Permalänk
Medlem

"återupplivade" pixlar.

Hejsan alla på Sweclockers! lite backstory:
jag har nyligen köpt mig en Acer XB271HUA på webhallen, fick den 24/5, kopplade in och startade upp, allt funkade prima och inga döda pixlar! dagen efter när jag startade skärmen så hade 2 pixlar fastnat, en på helvit och en på röd. fick liv i den röda igen genom lite "pixelmassage" och mjukvara som blinkar precis vid den pixeln som fastnat. sedan jag fick skärmen så fastnade fler och fler pixlar för varje dag som gick, totalt 6 pixlar som fastnat på olika färger och 1 helvit. Jag har "återupplivat" alla utom den vita med lite massage, dom har inte dykt upp igen på några timmar.

Mina funderingar är följande:
#1 hur hade ni gjort i mitt läge, utnyttjat ångerrätten och gått tillbaka till gamla skärmen som funkar prima, alternativt beställt samma skärm igen eller köra på med nya skärmen och hoppas på det bästa?
#2 hur stor är risken att de pixlar som fastnat och blivit återupplivade fastnar igen och förblir så?
#3 min vita pixel syns bara vid en ljus bakgrund och syns inte alls vid en mörkare, är det verkligen en pixel som fastnat i helvitt eller kan det vara något annat?

Vita pixeln (eller vad det är?):

Alla utom 1 av de återupplivade:

7/6 går ångerrätten ut, så måste bestämma mig innan dess!
alla svar uppskattas, hjälp mig med detta!

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk

Vad var det för program som "masserade" den röda pixlen? Har nämligen en sådan, samt är risken stor att det blir värre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: programmet jag använde var pixelhealer, man sätter en fyrkant ovanpå den pixeln som fastnat sedan låter man den blinka.
massera pixeln gjorde jag med hjälp av en handduk och mitt finger, viker handduken några gånger och har den mellan skärmen och fingret när jag trycker LÖST på/runt pixeln som fastnat. vet ej hur stor chansen är att man gör det värre dock...

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk

Ifall fler och fler pixlar fastnar så hade jag lämnat in den...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Icepeak:

@StuntmanMike: programmet jag använde var pixelhealer, man sätter en fyrkant ovanpå den pixeln som fastnat sedan låter man den blinka.
massera pixeln gjorde jag med hjälp av en handduk och mitt finger, viker handduken några gånger och har den mellan skärmen och fingret när jag trycker LÖST på/runt pixeln som fastnat. vet ej hur stor chansen är att man gör det värre dock...

Haha, jag trodde du kallade programmets blinkande för massage, inte att du gjorde det fysiskt! XD
Ska börja med att testa programvaran innan jag blir för intim här hemma! ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Icepeak: Fick själv en död pixel på min Acer XB271HU. Då Acer har väldigt dålig pixelgaranti så tog jag och nyttjade min ångerrätt, köpte sedan en ny från en annan butik.
Har du en död pixel så lovar jag dig att du kommer att reta dig på den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka. Byt tills du är nöjd. Du ska inte behöva ha några skador på din skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Ifall fler och fler pixlar fastnar så hade jag lämnat in den...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av F.Fairlane:

@Icepeak: Fick själv en död pixel på min Acer XB271HU. Då Acer har väldigt dålig pixelgaranti så tog jag och nyttjade min ångerrätt, köpte sedan en ny från en annan butik.
Har du en död pixel så lovar jag dig att du kommer att reta dig på den.

Skrivet av d3tonate:

Lämna tillbaka. Byt tills du är nöjd. Du ska inte behöva ha några skador på din skärm.

tackar för alla svar, har nu bestämt mig och jag kommer att använda mig av ångerrätten och returnera den idag

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Själv gjorde man bort sig att beställa från Webhallen som också har en finsk sida fast allt skickas från Sverige (vilket innebär man måste betala för att returnera produkterna till Sverige vid ångerrätt). Visserligen hade de riktigt bra kampanj på BenQ 240Hz skärmarna. Min skärm hade 1st död pixel nära övra kanten som jag aldrig ser då jag använder svarta titlebars i windows och tyckte det inte var värt att hetsa sig upp på men nu har den tydligen fått en till sådan nära vänstra kanten också. Åtminstone har jag inte märkt den förrän nu, torkade lite damm men knappast tycker man ju att det ska orsaka död pixel, kanske den dammlösa skärmen synns de döda pixlarna bättre på.

Jaja, man får väl lära sig leva med det, syns endast mot ljusa färger. En orsak att byta upp sig till nån ny bra skärm så småningom, IPS 144Hz(+) skärmarna är det för mycket gambling kring i dagsläget med IPS glow och BLB och jag orkar inte med att skicka fram och tillbaka. Ultrawide är inget för mig, helst skulle jag ha tagit 1080p 24" IPS 165Hz skärm men det finns ju inte.

Hade det funnits möjlighet att betala typ 500-1000 kr extra vid skärmköp så att försäljaren kollar ifall det finns några pixeldefekt vid köp hade jag själv alltid valt den möjligheten, egentligen ska man inte behöva göra så och det borde vara skärmtillverkarnas ansvar men i den värld vi lever i osv så vore jag beredd att betala extra för att slippa denna pixelrumba. Vill inte ödsla min tid att grubbla på sånthär.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional