windows 7 byte från intel till amd

Permalänk
Medlem

windows 7 byte från intel till amd

vill starta upp mitt Intel Windows 7 på Ryzen men efter boot verkar det som om usb portarna inte fungerar så ingen mus eller tangentbord går att använda vilket går i uefi. inte heller om man startar om i felsäkert läge med kommandoprompt. annars kunde jag lagt in chipset driver den vägen.

finns det något att göra?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

ehh ja?... formatera

Permalänk
Medlem

Du måste göra en nyinstallation.
Att det fungerar i uefi är pga att Windows inte är startat

Permalänk
Medlem

jaha, det var ju synd men får väll ominstallera imorgon då om man inte kan putta in chipset filer från en live cd men har aldrig gjort detta.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ska du få allt att fungera optimalt så är det bara nyinstallation som gäller.
Hade du ex haft ett z170 moderkort och uppgraderat till ett z270 moderkort då hade det med stor sannolikhet fungerat.
Men i detta fallet så är det för stor skillnad för att det ska fungera

Permalänk

Lol, tänkte precis fråga om detta.

Återkom om/när allt fungerar bra med win7 på AM4 Ryzen.
Sitter o inte är så sugen på skaffa win 10, även fast jag aldrig haft det. Känner mig bekant med win7.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

@Constantine: Tyvärr kan jag inte svara på om Ryzen fungerar bra med Windows 7 eftersom så fort installationsskivan för Windows 7 bootat upp fungera inte usb trotts att DVD drive är en USB.

Konstigt då det finns drivare för windows 7 på assu hemsida för prime 370 proo.

Citat:

The Main Issue: USB Support
For installing Windows 7, the issues typically revolve around USB support. When there’s a mouse/keyboard plugged in, everything else after that is typically simple to configure (installing drivers, etc). However, from the 100-series chipsets on Intel and the AM4 motherboards on AMD, this can be an issue. When the CD or USB stick is being used to install the OS, the image needs USB drivers in order to activate a mouse or keyboard to navigate the install menus. This is the primary process that fails on both platforms and acts as a barrier to installation.

Ska testa denna lösning. http://www.anandtech.com/show/11182/how-to-get-ryzen-working-...
Windows 7 USB Driver Install 2.2: Set Drivers To Install at Boot

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Windows 7 fungerar INTE med Ryzen eller nyaste version av Intel CPUs. Du måste ha win10 då MS helt enkelt blockerar windows update om du har dessa CPUs.

Gissar att NSA gnällde på de så det är desperation att tvinga på spyware10 på så många som möjligt.

PS: Vid boot måste du förse drivrutiner för USB då win7 inte har de och därför slutar USB fungera.

Permalänk
Medlem

@Constantine: @anon127948: ska prova denna metod först. #16837243 som står längs ner i inlägget. ska prova att först lägga bat-filen i allmäna startup folder och om det inte fungerar i användarens start up folder.

edit

Windows 7 USB Driver Install 2.2: Set Drivers To Install at Boot
den delen av guiden fungerade utmärkt. kan skriva senare om precis hur jag gjorde. drog upp en live-stream på you tube men den misslyckades.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constantine:

Lol, tänkte precis fråga om detta.

Återkom om/när allt fungerar bra med win7 på AM4 Ryzen.
Sitter o inte är så sugen på skaffa win 10, även fast jag aldrig haft det. Känner mig bekant med win7.

Domen
Antingen rekommenderar jag att sitta kvar med din hårdvara och windows 7 eller KabyLake / Ryzen och Windows 10. Visst fungerar själva 7-operativet bra när man till slut pulat in usb-drivare enligt anvisningar på hemsidan ovan men Windows update går otroligt segt och DPI skalningen är bättre med W8.1/W10.

Kör MediaCreationTool nu och uppdaterar till Windows 10. Slut på detta roliga experiment

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Windows 7 fungerar INTE med Ryzen eller nyaste version av Intel CPUs. Du måste ha win10 då MS helt enkelt blockerar windows update om du har dessa CPUs.

Gissar att NSA gnällde på de så det är desperation att tvinga på spyware10 på så många som möjligt.

PS: Vid boot måste du förse drivrutiner för USB då win7 inte har de och därför slutar USB fungera.

Det funkar visst om du läser på forumet. Man ska inte installera alla hotfixarna som finns för då kommer dessa hotfixar som blockar Kaby Lake och Ryzen. Finns program som tar bort dessa/patchar hotfixar igen. Sedan kan man använda ett PS/2 tangentbord vid installationen så kan man installera USB3 drivarna senare

Här är i alla fall filen som tar bort/patchar hotfixarna så att blockeringen försvinner https://github.com/zeffy/kb4012218-19/releases
När det gäller uppdateringarna så använder jag Windows Update MiniTool (WUMT) http://www.majorgeeks.com/files/details/windows_update_minito...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Domen
Antingen rekommenderar jag att sitta kvar med din hårdvara och windows 7 eller KabyLake / Ryzen och Windows 10. Visst fungerar själva 7-operativet bra när man till slut pulat in usb-drivare enligt anvisningar på hemsidan ovan men Windows update går otroligt segt och DPI skalningen är bättre med W8.1/W10.

Kör MediaCreationTool nu och uppdaterar till Windows 10. Slut på detta roliga experiment

Hej, tacksam för återsvar!
Utifrån din info kommer också köra på win10... times are changing, and we must change with them. This is the end of an era. Goodbye my sweet prince.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk

Hade du kopplat in de i USB3 portar? Kan vara det som var problemet.
Jag lyckades boota upp mitt win7 jag hade på en 2500k, på min nya ryzen, så går helt klart.
Behövde bara installera lite nya drivare vid första boot men sen så gick det utan problem.
OBS, detta gjorde jag bara för att föra över filer och testa, inte provat det under längre tid och djupare än så.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

@Constantine: fast min Windows 10 uppdatering fastnade så kör på windows 7 tills vidare. Aktiverade det just genom telefon och kommer slå på nätverket mot servern när alla säkerhetsuppdateringar från uppdate satt sig.

Vad jag råkade ut för från början var att jag hade två systemdiskar. Den ena med en ren installation av Windows 10 på Rysen och den andra med en uppdaterad, från Windows 7, Windows 10 (Intel) och efter Ryzen körde jag bara vidare och det fungerade bra utan ominstallation. Men efter senaste Insider ballade W10 fullständigt ur. Nackdelen med W10 är att alla viktigaste inställningar numera inte görs genom kontrollpanelen utan görs genom något som heter "Alla inställningar" och det slutade fungera hos mig. kunde inte uppdatera eller göra någon ting. till slut körde jag in en image av Windows 7 när den var installerad när datorn hade Intel. Tyvärr stödjer inte Windows 7 usb på Rysen men jag löste det genom att ladda ner drivrutinerna, lägga över dem på disken med Windows 7 och skapa en installations-bat-fil som jag gjorde en genväg jag droppade i autostart. fick dock ändra genvägen från x:\ till c:\ och ska visa hela proceduren i ett filmklipp senare.

EDIT

Här är hela proceduren i realtid och jag vet att min engelska inte är perfekt

EDIT 2

Jaha nu ser det ut som om min windows 10 updatering fungerar efter att aktiverat Windows 7. Drar in den för tyckte det var väldigt tidsödande att få windows 7 att lira med Ryzen. Blir en uppdatering som jag hoppas blir ren då jag väljer att inte spara några filer alls.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av howsmyscripts:

ehh ja?... formatera

eehhh, varför inte ominstallation!

Permalänk
Medlem

@tcntad: Ingen ominstallation för att jag vill installera Ubunt och extra Windows utan UEFI-mode. Kör mitt primära OS i UEFI men de andra två OS jag har på andra diskar vill jag boota med vanlig MBR så kan jag välja i bios innan Windows startat upp.

Smaksak det där med att köra dualboot på olika sätt men tycker det är snabbaste sättet att välja. Har då Windows 10 + Windows 10 testmiljö (fd W7) + Ubuntu på olika diskar. Ubuntu fick jag installera på annan äldre dator först, sedan flytta över och funkar perfekt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]