Bör jag köpa nytt moderkort till detta?

Permalänk
Medlem

Bör jag köpa nytt moderkort till detta?

Hej,

Jag har följande hårdvara :

CPU : Intel Core i7 2600K
Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3
Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V
Chassi : Fractal Design Define r3
Nätdel : Corsair 650W Modulärt
OS disk : Intel 530 240 GB SSD
Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB
Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Nyligen köpte jag ett MSI GeForce GTX 1070 Armor 8G OC Edition grafikkort och då Elgiganten har bra pris på Asus ROG Strix Z270H Gaming moderkort så undrar jag om det finns någon överhängande anledning att byta ut även moderkortet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Byter du ut moderkortet måste du även byta ut RAM (DDR3->DDR4) minnena och CPU'n, bara så att du vet. Det är däremot inte säkert att ditt nuvarande moderkort stödjer ditt nya grafikkort men det kan du testa genom att helt enkelt sätta in det eller söka på internet efter folk med samma konfiguration.

Om du byter moderkort och därav CPU så bör det även diskuteras om Ryzen eller Kaby Lake är bäst för dig osv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ajaj, verkar som att moderkortet stöder PCIE 3.0 men CPUn är en Sandybridge och inte en IvyBridge.

Så med andra ord så finns det en begränsning, dock vet jag inte hur stor den är eller om det finns någon annan begränsning som stoppar det helt. Hade inte räknat med att byta ut moderkort, CPU och minne just nu.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är ingen större skillnad när det kommer till grafisk prestanda mellan PCIe 2 och 3, i de flesta spel inte ens mätbar.
Det är när man börjar köra med 10Gbit eller snabbare nätverkskort som PCIe 3.0 verkligen skiner.

Så kör du ditt nya 1070 och njut av prestandalyftet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Du sitter på rätt bra skit. En vettig kylare och lite överklockning samt 16gb ram skulle riggen må bra av.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimmy:

Ajaj, verkar som att moderkortet stöder PCIE 3.0 men CPUn är en Sandybridge och inte en IvyBridge.

Så med andra ord så finns det en begränsning, dock vet jag inte hur stor den är eller om det finns någon annan begränsning som stoppar det helt. Hade inte räknat med att byta ut moderkort, CPU och minne just nu.

Det finns ingen poäng med. Som ovanstående skrev så skulle en överklockning på din 2600K lyfta dess prestanda rätt rejält. Sedan skulle det kanske inte vara fel med 8GB minne till ändå. För en speldator börjar 8GB bli i minsta laget nu för tiden.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det är ingen större skillnad när det kommer till grafisk prestanda mellan PCIe 2 och 3, i de flesta spel inte ens mätbar.
Det är när man börjar köra med 10Gbit eller snabbare nätverkskort som PCIe 3.0 verkligen skiner.

Så kör du ditt nya 1070 och njut av prestandalyftet.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Du sitter på rätt bra skit. En vettig kylare och lite överklockning samt 16gb ram skulle riggen må bra av.

Skrivet av Andreaz1:

Det finns ingen poäng med. Som ovanstående skrev så skulle en överklockning på din 2600K lyfta dess prestanda rätt rejält. Sedan skulle det kanske inte vara fel med 8GB minne till ändå. För en speldator börjar 8GB bli i minsta laget nu för tiden.

Håller med om allt detta. Tror inte på att en uppgradering till Z270 / Socket 1151 är värt alla pengarna iom byte utav både CPU+RAM (som philipborg också redan nämnt). Så himla mycket bättre är det inte i verkligheten. Möjligtvis endast i syntetiska tester. Kolla t ex på problematiken med hoppande temperaturer på senaste i7 7700K..

@Jimmy: Nej. Hade kört vidare på socket 1155 och satsat på överklockning, bra luftkylare och extra 8 GB.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Låter bra! Förslag på bra kylare? Idag kör jag stock bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Låter bra! Förslag på bra kylare? Idag kör jag stock bara.

Pure Rock funkar utmärkt. Vill du ha fetingkylare så kan NH-D15 sitta fint. Har den själv och den är extremt tyst och kyler så bra en luftkylare kan kyla.

Sen så har du rätt mycket fläktplatser lediga i chassit så du kan utöka med upp till 4st 140mm och 2st 120mm
Ju fler fläktar ju lägre varvtal kan de köras i och ju tystare blir det

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Har en Cool Master Hyper 212 Evo i min andra dator som jag tycker fungerat riktigt bra och tyst. Be Quite! Pure Rock verkar prestera liknande men är något tystare och dessutom till ett liknande pris.

Noctua har ju alltid varit bra fläktar men kanske lite overkill? Kostar ju merän dubbelt så mycket och det skiljer bara 5 db om jag förstått det rätt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Har en Cool Master Hyper 212 Evo i min andra dator som jag tycker fungerat riktigt bra och tyst. Be Quite! Pure Rock verkar prestera liknande men är något tystare och dessutom till ett liknande pris.

Noctua har ju alltid varit bra fläktar men kanske lite overkill? Kostar ju merän dubbelt så mycket och det skiljer bara 5 db om jag förstått det rätt.

Du lär bli nöjd med Pure Rock. D15 kostar mycket ja och för dig är de nog inte värt de. Oavsett vilken du väljer så kan du flytta över dem till ny dator den dagen du uppgraderar till helt ny plattform, tex Ryzen 2 eller Cannonlake.
Kör på det du tycker är prisvärt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Om jag ska köpa 8 GB ram till och samtidigt försöka vara lite framtidssäker, kan det ändå vara rimligt att köpa lika dana som jag redan har? D.v.s 8 GB DDR3 1600 MHz Vengeance lågprofil eller bör jag titta på något annat?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Om jag ska köpa 8 GB ram till och samtidigt försöka vara lite framtidssäker, kan det ändå vara rimligt att köpa lika dana som jag redan har? D.v.s 8 GB DDR3 1600 MHz Vengeance lågprofil eller bör jag titta på något annat?

Framtidssäker finns nästan ingenting som heter när det gäller datorkomponenter iom att det hela tiden kommer nya produkter, men.. Det bör duga absolut. Då täcker du alla fyra ram platserna på moderkortet. Använd dig utav tvåkanals minnesarkitekturen för bästa resultat. Dessa går ju som du säkert redan vet i 1333 MHz innan de aktiveras med XMP i BIOS, då de hoppar upp till 1600 MHz. Gäller i alla fall med Z97 kretsuppsättning. Säkerligen detsamma med Z68. Minnena presterar i alla fall ypperligt bra. Har exakt likadana själv i en annan burk.

Kolla minnesspecifikationerna på P8Z68-V Pro/Gen3:
https://www.asus.com/se/Motherboards/P8Z68V_PROGEN3/specifica...

Angående kylning så presterar Pure Rock mycket bra. Men du hade redan en Hyper 212 Evo? Den lär vara likvärdig fast generar i mera ljud. NH-D15 är en gudomlig. Kyler tyst och effektivt med sina dubbla kyltorn, men tar plats i chassit och täcker över moderkortet och ram platserna en hel del. Men trots detta värd varenda krona faktiskt. Har egen erfarenhet utav både Pure Rock och D15, men inte Hyper 212 Evo.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Bra pris på Cool Master Hyper 212 : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Men det är troligen bättre att lägga sig i mitten d.v.s black rock.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Bra pris på Cool Master Hyper 212 : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Men det är troligen bättre att lägga sig i mitten d.v.s black rock.

För det priset känns ju 212 som ett givet köp

Visa signatur

[Ace Ecco 220][ASRock Z77E ITX][3570k@4.2][ASUS 970 STRIX 4GB]
[Team Elite 8GB (2x4GB) CL11 1600MHz][Corsair HX520W]
[Toshiba Q300 480GB]

Permalänk
Medlem

Finns det kanske en fördel att köpa 1 st 8 GB istället för 2 st 4 GB? Tänker inför framtiden då 8 eller 16 moduler blir standard(om det nu inte redan är så)?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Såg att det tydligen var i denna datorn som jag har en cool master hyper 212evo monterad, räcker den för att klocka cpun?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide