Köpråd: Ritbräda samt billigt alternativ till Adobe photoshop och ilustrator?

Permalänk

Köpråd: Ritbräda samt billigt alternativ till Adobe photoshop och ilustrator?

Tips på en bra ritbräda till överkomligt pris

Permalänk

Alternativ till Adobe photoshop och ilustrator

Är på gång att köpa en ritbräda och vill ha tips på alternativ programvara till Adobes program som är ganska dyra.
Vänligen Magnus

Permalänk

program för serieteckning

tips önskas på programvara för serieteckning (inte för dyrt)
hälsningar magnus

Permalänk
Inaktiv

Huion är väl ett märke som ska vara rätt ok för priset. Typ 500-1000kr. Finns några andra kina grejer också, men jag orkar inte söka åt dig Har själv en Ugee M708. Fungerar okej. Kostade väl strax över 500kr. Mjukvaran kommer självklart vara sämre, men tryckkänslighet och precision, som faktiskt är det viktigaste, verkar funka bra. Jag är dock långt från proffs, köpte bara för att det var lite kul.

Du har några andra trådar också om program. Och ja.. Jag tror Krita är en gratisvariant. Annars finns det en rejäl mängd olika att välja på. Ingen (vad jag vet) är ju riktigt lika bra some Adobe, men jag tror alla duger rätt ok för att rita. Speciellt då jag antar att du mest vill lära dig detta just nu. Annars hade du nog haft koll på dessa saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusmagnusson:

tips önskas på programvara för serieteckning (inte för dyrt)
hälsningar magnus

Clip Studio Paint, just nu på rea, 283 SEK för Pro och 982 SEK för Ex ($25 för Pro och $87 för Ex).

Permalänk
Permalänk

Om det är för att rita så rekomenderar jag krita https://krita.org/en/ (edit, sorry för dåligt rim)

Medibang Paint och PaintToolSAI ska vara bra har jag hört.
https://medibangpaint.com/en/pc/
https://www.systemax.jp/en/sai/

Inkscape är en helt ok ersättare till illustrator (som gimp till photoshop)

Testa och se vad du gillar!

Vet inte vilken ritbräda du tänkt köpa men jag skaffade nyligen Wacom Intuos Small, riktigt bra. Medium är nog bättre om man vill satsa mer på att rita mycket men small räckte för mig. Mjukvarorna man får med till de olika plattorna verkar vara helt ok också, har dock inte provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusmagnusson:

Är på gång att köpa en ritbräda och vill ha tips på alternativ programvara till Adobes program som är ganska dyra.
Vänligen Magnus

Ett alternativ för Photoshop så har du GIMP
Och ett alternativ för ilustator har du Inkscape

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Jag har kört mycket med Gimp både med en gammal Wacom Bamboo samt en Wacom Cintiq-kopia (Bosto Kingtee 22HD) med goda resultat. Går att ställa in en massa olika paramterar för tryckkänslighet, hastighet etc.

För en amatör som mig ser jag helt ärligt ingen större skillnad på Gimp och Photoshop.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Inaktiv

Det finns inga bra alternativ tyvärr. Gimp och Inkscape är tyvärr inte ens nära lika bra vilket är varför ingen använder dessa i professionella sammanhang, där också kostnaden för programmen är rätt små i jämförelse till tex en arbetslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusmagnusson:

Är på gång att köpa en ritbräda och vill ha tips på alternativ programvara till Adobes program som är ganska dyra.
Vänligen Magnus

Antar att du kör Windows, annars hade Pixelmator varit ett bra alternativ. Vill du enbart retouchera bilder, så är Adobe Lightroom ett utmärkt program. Mest där jag använder mina ritbrädor idag.

Här finns alternativ till Photoshop:
http://alternativeto.net/software/adobe-photoshop/?license=fr...

...och till Illustrator:
http://alternativeto.net/software/adobe-illustrator/?license=...

För att rita/skissa använder jag dock helst Autodesk SketchBook:
http://alternativeto.net/software/autodesk-sketchbook/

Det ritprogrammet jag använt mest är TV Paint/Aura som hade inbyggt stöd för Wacom på Amiga:
https://www.tvpaint.com/

Permalänk
Medlem

Affinity Designer och Affinity Photo är båda kraftfulla utmanare. Affinity Designer som ganska nyligen släpptes för PC, men har funnits på MAC ett tag, är en hård konkurent mot Illustrator. Det verktyget gör saker bättre och smidigare är Illustrator i många fall, samt att det är mycket snabbare att arbeta i.

ca 500kr per programvara. Ingen månadskostnad.

https://affinity.serif.com/en-us/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

@Gropenator: tack för tipset

Permalänk
Hedersmedlem

@magnusmagnusson *trådar sammanfogade*

Vänligen notera §3.3 i våra regler. Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma eller snarlika ämnen.

http://www.sweclockers.com/forum/regler
Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

mvh
Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

ritbräda

@anon186252: Tack för tipset
har nu kollat på en Huion 1060PLUS som verkar ha ett överkomligt pris.
Mvh Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusmagnusson:

har nu kollat på en Huion 1060PLUS som verkar ha ett överkomligt pris.

Huion är billigt skräp om man ska tro recensionerna. Har kört Wacom sedan 90-talet och de är byggda för att användas. Köp en begagnad Wacom Intuos 4 och du har en platta livet ut! Huion verkar paja efter någon månads användning.

Läs om Huion här:
https://www.amazon.com/Huion-Graphic-Drawing-MicroSD-Express/...

Pennan behöver även laddas till Huion vilket kommer skapa problem med tiden. Har en Android-platta med N-trig penna som kör liknande teknik som nu ligger och samlar damm.

Har för övrigt en Wacom Artpad II (small), Bamboo Pen (small) & Touch samt Intuos 4 (medium).

Permalänk
Medlem

Jag har painter 2015 som jag använder. Det är ganska bra om du ska teckna
tex. manga eller liknande. Jag använder det mest för att måla i akvarell och
olja. Fast det gick på 1300 kr men det är värt det om du använder det mycket.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Huion är billigt skräp om man ska tro recensionerna. Har kört Wacom sedan 90-talet och de är byggda för att användas. Köp en begagnad Wacom Intuos 4 och du har en platta livet ut! Huion verkar paja efter någon månads användning.

Läs om Huion här:
https://www.amazon.com/Huion-Graphic-Drawing-MicroSD-Express/...

Pennan behöver även laddas till Huion vilket kommer skapa problem med tiden. Har en Android-platta med N-trig penna som kör liknande teknik som nu ligger och samlar damm.

Har för övrigt en Wacom Artpad II (small), Bamboo Pen (small) & Touch samt Intuos 4 (medium).

Vad kan man förvänta sig med sådan priskillnad?.. Klart kvalité och funktionalitet kommer vara snäppet sämre. Dugliga skulle jag dock tro att de är. Mitt Kina-skräp fungerar än i alla fall. Och då har jag misshandlat den med tunga varma tallrikar i ett par år. Grejen med reviews är att folk ofta förväntar sig att man kan få samma kvalité och funktionalitet oavsett pris. Så är ju inte riktigt fallet i verkligenheten. Läser man några ser man också att de ofta gnäller pga att sladden börjar glappa.. Hmm.. Låter bekant.. Med allt inom elektronik..
Men visst, vill man vara säker på att det fungerar precis som tänkt, då bör man nog köpa Wacom. Men då får man ju också pröjsa premiumpriserna. Dock har jag hört att även Wacom haft mindre problematik med att få drivarna att lira i ett flertal program. Det var dock ett tag sedan jag läste om det.
Men men, jag vet inte allt. Bara mina tankar kring det.

Laddningen håller jag dock helt med om. Därför jag tog en modell med batterier som kan bytas utan större problem. Har för mig att det faktiskt var många som menade på att man lika väl kan köpa just Huions batteripennor istället för Wacoms, då det är samma skit för mindre peng. Men jag ska kika efte källa på det. Edit: Jo men visst! Så verkar vara fallet Länk

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Vad kan man förvänta sig med sådan priskillnad?.. Klart kvalité och funktionalitet kommer vara snäppet sämre. Dugliga skulle jag dock tro att de är. Mitt Kina-skräp fungerar än i alla fall. Och då har jag misshandlat den med tunga varma tallrikar i ett par år. Grejen med reviews är att folk ofta förväntar sig att man kan få samma kvalité och funktionalitet oavsett pris. Så är ju inte riktigt fallet i verkligenheten. Läser man några ser man också att de ofta gnäller pga att sladden börjar glappa.. Hmm.. Låter bekant.. Med allt inom elektronik..
Men visst, vill man vara säker på att det fungerar precis som tänkt, då bör man nog köpa Wacom. Men då får man ju också pröjsa premiumpriserna. Dock har jag hört att även Wacom haft mindre problematik med att få drivarna att lira i ett flertal program. Det var dock ett tag sedan jag läste om det.
Men men, jag vet inte allt. Bara mina tankar kring det.

Laddningen håller jag dock helt med om. Därför jag tog en modell med batterier som kan bytas utan större problem. Har för mig att det faktiskt var många som menade på att man lika väl kan köpa just Huions batteripennor istället för Wacoms, då det är samma skit för mindre peng. Men jag ska kika efte källa på det. Edit: Jo men visst! Så verkar vara fallet Länk

Jag har bara provat Wacom, men jag måste säga att de små för 990kr är mycket prisvärda och av min erfarenhet av den gissar jag att de övriga är lika bra i förhållande till priset. Byggkvaliten är mycket bra, man har snålat på exakt rätt grejer. Känns premium fast inget gummigrepp osv.
Av det jag sett från andra tillverkare i samma prisklass så verkar de betydligt plastigare och inte lika långlivade.

Med wacom får man med mjukvara (som jag personligen inte använder), jag köpte manga versionen för att min flickvän ville prova att rita manga, jag använder den mest för fotoredigering.

Lilla wacom duger i storlek för det mesta men om man vill rita mer klassiska "Disney" figurer så bör man åtminstone ha en mediumstor av valfritt märke för att få rätta flowet på linjerna.

Kolla på youtube efter reviews på de plattorna du är intresserade av, och jämför med wacom reviews.

TLDR: har du mycket begränsad budget köp en kinaplatta, du kommer troligtvis vara nöjd. Annars köp en wacom, då kommer du garanterat vara nöjd.

Testa att rita på ett papper och kolla hur långa dina längsta penndrag är, får de plats på en yta som ett bankkort funkar en liten wacom perfekt (ritytan är som ett vykort i storlek); är de längre än ca 10cm bör du köpa en större.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blaskkaffe:

Jag har bara provat Wacom, men jag måste säga att de små för 990kr är mycket prisvärda och av min erfarenhet av den gissar jag att de övriga är lika bra i förhållande till priset. Byggkvaliten är mycket bra, man har snålat på exakt rätt grejer. Känns premium fast inget gummigrepp osv.
Av det jag sett från andra tillverkare i samma prisklass så verkar de betydligt plastigare och inte lika långlivade.

Med wacom får man med mjukvara (som jag personligen inte använder), jag köpte manga versionen för att min flickvän ville prova att rita manga, jag använder den mest för fotoredigering.

Lilla wacom duger i storlek för det mesta men om man vill rita mer klassiska "Disney" figurer så bör man åtminstone ha en mediumstor av valfritt märke för att få rätta flowet på linjerna.

Kolla på youtube efter reviews på de plattorna du är intresserade av, och jämför med wacom reviews.

TLDR: har du mycket begränsad budget köp en kinaplatta, du kommer troligtvis vara nöjd. Annars köp en wacom, då kommer du garanterat vara nöjd.

Testa att rita på ett papper och kolla hur långa dina längsta penndrag är, får de plats på en yta som ett bankkort funkar en liten wacom perfekt (ritytan är som ett vykort i storlek); är de längre än ca 10cm bör du köpa en större.

Ehm.. Vet inte riktigt varför du citerar mig.. Men men, bygger väl vidare

Jag köpte kinaplatta för att jag sökte en med stor yta, typ motsvarande Wacoms Large modell. Min kostade strax över 500, medans Wacom kostar över 3laxar. För mig som ville leka så kändes valet ganska självklart.
Ja, Wacom är bättre. Men 3000kr bättre vet jag inte om jag håller med om. Speciellt för folk som inte arbetar inom området. Är nog många som mest bara vill känna på eller nått sånt, och då känns ju en billigare variant lite vettigare.
Det är enligt mig lite som att jämföra t ex GIMP eller Blender med Adobes mjukvara. Ja, den ena är smidigare och bättre på många sätt, men den andra är inte värdelös för det.

Håller med om att en liten variant går att komma rätt långt med. Dock störande om du ska rita, enligt mig. Men det är väl kanske en smaksak. Jag föredrar att ha ungefär samma skala på skärm och ritplatta, så jag kan hoppa över att zooma så mycket som möjligt.