Är konceptet random matchmaking skälet bakom otrevliga spelare?

Permalänk
Medlem

Ja, rent spontant skulle jag vilja säga att det ligger något i det du säger.
Det är sällan personer är lika otrevliga på public servrar på skoj som man gör i en match-making miljö.
Det är även en jätte stor skillnad när det kommer till random matchmaking och "planerad matchmaking". När jag spelat planerade matchmaking matcher (syftar till Gathers/Inhouses m.m) så är det inte alls lika ofta folk uppträder bedrägligt.

Detta gäller väl främst Counter-Strike.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beatnutz:

Microsoft försökte ju lösa det här (i Xbox Live) med ratings på spelare. Dvs du kunde ge dom du spelat mot/med en rating så skulle den ratingen hjälpa till med din matchmaking. Låga ratings möter låga ratings osv.

Intressant, nu vet jag varför jag enbart får spela emot riktiga skitstövlar.. hehe

Skrivet av Beatnutz:

Men som med allt annat här på internet så delades det ogärna ut bra ratings, men gärna dåliga. Även till dom som egentligen inte gjort något fel (förutom att dom vunnit).

Hade själv 45% approval rating utan att jag ens quittat en enda match, fuskat eller använt mic eller skrivit till någon. Lustigt, och ganska trist.

Jag tror annars också på detta, p¨å xbox 360 fick jag negativt för att jag hade pratat skit u mic etc, när jag aldrig hade använt mic. Nu i efterhand vet jag vad det berodde på. Det var ett FPS spel där man skulle ha 50 kills eller något för att få en väldigt åtråvärd medalj.
Jag hoppade in i game med nybörjare som var extremt dåliga på allt, knappt visste hur man använde kontrollen för att flytta gubben och spelade fult som inih-lvete för att komma upp i denna kills, jag kom upp i över 45kills om jag minns rätt. I vilket fall så blev många skitförbannade, med helt rätt då jag var ett ash-le.
Detta var dessutom i ett spel med ett lite levelsystem, så nybörjare hade sämre av det mesta än en. Det tog dock inte många timmar innan att leva upp till max på allt. (säg 6h)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roffe:

Korrektion: Jag VET att jag inte har något inflytande över personer som känner sig stöddiga när de gömmer sig bakom ett påhittat namn, på okänd ort, så jag ödslar ingen energi på det. Det finns saker jag tycker är värt att lägga min energi på. Min blivande fru, släkt och vänner är det viktigaste, men det finns andra saker också. Skitstövlar på internet är inte ett av dem dock. Känner du så starkt för att banka ditt huvud mot den muren så varsågod. Du lär snart inse att det bara leder till frustration.

Vill bara avsluta med att jag ändå har viss förståelse för dig då jag själv var som du en gång. Kan lova att det känns bättre när man släppt hela grejen.

Fast vad du skriver är inte att du kom till någon lösning, du blev helt enkelt gammal och gav upp om du förstår vad jag menar. Det handlar ju om en skillnad i karaktär, där du börjar sluta dig i dig själv och dina egna eftersom du vill prioritera just det. Jag har fått flera hundra människor som investerar tid i en specifik aktie att ändra helt hur de beter sig, hur de skriver och tänker. Det har tagit ca 2 år för mig att ändra dessa människors sätt att tänka, och numera vill de flesta ha information och förståelse om företaget istället för att sitta och haussa aktien och gå till personangrepp. Så jag tror helt enkelt att du inte klarade av att ändra något som störde dig och därför skriver du banka huvudet i en mur.

Jag tror att med tillräckligt mycket information och jobb, kan man ändra nästan allt om man verkligen vill. Du tror att jag vill ändra skitstövlar på internet, något som är helt fel. Jag vill ändra situationen som ett flertal spelare måste acceptera i dagsläget för att minska frustration och ett mående som inte är hälsosamt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

För att hoppa in i denna diskussionen;

Låter inte allt för olikt mitt förra sälj jobb. Hade nya medarbetare varje vecka nästan, och dessa stackare blev alltid mobbade av vissa "seniorer" som utklassade dem totalt i antalet sälj - Vet inte vad som var värst, jobbet eller arbetsmiljön.

Vi seniorer "kunde inte sparkas" då vi var dem som mer eller mindre bedrev verksamheten och chefernas enda jobb var att faktiskt se till att alla papper var i ordning och att vi hade uppdrag.

Vilket är också varför sådana jobb bör reglera, i mitt tycker bör alla irrelevanta jobb som enbart är till för att parasitera på samhället onödiga och skadliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Jag kommer dra det hela i enormt stora svep för att inte dra hela min livshistoria.

---------------------------------------------------

TL;DR:
Så länge länge anynomitet och begäret om att vinna existerar så kommer det att driva även den mest lugna personen till att betee sig olämpligt i många fall. Att många unga (arga?) människor dras till denna typen av spel gör det inte till en bra miljö heller direkt - Mycket vilja ha konfirmation och hormoner som flyger i luften.

Så tror inte MM-systemen i sig är problemet alls faktiskt, speciellt inte då spel idag har rätt solida och logiska system som väljer dina medspelare (boosting är ett undantag som inte är med i detta).

Det är egentligen inte någon större skillnad på spelande online och arga trafikanter - Om någon gör något dåligt så kommer du slänga dig på tutan och hytta med näven, spelar ingen roll att du inte kommer träffa personen igen eller om den personen ens tar till sig. Du kan ej heller välja dina medtrafikanter. Den stora skillnaden är att den personen som för sig illa nog kan riskera straff (av med körkort, böter o.s.v.).

---------------------------------------------------

Backgrund
Jag spelade på en rätt hög nivå och gör det fortfarande i dem spelen jag lirar idag (Diamond Starcraft 2 Season 1-2, Diamond 1 i LoL, 3.5+ SR i Overwatch, top 500 ladder i Diablo 3 Season 8 o.s.v.). Så jag hade väldigt höga förväntningar på mina medspelare, oavsett om det var vänner eller totalt okända människor jag träffade genom matchmaking.

I tonåren var jag den där personen som skrev till folk att ta sitt egna liv, jag kunde börja "trolla" om mitt lag inte presterade efter förväntan som på den nivån vi spelade o.s.v.
Detta var dock något som blev bättre ju äldre jag blev, dock inte helt uteslutet.
Blev även diagnostiserad med ADHD i vuxen ålder (vilket jag inte beskyller något för egentligen), och när rätt medicinering infann sig så försvann den största biten av mitt temparament som kunde efterliknas Thor's vrede.

Idag kan jag kolla tillbaka på mitt egna beteende och tänka "vad f*n tänkte jag på när jag slängde ur mig det där..?". Det närmaste till ett svar jag kommit fram till är att jag tog ut ilskan från saker som hänt i livet på mina medspelare när jag fick motgångar även i spelets virtuella värld.

Men jag kan idag säga att jag slutat spela dessa typer av spel nästan uteslutande, känner att jag blir mer irriterad än glad av att spela dem. Har mycket roligare med att spela sjysta co-op spel med vänner/SweC-medlemmar eller något bra singleplayer spel. Enda "tävlingsinriktade" spelet jag lirar idag är Overwatch, men även det är endast med vänner.

Slutkläm och faktorer
Det jag har tagit lärdom av under dessa ca. 10 år är att finns det något att vinna i ett PvP baserat onlinespel, oavsett rank eller MM-system, det är att folk av alla dess slag kommer betee sig som kompletta idioter vid något skede. Inte ens min broder kunde hålla humöret i schack under vissa spelsessioner - Och han är en sådan person som inte har en gnutta ont i kroppen.

Anonymitet är nog den största bidragande faktorn i slutändan dock, enligt mig. När du spelar ett spel online och beteer dig illa så är det värsta som händer att du kan få ditt konto spärrat - Till skillnad från "verkliga livet" där du kan få allt från böter till fängelse.
Jag tror en betydande mindre andel människor skulle betee sig som dom gör (inkl. mig själv för ett par år sedan) om det kunde leda till riktiga konsekvenser utanför spelet.
Förespråkar inte Bank-ID för att kunna logga in på internet, men jag anser att spelföretag borde ta ett betydligt större ansvar att stoppa spelare som beteer sig illa - Det ska inte behöva ta veckor eller månader att stänga av en spelare som uppvisar aggressiva tendenser och blir anmäld 90%+ av sina 'games', detsamma gäller folk som trollar/förstör på något vis för sina medspelare.

När det gäller trafiken är det ju samma sak där, man hamnar med människor man inte har valt i en situation som är frustrerande och skapar ångest och ilska. Jag är FULLT medveten om att människor har många psykiska problem i sin vardag, och att andra saker spiller över i spelandet eller div hobbies. De flesta som spelar mycket spel idag gör det för att undvika sin vardag och deras ilska, ångest läcker in i spelvärlden, vad som sker när dessa människor hela tiden hamnar i situationer som är frustrerande tack vare dagens MM är att det får en negativ effekt.

Till skillnad från andra spel online bland annat som kan vara läkande mentalt för en del människor, om det finns en social gemenskap och ett syfte så kommer snabbmats MM vara det rakt motsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Fast vad du skriver är inte att du kom till någon lösning, du blev helt enkelt gammal och gav upp om du förstår vad jag menar. Det handlar ju om en skillnad i karaktär, där du börjar sluta dig i dig själv och dina egna eftersom du vill prioritera just det. Jag har fått flera hundra människor som investerar tid i en specifik aktie att ändra helt hur de beter sig, hur de skriver och tänker. Det har tagit ca 2 år för mig att ändra dessa människors sätt att tänka, och numera vill de flesta ha information och förståelse om företaget istället för att sitta och haussa aktien och gå till personangrepp. Så jag tror helt enkelt att du inte klarade av att ändra något som störde dig och därför skriver du banka huvudet i en mur.

Jag tror att med tillräckligt mycket information och jobb, kan man ändra nästan allt om man verkligen vill. Du tror att jag vill ändra skitstövlar på internet, något som är helt fel. Jag vill ändra situationen som ett flertal spelare måste acceptera i dagsläget för att minska frustration och ett mående som inte är hälsosamt.

Du kan lägga ner psykoanalysen för det är du ärligt talat inget bra på. Min lösning är att fokusera på det som spelar någon roll för mig och strunta i tramset på nätet. Jag mår bättre så och folk i min omgivning märker det. Det räcker gott för mig men kämpa på du om det känns viktigt för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roffe:

Du kan lägga ner psykoanalysen för det är du ärligt talat inget bra på. Min lösning är att fokusera på det som spelar någon roll för mig och strunta i tramset på nätet. Jag mår bättre så och folk i min omgivning märker det. Det räcker gott för mig men kämpa på du om det känns viktigt för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om vi skall sammanfatta så har du sagt åt mig och andra att ge upp i tråden angående detta, istället för att försöka förändra eller förbättra situationen. Det har ju inget med tråden i sig att göra egentligen, det du beskriver är ett beteende som många applicerar på obehagliga eller jobbiga saker i livet.

Dvs man flyttar, byter jobb, tittar inte på nyheterna osv osv. Jag förstår att du anser att det är viktigare att ta hand om din egna familj och det är inte en dålig prioritering, men när du börjar säga att man skall ge upp för att må bra är det ju helt plötsligt du som vill ha ditt beslut validerat och inte en lösning på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Fast om vi skall sammanfatta så har du sagt åt mig och andra att ge upp i tråden angående detta, istället för att försöka förändra eller förbättra situationen. Det har ju inget med tråden i sig att göra egentligen, det du beskriver är ett beteende som många applicerar på obehagliga eller jobbiga saker i livet.

Dvs man flyttar, byter jobb, tittar inte på nyheterna osv osv. Jag förstår att du anser att det är viktigare att ta hand om din egna familj och det är inte en dålig prioritering, men när du börjar säga att man skall ge upp för att må bra är det ju helt plötsligt du som vill ha ditt beslut validerat och inte en lösning på problemet.

"Sagt åt" är väl att ta i men ja, det är mitt råd till dig och andra. Att sluta ödsla energi på saker som ni inte kan påverka och som på det stora hela inte är så viktiga egentligen. Låt mig återigen poängtera att jag enbart pratar om hur man hanterar otrevliga spelare i multiplayer-spel. Jag applicerar inte samma regler på allting i livet. Vissa saker måste man vara beredd att kämpa för, men det här är enligt mig inte ett av dem. Om du tycker annorlunda, vilket du uppenbarligen gör, så tänker jag inte försöka hindra dig. Inte ens om jag kunde.

Du vill göra miljön trevligare online. Det är förvisso ädelt men jag tror att problemet är för djupt rotat i människans natur för att kunna lösas i någon större utsträckning. I mindre communities där känslan av anonymitet inte är lika stor brukar tonen vara trevligare. Som någon annan skrev i tråden så är det oftast 1 person av 10 som är otrevlig. Den där tionde brukar också vara den mest högljudde vilket gör att problemet upplevs som större än det egentligen är. Om de övriga nio gjorde gemensam sak och besvarade otrevligheterna så kanske det skulle lösa problemet tillfälligt, men allt är inte svart eller vitt och folk är olika tjockhudade.

Vissa blir upprörda för allting och vissa bryr sig inte alls, och ärligt talat tycker jag det är tur för annars riskerar vi att få en miljö där ingen vågar yttra någon form av kritik pga. risken att få trevlighetspolisen efter sig. Låt oss inte glömma att vi lever i en värld där spelkritiker mordhotas av de människor de finns till för att hjälpa därför att de givit det senaste AAA-spelet skandalöst låga 8/10.

Hur som helst, du frågade om orsaken till att folk är otrevliga online så jag gav dig det svar jag tror på. Jag diskuterar inte detta med dig för att få över dig på min sida, utan för att detta är ett diskussionsforum och jag tycker det är roligt. Om folk håller med är inte så viktigt egentligen men det är ju kul om någon gör det ibland.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lemasive:

När det gäller trafiken är det ju samma sak där, man hamnar med människor man inte har valt i en situation som är frustrerande och skapar ångest och ilska. Jag är FULLT medveten om att människor har många psykiska problem i sin vardag, och att andra saker spiller över i spelandet eller div hobbies. De flesta som spelar mycket spel idag gör det för att undvika sin vardag och deras ilska, ångest läcker in i spelvärlden, vad som sker när dessa människor hela tiden hamnar i situationer som är frustrerande tack vare dagens MM är att det får en negativ effekt.

Till skillnad från andra spel online bland annat som kan vara läkande mentalt för en del människor, om det finns en social gemenskap och ett syfte så kommer snabbmats MM vara det rakt motsatta.

Asså.. MM i sig gör inte saken värre när det kommer till folk som tar ut sina problem över andra.
Jag har själv varit sådan som blir enerverad av spel. Dock inte sådan som skriker på andra, utan mer på mig själv. Men att jag fick kortad kötid gjorde då ingen skillnad. Det som gjort skillnad, som jag uppmärksammat, är väl vad andra varit inne på, d v s när det inte är moderatorer med i bilden. Var betydligt bättre stämning på CS 1.6 servers med vettig moderering, i jämförelse med de utan. På den tiden var det dock lite kul när folk flippade och fusk-anklagade mig för att de var sämre.. Vart mer en ego-boost

Men ja.. Problemet numera är väl egentligen att även gullgossarna hoppar på skrik och gap tåget. Det har liksom blivit noormen att bete sig illa.. Vissa gör det för att de finner nöje i att folk blir förbannade, eller för att de då får lättare att vinna, o s v. Det är helt enkelt inte någon enstaka funktion.
Men som jag tror jag skrev om innan, så gör ju instantgratification-funktionerna så att än fler blir spelsugna vilket kan tänkas locka fler arslen.

Fortsätt fundra om du vill och orkar du. Men jag tror inte du kan göra så mycket mer än att föregå med gott exempel, och uppmuntra andra att göra det. För om du vill att Valve ska göra något åt saken så tror jag du får kämpa rejält. Speciellt om du tänkte försöka få dem att tvinga bort MM från spelen. Det du bör fokusera på är nog snarare en lösning som får MM att fungera, istället för att försöka bli av med MM.

Permalänk
Avstängd

Kolla på vanliga sporter, det är inget ovanligt att man tar till med psykningar eller rent fysiskt våld när det gäller miljöer med tävling. Och även ingenting som är ovanligt att man bråkar inom laget om man tycker att någon spelar dåligt.

Det är med andra ord helt vanligt i en tävlingsmiljö.

Sen att du sätts ihop med folk du inte ens känner gör det mycket lättare att börja bråka.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lemasive:

Vilket är också varför sådana jobb bör reglera, i mitt tycker bör alla irrelevanta jobb som enbart är till för att parasitera på samhället onödiga och skadliga.

Det var inte en allt för trevlig upplvelse att jobba där, det kan jag instämma på. Men vet inte om jag skulle dra det så långt som att kalla det ett "parasit-yrke" som skadar samhället, det är inte så vi lurade folk med falska/ej fungerande produkter.
Tycker man inte om försäljare så är det ingen som tvingar dig att svara i telefon/öppna dörren - Och om man "råkar" svara på ett sådant samtal kan man bara lägga på, det var vanligare än man kan tro för oss arbetande hehe

Skrivet av Lemasive:

När det gäller trafiken är det ju samma sak där, man hamnar med människor man inte har valt i en situation som är frustrerande och skapar ångest och ilska. Jag är FULLT medveten om att människor har många psykiska problem i sin vardag, och att andra saker spiller över i spelandet eller div hobbies. De flesta som spelar mycket spel idag gör det för att undvika sin vardag och deras ilska, ångest läcker in i spelvärlden, vad som sker när dessa människor hela tiden hamnar i situationer som är frustrerande tack vare dagens MM är att det får en negativ effekt.

Dold text

Till skillnad från andra spel online bland annat som kan vara läkande mentalt för en del människor, om det finns en social gemenskap och ett syfte så kommer snabbmats MM vara det rakt motsatta.

(Lägger inom spoiler för att inte utelämna ett citat, mitt svar gäller primärt det utanför spoiler-taggen)

QM(QuickMatch)/Ranked/o.s.v. MM system är ofta designade i åtanke med att just tävla med och mot spelare av likvärdig kvalité av spelande - oavsett implementation.
Och jag har personligen aldrig spelat ett spel där det finns ett MM-system där spelets huvudsakliga syfte inte varit att vinna (möjligen WoW med deras Looking for Group-system).

Jag ser inte hur man skulle ur ett rent praktiskt perspektiv kunna t.ex. ha ranker i ett spel utan ett sådant system. Overwatch har "typ" försökt bryta trenden då man kan vara allt från "solo" till full 6-man premade när man klättrar i rank - Dem har alltså försökt tagit bort separationen av solo-spelare och grupper av vänner. Men har du en grupp på 4.a så kommer spelet försöka matcha dig mot en annan 4.a man grupp för att balansera ut det.

Men trots OW's försök med detta så är det inget bättre än LoL, DotA eller CS:GO när det kommer till att motverka negativa känslor och utfall/utbrott. För det slutgiltiga målet är detsamma - vinst är allt och förlust lämnar dig 100% tomhänt.
Detta är något folk blir väldigt lätt upprörda över och får dem att känna att dem slösat sin tid - Och jag tror inget spel som är PvP-baserat kan lösa detta genom att ändra sitt MM-system/ta bort MM-systemen.

Men som redan nämnts, när det finns något att vinna så är det ofta väldigt heta känslor involverade och jag anser inte att man kan beskylla MM-systemen för det, det är helt enkelt naturen av hur spelen är byggda från grunden. Vill man spela tävlingsinriktade spel men samtidigt undvika folk som slänger ett tantrum, då är min bästa lösning och mitt bästa tips att spela med folk du vet kan betee sig (vänner, folk du spelat med tidigare eller förslagsvis skriva på ett forum och fråga efter likasinnade spelare - Sker rätt ofta här på SweC, Reddit mm.).

Edit: Det viktigaste att tänka på är egentligen en rätt enkel sak;
Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Människor är flockdjur, både negativa och positiva känslor sprids väldigt enkelt. Så det bästa man kan göra när man får någon som håller på att skrika i micen eller skriver en massa skit, det är att blockera denna person så fort som möjligt och uppmuntra resterande spelare på laget att göra sitt absolut bästa, oavsett om ni kommer förlora eller inte!
Och glöm aldrig att det är ett spel, PvP/PvE eller annat spelar ingen roll. Om du inte spelar för du tycker spelet är kul, då kanske det är dags att sluta spela det spelet? Enda gången jag kan anse att det är en ursäkt att fortsätta spela ett spel man inte nödvändigtvis gillar är om det är ens jobb (YouTuber, streamare eller e-sports pro) - Annars är det bara ett beroende eller kanske t.o.m. ett självskadebeteende.

Edit2:
Detta är inte riktat direkt mot dig @Lemasive (även fast jag använder termen "du"), utan detta det är en uppmaning/tankeställare för alla som läser detta inlägg överlag - Så du inte känner att jag hoppar på dig personligen eller så

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Yatagarasu:

Men jag kan idag säga att jag slutat spela dessa typer av spel nästan uteslutande, känner att jag blir mer irriterad än glad av att spela dem. Har mycket roligare med att spela sjysta co-op spel med vänner/SweC-medlemmar eller något bra singleplayer spel. Enda "tävlingsinriktade" spelet jag lirar idag är Overwatch, men även det är endast med vänner.

Har ingenting att tillägga ang. folk som blir arga, men måste bara fråga hur i helskotta du kan spela OW av alla spel när du tycker det är jobbigt med tävlingsinriktade spel?

Jag har spelat FPS, 100% tävlingsinriktat i drygt 20år och har aldrig blivit så förbannad som jag blir på just OW, det tär på psyket så in i bomben, haha. Som tur är så har man ju vuxit till sig och inser att det är lika bra att lägga ner istället för att sitta och bli förbannad på kvällarna, trodde de skulle bli bättre när man är uppe över Master-nivå, men icke, och då vare bara att lägga ner.

Permalänk
Medlem

Otrevliga spelare har existerat långt innan Match Making, så det tror jag inte är någon större bov i dramat.
Jag brukar använda mute-funktionen som de flesta spel har på folk som beter sig illa och även slänga iväg en rapport om det finns möjlighet. Ibland kan jag ge mig in i kortare drabbningar med personen som beter sig illa, ibland ger det resultat ibland blir det mute.
I Overwatch t.ex. så brukar jag hålla stämmningen uppe på min sida om det är någon som ragear i motståndarlaget, så blir det trevligare för iaf 50% av spelarna på servern hehe.

Ibland kan jag ju inte heller låta bli att svara direkt på spydigheterna, favoriterna är:
Påstående: "I fucked your mom" svar: "She said you had a small penis"
Påstående: "Diverse homofobiskt dravel" svar: "It is ok if you are gay, you don't need to hate"

Det brukar bli tyst efter dessa svar iaf

TL;DR
Inget nytt under solen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Testpilot
Skrivet av huttala:

Har ingenting att tillägga ang. folk som blir arga, men måste bara fråga hur i helskotta du kan spela OW av alla spel när du tycker det är jobbigt med tävlingsinriktade spel?

Jag har spelat FPS, 100% tävlingsinriktat i drygt 20år och har aldrig blivit så förbannad som jag blir på just OW, det tär på psyket så in i bomben, haha. Som tur är så har man ju vuxit till sig och inser att det är lika bra att lägga ner istället för att sitta och bli förbannad på kvällarna, trodde de skulle bli bättre när man är uppe över Master-nivå, men icke, och då vare bara att lägga ner.

Tycker inte spelen i sig är jobbiga, utan tvärtom - Älskar FPS spel och att 'klonka' till ovetande motspelare, hehe.
Dock är det lite svårare i OW, inte riktigt som CS/Battlefield där du kan solo'a en rush själv mer eller mindre - Men inget som inte lite "Ryūjin no ken o kure!" inte kan lösa

Det är tyvärr attityden som kommer med dessa spel jag inte klarar av i slutändan. Men det är inte ett direkt problem då jag som sagt nästan uteslutande spelar Overwatch med vänner idag. Har kanske 1 timme spelat hela säsong 4.a som var nu som solo, resten är med vänner bara och då har det varit mest 3v3/HS customs när vi inte orkat med ranked

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Lemasive: Som en trollmaster by heart så tror jag inte du kan hitta ett enkelt svar på detta.
Det kan finnas många orsaker att någon griefar eller ragear eller vad det nu kan vara.
Själv tyckte jag det var roligt att trolla ibland när jag var yngre, det gör jag fortfarande men uteslutande mot polare
Vi spelar inte på liv och död, ibland behöver man bara slappna av lite och inte bry sig så mycket vad andra gör.
Förstår att det kan vara svårt när man själv bara vill vinna.
Men tror att de otrevliga spelarna, de är otrevliga vem de än spelar med, du kan ju alltid ignorera dom så slipper du dom nästa gång.
Vill du slippa dom helt, spela med 4 vänner.

Jag tror ett större problem är folk som inte kan tänka sig att man har ett dåligt game då och då, det har alla, de som säger att dom alltid är på topp ljuger för sig själva, ingen tror på dom ändå.
Istället för att skrika på sina medspelare att dom är dum i huvudet så kan man antingen vara tyst eller ge konstruktiv kritik, något som inte alla är bra på att ta åt sig, men det är ett annat problem. Det handlar ju även om hur man lägger fram det.

Men tror inte du kan säga att, det är är anledningen till otrevliga spelare.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Inte läst allt i tråden då jag är på telefonen. Men jag tror till viss del det är ett problem.

Innan denna typ av match making fanns så fick man leta sig in på en server själv. Och man hade oftast några som var favoriter. Då dom hade bra mods. Administration kartor eller helt enkelt stabila. Men de vanligaste var det faktum att det fanns aktiva admins på servern. Vilket i sin tur oftast betyder att folk som beter sig otrevligt blev kickad eller bannad.

I många spel idag med match making händer inte det. Du kan i många spel vara hur toxic du vill. Utan att något händer.
Så det finns fler folk som väljer och vill vara det och inget stoppar dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5