Macbook Pro fryser och laggar.

Permalänk
Inaktiv

Macbook Pro fryser och laggar.

Hej!

Har en MacBook Pro 2016 13" med touchbar som har något problem.
Emellanåt får jag den eviga badbollen, det brukar släppa efter ett tag. Vid vissa tillfällen har den fryst helt fast och en hard reboot är det enda som löser det. Vid ett tillfälle har den dessutom fått den där mörka rutan med vit text där man ombeds stänga av datorn via knappen.
Jag misstänkte Bitdefender eller något annat 3e parts program. Loggarna visar inte ens att en crash har ägt rum överhuvudtaget dock. Sedan dess har jag installerat om hela macOS och de enda 3e parts programmen jag installerat är Skype och Telegram.
Inga totalfrysningar ännu men dock ett evinnerligt laggande från och till. Ibland vill inte Safari öppna vissa sidor. Den står bara och tuggar. Nätverksuppkopplingen är på topp så det kan inte vara det.

Har andra Macägare upplevt något liknande? Kör senaste versionen av Sierra. Är det mjukvarufel eller är det hårdvaran som kan spöka?

Permalänk
Medlem

Har en 15 med touch inte sett några tendenser till vad du beskriver.
Jag hade ringt Apple

Permalänk
Medlem

Märker inte alls samma fenomen med min 2016 13"TB, allt maxat, utom disk storleken.

Ibland crashar wifit efter ett par suspends när man stänger locket på. Och då brukar en reboot är enklaste sättet/snabbaste och koppla upp sig på. dmesg loggen ser ganska snuskigt ut när detta händer.

Förr fick jag även ett fenomen att inloggninskärmen frös även det efter suspend. Tryckte ner fingret och vips touchbaren var igång men skärmen var i princip svart med backlight eller något. Forcerad omstart behövdes för att komma vidare. Fast det har jag inte sett sen februari.

Kör inte så mycket mer än Chrome, Tunnelblick, Capture One Pro, och brew. Varav det sistnämna för att få tillgång till lite trevliga kommandorads tillbehör.

Permalänk
Medlem

Hittade detta, men det verkar finnas en hel del problem med detta. El Capitan påstås vara boven i vissa fall. Det verkar dock vara olika fel som orsakar det, och en del av dem ska vara fixade i 10.11.5 (även om detta inte verkar vara 100%, då vissa har problem än).

http://osxdaily.com/2016/06/06/fix-for-retina-macbook-pro-13-...
Länken ovan föreslog en sak för Safari du kan testa.

http://wccftech.com/apple-advises-how-to-fix-macbook-pro-syst...
Här är ett annat fix.

Permalänk
Medlem

Den aktuella modellen släpptes ett halvår efter den där artikeln, tror det är något annat. För mig händer mina fel så sällan så jag bryr mig inte.

Men för TS låter det ju värre. Kanske dags som sagt att koppla in tillverkaren eller utreda det man nu misstänker.

Permalänk

Jag har late 2016 15 tummaren, när jag fick datorn förra året fick jag några mystiska badbollar lite då och då. Dessa har försvunnit mer och mer sedan uppdateringarna. Dock kan badbollen komma tillbaka ibland för typ ingen belastning som helst. Jag funderar på om en ominstallation kan fixa biffen men jag orkar inte för jag har för många program på den.

Jag är personligen inte alls så förtjust i att Apple släpper ett nytt operativsystem varje år, det gör OSX ganska ostabilt emellanåt, det vore bättre att släppa vart 2:a-3:e år och fokusera på att göra macOS stabilt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"