GTX 1060 för stort för mitt chassi, tips.

Permalänk

GTX 1060 för stort för mitt chassi, tips.

Jag förutsätter att alla komponenter i mitt chassi går att helt enkelt flytta över till ett nytt, större chassi. Är detta korrekt och finns det något att tänka på i min position (förutom att inte dö av en stöt)?

Om det spelar roll, datorn: Acer Aspire AXC-705 i5-4460/8GB/8GB SSD + 1TB/GTX745-4GB/W8.1

Permalänk
Medlem

Du har en "märkesdator" vilket ibland är problematiskt. Innan du gör något så kolla vilken storlek ditt moderkort har. Normalt finns det atx, xl-atx, matx osv. Men märkes datorer kan ibland (ofta) ha egna storlekar som inte passar i andra chassin.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Tre nya trådar skapade på 15min, alla med samma grundproblem... Skriv allt i samma tråd ist

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Du själv kommer inte dö av en stöt från burken, ifall du nu inte försöker skicka in mejseln bakom fläkten i nätagget medans du har den igång + har handen direkt på baksidan av burken.

Dock kan dina komponenter dö via esd skador ifall du inte ser till att röra båda chassien du ska använda innan du stänger av burken samt medans du arbetar med komponenterna.

Du får även byta nätagg då det är ett smalt minitower vad jag kan se.
ett vanligt atx nätagg på 500w ska duga.
T ex detta med en 12v lina på 456w är mer än tillräckligt
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/icke...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Du måste dessvärre byta chassit och nätaggregatet som minimum. Nätaggregatet för att det du har i din inte räcker till på långa vägar, chassit för att det lär vara omöjligt att hitta ett nätaggregat som passar till ditt nuvarande chassi samt får faktiskt in grafikkortet.
Problemet är att jag vet inte vad det är för moderkort i den så kan inte lova att moderkortet passar i ett nytt chassi.

Vill du inte byta ut allting måste du hitta ett low-profile 1-slot grafikkort, men då får du i princip samma prestanda som du har idag.

Svenska
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@SpeedRebirth: Köpa nytt chassi och problem med RAM/CPU hamnar inte i samma kategori tänker jag, men det är väl din åsikt

Permalänk
Permalänk

@philipborg: Jag har redan planerat att byta ut chassit och agg. så inga problem där. http://prntscr.com/fd9ql2
Vad säger det dig?

Permalänk

@mini-z1994: Det var menat mer som ett skämt har planerat byta ut agg. också.

Permalänk
Medlem

Det du kan börja med är att mäta avståndet mellan alla skruvhålen i moderkortet och se om det är samma som någon ATX standard. Sen vet jag inte om även plattan med in/ut-gångar kan vara fel också, antar det. Så den kanske man behöver mäta också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Squallie: Det är inget problem att skaffa nytt moderkort om det eventuellt krävs, jag vill bara veta allting som kan orsaka problem så jag inte sitter med en öppen dator och kommer på att x eller y inte kommer passa och datorn sitter och samla damm tills jag fixar det. Säger inte bilden jag lade ut ovanför någonting om moderkortet?

Permalänk
Medlem

@Xiuzei bilden talar bara om att det är ett moderkort med H81 chipset, för att ta reda på om det följer någon som helst ATX standard måste du fysiskt mäta hur stort kortet är och avstånd på alla skruvhål.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiuzei:

@Squallie: Det är inget problem att skaffa nytt moderkort om det eventuellt krävs, jag vill bara veta allting som kan orsaka problem så jag inte sitter med en öppen dator och kommer på att x eller y inte kommer passa och datorn sitter och samla damm tills jag fixar det. Säger inte bilden jag lade ut ovanför någonting om moderkortet?

Moderkort om det behövs MatX
https://www.komplett.se/product/782480/datorutrustning/pc-kom...

Billigt Matx chassi
https://www.komplett.se/product/891800/datorutrustning/pc-kom...

Billigt nätaggregat. Långt ifrån det bästa men kör det faktiskt själv med ena datorn i signaturen och det gör sitt jobb, Fick det dock för 399kr på rea.
https://www.komplett.se/product/905374/datorutrustning/pc-kom...

Köper du dessa grejer kommer det inte vara några problem att driva ett GTX 1060.

Men innan du gör någonting, öppna gärna datorn och ta lite bilder och lägg upp här så kan säkert någon hjälpa med dig med om du behöver köpa nytt moderkort eller inte. Koppla ur datorn ur väggen och ta inte på elektroniken så är det absolut ingen risk med att öppna chassits sida och kika.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb