AMD Ryzen Threadripper med 16 kärnor hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper med 16 kärnor hittar ut på webben

Efter Ryzen 7 satsar AMD på entusiastsegmentet med Ryzen Threadripper, där två modeller ur processorfamiljen nu listas på en prisjämförelsesajt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroligt spännande. Hoppas AMD kan ge Intel en ordentlig match!

Permalänk
Medlem

Preorders??? Man blir ju så sugen!

Inväntar intensivt priskrig mot överprisade motkonkurrent(er)

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Ska helt klart bli intressant att se hur dessa presterar. Misstänker dock att de inte kommer vara bättre till spel då fler kärnor och lägre klockfrekvens knappast hjälper jämfört med me de CPUer de redan släppt.

Permalänk
Inaktiv

Go AMD Go, Intels mardröm är snart här.

Permalänk

Eftersom Threadripper kommer ha dubbelt så många kärnor som Ryzen 7, blir det dubbelt så mycket cache då också? Det skulle betyda 40 MB cache... Ni som var med på den tiden, tänk om ni vetat detta när ni funderade på om ni skulle köpa 20 eller 40 MB hårddisk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snälla AMD kan ni komma med högre klockade Ryzen5 cpu:er också?
Typ Ryzen 5 1650X 4,5Ghz i grund klock :). Gärna för under 3000kr också om man får drömma lite positivt också...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

Ska helt klart bli intressant att se hur dessa presterar. Misstänker dock att de inte kommer vara bättre till spel då fler kärnor och lägre klockfrekvens knappast hjälper jämfört med me de CPUer de redan släppt.

Som det ser ut så kommer 6 och 8-kärniga processorer bli en bra kompromiss för spel under de närmsta 2-3 åren. De kan fortfarande hålla en relativt hög klockfrekvens, medan man får någon extra kärna över att leka med.

Om inget drastiskt händer så kommer det att ta tid innan spel kan nyttja många kärnor på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Snälla AMD kan ni komma med högre klockade Ryzen5 cpu:er också?
Typ Ryzen 5 1650X 4,5Ghz i grund klock :). Gärna för under 3000kr också om man får drömma lite positivt också...

Ryzen klockar tyvärr inte så högt, oavsett hur mycket du är villig att betala. Du får vänta på Zen2 och se om detta blir åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Som det ser ut så kommer 6 och 8-kärniga processorer bli en bra kompromiss för spel under de närmsta 2-3 åren. De kan fortfarande hålla en relativt hög klockfrekvens, medan man får någon extra kärna över att leka med.

Om inget drastiskt händer så kommer det att ta tid innan spel kan nyttja många kärnor på ett bra sätt.

Det där är väl en CPU för server och inte spel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det där är väl en CPU för server och inte spel?

den är nog till för entusiaster och dom vill ha det värsta, vissa köper till och med server cpuer för att dom...vill ha det värsta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Det där är väl en CPU för server och inte spel?

Den är riktad mot High-End Desktop. Dvs entusiaster. Servervarianten blir väl en annan version om jag inte misstagit mig.

http://www.sweclockers.com/nyhet/23792-amd-tillkannager-ryzen...

Permalänk
Medlem

...och som av en händelse får Intel eld i baken
https://videocardz.com/69900/exclusive-intel-to-launch-18-cor...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Det där är väl en CPU för server och inte spel?

Snarare workstation, precis samma segment som Intels X99 / LGA2011-3 och kommande x299 / LGA 2066 är riktade mot.

Ryzen 5 (B350) riktad mot Intel Core i5 (B250)
Ryzen 7 (X370) riktad mot Intel Core i7 (Z270)
Ryzen Threadripper (X399) riktad mot Intel Core i9 (X299)

I runda svängar. Och fint att det är lite extra förvirrande med snarlika chipsetnamn hos båda lagen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Jo det gäller att visa vem som har störst e-penis nu. "Vi har faktiskt två kärnor mer.."

Ska bli kul att se dessa multi-cores ställda mot varandra. Fördelen Intel har är att deras CPU'er har en högre klockfrekvens. Även deras 10-kärniga boostar ju 4.5Ghz enligt schemat.

Permalänk
Medlem

Undra vem av dom som kan tillverka cpu med flest kärnor?
100 kärnor vore nåt att ha.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Inaktiv

All denna prestanda på våra arbetsdatorer, det blir allt att prata med facket om detta. Liksom det är gött att ha en slö cpu som man får vänta på så att man kan bara kan koppla av.

Nå man behöver inte berätta för sin arbetsgivare om vad om komma skall och köpa en hemma för privat bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ryzen klockar tyvärr inte så högt, oavsett hur mycket du är villig att betala. Du får vänta på Zen2 och se om detta blir åtgärdat.

Ja tyvärr :/. Jag håller tummarna kan jag lova

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Eftersom Threadripper kommer ha dubbelt så många kärnor som Ryzen 7, blir det dubbelt så mycket cache då också? Det skulle betyda 40 MB cache... Ni som var med på den tiden, tänk om ni vetat detta när ni funderade på om ni skulle köpa 20 eller 40 MB hårddisk

Nostalgi!
Jag köpte iofs en 130MB disk till min första dator, 386SX-33
Men jag utökade cachen i den genom att köpa IC-minneskretsar på 8kB styck,.
Gick från 16 till 64kB cache!

Permalänk
Medlem

Sigh, nej Sweclockers
Den listas hos en price aggregator, dvs som Prisjakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Sigh, nej Sweclockers
Den listas hos en price aggregator, dvs som Prisjakt.

Det stämmer, ändrat i nyheten. Använd gärna "Skicka en rättelse"-funktionen nästa gång.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Undra vem av dom som kan tillverka cpu med flest kärnor?
100 kärnor vore nåt att ha.

Då blir det fart på MS Röj

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Undra vem av dom som kan tillverka cpu med flest kärnor?
100 kärnor vore nåt att ha.

Xeon phi har upp till 72st x86 kärnor så vi är inte så långt ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jo det gäller att visa vem som har störst e-penis nu. "Vi har faktiskt två kärnor mer.."

Ska bli kul att se dessa multi-cores ställda mot varandra. Fördelen Intel har är att deras CPU'er har en högre klockfrekvens. Även deras 10-kärniga boostar ju 4.5Ghz enligt schemat.

Sedan undrar man vad de tänker att man ska ha alla dessa kärnor till.

Utan att ha underlag så kan vi väl gissa på att ca 80% av den privata marknaden använder sina burkar främst för spel.

Utan att ha underlag återigen så kan vi väl estimera att ca 90% av spel idag inte utnyttjar mer än två kärnor.

Att det ska bli ett sådant herrans liv över fler kärnor när det är en sådan otroligt liten minoritet av hem-användare som faktiskt får användning för det är för mig lite oförståeligt.

AMD Borde istället ha siktat på något som faktiskt konkurrerar med Intel i ren spelprestanda, istället för bara prestanda/krona.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sedan undrar man vad de tänker att man ska ha alla dessa kärnor till.

Utan att ha underlag så kan vi väl gissa på att ca 80% av den privata marknaden använder sina burkar främst för spel.

Utan att ha underlag återigen så kan vi väl estimera att ca 90% av spel idag inte utnyttjar mer än två kärnor.

Att det ska bli ett sådant herrans liv över fler kärnor när det är en sådan otroligt liten minoritet av hem-användare som faktiskt får användning för det är för mig lite oförståeligt.

AMD Borde istället ha siktat på något som faktiskt konkurrerar med Intel i ren spelprestanda, istället för bara prestanda/krona.

Instämmer. Ge oss hög frekvens och energieffektivetet, istället för alla dessa kärnor.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sedan undrar man vad de tänker att man ska ha alla dessa kärnor till.

Utan att ha underlag så kan vi väl gissa på att ca 80% av den privata marknaden använder sina burkar främst för spel.

Utan att ha underlag återigen så kan vi väl estimera att ca 90% av spel idag inte utnyttjar mer än två kärnor.

Att det ska bli ett sådant herrans liv över fler kärnor när det är en sådan otroligt liten minoritet av hem-användare som faktiskt får användning för det är för mig lite oförståeligt.

AMD Borde istället ha siktat på något som faktiskt konkurrerar med Intel i ren spelprestanda, istället för bara prestanda/krona.

Skrivet av SweMerlin:

Instämmer. Ge oss hög frekvens och energieffektivetet, istället för alla dessa kärnor.

Testa gärna själv att spela något av de nyaste spelen som har släppts de två senaste åren med en två-kärnig processor. Jag kan lova att du kommer få rejäla problem med BF1, Witcher 3, Dark Souls 3 och många, många fler. Det är inte bara max FPS som man ska kika på. FPS dips och stutter är minst lika viktigt.

Att bakåtsträva är aldrig bra. Nu när både Intel och AMD släpper flerkärniga processorer så kommer speltillverkarna utan tvekan haka på för att optimera spelprestandan med flera kärnor och trådar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sedan undrar man vad de tänker att man ska ha alla dessa kärnor till.

Utan att ha underlag så kan vi väl gissa på att ca 80% av den privata marknaden använder sina burkar främst för spel.

Utan att ha underlag återigen så kan vi väl estimera att ca 90% av spel idag inte utnyttjar mer än två kärnor.

Att det ska bli ett sådant herrans liv över fler kärnor när det är en sådan otroligt liten minoritet av hem-användare som faktiskt får användning för det är för mig lite oförståeligt.

AMD Borde istället ha siktat på något som faktiskt konkurrerar med Intel i ren spelprestanda, istället för bara prestanda/krona.

Wat? Menar du att 80% av alla privata datorer används primärt för spel? Skulle vara förvånad om den ens är 20%.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Sedan undrar man vad de tänker att man ska ha alla dessa kärnor till.

Utan att ha underlag så kan vi väl gissa på att ca 80% av den privata marknaden använder sina burkar främst för spel.

Utan att ha underlag återigen så kan vi väl estimera att ca 90% av spel idag inte utnyttjar mer än två kärnor.

Att det ska bli ett sådant herrans liv över fler kärnor när det är en sådan otroligt liten minoritet av hem-användare som faktiskt får användning för det är för mig lite oförståeligt.

AMD Borde istället ha siktat på något som faktiskt konkurrerar med Intel i ren spelprestanda, istället för bara prestanda/krona.

Typ de senaste 8 åren har utvecklingen gått som du vill, nu har den börjar stannat upp och det är problenm att öka både IPC och frekvens mer. Då släpper äntligen både Intel och AMD processorer för de som gör något med datorerna men då ska det klagas.

Sedan av nya storspel idag, så uttnnyttjar nog en majoritet av dessa 4 kärnor idag.

Även om man främst spelar vid dator så ska man köra annat samtidigt, både privat, arbetslivet och i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jo det gäller att visa vem som har störst e-penis nu. "Vi har faktiskt två kärnor mer.."

Ska bli kul att se dessa multi-cores ställda mot varandra. Fördelen Intel har är att deras CPU'er har en högre klockfrekvens. Även deras 10-kärniga boostar ju 4.5Ghz enligt schemat.

Det blir spännande att se vem som har billigast e-penis.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Instämmer. Ge oss hög frekvens och energieffektivetet, istället för alla dessa kärnor.

.

Haha, lite roligt när man nämner hög frekvens och energieffektivitet i samma mening. Det om något brukar inte gå bra ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W