Hur många distanser med define s chassi+asus z270h

Permalänk
Medlem

Hur många distanser med define s chassi+asus z270h

Hej
Jag har ett fractal design define s chassi och ett asus strix z270h moderkort, i moderkort manualen står inget om distanser utan att 8 skruvar ska i, men i chassit så finns det 9 st platser där A är markerat, vilket jag antar är atx kort, men frågan är hur många och på vilka platser ska jag sätta i distanser?

Permalänk
Medlem

Skulle sätta en distans på varje ställe där hål i moderkortet korresponderar med hål i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Skulle sätta en distans på varje ställe där hål i moderkortet korresponderar med hål i chassit.

Ok så på 8 platser då? När det står 8 skruvar i manualen så är det 8 distanser det gäller helt enkelt?
Sorry för nooberiet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sätt distanserna på chassit där det korresponderar med hålen i moderkortet, sätt moderkortet på distanserna, skruva i skruvarna i distanserna genom hålen i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolio:

Ok så på 8 platser då? När det står 8 skruvar i manualen så är det 8 distanser det gäller helt enkelt?
Sorry för nooberiet

Skickades från m.sweclockers.com

Det står 8 screws i manualen men på bilden under så finns det bara 7 hål? På kortet finnd bara 7 markerade hål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Sätt distanserna på chassit där det korresponderar med hålen i moderkortet, sätt moderkortet på distanserna, skruva i skruvarna i distanserna genom hålen i moderkortet.

Jag förstår men tycker det va konstigt att det står 8 i manualen när det bara är 7 hål som är aktuella, ville bara dubbelkolla innan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser bara 7 hål, så är väl bara använda dom som finns :^)

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: va iväg och köpte Windows 10, men asså det hålet längst till höger i mitten finns inte i chassit.....

Permalänk
Medlem

@Diabolio: hålet där distansen sitter är ca 1 cm för långt åt höger på chassit, så det går inte att skruva i det hålet på moderkortet..?

Permalänk
Medlem

Använd bara moderkortets hål. Låt inga distanser som inte passar moderkortet sitta kvar under, korslutning kan bli resultatet.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

@Gorham: yes jag förstår men det är bara distanser i där moderkortet har sina hål, MEN det saknas ett hål i chassit på en av moderkortshålen, det längst till höger

Permalänk
Medlem

@Diabolio: det går inte att fästa nån skruv eller distans där

Permalänk
Medlem

Det står fel i manualen, det är 6st fästpunkter. Sista hålet är för 3D-printade fästanordningar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolio:

@Gorham: yes jag förstår men det är bara distanser i där moderkortet har sina hål, MEN det saknas ett hål i chassit på en av moderkortshålen, det längst till höger

Skippa det hålet? Är bara att vara lite småförsiktig sen när du trycker i 24pin och usb headern

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Skippa det hålet? Är bara att vara lite småförsiktig sen när du trycker i 24pin och usb headern

Ja du kan ju alltid hålla emot (brukar gå att få in lite av ett finger mellan moderkort o chassi) om du är orolig för att knäcka men så länge du tar det lugnt och försiktigt ska det gå bra, de är ganska flexibla grejer. Lycka till

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: tack så mycket alla! En liten fråga till: första starten sen är det in i bios direkt som gäller va? Sen starta om med Windows stickan i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolio:

@jOnÄTÄn: tack så mycket alla! En liten fråga till: första starten sen är det in i bios direkt som gäller va? Sen starta om med Windows stickan i?

Bios (UEFI på modernare datorer) behöver du nödvändigtvis inte gå in i. Kan hända att du behöver ändra boot ordning så det tar ditt USB först men de senaste datorerna jag byggt har löst det automatiskt om det inte hittar en disk med operativsystem på. Det lär du upptäcka rätt fort om du inte kommer in i windows installationen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: ok så Windows stickan I på första starten? Sen så glömde jag ta bort en distans som sitter själv precis jämte moderkortet, är det farligt på nåt sätt? Måste ta ur allt för att lossa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolio:

@jOnÄTÄn: ok så Windows stickan I på första starten? Sen så glömde jag ta bort en distans som sitter själv precis jämte moderkortet, är det farligt på nåt sätt? Måste ta ur allt för att lossa den

Ja Windows stickan ska ju vara i så att du kan välja att boota från den. (hårddisken/ssdn du ska installera windows på ska också vara inkopplad)

Sitter distansen bredvid moderkortet så du ser den eller sitter moderkortet monterat ovanför den? Sitter den bredvid gör det ju inget mer än att det kanske blir estetiskt fult.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: det sitter en distans någon millimeter ifrån moderkortet som jag glömde skruva bort, kan den sitta där??

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: inte under men preciiiis jämte på högersidan om kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolio:

@jOnÄTÄn: det sitter en distans någon millimeter ifrån moderkortet som jag glömde skruva bort, kan den sitta där??

Kommer den i kontakt med moderkortet på något vis? Annars är det ju inget problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: nej det är 1 millimeter ifrån att röra vid kanten på kortet