Behöver hjälp med unzip-program för OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med unzip-program för OSX 10.9

Har skickat en (mycket stor) zip-fil, från mitt Windows 8.1 till en mottagare med OSX 10.9. Skickade filen på USB-sticka via post.

Zipfilen innehåller material som skulle kunna vara känsligt om det kom i orätta händer, så jag valde att lösenordskydda zip-filen. Men mottagaren kan inte öppna zipfilen, och den tekniska problemlösningen ligger över vederbörandes kunskap. Vi behöver hjälp med lösning.

Jag zippade med 7zip och använde ZipCrypto funktionen i 7zip som lösenordsskydd (ja jag vet att den inte skulle hålla för ett väl finansierat crack-försök, men alternativet AES256 har noll kompatibilitet på OSX). I övrigt var jag noga med att ställa in 7zip att göra zipfilen med alla gamla standardvärden enligt ursprungliga Winzip standarden - default kompressionsnivå, deflate32 metod, 32kb listlängd och 32 ordlängd m.m. Jag provöppnade sen filen och packade även upp allt, via såväl Windows Explorer, i 7zip och i WinRar. Allt funkade klockrent. Alla kontroller gav grönt ljus.

Nu är USB-stickan på OSX, och OSX använder "Arkivverktyget" som standardpackare/uppackare. Det verktyget fattar ingenting av zip-filen och verkar knappt ens tro det är en zip-fil ens. Går inte alls.
Så vi provade hämta "The Unarchiver" från App Store, och Unarchiver visar en lösenord-prompt när man försöker öppna zip-filen. Rätt lösenord anges och vi får då informationen att zip-filen förefaller skadad, korrupt eller inkomplett. Detta trots att den gjorts med alla standardvärden, kontrollerats grönt via SFV och att filen kopierats från USB-stickan till HD. Exakt vad Unarchiver menar, specificeras inte (vi är ju på mac). Unarchiver fortsätter ändå att packa upp zip-filen, men packar bara upp ca 25-30% av hela filen. Uppackningen avslutas utan kommentar eller varningsruta, precis som om uppackningen skulle skett utan problem.

WinRar finns bara som kommando-prompt för mac (för overkill för mottagaren), 7zip finns inte alls för mac, och vare sig OSX inbyggda eller The Unarchiver funkar. Alltså jag får nå knoster på alla format som är olika, inkompatibla och fuckar upp allt normalt samarbete!

Vilket uppackningsprogram skulle Du rekommendera vi provar på OSX, för att ha störst chans att lyckas packa upp filen rätt?
Det finns mängder med såna program för mac och jag själv är inte bekant med programfloran för OSX.

Tackar på förhand
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk

nu är jag inte så hemma på ios med behöver du inte 7zip även för att packa upp filen även i ios? det finns några olika 7zip program till ios.
Har du komprimerat det med 7zip behöver du en uppackare för 7zip.
Sen vilket filsystem är det på stickan, du säger att den är gjord i win kan ske något filsystem som ios inte klarar läsa fullt ut? Men ser du filerna på stickan så börja med att testa en 7zip unpacker alt 7zip för ios. TEX
EDit: http://www.7-zip.org/download.html
https://itunes.apple.com/se/app/izip-zip-unzip-unrar-tool/id4...
MVH

Permalänk
Medlem

Testa keka, tror den använder p7zip i botten, så den borde rimligen lyckas packa upp något som är komprimerat med 7zip.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

http://unarchiver.c3.cx/unarchiver
Jag använder the unarchiver på min mac, den supportar 7z filer.
Fungerar inte den brukar jag använda iZip
http://www.izip.com/

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig var att när lösenordet anges på mac-enheten kan eventuellt matas in med felaktig teckenkodning. Det var länge sedan jag höll på med dessa sakerna men minns att jag haft problem med skillnader mellan windows och os x's standard teckenkod. Vill minnas att en av OS:en kör Unicode och den andra något annat. Bara en tanke...

Zip-program på mac kan vara lite flaky, enligt mina tester är dock the unarchiver överlägset bäst. För att göra det så "lätt" för programmet att läsa filen hade jag rekommenderat att skapa en rar-fil istället för något annat format och sedan dessutom slagit av kompression helt och hållet.

Om ovanstående tips inte röner några framgångar hade jag nog rekommenderat att istället bara dela filerna med dropbox eller google drive.

Permalänk
Inaktiv

@TomKe: Kan du ladda upp och länka en zip-fil med samma kryptering och skriva lösenordet här så kan vi med Mac testa. Innehållet kan ju vara vad som helst.

Permalänk
Rekordmedlem

Dela upp filen i "normalstora delar" och se till att även använda paritetsfiler (par2) för att kunna verifiera och reparera eventuella fel så att man vet att filen är helt korrekt innan man börjar försöka packa upp den.
Par2 stöds av osx och anses stabilt.
https://gp.home.xs4all.nl/Site/MacPAR_deLuxe.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

@TomKe: Kan du ladda upp och länka en zip-fil med samma kryptering och skriva lösenordet här så kan vi med Mac testa. Innehållet kan ju vara vad som helst.

Visst.

Länk till fil gjord precis på samma sätt som nämnts ovan.
Pasw 123456789

Skrivet av boogey:

Testa keka, tror den använder p7zip i botten, så den borde rimligen lyckas packa upp något som är komprimerat med 7zip.

Vi provade den, såg att den var länkad från 7z hemsida. Men under försöket, som gjordes live via Skype, så dog mac-användarens skype-anslutning. Säkert så dog hela datorn, även hårdvaran bara förångades, eller ännu värre. Har inte hört från mac-användaren sen dess ...

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Testa keka, tror den använder p7zip i botten, så den borde rimligen lyckas packa upp något som är komprimerat med 7zip.

Vi provade som sagt Keka, och i slutändan funkade det faktiskt. Får tacka för tipset.

Men om det funkade för att Keka har någon slags koppling till 7zip ...? Eller bara för att Keka är mer 'zip-kompatibelt', än "Arkivverktyget" eller "The Unarchiver" ..? Ja .. det vet man ju inte ..

Ska försöka efterforska sätt att föra över data säkert mellan mac och win, utan att mottagaren ska behöva vara expert för att ta emot det, för såhär kan man ju inte ha det. Om nån mac-person är intresserad av att prova ut samma sak så är det bara PMa, så kan man samarbeta.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Vi provade som sagt Keka, och i slutändan funkade det faktiskt. Får tacka för tipset.

Men om det funkade för att Keka har någon slags koppling till 7zip ...? Eller bara för att Keka är mer 'zip-kompatibelt', än "Arkivverktyget" eller "The Unarchiver" ..? Ja .. det vet man ju inte ..

Ska försöka efterforska sätt att föra över data säkert mellan mac och win, utan att mottagaren ska behöva vara expert för att ta emot det, för såhär kan man ju inte ha det. Om nån mac-person är intresserad av att prova ut samma sak så är det bara PMa, så kan man samarbeta.

Ja, det borde onekligen funka med andra verktyg också.

Jag skulle satsa på att separera kompression och kryptering. Packa ihop filen först utan kryptering, och sen försöka hitta ett krypteringsverktyg som finns på båda plattformarna. Veracrypt tror jag finns med GUI på alla plattformar. Annars kanske GPG Suite på Mac och WinGPG i Windows kan funka.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TomKe:

Visst.

Länk till fil gjord precis på samma sätt som nämnts ovan.
Pasw 123456789
Vi provade den, såg att den var länkad från 7z hemsida. Men under försöket, som gjordes live via Skype, så dog mac-användarens skype-anslutning. Säkert så dog hela datorn, även hårdvaran bara förångades, eller ännu värre. Har inte hört från mac-användaren sen dess ...

Schysst gammal Mac-dator. Funkade för mig med default program "Archive Utility". Har du testat att dubbelklicka på den bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Schysst gammal Mac-dator.

Mm, såvitt jag förstod är det nån som använder den som brevlåda framför sin villa

Skrivet av Hugligan:

Funkade för mig med default program "Archive Utility". Har du testat att dubbelklicka på den bara?

Bara dubbelklicka? Ja fast det ser ut som du dubbelklickat på en av filerna inne i zip-filen. Vi provade nog inte det, eftersom mitt zip-paket innehöll över 100 filer av betydande storlek. Vi gick direkt på att zippa upp hela filen.

Och som jag minns så kom vi aldrig till att vi kunde öppna zip-filen och se filerna inne i arkivet. Om vi dubbelklickade direkt på zip-filen så kände Arkivverktyget inte ens igen filen som zip-fil (trots att den hade *.zip extension), utan arkivverktyget började - utan att fråga nåt alls - att komprimera zip-filen till en att bli en zip-fil - som om vi valt "Skapa zip-arkiv av markerad fil" el dyl. Vi försökte verkligen få arkivverktyget att öppna istället. Det öppnade alla andra (icke-lösenord) zip-filer - som användaren hade liggandes på desktop - utan problem.

Mac-användaren jag talar om, är tämligen low-tech som person, så h*n ställer knappt om nåt custom eller nånting alls i datorn, och OSX är ganska nyligen installerat. Så jag tycker det som hände torde vara default. Men det känns som det är alldeles för många varianter och okända faktorer i omlopp här.

Skrivet av boogey:

Jag skulle satsa på att separera kompression och kryptering. Packa ihop filen först utan kryptering, och sen försöka hitta ett krypteringsverktyg som finns på båda plattformarna. Veracrypt tror jag finns med GUI på alla plattformar. Annars kanske GPG Suite på Mac och WinGPG i Windows kan funka.

Ja det verkar som ett vettigt steg. Jag försökte undvika att mottagaren skulle behöva installera något eller lära upp sig på nåt som endast har funktionen att kunna packa upp filerna. Folk som har viss dator-vana är mer öppen för det, men en hel del folk blir närmast förbaskad över att behöva krångla med sånt. Om dom får försändelser från andra personer så kanske dom personerna använder andra packning-standards, 4 olika personer = 4 olika programsviter som ska installeras och läras in. Det känns så fel väg. Måste ju finnas åtminstone en enda väg där man kan skicka säkrade filer mellan Mac och PC.

Å andra sidan var det här en engångsföreteelse för mig. Det var originalfilerna till ett halvstort musikvideoprojekt, totalt över 100gb. Mottagaren hade absolut ingen lust att låta sin dator stå påslagen över 48 timmar och tanka med en halvslö WIFI-anslutning, och att behöva lära sig 'nån helt ny okänd teknik som hette FTP' bara för att få över filerna var helt enkelt inte aktuellt. Och vi ville inte filerna skulle komma i orätta händer IFALL paketet kom på vift. I normala fall kan man ju föra över filer på upp till 2gb över nätet men det var lite för mycket material den här gången. Jag gör inte såna jobb normalt.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Inaktiv

@TomKe: jag laddade ner zip-filen. Dubbelklickade på filen, skrev in lösenordet = win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

@TomKe: jag laddade ner zip-filen. Dubbelklickade på filen, skrev in lösenordet = win.

Okej! Det var ju bra, överlag Tack för beskedet.

Paradoxalt nog gör det svaret bara gåtan/lösningen ännu krångligare att förstå, för mig.
Men jag tycker också det verkade märkligt att arkivverktyget inte skulle kunna förstå zip-filer med zipcrypto-lösenord. Det är ju den äldsta lösenordsfunktion zip-filer alltid haft, gammal symmetrisk kryptering. Infördes av Winzip själva för .. ja mer än 10-12 år sen. Teoretiskt sett skulle det kunna vara att det är nåt fucked upp med mottagarens OSX/Arkivverktyget-inställningar. Men personen ifråga är liksom ingen man tvingar in på datorn för att prova ut olika varianter av zip-filer för att undersöka hur det funkar. Vi har mer av en kund/leverantör relation.

Zipfilen jag skickade var över 50gb stor, för vi provade med att ha 7zip splitta zip-arkivet i flera delar, men det funkade inte alls det heller. Arkivverktyget vägrade läsa det, så det fick bli 1 skitstor fil.
Att zip-filen var så stor, kan det ha haft nån inverkan tro? Och vilket OSX kör du, Hugligan?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Inaktiv

@TomKe: Jag kör Sierra, men har kört varje version sedan Leopard (2007) och inte haft några problem med det vad jag kan minnas. Det finns även inbyggt stöd för att skapa zip-filer med lösenkryptering, dock via terminalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

@TomKe: Jag kör Sierra, men har kört varje version sedan Leopard (2007) och inte haft några problem med det vad jag kan minnas. Det finns även inbyggt stöd för att skapa zip-filer med lösenkryptering, dock via terminalen.

Alright. Som jag hela tiden trott och tyckt 'det borde vara' mao. Kan vara just den OSX-användare som jag interagerat med som haft otekniskt sinne plus märkligt configgad dator då.
-
VORE TREVLIGT OM FLER OSX-ANVÄNDARE KAN LADDA NER, PROVA ÖPPNA, OCH RAPPORTERA FRAMGÅNG/MOTGÅNG, plz?
på så sätt kan en ovetande idiot få större underlag på fötterna av vad jag ska tro, och göra i fortsättningen.

Länk till zip-fil
pasw 123456789

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TomKe:

Alright. Som jag hela tiden trott och tyckt 'det borde vara' mao. Kan vara just den OSX-användare som jag interagerat med som haft otekniskt sinne plus märkligt configgad dator då.
-
VORE TREVLIGT OM FLER OSX-ANVÄNDARE KAN LADDA NER, PROVA ÖPPNA, OCH RAPPORTERA FRAMGÅNG/MOTGÅNG, plz?
på så sätt kan en ovetande idiot få större underlag på fötterna av vad jag ska tro, och göra i fortsättningen.

Länk till zip-fil
pasw 123456789

Jag ska installera om en Macbook Air nu, efter det kan jag testa igen och se. Då är det garanterat default. Den är gammal så den får Yosemite dessutom. Återkommer om någon timme

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Ja det verkar som ett vettigt steg. Jag försökte undvika att mottagaren skulle behöva installera något eller lära upp sig på nåt som endast har funktionen att kunna packa upp filerna. Folk som har viss dator-vana är mer öppen för det, men en hel del folk blir närmast förbaskad över att behöva krångla med sånt. Om dom får försändelser från andra personer så kanske dom personerna använder andra packning-standards, 4 olika personer = 4 olika programsviter som ska installeras och läras in. Det känns så fel väg. Måste ju finnas åtminstone en enda väg där man kan skicka säkrade filer mellan Mac och PC.

Be personen att skicka dig ett vanligt brev som är enkelt för dig att dekryptera och läsa, men i praktiken omöjligt för en utomstående att lista ut. Det ligger tyvärr lite i sakens natur att man får anstränga sig åtminstone lite grann om man vill skicka saker öppet med säkerhet.

Men "enklast" verkar nog vara att be Mac-användaren att installera Keka. Då kan ni använda .7z med AES istället för ZipCrypto också.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"