Bra lösning för EKWB vattenkylningskit + Nzxt H440 chassi?

Permalänk
Medlem

Bra lösning för EKWB vattenkylningskit + Nzxt H440 chassi?

Jag behöver ett projekt för att distrahera mig från livets sorger, och tänkte ge mig på riktig vattenkylning för första gången.

Mina planer är att inkludera 2 grafikkort i loopen framöver, men till att börja med kommer jag enbart behöva kyla CPU. Tänkte därför att ett kit från EKWB kan vara ett bra första steg. Nu är bara frågan, vilket ska jag välja?

H440 är ett populärt chassi så hoppas det kanske finns nån här på forumet med en idé om vad som passar och inte? Själv tänkte jag att en 360 radiator borde gå in, om inte i toppen på chassit så åtminstone i fronten. Pump tänkte jag en D5 pump+reservoar lösning, hyfsat kompakt och ganska rejäl för framtida behov. Tänkte att detta kit kanske passar bra då: https://www.ekwb.com/shop/ek-kit-p360

Har ni tips om andra tillverkare och lösningar uppskattas även detta, är inte så påläst om vattenkylning så har inte så mkt koll på marknaden!

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Ditt Chassi finns listat på ekwb configurator

https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/

Som dom listar på ditt chassi så kan du ha en EK-CoolStream SE 120 (Slim Single) i toppen och en EK-CoolStream XE 360 (Triple) i fronten deras configurator är kanon att börja med!

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk
Medlem

@hardflameboy: Tack för tipset!

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Använder själv uteslutande EK komponenter så kan inte uttala mig om de andra märkena.
Om du inte köper ett kit; I mån av plats kör på en D5 pump med reservoar. Men H440 är väl inte så stort så en DDC pump borde vara betydligt enklare att placera. Bytte själv från en D5 till DDC och kan uppriktigt säga att det inte är någon större ljudskillnad enligt mig.

Annars är planering A och O, dvs mät och kontrollera att allt går in i chassit. Skissa gärna hur du tänkt att utforma loopen på ett papper så får du bättre koll på hur många slanganslutningar du behöver, ordning på komponenter osv.

Finns en del matnyttigt på EK´s hemsida: https://www.ekwb.com/guides/

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Bra att veta är att man får plats med dubbla 360 slim radiatorer. Bild borde finnas kvar i mitt galleri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240