Nätverksanvändning - Lan - Statistik ?

Permalänk
Medlem

Nätverksanvändning - Lan - Statistik ?

Hej

Jag har laborerat i helgen med att lägga hela mitt steambibliotek på min Nas, och delar sen ut det över smb till speldatorn, och spelar då lokalt på min maskin fast spelet är på min Nas. Fungerar fint än så länge, går gärna in mer på det i en annan tråd. Vad jag nu vill göra är att samla lite statistik, när jag använder min dator och spelar vill jag ha ett program som ritar en graf över trafiken på mitt Lan, gärna med tidpunkter så jag vet vad som spelades den tiden. Mitt mål är att kunna presentera en lista över X antal spel, hur nätverksintensiva dom är och vad som krävs.

Hur ska jag uppnå detta och vilka färdiga program finns det för nätverksövervakning? Jag har Linux host i garderoben och Win10 på spelmaskinen, har således möjlighet att göra detta på den plattform som har bäst program till detta.

Att sitta med aktivitetshanteraren ger en ganska bra överblick för mig, men är svårt att presentera någon bra data över vad som sker när spelet laddas och när det spelas för andra människor att se.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

I skolan tror jag vi använde nåt som hette jperf... Var längesen och kommer inte riktigt ihåg vad vi gjorde med det

Permalänk

Funderat på någon form av SYSLOG till en ELK-Stack.. får man det fint presenterat i alla fall?

Permalänk
Medlem

@sleepyoh:

Kika på http://oss.oetiker.ch/rrdtool/

För att läsa av bytes på NIC:en kan du använda t.ex ifconfig och ett litet skript som parsar av IN & OUT bytes

Permalänk
Hedersmedlem

Kika på Netdata > http://netdata.firehol.org/ - extremt kraftfullt, dock främst "live"-statistik snarare än statistik över tid.

Edit: Exempellänk: http://london.my-netdata.io/default.html#menu_net

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hur kan du få information om vilket spel somspelas när? Det lär inte vara tillgänglig genom snmp va? Annars är Nagios enkelt att skriva egna "checks" i. Kolla på Centreon gör en all-in-one.

Sen om du skulle vilja lär dig lite så kolla på LibreNMS.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Hur kan du få information om vilket spel somspelas när? Det lär inte vara tillgänglig genom snmp va? Annars är Nagios enkelt att skriva egna "checks" i. Kolla på Centreon gör en all-in-one.

Sen om du skulle vilja lär dig lite så kolla på LibreNMS.

Jag menar mer att om jag sätter mig och spelar t:ex Gta v 18.20 - 20.00, så vill jag under den tiden logga trafiken, typ trycka 'start' sen logga och sen avsluta och ha en graf över min användning. Centreon var intressant, så även LibreNMS, blir båda dom alternativ jag prövar ikväll.

Tack för svar

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag menar mer att om jag sätter mig och spelar t:ex Gta v 18.20 - 20.00, så vill jag under den tiden logga trafiken, typ trycka 'start' sen logga och sen avsluta och ha en graf över min användning. Centreon var intressant, så även LibreNMS, blir båda dom alternativ jag prövar ikväll.

Tack för svar

Ok! Med dom två kan du få vanlig nätbandbredd typ. Om du vill ha mer detaljer om vilken typ av trafik det är så kolla på NtopNG eller PRTG.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Mitt mål är att kunna presentera en lista över X antal spel, hur nätverksintensiva dom är och vad som krävs.

Mycket intressant idé och du har säkert redan tänkt på det här egentligen och bara formulerat dig fel, men jag vill ändå påpeka att det du kommer mäta är ju hårddiskintensiteten för respektive spel, om än på ett extremt omständigt sätt. Nätverksintensiteten kan du ju endast mäta om du 1: stänger av alla andra nätverksanvändande applikationer och 2: mäter nätverksanvändningen. 99,997% av din nätverkstrafik med scenariot du beskriver ovan kommer ju vara mellan din dator och din NAS.
Skulle det vara så att du egentligen är ute efter hårddiskintensitet så finns det utmärkta verktyg för detta inbyggda i windows redan som standard (stödjer säkert även nätverksloggning när jag tänker efter, det kan typ allt..), åtminstone fanns dem i win 7 och jag är övertygad om att de inte blivit mindre kraftfulla i win10, komplett med grafning, tidpunkter och allt annat du kan tänka dig
Ta upp startmenyn och skriv "perfmon" så hittar du precis vad du vill ha och kan säkert googla dig framåt på egen hand sedan!:)