Permalänk
Medlem

Ovanligt dåligt trådlöst

Go'kväll

Jag sitter på ett problem som sträcker sig längre än min kunskap.

Jag sitter på en uppkoppling via Comhem där jag betalar för upp till 200Mbit/s ner. Jag kör med kabel direkt till min stationära dator och har i princip aldrig nätverksproblem där och minst 150 ner alltid.

Men min laptop som bokstavligen ligger på soffan 3 meter från routern som är comhems egna ger min laptop endast (mätt just nu) 12Mbit/s vilket är helt galet och medför problem då man knappt kan kolla på en stream utan buffring.

Där finns inget mellan laptopen och routern och om jag drar kabel från routern till laptopen så fungerar det som på den stationära.

Nu är nätverk långt ifrån min starka sida och har dålig koll på nätverkskort och dess drivrutiner men jag undrar om problemet ligger på min laptop eller hos comhems router/kvalité på trådlöst.
Jag ska även poängtera att anledningen till att jag drar sladd från routern till min stationära är att det var skit till den datorn också MEN comhem påstår att problemet inte ligger hos dom.

Vad gör jag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Får du hastigheten via kabel så är inte problemet hos ComHem, däremot så skulle det ju kunna vara något fel på routern.

Har du testat att koppla upp datorn mot något annat trådlöst nätverk?
Om Ja, vad får du för fart då?

Du kan ju testat att dela ut din mobil som hotspot, är det en nyare mobil med 4G stöd kan det ju vara intressant att se om du får bättre fart mot den.

Några små tips att börja med.

Permalänk

@AjeKs:

Vi skulle behöva veta vilken router du har, vilken laptop eller främst vilket nätverkskort den/du har. Vet du om du kör 2,5 eller 5 GHz?

Har du provat att byta kanal på den trådlösa överföringen? Ofta är kanal 11 ledigast, att ha en router på auto har jag dåliga erfarenheter av så att låsa den till en kanal kan ge effekt.
Det finns appar att ladda ner till sin smartphone för att kontrollera vilka kanaler som har mest trafik, minns dock inte namnet på någon på rak arm.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Vad har du ens för trådlös standard på router och laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

@AjeKs:

Vi skulle behöva veta vilken router du har, vilken laptop eller främst vilket nätverkskort den/du har. Vet du om du kör 2,5 eller 5 GHz?

Har du provat att byta kanal på den trådlösa överföringen? Ofta är kanal 11 ledigast, att ha en router på auto har jag dåliga erfarenheter av så att låsa den till en kanal kan ge effekt.
Det finns appar att ladda ner till sin smartphone för att kontrollera vilka kanaler som har mest trafik, minns dock inte namnet på någon på rak arm.

Jag var inne och pillade lite på inställningarna och fann att den stod på auto, ändrade till bland annat kanal 11 men ingen skillnad på mätingarna.
Den kör på 2.5 GHz.
Laptopen = ASUS F556UA
Nätkort = REALTEK RTL8723BE WIRELESS LAN 802.11n PCI-E NIC
Router = COMPAL CH7284E

Upptäckte detta, är det någon ledtråd i mysteriet? Hittade det när jag ändrade kanaler.

Speed------Connected to
(Mbps)
1000-------Ethernet Port 1
72----------WiFi 2.4G SSID comhem_E6BCCD
24----------WiFi 5G SSID comhem_E6BCCD-5G

Permalänk
Medlem

Prova med 5GHz

Permalänk
Medlem

@Kilroy:
5GHz alternativet finns inte för mig att välja i listan med wifi. Vet ej varför.

Permalänk
Medlem

Den trådlösa miljön där du bor är helt avgörande. Bor du t.ex. i lägenhet med tech-ligan i lägenheterna runt om har du sannolikt saftiga störningar på ditt wifi från grannarna och trångt på kanalerna runt om. Detta gäller även om grannarna runt om dig har samma leverantör och router som du då dessa sannolikt också står i auto-läge och då agerar exakt lika dant där det blir mycket trafik i luften.

5Ghz-bandet är att föredra då de slipper störningar från t.ex. ljusrör och mikrovågsugnar samt brukar ofta vara mindre trafikerat än 2,4Ghz-bandet.

Prova att hämta hem ett wifi-analysprogram likt detta (eller annat bra windows-program med samma funktion. Kör Apple och har noll koll på hur marknaden ser ut på andra sidan gräsmattan) https://www.acrylicwifi.com/en/wlan-software/wlan-scanner-acr... och se hur miljön runt om dig ser ut. Trimma därefter kanalen på din router till den där minst trafik går. Detta varierar sannolikt från rum till rum.

Permalänk
Medlem

@erikbille:

Det du säger om att grannarna har samma operatör så är det faktiskt nästan 100% så. Mitt lägenhetsområde i Lund har en deal med comhem och får typ 50% rabatt på internet, så misstänker att de flesta utnyttjar det.

Det jag undrar dock eftersom jag inte vet är hur kommer jag in på 5GHz nätet? Enligt routern ska det ha samma namn i wifi listan som det jag redan r inne på men med -5G i slutet. Finns dock ej något sådant för mig att logga in på, vad beror det på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AjeKs:

@erikbille:

Det du säger om att grannarna har samma operatör så är det faktiskt nästan 100% så. Mitt lägenhetsområde i Lund har en deal med comhem och får typ 50% rabatt på internet, så misstänker att de flesta utnyttjar det.

Det jag undrar dock eftersom jag inte vet är hur kommer jag in på 5GHz nätet? Enligt routern ska det ha samma namn i wifi listan som det jag redan r inne på men med -5G i slutet. Finns dock ej något sådant för mig att logga in på, vad beror det på?

Det spelar ingen roll vilken operatör dina grannar har utan det handlar om att wifi är ett delat medium, allt som använder 2,4GHz bandet påverkar oavsett om det är wifi, blåtand, fjärrkontroller eller mikrovågsugnar.
Din laptop har dessutom en REALTEK RTL8723BE wifikrets som bara stödjer 2,4GHz med 802.11n och är 1x1:1 vilket innebär att den inte kan åstadkomma en högre teoretisk länkhastighet än 150Mbit/s och i praktiken så blir det mycket lägre än så om det finns andra enheter du ska dela etern med.
Du behöver alltså skaffa bättre hårdvara och hoppas att grannarna och annat inte påverkar för mycket om du måste ha snabbare wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AjeKs:

@erikbille:

Det du säger om att grannarna har samma operatör så är det faktiskt nästan 100% så. Mitt lägenhetsområde i Lund har en deal med comhem och får typ 50% rabatt på internet, så misstänker att de flesta utnyttjar det.

Det jag undrar dock eftersom jag inte vet är hur kommer jag in på 5GHz nätet? Enligt routern ska det ha samma namn i wifi listan som det jag redan r inne på men med -5G i slutet. Finns dock ej något sådant för mig att logga in på, vad beror det på?

har du ett wifi kort med 5ghz stöd i laptopen?

tippar att det är problemet med att du inte kan hitta 5ghz nätverk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Tack då förstår jag.
Får jag vara så fräck och be om förslag på vad jag bör införskaffa till både laptop och stationär så får jag beställa vid tillfälle

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AjeKs:

@mrqaffe:

Tack då förstår jag.
Får jag vara så fräck och be om förslag på vad jag bör införskaffa till både laptop och stationär så får jag beställa vid tillfälle

Till den stationära bör du använda kabel om det går (och det gör det nog) och om du flyttar ofta på laptopen borde du byta ut det kort den har, de är oftast socklade även i laptops men problemet är troligen antennen i den, Du har antagligen bara en 2,4GHZ antenn monterad och du skulle behövt 2 eller 3st 2,4 och 5GHz antenner, jag är verkligen anti dongel lösningar men om du inte fixar att montera in antenner i laptopen så bör du välja en dongel med stöd för 802.11ac. Om prylarna har riktiga antenner så funkar de mycket bättre än om de har inbyggda så desto större och fler antenner desto bättre är det i praktiken, dessa kan passa om man ska efterutrusta nått med 802.11ac och har plats.
https://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-ac1900
https://www.inet.se/produkt/5400077/asus-usb-ac68-ac1900

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag själv har aldrig haft problem med låg hastighet via 2,4 Ghz wifi. Dock så har jag inte heller haft scenariot med massa lägenheter runt. Har du laddat ner appen "wifi analyzer"? Där kan du se vilka nätverks om finns i närheten och vilka kanaler de ligger på. Skulle du på något magiskt sätt kunna lägga dig på en fri kanal (1, 6, 11 och 14 brukar rekommenderas) och problemet fortfarande uppstår så tycker jag det skulle vara allt bra märkligt.

Testat använda nätet på en väldigt udda tid då de allra flesta runt dig inte använder sitt nät?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar som att det mer handlar om att den använder en långsammare standard än att det är massa störningar.

Dock väldigt svårt att säga utan att kolla upp det själv närmre. Men känns som värt att börja kolla upp det.