Permalänk
Medlem

Antagligen graffekortet som fuckade ur.

Hallå alla i sommarvärmen.

Igår körde jag lite stream medans jag kollade på min egna stream plus att jag startade ett filmklipp på facebook, i samband med det (hur sjukt det än låter) så fuckade mitt graffekort ur (tror jag), det som hände var att hela skärmen fylldes med massa difusa fyrkanter, 2 färger, biegeaktiga i färgen, sen "no signal", och sedan startade datorn om.
jag känner igen mönstret pga att detta hände mig för flera år sedan, och då var det moderkortet eller graffekortet jag bytte.. DOCK har detta hänt EN gång, och endast igår, annars har datorn spelat allt jag matat den med OCH kört fire strike utan problem...

det jag tror är antingen

1. Graffekortet blev för varmt (har blivit varmare i lägenheten nu när det är varmt ute)
2. en polare tror drivrutinerna kan ha krashat

glömde tillägga att det är ett XFX 480kort också, känt att det blir ganska varmt, men somsagt, aldrig varit problem förr under den korta tid jag ägt burken.

vad tror ni expertpanelen?

tack som fan för er tid.

Permalänk

@beardedpear: Det är mycket sällan moderna grafikkort dör på grund av att dem blir varma. Om det håller på att bli för varmt så stänger det av sig eller så sänks kärnklockan etc för att det ska få svalna av. Men det är inte omöjligt och det kan bero på någon defekt från fabriken. Garantin täcker säkert det här om det nu är grafikkortet.

Är kortet helt dött sen detta hände? Och förresten vilken nätdel kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViggoBjarme:

@beardedpear: Det är mycket sällan moderna grafikkort dör på grund av att dem blir varma. Om det håller på att bli för varmt så stänger det av sig eller så sänks kärnklockan etc för att det ska få svalna av. Men det är inte omöjligt och det kan bero på någon defekt från fabriken. Garantin täcker säkert det här om det nu är grafikkortet.

Är kortet helt dött sen detta hände? Och förresten vilken nätdel kör du?

nej, den startade bara om, kom in i windows och hela köret.
sen stängde jag av pga jag behövde sova.
men inga andra konstigheter, inte ens felsäkertläge, no nothing.

har ett antec 450w

Permalänk

@beardedpear: Jag skulle tro att det är nätdelen som är orsaken till problemet. 450 watt ska nog duga men kanske bara precis. Streaming kräver väldigt mycket av båda CPUn och GPUn. Om grafikkortet drar 150watt under 100& load och processorn runt 95 watt och allt annat i datorn så drar du 350+ från nätdelen. Och med en äldre 450 watt nätdel i höga rumstemperaturer så kan det bli lite för mycket för den.

Detta är bara min teori men det kan nog vara värt att pröva med en annan nätdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViggoBjarme:

@beardedpear: Jag skulle tro att det är nätdelen som är orsaken till problemet. 450 watt ska nog duga men kanske bara precis. Streaming kräver väldigt mycket av båda CPUn och GPUn. Om grafikkortet drar 150watt under 100& load och processorn runt 95 watt och allt annat i datorn så drar du 350+ från nätdelen. Och med en äldre 450 watt nätdel i höga rumstemperaturer så kan det bli lite för mycket för den.

Detta är bara min teori men det kan nog vara värt att pröva med en annan nätdel.

grymt tack, ja det känns lite klent.
driver lite fläktar osv också.

men har klarat av att streama för någon dag sedan bara, kan nog vara som du säger, efterso jag hade flertal videos uppe också så har du nog rätt..
jag får se om fler forumsnissar håller med eller om det är ngt annat.

tack för ditt svar mister!

Permalänk

@beardedpear: felsök din dator så vet du ju kanske vad som är fel.. väldigt sällan kan man säga exakt vad som är felet om man inte gör nån form av tester, och ska du köpa nytt grafikkort,nätagg pga en chansning ja då kan det bli dyrt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@beardedpear: felsök din dator så vet du ju kanske vad som är fel.. väldigt sällan kan man säga exakt vad som är felet om man inte gör nån form av tester, och ska du köpa nytt grafikkort,nätagg pga en chansning ja då kan det bli dyrt.

ja absolut, dock köpte jag alla delar för typ en månad sedan förutom nätagget, och inte strulat förens nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

ja absolut, dock köpte jag alla delar för typ en månad sedan förutom nätagget, och inte strulat förens nu

Skickades från m.sweclockers.com

Är nätagget jätte gammal?
Behövde du använda strömadaptrar till grafikkortet?

När man köpt nya delar och gamla nätagg varit orsaken så kan det ofta funka i flera månader innan det blir problem. Jag vet inte så mycket på Antec nätagg och du skrev inte resten av namnet så det är svårt för någon att koppa upp den.

Om den är jätte gammal så är det ok att köpa ny med tanke på att resten av datorn bara är 1 månad gammal. 500W rekommeneras av grafiktillveraren. Minder går när man kollar grafikkorts tester som ofta skriver vad hela test datorn drar (ej skärmen). Men då ska man ha ett BRA nätagg. Budget och skräp nätagg kan ha siffror långt över rekommendationerna enligt klisterlappen men ändå vara för dålig.

Edit:
Gällande drivrutiner som din kompis nämnde så finns det fall dom orsakat fel men jag tror mer något annat. Vill du utesluta drivrutiner så ska du avinstallera dom. Ladda ned nya först från tillverkarens hemsida så du slipper leta efteråt.

Permalänk
Medlem

det jag märkte nu när jag spelade Overwatch var att alla settings har blivit default igen.. låter asskumt!