100% diskanvändning, 99% ram, inga program

Permalänk
Medlem

100% diskanvändning, 99% ram, inga program

Goddag!
Satte mig nyss vid datorn och undrade varför den var så förbannat seg. Öppnar aktivitetshanteraren och möts av detta:
C: och RAM i full kareta. Inte nog med det, när jag trycker "Stäng av" startar datorn bara om, eller snarare laddar bara om Windows. Någon som har träffat på liknande problem? Kanske har att göra med nya Windowsuppdateringar?
Tack på förhand!

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Hedersmedlem

.... Killer Network på gång igen?

Vad menar du med att datorn startar om när du trycker stäng av? Löser det inte problemen åtminstone tillfälligt?

Permalänk
Medlem

Vilka processer är det som tar upp all cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Vilka processer är det som tar upp all cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Cpu:n är ok, ram och disken är på full gång dock. Syns inte vad som tar upp allt

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

.... Killer Network på gång igen?

Vad menar du med att datorn startar om när du trycker stäng av? Löser det inte problemen åtminstone tillfälligt?

Må hända! Menar att det inte går att stänga av datorn, annat än via drastiska åtgärder som jag fick vidta. Efter det har det dock varit ganska lugnt, men något är inte som det ska.

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 har Killer NIC så det verkar vara problemet.

När ska dom får ordning på sin programvara?

Permalänk
Medlem

Ingen aning vad som händer med din diskanvändning, men kan ha en potentiell lösning på RAM-användningen.

Har haft problem på min GA-Z170X-Gaming 3.
Problemet har varit Killer NIC i kombination med "Windows Network Data Usage Monitoring Driver".
Problemet för mig har uppstått när jag använt större mängder data, ibland har det triggats av att bara buffra videor i webbläsaren, men oftast har det triggats av nedladdningar i uTorrent. När "det händer" så börjar RAM-användningen sakta stiga uppåt en procent i taget ända tills datorn segar ner sig.

Men som tur är så är lösningen väldigt enkel, det är bara att disabla denna "Windows Network Data Usage Monitoring Driver":
Clicka på Windows+R, skriv regedit och klicka enter, gå sedan till:
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu
Högerklicka på "Start" och klicka på "Ändra..."och skriv en 4 under "Data:" och klicka på OK

Edit: Har fått göra detta två gånger och båda gångerna har det funkat, första gången var för länge sen, och sen började det hända igen efter jag skaffade Windows Creators Update, men samma lösning fixade problemet då igen

Edit igen: Detta problemet jag pratar om visade inte heller vad som faktiskt använde all RAM, det visades inte i varken Aktivitetshanteraren eller Process Explorer

Permalänk
Medlem

Konstigt att det inte syns i akt hanteraren, har du sorterat listan så att max är överst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ingen aning vad som händer med din diskanvändning, men kan ha en potentiell lösning på RAM-användningen.

Har haft problem problem på min GA-Z170X-Gaming 3.
Problemet har varit Killer NIC i kombination med "Windows Network Data Usage Monitoring Driver".
Problemet för mig har uppstått när jag använt större mängder data, ibland har det triggats av att bara buffra videor i webbläsaren, men oftast har det triggats av nedladdningar i uTorrent. När "det händer" så börjar RAM-användningen sakta stiga uppåt en procent i taget ända tills datorn segar ner sig.

Men som tur är så är lösningen väldigt enkel, det är bara att disabla denna "Windows Network Data Usage Monitoring Driver":
Clicka på Windows+R, skriv regedit och klicka enter, gå sedan till:
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu
Högerklicka på "Start" och klicka på "Ändra..."och skriv en 4 under "Data:" och klicka på OK

Edit: Har fått göra detta två gånger och båda gångerna har det funkat, första gången var för länge sen, och sen började det hända igen efter jag skaffade Windows Creators Update, men samma lösning fixade problemet då igen

Det förklarar hur problem uppstod, hade precis laddat ner ett spel på steam. Får prova det du föreslår, tack!

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Konstigt att det inte syns i akt hanteraren, har du sorterat listan så att max är överst?

Skickades från m.sweclockers.com

Det gjorde jag, syntes inget utöver det vanliga (förutom att användningen låg på 99%).

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Äksol:

Det förklarar hur problem uppstod, hade precis laddat ner ett spel på steam. Får prova det du föreslår, tack!

Inga problem
Enda "nackdelen" är att den här inte fungerar längre:

Men känns inte speciellt sannolikt att det är något som du kollar på ändå.

Och själv kan jag bara kolla på mina routrar (har ena som switch) hur mycket data som passerat genom varje specifik ethernet-port istället :^)

Permalänk
Medlem

Om du har installerat Killer-programvaran, avinstallera den i så fall och installera endast drivrutinerna. Programvaran är ökänd för att orsaka såna här problem.

När det gäller diskanvändningen så är det troligtvis bara Windows som swappar för att minnet är slut. D.v.s. Windows använder hårddisken som backup-minne, vilket är vad som gör datorn slö eftersom hårddisken är rejält mycket långsammare än hårddisken (även om du har en SSD).