänkt om det sammanträffar med något speciellt väder. Men verkar väldigt slumpartat.

Men med det sagt, kanske det är min utrustning som det är fel på.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Jag har ett problem med Tele2 nu.

Ej lyckats hitta om det beror på 4g routern Dovado 4GR eller Tele2. Men när jag kollat på webb tv(svt play och eurosportplayer) i cirka 2 timmar, börjar det buffra enormt och med det menar jag att det fungerar i 5sekunder bilden pausas och är still i 5 sekunder och så där fortsätter det. Ibland börjar det fungera bra av sig själv, ibland hjälper det att stänga av routern en kvart, ibland hjälper ingenting. Har försökt tänkt om det sammanträffar med något speciellt väder. Men verkar väldigt slumpartat.

Men med det sagt, kanske det är min utrustning som det är fel på.

Hade lika sant med obegränsade Telenor för några år sedan. Belastade man länge sjönk farten till 56k hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Tele2 har inga obegränsade mobila bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Tele2 har inga obegränsade mobila bredband

Nej men dom har mobil abbonemang som är obegränsade, där extra simkort ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dum:

Vilket lån?
Det var 24.000 förra året för anslutning, 2017 höjde dom priset. Om jag gör grävning med egen maskin så tillkommer det för tillstånd och uppgrävning av kommunal mark, får betala kabel och utrustning, blir en slant alltså :/

Om du inte har lån och det är en villa så är det ju korkat att titta efter 4G och ADSL istället för 24K för fiber, men vad som gömmer sig i dina tillstånd kan ju göra skillnad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dum:

20.000+ om jag gräver själv ._.

Ett annat alternativ är väl radiofiber, men har inte hört så mycket om det

Spelar en hel del Overwatch & Cs, kanske är en 50/50 då

Det är billigt, det ökar värdet på din bostad, i de flesta fall jag känner till har det ökat värdet mer än vad det kostade att installera. Om du har en villa utan lån i bakfickan så kan investeringen av fiber knappast vara något att ens fundera över? Jag skulle år 2017 ALDRIG flytta till en bostad, varken lägenhet, villa eller hydda utan att iaf ha minst en RJ45-kontakt ansluten med 100/100 minimum just nu från IPS:en men med hårdvara som iaf klarar 1 Gbit/s.

Av ren nyfikenhet, varför drog du inte in riktigt internet i samband med de övriga i området om man får fråga?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det "obegränsade" abonnemanget är till för mobiltelefoner, inte något annat. Just därav att dom har satt en begränsning efter 5GB där man måste svara "Ja" på ett SMS för varenda GB av surf du använder.

Permalänk
Medlem

Använder unlimited själv som huvud bredband på landet där jag bor. 5gb spärren har jag aldrig märkt av även då jag haft en dags förbrukning på max 12gb.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hade lika sant med obegränsade Telenor för några år sedan. Belastade man länge sjönk farten till 56k hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant att man inte är själv!

Ska kolla om det sker efter samma tid varje gång!

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Avstängd

Min bror spelar via en 4G mast, och har en 4G router, fungerar bra..han pingar lågt..men börjar han streama en film samtidigt som han spelar så skjuts pingen till taket..så det är en sak åt gången. Vet inte vilken leverantör han kör med.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är billigt, det ökar värdet på din bostad, i de flesta fall jag känner till har det ökat värdet mer än vad det kostade att installera. Om du har en villa utan lån i bakfickan så kan investeringen av fiber knappast vara något att ens fundera över? Jag skulle år 2017 ALDRIG flytta till en bostad, varken lägenhet, villa eller hydda utan att iaf ha minst en RJ45-kontakt ansluten med 100/100 minimum just nu från IPS:en men med hårdvara som iaf klarar 1 Gbit/s.

Av ren nyfikenhet, varför drog du inte in riktigt internet i samband med de övriga i området om man får fråga?

Alright, man får ta sig en funderare på detta.
Det har inte dragits in riktigt i området jag bor i, det är någon enstaka som har dragit in det