Permalänk
Medlem

Uppgradering till x99 eller Z270?

Jag är efter att spela bara strategi spel samt video redigering i 4k. vad är pris värt att uppgradera sig upp till x99 eller Z270 ? Undrar om Asus Rog Strix x99 Gaming moderkort har automatisk överklockning för jag vet att z270 har men vet ej om x99 har?

Permalänk
Medlem

det säsmta du kan göra nu är att uppgradera cpu, invänta computex och kolla vad som blir nytt i cpu fronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

det säsmta du kan göra nu är att uppgradera cpu, invänta computex och kolla vad som blir nytt i cpu fronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej

Permalänk
Medlem

x99 är inte värt det särskilt nu när nya high end cpus är på väg från både amd och intel, men amd har ju redan flera riktigt bra på marknaden så jag skulle sagt en ryzen 7 1700 hade varit det optimala valet.

och kör inte på någon jäkla auto överklockning gör det manuellt om du ska överklocka.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Vänta på nya cuper som kommer från intel men de lär bli rätt så dyra.
eller kolla på Ryzen då den har bra prestanda för pengarna.
Vad är din budget?

Permalänk
Medlem

Vänta kan du göra i evigheter. De nya som kommer lär ha en högre prislapp än existerande. Jag köpte x99 för ett tag sedan och är nöjd, men så spelar inte kostnaden så stor roll för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Vänta kan du göra i evigheter. De nya som kommer lär ha en högre prislapp än existerande. Jag köpte x99 för ett tag sedan och är nöjd, men så spelar inte kostnaden så stor roll för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu när man vet att det kommer en ny plattform från både AMD och Intel är det vettigt att vänta. Även om de kanske blir dyra så bör ju X99 reas ut. Men det beror ju lite på vad man har också använder man en Core 2 duo så förstår jag att man vill byta fort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

X99 ska du i alla fall låta bli, det är en död plattform som lätt matchas av Ryzen 7 för nånstans mellan 75% till så lite som 25% av priset för X99.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Ryzen 7 är framtiden, x99 och x270 har inget att ge längre.

Visst Intel är lite bättre i spel men i strategispel med mycket trupper så skulle jag lätt satsats på en ryzen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Ryzen 7 är framtiden, x99 och x270 har inget att ge längre.

Visst Intel är lite bättre i spel men i strategispel med mycket trupper så skulle jag lätt satsats på en ryzen.

Ryzen har faktiskt kommit ikapp i många spel nu efter massa optimeringar. Plus att de som fått 3600mhz i sina minnen kör bra över Intel.
Speciellt i högre upplösningar. Kan inte Webhallen ha en rea på ett 1080ti så man kan slå till på ett system nu!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast nu när man vet att det kommer en ny plattform från både AMD och Intel är det vettigt att vänta. Även om de kanske blir dyra så bör ju X99 reas ut. Men det beror ju lite på vad man har också använder man en Core 2 duo så förstår jag att man vill byta fort.

Helt rätt, min poäng är dock att det kommer nya plattformar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för att köpa rog strix x99 gaming och cpu 6800k för 4000 kr det bra pris fick rabatt samt cash back från asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Helt rätt, min poäng är dock att det kommer nya plattformar hela tiden.

Fast det gör det ju inte, det kommer nytt kanske någon gång om året. Kanske.

Skrivet av Lineserv:

Jag bestämde mig för att köpa rog strix x99 gaming och cpu 6800k för 4000 kr det bra pris fick rabatt samt cash back från asus

Behöver du PCIe-banorna? För annars har du blåst dig själv väldigt hårt. En Ryzen 5 1600X (för att vara generös i jämförelsen) ger högre prestanda till ett lägre pris även med din rabatt (om 4000:- nu var totaltpriset, annars är det ännu värre). Dessutom ges stöd för ECC samt möjlighet att uppgradera på AM4.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ja jag behöver pcie banorna kommer köra sli

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läste just om ryzen 1600 x samt 1700x 0ch 1800 x dem är inte bättre än 6800k i spelutförande samt när det gäller överklockning dem ligger under 6800k i test av sweclockers förstår inte hur vissa säger att ryzen är bätttre när tester har gjorts och dem är inte mycke bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lineserv:

Läste just om ryzen 1600 x samt 1700x 0ch 1800 x dem är inte bättre än 6800k i spelutförande samt när det gäller överklockning dem ligger under 6800k i test av sweclockers förstår inte hur vissa säger att ryzen är bätttre när tester har gjorts och dem är inte mycke bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det spela du ska göra så köp en i7 7700k och skit i vad folk säger. Jag kör en Ryzen 5 1600 då jag gör blandade aktiviteter och spelar sällan de nyaste titlarna på maxad grafik, har heller ingen skärm som skulle göra titlarna rättvisa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

jag är ute efter film redigering samt spela lite strategi spel och vill ha en dator som håller längre än 4 år utan att uppgradera.

Permalänk
Medlem

@Lineserv:
Skaffa Ryzen då? Mer värde för pengarna.