Permalänk
Medlem

PC crashar slumpmässigt vid användning

Hej, undrar om någon kan hjälpa mig med ett rätt så stort problem jag har med min PC.

Jag har letat olika alternativ på nätet men ej hittat något som fungerat.

Jo det är så att helt slumpmässigt slutar min dator att fungera, mitt nätverk finns kvar men jag kan inte gå ut på någon sida alls. Jag kan inte stänga av datorn förutom att trycka direkt på PCn. Om jag är med i något sorts samtal med andra blir jag bortkopplad även om jag har nätverk. Jag kan heller ej starta något program som jag har på min PC. Dock om jag startar om min PC fungerar den för en stund till tills samma sak händer, vilket har gjort att jag behövt starta om den flera gånger per dag.

Har testat följande:
-Rengjort den på damm
-Kört diskrensning
-Kört diskfragmentering
-Uppdaterat Windows
-Laddat ned Malwarebytes och rensat datorn på hot hittat ur det programmet

Min PC :
-Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
-Processor: Intel Core i5 4670K 3.40GHz
-Processorkylare: Intel Standard
-Moderkort: ASUS B85-PLUS ATX
-Minne: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
-Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 760 2GB Windforce R2
-Hårddisk: Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB
-Nätaggregat: Corsair CX600M 600W
-Övrig kylning: 1st. 200mm, 1st. 120mm
-Övriga komponenter: ASUS DVD±RW DRW-24F1ST
-Temperaturer: 38C Vanligt, 65C vid körning av spel

Riktigt tacksam för förslag

Permalänk
Medlem

@WajNubz:
Kontrollera i loggboken om det finns något som kan tala om vad som händer.
Här Datorn restartas har jag skrivit till en annan person hur man startar loggboken & ser efter eventuella fel i den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack för ditt svar. Har öppnat loggboken och hittar Varningar, Fel, samt Kritisk. I varningarna står det i de flesta att det har med DNS-servrar att göra, och i vissa står det om Kernel-PnP.
Jag har testat lägga till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 i IPv4 Protokollet för DNS-servrar men problemet dök ändå upp upp efter en stund igen.

Fel-rapporterna i loggboken har väldigt skilda anledningar varför ett fel inträffade, exempelvis när jag har öppnat facebook eller att discord påverkade felet.

Permalänk
Inaktiv

Skulle tro att det är något annat än det, tror de allra flesta har errors där på en fungerande pc. Rätta mig om jag har fel.
Dra hem win 10 usb boot från microsoft och kör utan cd key option de har.

Permalänk
Medlem

@WajNubz:
Om den med Kernel-PnP har eventid:219, så är det i regel drivrutins relaterat.
Här finns lite länkar om det:
kernel-pnp

DNS fel är inte ovanligt och kan bero på många olika saker.
Så det är svårt att ge något direkt svar på vad det kan vara.

@anon34443
Du har både rätt & fel.
Det finns massa i loggboken även på en fungerande dator, men de flesta är information & varningar bara, det bör inte finnas någon kritiskt, om det finns det bör man kolla upp vad det är.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tror jag nu har hittat felet. Det låg i loggboken samt att jag behövde ändra vissa dokument i regedit utifrån loggbokens error. Tack för samtliga svar