Permalänk
Medlem

dator ryzen + 1070

Hej!

Är intresserad av att sätta ihop en ny dator men har inte riktigt all know-how.
Finns ingen fast budget utan det viktigaste för mig är att komponenterna är prisvärda och går att använda länge, dock är man ju student så det blir ingen monsterburk.
DVD-läsare och mekaniska hårddiskar behövs inte och monteringen gör jag själv.

Har tagit fram detta förslag från inet, men vet inte riktigt om allting passar ihop väl.

Lite funderingar:
Hur ska man dimensionera PSU? Tror 750W är mycket men vet inte var gränsen går. Värdesätter att det är modulärt.
Kommer Ryzen 5 1600 bottlenecka GTX1070 överhuvudtaget?
Hur vet man om RAM + mobo (+ CPU) fungerar ihop?

Alla råd och förslag är välkomna!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10430229/

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver optiska enheter varför inte kika på en Define C eller Nzxt s340 elite eller dylikt. Sen psu så lär dina grejor dra under 300W, men köp något 500W eller större. Du får ävemed en hyfsad cpu-kylare med din Ryzen 1600.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle rekommendera ett 1080 för ca 5800kr eller kika på https://www.proshop.se/Grafikkort/Gigabyte-GeForce-GTX-1080-T...

Så hade jag själv gjort men spelar du inte speciellt mycket eller bara cs-go och lol kanske ett 1070 räcker.

Tror inte cpun är några problem men satsa på att klocka den till 3,6-3,8ghz.

Permalänk

Angående psu. Ja, det är väldigt mycket. Jag har kört överklockat 1070 och överklockad 4790k med ett SF 450 utan några som helst problem. Om jag inte missminner så ska ryzen 1600 dra snäppet mindre än den.

EDIT: SF 450 finns förövrigt för 549:- hos Dustin för tillfället. Sjukt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! 750W är overkill för bara ett grafikkort, och personligen är jag inget fan av rena underleverantörer som Channel Well som står bakom RMx, så jag hade gått på ett Fractal design Edison M. Men 10 års garanti är förstås svårslaget.

Förutom det så är det bara Vänta på Vega som gäller Men allvarligt talat så kommer AMD presentera sitt (spel-)Vega-kort den 31 maj, så håll i köpknappen till dess åtminstone. Det blir förmodligen det sista stora grafiksläppet i år. Prestandan verkar landa mellan 1080 och 1080 Ti och rimligtvis blir det till närmare 1080-pris på det. Det kan ju vara intressant med tanke på att du har valt ett väldigt dyrt 1070. 1070 är allmänt det mest oprisvärda kortet denna generation.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@osulloc: till en student skulle jag rekommendera på att pressa ner priset. Du får ett good enough nätagg för ca 500:- windows 10 kan du ladda hem gratis från microsoft och strunta i att registrera. Eller köpa en oem nyckel vid senare tillfälle för typ 250:- (det finns inga tidsgräns för hur länge du kan kör win10 oregistrerad). GTX 1070 går att köpa för 3990:- om du kollar prisjakt. Billigare SSD som är good enough vore också att föredra om man vill få ner priset. Ryzen 5 1600 är ett rätt bra val. Du får med en bra kylare så att köpa till en är onödigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

750w PSU räcker alldeles bra, 650w går lika bra när du bara kör 1 grafikkort.

Angående RAM och Ryzen så skulle jag nog googla runt lite på en lösning som är testad. Det verkar vara väldigt känsligt vilka moderkort som funkar med vilka minnen i vilka hastigheter, det ska visst komma en uppdatering från AMD snart som ska bl.a utöka stödet för minneshastigheter så det skulle jag undersöka lite om jag var du. Ska du över 3000Mhz är det bara G.Skill Flare X - serien som är testad för att funka tillsammans med Ryzen i de hastigheterna vad jag vet, men de är också rätt dyra minnen.

Ska du inte ha optiska enheter är det meningslöst med ett Define R5, kör på ett billigare (och snyggare imo) Define C eller NZXT s340 som redan nämnts, eller typ Phanteks P400S.

Sist och slutligen: Kör på Pro versionen av Win 10. Den har en del extra funktioner jämfört med Home versionen som du inte vet om att du behöver fram tills den dag du behöver dem ^^ T.ex kan du i Pro skjuta upp uppdateringar i stort sett hur länge som helst om du vill, kan vara guld värt ibland.
Är du studerande och går på universitet eller liknande eller känner nån som gör det så kan du ju dessutom helt lagligt få tag på en gratis licens via Microsoft Imagine (före detta Microsoft Dreamspark, före detta MSDNAA)

Permalänk
Medlem

Kör på nått sånt här så kommer du bli mycket nöjd
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3385288

Vill du ha ett mer kvalitativt grafikkort så finns Asus Strix Gaming Advanced för 300kr mer.
Och väljer du Define C chassit så bör du hålla dig borta från RM750x då den egentligen är för lång för att få plats på ett bra sätt.
Windows går alltid köpa betydligt billigare på andra ställen

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av osulloc:

Hej!

Är intresserad av att sätta ihop en ny dator men har inte riktigt all know-how.
Finns ingen fast budget utan det viktigaste för mig är att komponenterna är prisvärda och går att använda länge, dock är man ju student så det blir ingen monsterburk.
DVD-läsare och mekaniska hårddiskar behövs inte och monteringen gör jag själv.

Har tagit fram detta förslag från inet, men vet inte riktigt om allting passar ihop väl.

Lite funderingar:
Hur ska man dimensionera PSU? Tror 750W är mycket men vet inte var gränsen går. Värdesätter att det är modulärt.
Kommer Ryzen 5 1600 bottlenecka GTX1070 överhuvudtaget?
Hur vet man om RAM + mobo (+ CPU) fungerar ihop?

Alla råd och förslag är välkomna!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10430229/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10430229/

Om RAM funkar får du kolla vilka som är testade på moderkortets hemsida. Finns en lista med minnen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Uppskattar alla svar jag fått, tack! Mycket ny information!

Får fundera på vad jag gör med OS, stryker det från listan i alla fall.

Skrivet av Semjonov:

Om du inte behöver optiska enheter varför inte kika på en Define C eller Nzxt s340 elite eller dylikt. Sen psu så lär dina grejor dra under 300W, men köp något 500W eller större. Du får ävemed en hyfsad cpu-kylare med din Ryzen 1600.

Skrivet av Chris_Kadaver:

@osulloc: till en student skulle jag rekommendera på att pressa ner priset. Du får ett good enough nätagg för ca 500:- windows 10 kan du ladda hem gratis från microsoft och strunta i att registrera. Eller köpa en oem nyckel vid senare tillfälle för typ 250:- (det finns inga tidsgräns för hur länge du kan kör win10 oregistrerad). GTX 1070 går att köpa för 3990:- om du kollar prisjakt. Billigare SSD som är good enough vore också att föredra om man vill få ner priset. Ryzen 5 1600 är ett rätt bra val. Du får med en bra kylare så att köpa till en är onödigt.

Stryker CPU-kylare från listan.

Skrivet av hg:

Ska du inte ha optiska enheter är det meningslöst med ett Define R5, kör på ett billigare (och snyggare imo) Define C eller NZXT s340 som redan nämnts, eller typ Phanteks P400S.

Define C, har inte övervägt det tidigare, ett par funderingar:
Är ljuddämpningen jämförbar med R5?
Förstår jag det rätt att man får plats med 2x 3.5" och 3x 2.5" HDD (dvs 5 totalt och inte 3)?
Skulle det vara 3 platser vore det eventuellt för lite.
Annars ser jag ingen nackdel, gillar att det är lite mindre.

Skulle i så fall kunna tänka mig att köra på SpeedRebirths förslag rakt av:

Permalänk
Medlem

@osulloc
SSDer monteras på baksidan av lådans backplate Finns alltså plats för 3st där.
Sen har du 3,5" burarna för HDDs, vilka även kan användas för 2,5" SSDs
Sen så har du alltid möjligheten att köpa till en m.2 SSD och montera direkt på moderkortet (denna avaktiverar dock SATA 5 och 6 porten då de delar bandbredd)

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350