Flytta över hårddisk med Linux till min Mac?

Permalänk
Medlem

Flytta över hårddisk med Linux till min Mac?

Hejsan

Jag skaffat mig en första generationens Macbook med intel processor. jag tycker inte om OSX så jag bestämmer mig att köra Linux på den. Saken är att jag redan har en laptop med Linux på som jag inte använder längre, kan jag då flytta över hårddisken från den gamla laptopen till Macen utan att det uppstår en massa problem? Tänker att det blir enklare att göra såhär så slipper jag installer någon dst från scratch då jag redan har en hårddisk med OS liggandes.

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Hejsan

Jag skaffat mig en första generationens Macbook med intel processor. jag tycker inte om OSX så jag bestämmer mig att köra Linux på den. Saken är att jag redan har en laptop med Linux på som jag inte använder längre, kan jag då flytta över hårddisken från den gamla laptopen till Macen utan att det uppstår en massa problem? Tänker att det blir enklare att göra såhär så slipper jag installer någon dst från scratch då jag redan har en hårddisk med OS liggandes.

Tack på förhand

Borde inte vara något problem. Kom ihåg att inte röra den andra disken på en vecka för att vara säker på att det går bra med nya linux då jag gjorde ungefär samma sak och fick stora problem.

Men allt borde annars gå bra.
Lycka til

Visa signatur

CPU: i7 6700k @4,6GHz Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
GPU Gtx 1070 SC Gaming OC
Hårddiskar WD Blue 2000gb, WB Blue 500gb, OCZ TL100 220 gb. OCZ TL100 128 gb.
PSU EVGA 1000 GQ 1000W
RAM 16GB Corsair LP 2400MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannezi:

Borde inte vara något problem. Kom ihåg att inte röra den andra disken på en vecka för att vara säker på att det går bra med nya linux då jag gjorde ungefär samma sak och fick stora problem.

Men allt borde annars gå bra.
Lycka til

Va menar du, kan jag inte starta upp macen på en vecka efter jag anslutit den nya disken?

Såg nu att jag inte kan ta loss den där aluminium grejen från disken som man drar i föratt få ut den då skruvarna är för små och jag har ingen mejsel som passar, går det att lösa det på annat sätt? Vill helst slippa sätta i hårddisken och aldrig få ut den igen

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Okej jag fick det till att funka, lyckades få bort skruvarna med en tång så det löste sig. Jag har inte stött på några problem alls än så länge men tror inte att jag kommer få det heller Den blev mer rapp än den va tidigare men trots det så finns det mer at hämta med hjälp av en SSD och mer ram, nytt batteri ska den få också.

Men tackar för hjälpen iallafall

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Det han menar är att du inte ska röra den disk som du plockar ur Mac:en... så du kan stoppa tillbaka den om det strular.

Men för att förklara vad som händer när du flyttar över en disk från en dator till en annan...

Datorerna har inte samma hårdvara och hårdvara behöver drivrutiner för att fungera. När du flyttar över en disk med ett operativsystem från en dator som har vissa drivrutiner, till en annan som har andra drivrutiner, så förstår du nog själv att det inte kommer fungera så värst bra.

Det kan fungera att flytta över rakt av om man har tur/liknande hårdvara, men att man då får uppdatera systemet efteråt med lämpliga drivrutiner för hårdvaran.

Lämpligast är dock att installera om och få en ny fräsch installation, som är för just det systemet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det han menar är att du inte ska röra den disk som du plockar ur Mac:en... så du kan stoppa tillbaka den om det strular.

Men för att förklara vad som händer när du flyttar över en disk från en dator till en annan...

Datorerna har inte samma hårdvara och hårdvara behöver drivrutiner för att fungera. När du flyttar över en disk med ett operativsystem från en dator som har vissa drivrutiner, till en annan som har andra drivrutiner, så förstår du nog själv att det inte kommer fungera så värst bra.

Det kan fungera att flytta över rakt av om man har tur/liknande hårdvara, men att man då får uppdatera systemet efteråt med lämpliga drivrutiner för hårdvaran.

Lämpligast är dock att installera om och få en ny fräsch installation, som är för just det systemet.

Den disken struntar jag i då den ska formateras helt och användas som portabel HDD, OSX är det sämsta operativsystemet jag någonsin använt så bryr mig inte så mycket om nåt händer Men om nåt skulle hända med drivrutiner så fixar jag det naturligtvis och gör en ren ominstallation, får se om det uppstår problem eller inte

Men förstår givetvis att det inte behöver funka bra på grund av drivarna.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Datorerna har inte samma hårdvara och hårdvara behöver drivrutiner för att fungera. När du flyttar över en disk med ett operativsystem från en dator som har vissa drivrutiner, till en annan som har andra drivrutiner, så förstår du nog själv att det inte kommer fungera så värst bra.

Fast nu handlar det om Linux där man för det mesta använder drivrutinerna som följer med kärnan. Vanligtvis är väl drivrutiner till grafikkortet det enda som man installerar separat om man kör AMD eller NVIDIA, och det är ju normalt inget som behövs för att kunna boota Linux.