Permalänk
Medlem

BBB router

Har (100tråd) 20Mb upp trådlöst, kopplade in datorn på WIFI och undrade vad fasen är det för strul.
Pratade nyss med BBB support som sa att dom bara levererar till uttaget och resten är inte deras problem.
Är det verkligen så, har och betalar för 100Mb. Har även kollat telefonen, får samma hastighet där(20Mb)
Kan dom göra så och bara skita i mig?
Har Zyxel P-2602HWT-P1

//PR

Permalänk

Bor du i en BRF?
Då brukar router ingå och då är det teoretiskt BBBs ansvar
Hos oss har de bytt ut modem som presterat dåligt.

Är det ditt eget? Då är det mer upp till dig att köpa ett som fungerar.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Japp bor i HSB. Inte mitt, har fått det av BBB.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är så det fungerar, operatören kan inte göra mer än ge dig en viss prestanda via kabel då de inte kan kontrollera eller påverka dina förutsättningar för wifi, du kan oftast inte heller själv påverka allt eftersom wifi innebär ett delat medium, allt i din omgivning påverkar alltså prestandan.
Du kan däremot minska risken för påverkan genom att försöka ha så kort räckvidd som möjligt tex de modernaste nätverksstandarderna 802.11ac och ad ger möjlighet till kortare räckvidd, ad kommer inte att kunna passera väggar men det är ännu ganska ovanligt med klienter som stödjer det men det är på gång i telefonerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är max hastighet som jag har med den routern,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pierre72:

Problemet är att det är max hastighet som jag har med den routern,

Om du får utlovad hastighet via kabel så får du skaffa bättre wifidelar, om dina klienter stödjer 802.11ac så ska du använda det (annars 802.11n på 5GHz) och har du höga krav på bra trådlös prestanda bör du ha minst en accesspunkt i varje rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mina clienter stöder över 100Mb men inte routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre72:

Har (100tråd) 20Mb upp trådlöst, kopplade in datorn på WIFI och undrade vad fasen är det för strul.
Pratade nyss med BBB support som sa att dom bara levererar till uttaget och resten är inte deras problem.
Är det verkligen så, har och betalar för 100Mb. Har även kollat telefonen, får samma hastighet där(20Mb)
Kan dom göra så och bara skita i mig?
Har Zyxel P-2602HWT-P1

//PR

Zyxel P-2602 är egentligen för DSL uppkopplingar, så försök be om en ny eller köp en.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Misstänkte det, får sitta med det jag har.
Tack för alla svar.

Permalänk
Skrivet av Pierre72:

Misstänkte det, får sitta med det jag har.
Tack för alla svar.

Vet inte riktigt hur du tänker där, då de flesta i tråden föreslår att du kontaktar BBB och ber om ett nytt modem?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Det är ju det jag har gjort. Dom säger att det är inte deras problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre72:

Har (100tråd) 20Mb upp trådlöst, kopplade in datorn på WIFI och undrade vad fasen är det för strul.
Pratade nyss med BBB support som sa att dom bara levererar till uttaget och resten är inte deras problem.
Är det verkligen så, har och betalar för 100Mb. Har även kollat telefonen, får samma hastighet där(20Mb)
Kan dom göra så och bara skita i mig?
Har Zyxel P-2602HWT-P1

//PR

Hade också Zyxel förut men kontaktade BBB(som ingår i månadsavgiften hos min brf) och dom skickade ut en ny router en Technicolor TG 799vac dualband b/g/n 2,4GHz och ac standard på 5GHz. Den är med inbyggda antenner. Är mycket nöjd med den. På 2,4GHz bandet så ligger min Oneplus One på 65mbit/s och 430mbit/s på 5GHz bandet. Har min Comhem Tivo box med kabel och min blu-ray+tv (smart tv på båda) på 5GHz bandet och allt funkar utan problem. 5GHz bandet brukar ju vara svagare men tycker att det når ut bra i hela lägenheten trotts alla väggar.
Har fiber in till lgh.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Det var det jag trodde, jo har fiber, men det dom säger att det är inte deras problem, 100Mb till lägenheten resten är tydligen mitt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre72:

Det var det jag trodde, jo har fiber, men det dom säger att det är inte deras problem, 100Mb till lägenheten resten är tydligen mitt problem.

Du kommer nog få det bättre om du byter upp dig till en nyare router.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@Pierre72: Ring till dom igen och hoppas på att få prata med en annan person kanske.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre72:

Det är ju det jag har gjort. Dom säger att det är inte deras problem.

Kontakta BBB via Facebook, så får du hjälp snabbare. Deras support är under all kritik i övrigt.

Annars köp en vanlig router (Asus exempelvis) och brygga mot BBB-routern. Så har jag gjort, då deras fiberomvandlare vägrar tala med min Airport Extreme. Har numera fullt blås via WiFi på min 100MBit-lina.

Permalänk
Skrivet av Pierre72:

Det var det jag trodde, jo har fiber, men det dom säger att det är inte deras problem, 100Mb till lägenheten resten är tydligen mitt problem.

Nämnde du att det var via din BRF och inte privat?
Förutsatt att BRF står som beställare osv.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Uppgradera tjänsten till 250 så kommer det en ny router med

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre72:

Det var det jag trodde, jo har fiber, men det dom säger att det är inte deras problem, 100Mb till lägenheten resten är tydligen mitt problem.

Det där låter helt knasigt, kommer från mig som har suttit med BBB sedan tidigt 2004.

Du har antingen fått snacka med någon som inte riktigt vill hjälpa dig, eller så har ni missförstått varandra.

BBB kan enbart garantera hastigheter för kabel, inte trådlöst, men de kan även skicka ut en bättre modell till dig om din nuvarande modell är kass, förutsatt att de har något bättre, vilket de har. Detta förutsätter även att din BRF inte har ett kontrakt om en specifik modell.

Prata igen med BBB, och förklara att den routern du har fått är fast vid 802.11g, och du önskar helst en nyare modell som klarar av 802.11n eller 802.11ac.