Trasig MSI GTX 970 2GB, går det att laga?

Permalänk

Trasig MSI GTX 970 2GB, går det att laga?

Hej!
För några månader sedan så höll jag på att mecka med mitt hembygge, jag skulle nämligen koppla in en modul som man kan justera fläktarna och se olika tempraturer i datorn. Dock så märkte jag att denna modul hade en "trasig" jordsladd så jag antar att det skickades felspänningar i datorn som både förstörde mitt "gamla" moderkort och grafikkort. Mitt grafikkort har nämligen 1mm märke i "koppar-gränsnittet" om jag utrycker mig rätt som monteras i pci express slotten.

Jag vet dock inte om jag har "råkat" stöta emot den emot något eller om det var strömmen som orsakade det, i vilket fall tänker inte garantin detta då det inte var ett fabrikatsfel. Så jag undrar om det är något jag kan göra för att åtgärda detta på något knep eller om det inte finns något mer att göra. Det är väldigt synd för det var ett väldigt påkostat och bra grafikkort och inte direkt råd att köpa en ny i samma kvalité. (kör med en överklockad Geforce 680 idag.

Permalänk
Medlem

@DoktorMajk:
Du kan kanske prova med conductive paint.
Vissa av dem är avsedda för PCB, nackdelen är ju dock att färgen troligtvis kommer att slitas bort p.g.a påverkan när man sätter i & tar ut kortet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Lägg gärna upp ett foto på problemet, det är alltid mycket enklare att ge råd om man kan se hur det ser ut. GTX 970 finns för övrigt inte med 2GB, endast 4GB.

Permalänk
Skrivet av perost:

Lägg gärna upp ett foto på problemet, det är alltid mycket enklare att ge råd om man kan se hur det ser ut. GTX 970 finns för övrigt inte med 2GB, endast 4GB.

Ursäkta, det är en MSI GeForce GTX 970 2GB. Säljs inte längre. Jo, det verkar inte som jag kan lägga upp foton rakt upp och ner på forumet. Tips på var man kan lägga upp bilder snabbt som man kan länka in i forumet?

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@DoktorMajk:
Du kan kanske prova med conductive paint.
Vissa av dem är avsedda för PCB, nackdelen är ju dock att färgen troligtvis kommer att slitas bort p.g.a påverkan när man sätter i & tar ut kortet.

Hmm, låter intressant. Dock kan inte "färgen" lossna och förstöra pci express porten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoktorMajk:

Ursäkta, det är en MSI GeForce GTX 970 2GB. Säljs inte längre.

Nej, det har aldrig funnits något sånt kort. Om det är ett GTX 970 så har det 4GB, annars är det troligtvis ett GTX 960. Men det spelar egentligen ingen roll.

Skrivet av DoktorMajk:

Jo, det verkar inte som jag kan lägga upp foton rakt upp och ner på forumet. Tips på var man kan lägga upp bilder snabbt som man kan länka in i forumet?

Du kan testa forumbilder.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoktorMajk:

Ursäkta, det är en MSI GeForce GTX 970 2GB. Säljs inte längre. Jo, det verkar inte som jag kan lägga upp foton rakt upp och ner på forumet. Tips på var man kan lägga upp bilder snabbt som man kan länka in i forumet?

Nu vet jag inte om detta är relevant för att lösa ditt problem, men GTX 970 med 2GB har aldrig funnits. Du har antagligen ett 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoktorMajk:

Hmm, låter intressant. Dock kan inte "färgen" lossna och förstöra pci express porten?

Tänkte jag iofs. inte på, den risken finns säkert, med tanke på att det egentligen är avsett för att laga "trådarna" på ett PCB.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.