Ingen internetuppkoppling vid start av dator

Permalänk
Medlem

Ingen internetuppkoppling vid start av dator

Tjena,

Wall of text här men jag hade uppskattat mycket med att få hjälp med detta!

Jag är osäker på exakt när detta problem började men det har pågått i säkert ett år vilket har gjort att jag har slutat stänga av datorn. Jag har ett problem med min internetuppkoppling. Varje gång jag sätter på datorn (och i vissa fall när jag startar om den) så fungerar inte internet utan ikonen nere i startmenyn visar ett gult utropstecken. När jag klickar på den så ser jag att kopplingen funkar bra till routern men inte ut till internet.

För att få det att fungera behöver jag göra följande:

1. Kör en BAT-fil som stänger av och sätter på nätverket:

netsh interface set interface "Local Area Connection" DISABLED
netsh interface set interface "Local Area Connection" ENABLED
PAUSE

2. Om ovan inte fungerar (vilket det oftast gör), kör ipconfig /flushdns i kommandotolken

3. Om inget av ovan fungerar, kör jag netsh int ip reset resetlog.txt i kommandotolken och startar om datorn

Tilläggas bör att det ibland också fungerar att starta om datorn 1-10 gånger utan att göra ovan. Har provat detta mest för att se om det funkar men eftersom punkt 3 (sista utvägen) ändå kräver en omstart så gör jag alltid ovan steg innan i vilket fall.

Jag har en stationär PC med Windows 7 installerat (och uppdaterat) och sladd direkt från nätverkskortet till routern. Från routern går sen en kabel till en "mediastation" som finns i lägenheten och därifrån till Comhem-uttaget i väggen. Någonstans här är även Itux stadsnät inblandat.

Jag har tidigare kört med det inbyggda nätverkskortet på moderkortet men köpte nyligen ett separat nätverkskort i hopp om att det skulle lösa problemen. Det gjorde det dock inte. Jag har även provat med en annan kabel vilket inte löste problemet.

Har även snackat med Comhem för att få hjälå åtskilliga gånger men de hänvisar bara till fel på min dator. De gjorde dock en återställning på routern vid nåt tillfälle men det löste inget.

Har ni någon aning om hur jag kan fixa detta? Känns som jag har försökt det mesta.

Permalänk
Medlem

Kan du kommunicera med routern, kan du pinga saker på internet?

Jag tror det är någon bugg i hur windows väljer att prioritera att uppdatera ikonerna mer än att du har ett verkligt problem. Kan vara så enkelt som att DNS inte riktigt svarar eller liknande.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av pbiddy:

Tjena,

Wall of text här men jag hade uppskattat mycket med att få hjälp med detta!

Jag är osäker på exakt när detta problem började men det har pågått i säkert ett år vilket har gjort att jag har slutat stänga av datorn. Jag har ett problem med min internetuppkoppling. Varje gång jag sätter på datorn (och i vissa fall när jag startar om den) så fungerar inte internet utan ikonen nere i startmenyn visar ett gult utropstecken. När jag klickar på den så ser jag att kopplingen funkar bra till routern men inte ut till internet.

För att få det att fungera behöver jag göra följande:

1. Kör en BAT-fil som stänger av och sätter på nätverket:

netsh interface set interface "Local Area Connection" DISABLED
netsh interface set interface "Local Area Connection" ENABLED
PAUSE

2. Om ovan inte fungerar (vilket det oftast gör), kör ipconfig /flushdns i kommandotolken

3. Om inget av ovan fungerar, kör jag netsh int ip reset resetlog.txt i kommandotolken och startar om datorn

Tilläggas bör att det ibland också fungerar att starta om datorn 1-10 gånger utan att göra ovan. Har provat detta mest för att se om det funkar men eftersom punkt 3 (sista utvägen) ändå kräver en omstart så gör jag alltid ovan steg innan i vilket fall.

Jag har en stationär PC med Windows 7 installerat (och uppdaterat) och sladd direkt från nätverkskortet till routern. Från routern går sen en kabel till en "mediastation" som finns i lägenheten och därifrån till Comhem-uttaget i väggen. Någonstans här är även Itux stadsnät inblandat.

Jag har tidigare kört med det inbyggda nätverkskortet på moderkortet men köpte nyligen ett separat nätverkskort i hopp om att det skulle lösa problemen. Det gjorde det dock inte. Jag har även provat med en annan kabel vilket inte löste problemet.

Har även snackat med Comhem för att få hjälå åtskilliga gånger men de hänvisar bara till fel på min dator. De gjorde dock en återställning på routern vid nåt tillfälle men det löste inget.

Har ni någon aning om hur jag kan fixa detta? Känns som jag har försökt det mesta.

Skrivet av Gurk:

Kan du kommunicera med routern, kan du pinga saker på internet?

Jag tror det är någon bugg i hur windows väljer att prioritera att uppdatera ikonerna mer än att du har ett verkligt problem. Kan vara så enkelt som att DNS inte riktigt svarar eller liknande.

Det är även inte DNS servrarna som du har själv som de kollar mot, eftersom att en ISP kan välja att göra att deras servrar inte svarar på ping, så kör de mot några egna DNS servrar. Väldigt vanligt att folk felanmäler att "internet" inte fungerar, när de har den ikonen du beskriver.

Har du möjlighet att testa datorn på annan plats, eller helst annan router? Ev koppla datorn direkt till denna medistation du nämner?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Kan du kommunicera med routern, kan du pinga saker på internet?

Jag tror det är någon bugg i hur windows väljer att prioritera att uppdatera ikonerna mer än att du har ett verkligt problem. Kan vara så enkelt som att DNS inte riktigt svarar eller liknande.

Nej, det kan jag dessvärre inte utan det tar stopp... Kan det ha något med routern att göra?

Skrivet av Purrfected:

Det är även inte DNS servrarna som du har själv som de kollar mot, eftersom att en ISP kan välja att göra att deras servrar inte svarar på ping, så kör de mot några egna DNS servrar. Väldigt vanligt att folk felanmäler att "internet" inte fungerar, när de har den ikonen du beskriver.

Har du möjlighet att testa datorn på annan plats, eller helst annan router? Ev koppla datorn direkt till denna medistation du nämner?

Det är en stationär dator så jag kan tyvärr inte flytta den. Om jag kopplar in datorn direkt till mediastationen så funkar det inte alls (men tack för tipset)!

Min frus laptop funkar dock klockrent, både med wifi och samma kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pbiddy:

Nej, det kan jag dessvärre inte utan det tar stopp... Kan det ha något med routern att göra?

Det är en stationär dator så jag kan tyvärr inte flytta den. Om jag kopplar in datorn direkt till mediastationen så funkar det inte alls (men tack för tipset)!

Min frus laptop funkar dock klockrent, både med wifi och samma kabel.

Jag tror mer på nätverksinställningar, hur länge ungefär dröjer det till du kan pinga ordentligt?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag tror mer på nätverksinställningar, hur länge ungefär dröjer det till du kan pinga ordentligt?

Jag kan inte pinga ordentligt förrän jag har fått igång internet, d.v.s. tills jag har gått igenom de olika stegen jag beskrev ovan och det faktiskt funkar.

Permalänk
Medlem

Hej

Liknar ett problem som skulle kunna vara TCPv6 baserat. Har haft liknande själv tidigare på både win7 och win10.
Vid uppstart så startas själva nätverkskortet innan Windows och sedan startar Windows om nätverkskortet med de drivrutiner som ska användas.
Bla så kommer Windows kontrollera om TCPv6 vägar finns och om din router/ISP inte hanterar denna förfrågan eller inte klarar det i "tid" så kommer inte Windows inte att uppdatera status på förbindelsen. Därav av det kan hjälpa att dra ner/upp nätverket som du gjort.

Tyvärr går det inte til 100% av stänga av TCPv6 eftersom det är delad stack i Windows. (TCPv6 loopback alltid på)

Har ingen lösning direkt heller.

Permalänk
Medlem

Har du något internet security programvara installerat?

Jag hade likadant problem när jag körde med F-Secure Total ..Var som att programet spärrade datorn då den trodde att anslutningen ej var säker..

Avinstallerade F-Secure och sen dess har problemen försvunnit helt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

Liknar ett problem som skulle kunna vara TCPv6 baserat. Har haft liknande själv tidigare på både win7 och win10.
Vid uppstart så startas själva nätverkskortet innan Windows och sedan startar Windows om nätverkskortet med de drivrutiner som ska användas.
Bla så kommer Windows kontrollera om TCPv6 vägar finns och om din router/ISP inte hanterar denna förfrågan eller inte klarar det i "tid" så kommer inte Windows inte att uppdatera status på förbindelsen. Därav av det kan hjälpa att dra ner/upp nätverket som du gjort.

Tyvärr går det inte til 100% av stänga av TCPv6 eftersom det är delad stack i Windows. (TCPv6 loopback alltid på)

Har ingen lösning direkt heller.

Aha, är alltför dåligt insatt i hur sånt här funkar, men det går inte att "snabba på" det på nåt sätt?

Skrivet av fermia:

Har du något internet security programvara installerat?

Jag hade likadant problem när jag körde med F-Secure Total ..Var som att programet spärrade datorn då den trodde att anslutningen ej var säker..

Avinstallerade F-Secure och sen dess har problemen försvunnit helt

Jag kör AVG Free Antivirus, osäker på om det kan påverka men ska definitivt testa att stänga av det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pbiddy:

Aha, är alltför dåligt insatt i hur sånt här funkar, men det går inte att "snabba på" det på nåt sätt?

Jag kör AVG Free Antivirus, osäker på om det kan påverka men ska definitivt testa att stänga av det!

Tror inte AVG har den funktionen som kollar internet anslutningen ..Men prova skadar ju inte

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz