uppgraderade Win 7 -> 10... Ifall jag installerar om, installera win 10 direkt?

Permalänk

uppgraderade Win 7 -> 10... Ifall jag installerar om, installera win 10 direkt?

Jag hade windows 7, och gick med på uppdatera till 10 pro.

Min stackars ~16år dator börjar sega helt hysteriskt nu, tror något lömskt program spökar i bakgrunden men känns inte motiverande att hålla den i drift mer.

Har inte kvar keyen på papper längre. Körde ett program som tog fram keyen.

Är det bara att ladda hem windows 10 pro från microsoft och installera ihop med keyen eller är det som att be om krångel?
- Är pro känslig för ifall man bygger ny dator och installerar på den istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Jag hade windows 7, och gick med på uppdatera till 10 pro.

Min stackars ~16år dator börjar sega helt hysteriskt nu, tror något lömskt program spökar i bakgrunden men känns inte motiverande att hålla den i drift mer.

Har inte kvar keyen på papper längre. Körde ett program som tog fram keyen.

Är det bara att ladda hem windows 10 pro från microsoft och installera ihop med keyen eller är det som att be om krångel?
- Är pro känslig för ifall man bygger ny dator och installerar på den istället?

Bara o installera om, Vid keyförfrågan är de bara trycka hoppa över, den aktiveras när installationen är kvar. Den spar nämligen ditt moderkorts unika serienummer.

Om du byter moderkort ska du se till att ha länkat ditt windows med ett Outlook/live konto och ange de när du installerat om, så ska du kunna återaktivera ditt windowskonto, Har dock inte fått testat detta själv ännu

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

@lassefrasse: Du kan göra som Ipzen skriver, om Windows 10 är aktiverad så är det bara att göra en ny och helt ren installation utan att skriva in någon nyckel om du installerar Windows 10 tillsammans med samma moderkort.

Om du vill flytta den digitala licensen för Windows 10 till ett nytt moderkort/dator så kan du först koppla licensen till ett Microsoft konto som denna sida beskriver https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Edit: Det är bara att ladda hem Windows 10 genom att använda verktyget från denna sida, nedladdningen innehåller både Pro och Home så du får välja rätt version när du installerar Windows 10 https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Som ovan säger, men se till att Windows är aktiverat innan du installerar om.