Permalänk
Avstängd

Best 'Bang for buck'?

Jag har en maskin nu som jag byggt själv, den fungerar extremt väl att gejma med med tanke på det låga priset.

Den näst senaste uppgraderingen var ny CPU G3258 till en I5a 4690K. Spelmässigt har jag inte märkt nån skillnad då GPU(erna) bottnar ut långt innan CPU'n.

Den senaste uppgraderingen var från att köra två 560Ti i SLI/ibland var den ena bara för V-sync. Till ett rabatterat Sapphire RX 460 2GB (kantstöt kartong 800 kr). Prestandad blev densamma, men ljudnivån, TDP och värmen sjönk drastiskt

Så till min fråga. Ska jag investera i ett till RX 460 med 2 GB eller lägga en hundring till (ca 1,3 K) och få ett RX 460 med 4 GB att köra i Crossfire. Jag vet att för Nvidia kort vore detta idiotiskt och där är jag väl påläst men när det kommer till AMD kort vill jag minnas att de kan använda mer utrymme vid Crossfire trots att det ena är större.

Eller ska jag lägga/spara pengar till ett kort i Geforce 1000-serie?

Ett billigt 1060 skulle jag kunde välja med 3 GB finns för strax under 2,3K.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Spara till ett GTX 1060. Alternativt 480/580 4GB.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Bang for buck ligger RX 470/480 bra till, alternativt de nytillkomna RX560/570/580. Där de två senare är mindre revisionsförändringar från föregående, medan RX560 är en fullskalig "RX460". Där får du lite vinster, men jag är inte säker på om kostnaden motiverar prestandavinsten. RX460 är till synes en dålig kombination att köra i CF, då ett enskilt RX470 är både billigare och kraftfullare.

Jag kommer själv köpa ett RX560 framöver, då det räcker för mina behov. Men i din sits vet jag inte om det är värt att göra en uppgradering eller köra CF på RX460/RX560(vill minnas att det ska gå att köra som så, alltså olika modeller när det handlar om Crossfire X(osäker)).

Tillåter din budget att du lägger 2000-3000SEK är troligen någon av de modeller jag nämner ovan det bästa beslutet, alternativt ett GTX 1060(eller föregående generation Geforce från andrahandsmarknaden).

Permalänk
Medlem

Köp begagnat. Det är mest bang for the buck. Har själv gjort, och sett andra här göra helt galna deals.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Spara lite till och köp detta kort mycket bättre och bang for the buck. https://www.inet.se/produkt/5403327/msi-radeon-rx-580-4gb-arm...

Permalänk
Medlem

För 2.000:- till 2.500:- borde du ju kunna få ett begagnat 980 Ti, som fortfarande slår RX4/580 och 1060 på fingrarna något rejält! Skulle iaf. undvika all sorts multi-GPU inom överskådlig framtid och satsa på ett lite bättre kort istället.

Permalänk
Medlem

Mest pang för pengen sett över alla kort inom alla kategorier ger RX 580 4B, presterar något bättre än de flesta GTX 1060 i de flesta spel. Här har du ett bra Sapphire för 2400 hos Komplett och Duston om du kan vänta några dagar på att den ska komma in i lager https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4290353
Begagnat är ännu mer prisvärt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian