Skolan skickar inte in betygen till CSN?

Permalänk
Medlem

Skolan skickar inte in betygen till CSN?

Hej,
Det är som så att CSN kontaktade mig idag för att dom har inte fått in betygen från skolan.
CSN berättade att om dom inte får in betygen denna vecka så avslutas mitt ärende hos CSN och dels är det en handläggningstid igen men även så förlorar jag rätten till retraktiv ersättning.

Jag pratade med skolan i onsdags och då sa handläggaren där att man kunde få uppskov osv från CSN, detta frågade jag CSN om idag och det kunde man absolut inte.

Ringer till skolan inget svar, så jag ringer rektorn som mer eller mindre säger att hennes kollega kan allt det här och att jag inte ska oroa mig, men det är svårt att inte oroa sig när dom har strulat till det känns det som - jag ligger redan en "lön" efter som att CSN inte har fått betygen ännu och när man får veta att om betygen inte kommer in denna vecka så får man inte rektraktiv ersättning heller då blir man mer eller mindre panikslagen.

Här har man studerat och gjort rätt för sig så strular skolan till det, även om dom skickar in betygen denna vecka så har dom haft nonchalant beteende mot mig och jag kan inte heller lita på deras ord som att dom har kommit med felaktiga uppgifter tidigare med.

Det jag vill fråga är, om skolan inte skickar in betygen denna vecka så borde dom väll bryta mot någon form av regel eller praxis?
Kan ju omöjligt vara så att studenter som sköter sitt åtagande skall drabbas så hårt ekonomiskt fall om skolan strular till det?
Ev. ersättning kanske kan krävas från skolan?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Du är tyvärr helt klart inte den första som råkar ut för det här, tyvärr.
Vad jag varit med om tidigare så har eleven fått tagit smällen, vet dock inte om någon som drivit det vidare, får du inget bra svar här kan du testa vända dig till lawline. Du kan antingen betala för att få garanterat svar, eller hoppas på att dom tycker frågan är nog intressant för o ta upp gratis. De besvarar tror det är 500 frågor gratis varje månad.

Annars får du bara lära dig att acceptera att shit happens, live with it and move on.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Okej,

Drabbas ekonomiskt genom att jag inte har råd med hyran, och mina studier blir drabbade pga. stressen kring detta och den ekonomiska situation skolan sätter än i.

Jag kommer defenetivt gå vidare med detta om dom inte åtgärdar det snart, blir väll att stämma kommunen i Tr i värsta fall antar jag.
För som jag har förstått det så går det att göra pga. ekonomisk skada, och jag har gjort mina åtaganden men dom verkar inte göra sina.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Gå till din studierepresentsant. Det brukar bli eld i baken då. Troligtvis är det din utbildningsansvarige i Kåren
Kan ju tilläga att din studierepresentant deltar på Universitetssturelsens samman trädabden

Såg nu att du la till komunene så antar vi pratar gymnasie då. Har du en bra studierepresentering ta det med dem, annars brukar kurator altyid vara en bra ide.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@Purrfected: Okej,

Drabbas ekonomiskt genom att jag inte har råd med hyran, och mina studier blir drabbade pga. stressen kring detta och den ekonomiska situation skolan sätter än i.

Jag kommer defenetivt gå vidare med detta om dom inte åtgärdar det snart, blir väll att stämma kommunen i Tr i värsta fall antar jag.
För som jag har förstått det så går det att göra pga. ekonomisk skada, och jag har gjort mina åtaganden men dom verkar inte göra sina.

Så är det tyvärr. Vet iaf en som drabbades av samma sak när jag pluggade på Högskolan Väst, personen hade dock tur att föräldrarna kunde hjälpa till, tills ärendet med CSN var löst.
kbk!

Skrivet av kissekotten4:

Gå till din studierepresentsant. Det brukar bli eld i baken då. Troligtvis är det din utbildningsansvarige i Kåren
Kan ju tilläga att din studierepresentant deltar på Universitetssturelsens samman trädabden

Har ni en bra kår så är detta helt klart ett bra sätt!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Det komiska är att skolan ställer krav på att man skall studera m.m, men dom underlättar knappast studierna när detta sker.
Man är så stressad så man förstår inte ett skit av det man läser och studierna blir drabbade.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Jo det är ju tyvärr så, en polare blev av med en tenta som läraren tappade bort, han fick göra om tentan nästa år istället...

Ni har ingen kurator på skolan? Vet att HV iaf pratade om att det fanns stödgrupper, kuratorer o lite sånt för att hantera just stressen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Administrativ avgift

@Calby: Spela in samtal, spara e-post osv. Får du garanterat av skolan att de skickar betygen så är det deras fel.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

@Calby: Vet inte om det hjälper i just detta fallet men min erfarenhet av CSN är att får man prata med en bitter ohjälpsam person så är det bara att lägga på och ringa igen och hoppas man får prata med en mer hjälpsam person nästa gång.

Satt själv i knipan att jag hade missat ett delmoment i en större kurs så jag hade tagit 0.5 hp för lite en termin, den första på CSN jag pratade med sa typ skyll dig själv, regler är regler. Nästa person var väldigt trevlig och gav mig dispens utan att fundera på det.

Permalänk
Medlem

@Calby: Kan du inte gå till skolan och begära ut betyg på stående fot och begära att handlingarna skickas omgående (om det måste göras av skolan) eller skicka själv?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Ring till skolan igen och igen, gå dit och begär få prata med personen som är ansvarig för ditt program och kursadministrationen för alla kurser du saknar. CSN är en stor grej, ge dig inte innan du har fått ett vettigt svar på varför detta har hänt och garanti på att de kommer fixa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Calby: Kan du inte gå till skolan och begära ut betyg på stående fot och begära att handlingarna skickas omgående (om det måste göras av skolan) eller skicka själv?

Jag har gjort det, problemet är att betyget är satt av läraren men inte inlaggt i något administrativt system.

Skrivet av Andreaz1:

Ring till skolan igen och igen, gå dit och begär få prata med personen som är ansvarig för ditt program och kursadministrationen för alla kurser du saknar. CSN är en stor grej, ge dig inte innan du har fått ett vettigt svar på varför detta har hänt och garanti på att de kommer fixa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Pratade med en ansvarig nu som skall undersöka saken idag och återkomma till mig under dagen.
Dvs den tredje som påstår att dom är ansvarig får se om dom fixar det nu.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv

Har du gjort något unikt som att läsa en egen kurs eller var det så att du i klassen gjorde som alla andra och de glömde att skicka iväg din? Det sista är ju mycket märkligt, men det är att ligga på.
Problemet är byråkrati, där även om skolan är vänliga har svårt att ge dig någon ersättning för att de felar. Detta av flera orsaker som skattetekniska, så ligg som sagt på.