Permalänk
Medlem

Hur mycket är i5 2500k värd nu?

Hej!

Jag undrar hur mycket en i5 2500k är värd nu i dagsläget, tänkte nämligen sälja/skrota en. Vill se om det är värt och sälja en.

Permalänk
Medlem

@sau_ahh: 400+ gav själv 600:- för sex månader sen.
har du moderkort med ram så runt 1000-1500:-

Permalänk
Medlem

Efter en snabb koll i marknaden skulle jag gissa på 400-600kr

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Tack, ska nog sälja min isåfall.

Permalänk
Medlem

Köpte för 500 för ett tag sedan

Visa signatur

"signatur"

Permalänk

Sålde min för 500kr förra månaden, det är inga problem att köpa en gammal. Det är en myt att CPU/GPU förlorar prestanda över tid. Antingen kommer den fungera som ny eller inte alls. Det du kan tänka på dock är moderkorten som har vissa el komponenter som kan ta stryk över tid som bygger upp, men moderkort kan repareras billigt hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Det är en myt att CPU/GPU förlorar prestanda över tid.

Njae, det är det faktiskt inte; degeneration är ett verkligt fenomen.
Dock tappar komponenter inte alls så mycket prestanda över tid som vissa verkar tro, framför allt inte om det inte är överklockat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Njae, det är det faktiskt inte; degeneration är ett verkligt fenomen.
Dock tappar komponenter inte alls så mycket prestanda över tid som vissa verkar tro, framför allt inte om det inte är överklockat.

Linus techtips testade ett 'gammalt' (använt) 480 vs ett helt splitternytt (oanvänt) 480 och nada skillnad.

Klart att på molekyl nivå så händer saker över tid med cyklisk värme/kyla men det lär ta ett tag innan det faktiskt påverkar någonting... Dock de flesta fall jag varit med om gällande gamla kort som blivit sega har det haft att göra med att kylpasta torkat men det hände senast på ett 8800gt för mig.

Länk till videon för referens.
https://www.youtube.com/watch?v=44JqNJq-PC0

Permalänk
Medlem
Skrivet av IluvBread:

Linus techtips testade ett 'gammalt' (använt) 480 vs ett helt splitternytt (oanvänt) 480 och nada skillnad.

Klart att på molekyl nivå så händer saker över tid med cyklisk värme/kyla men det lär ta ett tag innan det faktiskt påverkar någonting... Dock de flesta fall jag varit med om gällande gamla kort som blivit sega har det haft att göra med att kylpasta torkat men det hände senast på ett 8800gt för mig.

Som sagt, det är inget som sker så snabbt som vissa tror. RX 480 är ett alldeles för nytt grafikkort för att det ska vara märkbart.

Sen är det nog vanligare med CPU:er än GPU:er; kolla runt hur många som måste sänka sin frekvens alternativt öka V för att bibehålla samma frekvens efter X antal år. Degeneration är inget påhitt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Som sagt, det är inget som sker så snabbt som vissa tror. RX 480 är ett alldeles för nytt grafikkort för att det ska vara märkbart.

Sen är det nog vanligare med CPU:er än GPU:er; kolla runt hur många som måste sänka sin frekvens alternativt öka V för att bibehålla samma frekvens efter X antal år. Degeneration är inget påhitt.

Det var ett GTX 480. Kollade du på klippet?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Njae, det är det faktiskt inte; degeneration är ett verkligt fenomen.
Dock tappar komponenter inte alls så mycket prestanda över tid som vissa verkar tro, framför allt inte om det inte är överklockat.

Så du menar att klockfrekvensen sjunker då ?

Eller hoppar kretsen över vissa cykler och tar kaffepaus ?

Nja....

En gammal dator full med skit ( alltså damm osv ) som går väldigt varmt och klockar ner sig går långsammare, men det är ett helt annat fenomen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det var ett GTX 480. Kollade du på klippet?

Nej, av någon anledning så antog jag att han menade RX 480.

Skrivet av Karaff:

Så du menar att klockfrekvensen sjunker då ?

Eller hoppar kretsen över vissa cykler och tar kaffepaus ?

Nja....

En gammal dator full med skit ( alltså damm osv ) som går väldigt varmt och klockar ner sig går långsammare, men det är ett helt annat fenomen.

Nej jag menar inte throttling pga. värme eller smuts, jag menar att en CPU faktiskt kan nå en punkt där en stabil överklock inte längre är stabil och då krävs det antingen mer V eller en nerklockning för att det ska bli stabilt igen.

Jag fick själv sänka min OC från 4,2 GHz till 4,1 GHz nyligen. Det tog nästan 4-5 år innan det behövdes dock, så det ger en fingervisning på hur lång tid denna processen faktiskt tar. I stockhastigheter/V hade det tagit ännu längre tid, antagligen så pass lång att användaren inte hade märkt av det innan komponenten byttes ut/gick sönder av andra orsaker, men processen är fortfarande där.

Det blir ingen myt bara för att dom flesta inte märker av det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2:

Men det är en helt annan sak, klarar CPU inte att köra i standardhastighet så är den ju sönder.

Överklockning finns det aldrig några garantier för.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@MinscS2:
Men det är en helt annan sak

Är det? Jag skulle vilja påstå att det är exakt samma princip och nedbrytningsprocess, bara att den blir rejält påskyndad när man överklockar. En CPU som inte klarar av sin stockhastighet efter X antal år är ju tekniskt sett inte "sönder", den lever bara inte upp till tillverkarens krav och löften pga. slitage. Eller är en bil som i nyskick har 240 hästkrafter "sönder" när den 20 år senare testas på rullande landsväg och det visar sig att den nu enbart har 210 hästkrafter? (Förlåt för bilanalogin, va tvungen.)

Det är väl en självklarhet att elektriska komponenter slits vid återupprepad användning?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Är det? Jag skulle vilja påstå att det är exakt samma princip och nedbrytningsprocess, bara att den blir rejält påskyndad när man överklockar. En CPU som inte klarar av sin stockhastighet efter X antal år är ju tekniskt sett inte "sönder", den lever bara inte upp till tillverkarens krav och löften pga. slitage. Eller är en bil som i nyskick har 240 hästkrafter "sönder" när den 20 år senare testas på rullande landsväg och det visar sig att den nu enbart har 210 hästkrafter? (Förlåt för bilanalogin, va tvungen.)

Det är väl en självklarhet att elektriska komponenter slits vid återupprepad användning?

Den teorin har studerats, en CPU förlorar inte prestanda med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Den teorin har studerats, en CPU förlorar inte prestanda med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Prestanda nej men som personen nämner kan det kräva mer volt för att hålla frekvens som körts alltid.

Har också märkt detta på äldre cpu då jag fick öka volten lite för att hålla stabil överklock som körts stabil i många år på lägre volt.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är det? Jag skulle vilja påstå att det är exakt samma princip och nedbrytningsprocess, bara att den blir rejält påskyndad när man överklockar. En CPU som inte klarar av sin stockhastighet efter X antal år är ju tekniskt sett inte "sönder", den lever bara inte upp till tillverkarens krav och löften pga. slitage. Eller är en bil som i nyskick har 240 hästkrafter "sönder" när den 20 år senare testas på rullande landsväg och det visar sig att den nu enbart har 210 hästkrafter? (Förlåt för bilanalogin, va tvungen.)

Det är väl en självklarhet att elektriska komponenter slits vid återupprepad användning?

En bil förlorar inte 30 hästkrafter bara för att den blir gammal.

Däremot kanske en gammal bil har en defekt i motorstyrsystem eller liknande som gör att den inte presterar fullt, men är motorn hel så finns den allra mesta effekten kvar. Är den så dålig att du inte längre har kompression t ex så kan den inte anses fungerande utan i behov av renovering / skrotning.

En dator är tillverkad enligt en viss specifikation, klarar inte komponenterna den tänkta uppgiften utan problem så anses datorn vara trasig. Att överklocka datorn är att gå utanför specifikation och det är alltid ett lotteri.

Inom industrin används datorkomponenter i styrsystem, dessa kan vara i daglig drift i 30 år innan de byts ut i vissa fall, skulle datorkomponenter tappa prestanda så skulle maskinen inte fungera ( i ett styrsystem är responstiden på i/o totalt avgörande ) korrekt, detta är inte något jag någonsin hört talas om. Däremot slutar komponenter ibland helt att fungera. De är då trasiga och behandlar inte längre signalerna / dataflödet..

Det du säger är att komponenter inte kan förväntas en viss prestationsförmåga hela sin livslängd. Därför måste de tillverkas med vissa marginaler, att gå utanför detta vid ex vis överklockning ( och överklockning är en möjlighet just pga detta) innebär givetvis ett högre slitage och risken att man kanske inte får samma egenskaper efter lång tid, fungerar komponenten inom specifikation så är den fortfarande hel och riktig, oavsett överklockningspotential.

Att säga att komponenter tappar prestanda i dagligt tal med stöd av ovanstående är missvisande och felaktigt. Det finns faktiskt folk som tror att en dator blir sämre med tiden, vilket inte är fallet. Att den inte går att överklocka lika hårt efter 20års drift kan inte anses som att datorn tappat prestanda, då faktiskt ytterst få personer ens vet vad överklockning är.

Hade datorn fått en lägre klockfrekvens eller räknat långsammare med tiden vore "tappad prestanda" korrekt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En bil förlorar inte 30 hästkrafter bara för att den blir gammal.

Om den är gammal? Nej.
Om den är gammal och har använts flitigt under en längre tid? Jo det kan du slå dig i backen på att den gör. Det är inte åldern i sig utan framför allt slitaget som påverkar prestandan. (Snöa inte in dig på siffran 30, det var ett exempel.)

Skrivet av Karaff:

Att den inte går att överklocka lika hårt efter 20års drift kan inte anses som att datorn tappat prestanda, då faktiskt ytterst få personer ens vet vad överklockning är.

Agree to disagree som man säger, tror inte vi kommer längre här.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2:

Nä, en bil som är gammal och gått mycket men har en injusterad och fungerande motor har sina hästar där de skall vara.

Jag har förr haft en del gamla bilar så jag har något att jämföra med.

Däremot kan man nog tappa 30% på att aldrig serva bilen.
Köpte en Opel kadett av en kille som nog inte visste vad en motor satt.

Nya stift, filter, olja, lite småfix gjorde att jag gick från 0,8 / mil till 0,55 / mil ( långfärd ) och fick en hel del mer hästar..

När en motor har så mycket internt läckage att den tappar märkbar effekt så är det bara o skrota.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nej, av någon anledning så antog jag att han menade RX 480.

Nej jag menar inte throttling pga. värme eller smuts, jag menar att en CPU faktiskt kan nå en punkt där en stabil överklock inte längre är stabil och då krävs det antingen mer V eller en nerklockning för att det ska bli stabilt igen.

Jag fick själv sänka min OC från 4,2 GHz till 4,1 GHz nyligen. Det tog nästan 4-5 år innan det behövdes dock, så det ger en fingervisning på hur lång tid denna processen faktiskt tar. I stockhastigheter/V hade det tagit ännu längre tid, antagligen så pass lång att användaren inte hade märkt av det innan komponenten byttes ut/gick sönder av andra orsaker, men processen är fortfarande där.

Det blir ingen myt bara för att dom flesta inte märker av det.

Detta är sant, rätt många är dock av uppfattningen att systemet förlorar prestanda med tiden, och inte på det sätt som du beskriver, att systemet till slut lider av instabilitet såvida man inte trycker på med mer spänning. Istället menar vissa på att komponenterna blir svagare med tiden, att exempelvis ett grafikkort förlorar 5FPS vartannat år, vilket är ologiskt skitsnack

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Istället menar vissa på att komponenterna blir svagare med tiden, att exempelvis ett grafikkort förlorar 5FPS vartannat år, vilket är ologiskt skitsnack

Ja det håller jag helt med om.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

@MinscS2:

Nä, en bil som är gammal och gått mycket men har en injusterad och fungerande motor har sina hästar där de skall vara.

Jag har förr haft en del gamla bilar så jag har något att jämföra med.

Däremot kan man nog tappa 30% på att aldrig serva bilen.
Köpte en Opel kadett av en kille som nog inte visste vad en motor satt.

Nya stift, filter, olja, lite småfix gjorde att jag gick från 0,8 / mil till 0,55 / mil ( långfärd ) och fick en hel del mer hästar..

När en motor har så mycket internt läckage att den tappar märkbar effekt så är det bara o skrota.

Mer ladd tar bort effektförlusten
under 1,5bar är för tanter och gubbar med hatt

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL