Cryorigs skrivbordschassi Taku lanseras på Kickstarter

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Man kanske skulle bygga PC i sin gamla Amiga 1000? I stället för att köpa en modern kopia då.

Fick också direkt känslan från dom gamla datorerna som skulle ligga på skrivbordet.. IBM 386 eller vad det nu var.
Mode går väl i cirklar kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Intressant. Men ingen plats för grafikkort? isof blev den ju helt ointressant plötsligt.

Här är grafikkortet.
http://i.imgur.com/ga0iWsq.jpg

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Var väldigt sugen när jag såg konceptet förut, inte lika sugen nu när jag såg prislappen. Nej, jag behåller nog mitt Fractal Design node 202 istället, som dessutom är skapligt mycket mindre och har 2 120mm-fläktar för grafikkortet.

Nog för att det här är snyggare, men inte så snyggt att jag skulle pungar ut 2000kr mer än ett node 202.

Permalänk
Medlem

@Gender Bender: Jo jag har blivit upplyst om min miss flera ggr nu. Tack för illustrationen!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Fan, Peter H. hann före... jag tänkte osökt på denna gamla burk:

http://oldcomputers.net/pics/c128d.jpg

Skrivet av Axelander23:

Wow! Riktigt snyggt. Trodde inte att det gick att göra så snygga skrivbordsdatorer. Tänker tillbaka på dessa:
http://images.quebarato.com.co/T440x/computadora+ibm+netvista+pentium+iii+933ghz+512mb+40gb+monitor+bogota,+d.c.+bogota,+d.c.+colombia__7271C_1.jpg

Synd att den är så himla dyr.

Skrivet av Alpha77:

Fick också direkt känslan från dom gamla datorerna som skulle ligga på skrivbordet.. IBM 386 eller vad det nu var.
Mode går väl i cirklar kanske

Vad ni missar helt med era C128D och PC-häckar är att Amiga 1000 precis som Taku hade utrymme under datorn för tangentbordet, eller keyboard garage som vi sa på den tiden. Liggande desktoplådor finns det massvis av (även om de brukar heta HTPC-lådor) - det som är "nytt" med Taku är utrymmet under den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skillnaderna mellan de olika konfigurationerna verkar bara handla om färgen på chassit och om det har trä- eller aluminium-ben. Det silverfärgade chassit är lite billigare än de andra färgerna av någon anledning, kanske för att det egentligen inte är färgat utan bara metallens naturliga färg. 2700 kr är för övrigt bara för "early bird"-versionen, som det bara finns 13 st. kvar av just i detta ögonblick. När de är slut så hamnar priset på ~3260 kr för den billigaste konfigurationen. Rätt dyrt för ett chassi, men ändå inte jättedyrt med tanke på vad det handlar om.

Jag tycker att designen är riktigt snygg, men skulle inte fungera alls för mig. Jag får ont i nacken av att bara kolla på chassit, och skulle dessutom inte klara mig med bara en skärm. Och även om de hävdar att man kan få in en kraftig speldator i chassit så blir det nog i praktiken inte så kul med lite kraftigare komponenter med avseende på ljudnivå etc. Det känns spontant som att målgruppen är personer som aldrig skulle få för sig att lägga 3-4k på ett chassi.

Samma här. Kul innovativ ide, och ser riktigt snyggt ut. Däremot så fallerar den på det praktiska för mig. Jag vill ha skärmarna så lågt som möjligt (värre ergonomiskt för ögon och nacke att behöva titta uppåt långa tider), och använder flera skärmar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Hade däremot gärna sett 4-5mm godstjocklek istället för 2mm, den ser lite vinglig ut.

Den har en stålstomme. Minimalistisk på utsidan, komplicerad på insidan.

Skrivet av adzer:

@sickhouse: Verkligen. Det är dessutom väldigt vanligt att folk har sina skärmar för högt. Ergonomiskt så skall man kolla snett nedåt.

Inte för mycket snett nedåt. Enligt äldre rekommendationer så ska övre kanten på skärmen vara nästan i ögonhöjd, men när skärmare är bredare än höga och inte längre har jättetjocka kanter så blir det så klart lägre.
Tangentbordet ska helst vara så lågt att armarna inte är helt horisontella utan något lägre.

Jag tycker snarare att de flesta höj-och-sänkbara skärmfötter inte är tillräckligt höga nog. Dessutom är det aldeles för många skärmar som fortfarande inte säljs med någon fot överhuvudtaget, eller med något vingligt som inte går att justera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Den har en stålstomme. Minimalistisk på utsidan, komplicerad på insidan.

Inte för mycket snett nedåt. Enligt de flesta rekommendationer så ska övre kanten på skärmen vara nästan i ögonhöjd. Jag tycker att de flesta höj-och-sänkbara skärmfötter inte är tillräckligt höga nog.
Dessutom är det aldeles för många skärmar som fortfarande inte säljs med någon fot överhuvudtaget, eller något vingligt som inte går att justera.

Problemet med dagens allt större jätteskärmar är att den övre kanten snabbt kommer i ögonhöjd utan extra underlag (iaf. för mig som är ca. 185), och jag måste redan ha de i nästan lägsta höjd/positition.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Vad ni missar helt med era C128D och PC-häckar är att Amiga 1000 precis som Taku hade utrymme under datorn för tangentbordet, eller keyboard garage som vi sa på den tiden.

När det begav sig brukade man kalla de tunna liggande desktoplådorna för "pizzabox".

Förutom Amiga 1000 så fanns det också datorer och terminaler med inbyggd CRT-skärm där skärmen stack ut en bit högre upp så att man kunde skjuta in de stora tangentborden i alla fall en liten bit under skärmen.
Apple Lisa är ett exempel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonxlonxlonx:

Var väldigt sugen när jag såg konceptet förut, inte lika sugen nu när jag såg prislappen. Nej, jag behåller nog mitt Fractal Design node 202 istället, som dessutom är skapligt mycket mindre och har 2 120mm-fläktar för grafikkortet.

Nog för att det här är snyggare, men inte så snyggt att jag skulle pungar ut 2000kr mer än ett node 202.

Då var vi 2.....
Hoppades på något i 1500-2000:- klassen (inkl. frakt) då cryorig brukar ha rätt "ok" priser på sina produkter

Visa signatur

: )

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Findecanor:

Den har en stålstomme. Minimalistisk på utsidan, komplicerad på insidan.

Det yttre, bärande, skalet (botten) är helt av aluminium och flexar rejält vid 1:03 i Kickstarter-videon när skärmen ställs ovanpå.

Stålstommen ser ut att vara otillräcklig, det är inte direkt ett förtroendeingivande panelglapp som uppstår när panelen vrider sig under tyngden av skärmen.

Permalänk

Var sugen på det här, men inte för 2700 + 900kr i frakt.

Permalänk
Medlem

Alltså.
En tillverkare som redan har resurser att tillverka chassit tigger pengar för att släppa det ?
Och inte lite pengar heller ! snudd på dubbla priset mot andra folk-finansierade (och högkvalitets !) chassin.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

När det begav sig brukade man kalla de tunna liggande desktoplådorna för "pizzabox".

Förutom Amiga 1000 så fanns det också datorer och terminaler med inbyggd CRT-skärm där skärmen stack ut en bit högre upp så att man kunde skjuta in de stora tangentborden i alla fall en liten bit under skärmen.
Apple Lisa är ett exempel.

Pizzaboxarna fick väl sitt namn från Sun Sparcstation 1? Eller fanns det den formfaktorn innan?

Jo, Lisa är ett exempel på indragen skärmförvaring. Det var inte bara mjukvaran som Apple snodde från andra (Xerox) utan även hårdvarudesignen snodde man rakt av. Det första exemplet jag kan komma ihåg är VT100-terminalerna från DEC, men det kanske fanns tidigare exempel?

Och Amiga 1000 var väl det första exemplet på ett riktigt keyboard garage tror jag?

Permalänk
Inaktiv

Skitsnygg, synd bara att man är fattig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Vad ni missar helt med era C128D och PC-häckar är att Amiga 1000 precis som Taku hade utrymme under datorn för tangentbordet, eller keyboard garage som vi sa på den tiden. Liggande desktoplådor finns det massvis av (även om de brukar heta HTPC-lådor) - det som är "nytt" med Taku är utrymmet under den.

Ja det stämmer!
Det kanske finns en marknad för denna också, men för min smak är den inte supersnygg, då det ser ut som små möbelben.
Min plånbok tycker också den är lite kostsam för vad det är.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Dyrt i förhållande till plast/stål-chassin i former som alla andra chassin - ja. Men inte i förhållande till produkter med någon sorts kärlek och designelement med rejäla material.

2700+1000kr frakt är dyrt även för ett väldesignat aluminiumchassi. Det handlar praktiskt taget bara om en aluminiumlåda med 4 ben, inga svåra eller speciella designelement. Det kommer dessutom från ett etablerat företag och ingen upstart (som ofta annars i Kickstarter sammanhang) vilket rimligtvis kan göra priset lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

2700+1000kr frakt är dyrt även för ett väldesignat aluminiumchassi. Det handlar praktiskt taget bara om en aluminiumlåda med 4 ben, inga svåra eller speciella designelement. Det kommer dessutom från ett etablerat företag och ingen upstart (som ofta annars i Kickstarter sammanhang) vilket rimligtvis kan göra priset lägre.

Håller med om frakten och hur ett etablerat företag säljer produkten. Men då de frångår standard och har annorlunda materialval så går priset upp - det ser jag inga konstigheter med.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Och Amiga 1000 var väl det första exemplet på ett riktigt keyboard garage tror jag?

Iom att folk har diskuterad Taku på forum så har jag fått reda på två som var tidigare:

* Hyperion var en IBM PC-kompatibel dator som såldes som "portabel". Den kom samtidigt som Apple Lisa (Jan '83) och är rätt lik men med mindre skärm och ett riktigt garage för tangentbordet. Andra "portabla" från den här eran hade istället ofta tangentbordet som ett lock som spändes på ovanpå skärmen. Både Steve Jobs och Commodore hade visat intresse för den när den prototyper hade visats på en mässa innan.
* Ferranti Advance 86 (Dec '83) hade lucka för tangentbordsgaraget på framsidan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Det var ett fint chassi faktiskt som passar väldigt bra med den där Apple-skärmen. Färgen är typ likadant samt de rundade kanterna.
Verkar lite ostabilt enligt recensionen. Kan vara fint att ha ett sådant chassi med en Apple skärm om man är ute efter Apple design hemma.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se