Förstår inte riktigt biosuppdatering av msi p67a-c45 b3

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt biosuppdatering av msi p67a-c45 b3

Jag vill uppdatera bios men på MSIs sida framgår bland annat följande:

(https://www.msi.com/Motherboard/support/P67AC45_B3.html#down-...):
* MSI recommend you to update BIOS with ME8 only if you are using IvyBridge 22nm CPU.
* There is no way to reflash back to ME7 if you already updated to ME8.

detta framgår alltså under senaste AMI bios (5.4). Jag sitter på en sandy bridge. Innebär uppdateringen en uppdatering till ME8 eller vadå? Förstår inte om jag vågar uppdatera bios eller ej.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Varför vill du uppdatera? Behövs ju inte om din dator fungerar bra.

Permalänk
Medlem

@Rick69: Sant, men det gör den inte. Nätverksporten slutar ibland lysa när jag loggar in i windows och även om windows rapporterar att enheten fungerar som den ska, så tror den inte att det sitter någon tp-kabel i fast det gör det. Haft en del märkliga problem under windows 10 sista tiden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Chris_Kadaver: eftersom det står
* MSI recommend you to update BIOS with ME8 only if you are using IvyBridge 22nm CPU.
* There is no way to reflash back to ME7 if you already updated to ME8.

på flertalet bios updates förmodar jag att ME7 (vad det nu är) ska fungera att flasha med?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

MSI har två olika serier BIOS för P67A moderkorten, där den ena är för SB och den andra för IB.
Du bör alltså uppdatera till 1.J om du tycker dig ha ett behov av att uppdatera alls.

Det är så längesedan det var aktuellt, att jag är lite osäker på detaljerna, men jag har för mig att det som är den mest märkbara skillnaden om man kör rätt, eller fel BIOS, är att man inte får tillgång till överklockning. Det var inte rekommenderat att köra fel avsiktligt, men ett utbytesmoderkort med IB BIOS och icke K SB, var inte ett problem. Jag har dock ett P67A-GD65 (B3), men jag förutsätter att det är samma utgångsläge.

Problemet folk hade var att de uppdaterade för att de bytt till en IB CPU, konstaterade att den inte överklockade lika bra, bytte tillbaka, och inte kunde få tag i en BIOS som lät dem överklocka. Jag har för mig MSI fixade det med senare BIOSar för P67A-GD65 (B3) och att det är därför det inte står något om IB i varningstexten till 4.2 och 4.3 till mitt moderkort.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

MSI har två olika serier BIOS för P67A moderkorten, där den ena är för SB och den andra för IB.
Du bör alltså uppdatera till 1.J om du tycker dig ha ett behov av att uppdatera alls.

Det är så längesedan det var aktuellt, att jag är lite osäker på detaljerna, men jag har för mig att det som är den mest märkbara skillnaden om man kör rätt, eller fel BIOS, är att man inte får tillgång till överklockning. Det var inte rekommenderat att köra fel avsiktligt, men ett utbytesmoderkort med IB BIOS och icke K SB, var inte ett problem. Jag har dock ett P67A-GD65 (B3), men jag förutsätter att det är samma utgångsläge.

Problemet folk hade var att de uppdaterade för att de bytt till en IB CPU, konstaterade att den inte överklockade lika bra, bytte tillbaka, och inte kunde få tag i en BIOS som lät dem överklocka. Jag har för mig MSI fixade det med senare BIOSar för P67A-GD65 (B3) och att det är därför det inte står något om IB i varningstexten till 4.2 och 4.3 till mitt moderkort.

Tack för förklaringen. Dålig förklaring av MSI att inte tydliggöra att uppdatering med AMI bios 5.4 innbär byte till ME8 vilket är avsedd för IB endast. Sitter på 1.j redan så uppdatering är uteslutet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vara väldigt försiktig med att flasha. Var det inte MSI som hade problem med att moderkort som flashades slutade att fungera? Eller om funktionalitet försvann eller något, var något år sedan nu.

Sedan lär inte nätverksproblemet lösas, bättre att stoppa in ett NIC och/eller leta ett ersättarmoderkort. Hoppas du får fart på systemet dock, de håller riktigt bra ännu.

Mitt 2700K-system närmade sig skrotning men fick tag i ett sött litet mITX-moderkort och nu är det full fart på den igen. Mitt absoluta favorutsystem i dagsläget, följt av den laptop jag skriver på just nu och som följs av systemet i signaturen.
Väl värt att försöka hitta fungerande komponenter, även om allt man idag hittar är begagnat som kan lida av andra problem istället.

Edit:
Såg det nu, provat något annat OS än Windows 10 ifall det är just Windows 10 som krånglar med den. Borde inte men kan vara bra att utesluta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag skulle vara väldigt försiktig med att flasha. Var det inte MSI som hade problem med att moderkort som flashades slutade att fungera? Eller om funktionalitet försvann eller något, var något år sedan nu.

Jag vet inte om jag anser att MSI hade "problem" med det i det här fallet. Det var helt avsiktligt. BIOS för IB stödde överklockning för IB, och BIOS för SB stödde överklockning för SB. MSI ansåg att det var självklart att man inte "nedgraderade" till en SB, och gjorde därför inte det enkelt att nedgradera BIOS till en SB version. Jag har för mig att MSI tog fram BIOS med stöd för "båda" till mitt moderkort först efter att väldigt många varit upprörda på forumet efter att deras IB inte var lika snabb, och klockvänlig som deras SB, men även om de senare BIOSversionerna ska stödja överklockning för både SB och IB, så är möjligheterna mer begränsade i BIOS. Man ska ha samma möjligheter i ControlCenter, men jag har helt enkelt inte uppgraderat, då jag har ett NVMe hack i min BIOS som jag inte fixar att stoppa in i de nyare. Inte för att jag faktiskt har en NVMe disk, men det är skönt att möjligheten finns... Även om det äter en kortplats.

Skrivet av anon5930:

Mitt 2700K-system närmade sig skrotning men fick tag i ett sött litet mITX-moderkort och nu är det full fart på den igen. Mitt absoluta favorutsystem i dagsläget, följt av den laptop jag skriver på just nu och som följs av systemet i signaturen.
Väl värt att försöka hitta fungerande komponenter, även om allt man idag hittar är begagnat som kan lida av andra problem istället.

Mitt system har något intermittent problem, som gör att det krashar och BSOD'en är inte speciellt hjälpsam. "SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION" och lite vad som helst som felkälla om man kolla dump-filen. Datorn kan få spel och krasha 3 gånger på en eftermiddag, när den står och idlar för sig själv mitt i natten, eller helt enkelt låta bli, och uppföra sig hur snällt som helst i flera veckor i sträck.
Jag har kört både Prime95, och Memtest 86+ en vecka i sträck utan fel, direkt efteråt fått en blåskärm när jag försökt boota datorn. Jag har gett upp. Det är tid för något nyare än min 2500K, och jag tror att det blir en R7 1700, men inte riiiiktigt än. Jag ska försöka klara åtminstone sommarn på det här systemet, glasspengar osv...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack för olika svar. Nu la nätverkskortet av igen. Enligt windows så funkar det, men det sitter ingen TP-kabel i. Detta var när cpun var i stockhastighet (turbo upp till 3.8ghz) Provade en annan OC-profil i 4.8ghz och då funkar närverkskortet som det ska igen? Vad kan ligga bakom det här? Tror ni moderkortet håller på att ge upp?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...