Söker tips/råd om ljudabsorberande material för väggar

Permalänk
Medlem

Söker tips/råd om ljudabsorberande material för väggar

Tjena ljudälskare!

Söker tips/råd/info när det kommer till att ljudreglera ett rum. Planen är att göra om ett ca 15 kvm stort extra sovrum till ett dedikerat gaming/fritidsrum. Lägenheten är inte speciellt lyhörd, men jag känner ändå en viss oro när man använder högtalare på normal volym efter klockan 22:00. Med detta i tanke har jag funderingar på att ljudreglera(isolera?) rummet så att man kan våga sitta med okej volym och spela eller lyssna på musik mitt i natten utan att grannarna hör ett knyst.

Tips/info uppskattas väldigt mycket. Ännu mer uppskattas tips på vart jag kan hitta "djukdykande" info ang ämnet, så om någon känner till en guide eller youtuber som håller på med sådant här vore det grymt uppskattat.

Tack på förhand!

Permalänk

Bygga extra väggar? Måste gå att göra på ett enkelt sätt. Krymper ju rumsvolymen dock. Kanske finns något ljudabsorberande material som är enklare att montera på befintlig vägg?

https://www.google.se/search?q=ljudreglera&ie=utf-8&oe=utf-8&...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Testpilot

Du har 2(och ett halvt) alternativ du kan använda för att ljudisolera effektivt, som även är rätt enkelt om än något tidskrävande:

  1. Montera upp ljudabsorberande paneler längs väggen/bakom en extra vägg (äggkartonger för budget eller riktiga saker från t.ex. Thomann).

  2. Köpa moltontyg och fästa längs väggen - Detta är t.ex. väldigt vanligt i biografer eller teater anläggningar.

Edit: Men hur du ska hantera basen om du har grannar under dig är en annan femma, och det bästa tipset jag har där är att sänka basen helt enkelt då det inte är mycket du kan göra med golvet som inte förstör/diffusar basens ljud

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tror det slutar i att du får regla, isolera och köra dubbla lager gips om lott extra om du ska bli av med basen. Gärna 95mm stenulls isolering. Jäkligt noga att täta alla skarvar för ljud läcker väldigt lätt. Kommer krympa rummet en hel del men vill man köra party på nätterna finns nog inget annat alternativ.

Denna är förövrigt jäkligt bra men den gör inget underverk mot tung bas tyvärr.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/billj...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Det finns ingen billig och enkel lösning på det problemet. Det du vill göra, för att få en påtaglig effekt är att isolera väggar, golv och tak och därefter bygga ett frikopplat rum-i-rummet. Att bara smäcka upp lite ljuddämpning på väggarna kommer knappt hjälpa alls för att begränsa ljudet som letar sig in till grannar.

Släpp tanken och anpassa ljudnivån och/eller vänj dig vid att använda hörlurar. Mina 2 ören.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Olegh:

Det finns ingen billig och enkel lösning på det problemet. Det du vill göra, för att få en påtaglig effekt är att isolera väggar, golv och tak och därefter bygga ett frikopplat rum-i-rummet. Att bara smäcka upp lite ljuddämpning på väggarna kommer knappt hjälpa alls för att begränsa ljudet som letar sig in till grannar.

Släpp tanken och anpassa ljudnivån och/eller vänj dig vid att använda hörlurar. Mina 2 ören.

Mjaa, det beror helt på hur lyhört det är i grunden.

Efter att jag smackade upp lite ljudisolering längs väggarna här hemma så hör jag knappt grannarna längre(de gillar att festa), och kan garanter att dem inte hör mig då jag inte ens hör musiken/filmen ut till mitt egna kök efter uppsättningen.

Men ja, det kan vara svårt i en lägenhet - Speciellt när det kommer till att hantera basen då att lägga om golvet inte är direkt på talan. Men det är inte omöjligt att få det okej nog att köra på en 50% Windows volym. Eller så lägger man pengarna på ett par fina hörlurar istället som du föreslog!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar så länge.

För mig handlar det ju inte om ett rum där jag ska kunna styckmörda någon samtidigt som jag spelar Hardcore musik med motsvarande ljudnivå som en livekonsert. Istället handlar det ju om att kunna dämpa ljudet tillräckligt mycket för att kunna spela på en okej ljudnivå där man inte behöver "spänna öronen" för att höra vad som sägs. Fördelaktigt är ju att jag inte är någon fantast av just överdriven bas utan har alla mina basinställningar lågt inställda.

Efter lite efterforskning så verkar det som att Tunga gardiner i tjockare material skulle vara en enkel och relativt billig lösning som hjälper skapligt. "Taggigt skumgummi" på väggarna verkar även det väldigt bra på att ta bort ljud i höga och mellanregister. Särskilt sådant skumgummi som riktar runt ljudet till nästa panel som i bilden här under. Är någon intresserad så är följande wiki artiklar förvånansvärt vettiga
Ljudisolering
Ljudabsorbation

Med sådant här material på väggarna är jag ganska säker på att man skulle kunna vrida på en ganska bra nivå på högtalarna utan att det sprider sig något nämnvärt vidare till grannarna. Den stora anledningen till det är att just "taggigheten" förstorar väggarnas area något brutalt.

Ang hörlurar så är det något jag är väl medveten om att det är ett alternativ. Dock av flera anledningar så är det inte ett alternativ jag är ett stort fan av. Anledningarna är flera: Tinnitus, glasögon, dåligt surround, dålig ljudkvalitet över trådlösa lösningar, svårt att lyssna om man är fler än 1 person etc. För stunder då hörlurar är ett bra alternativ så är jag ägare av ett par Steelseries 840 (pris ca 3.000kr) och ett par V-moda V80 (pris ca 2.800 kr efter svensk importmoms) Ni kanske tycker jag har fel i det jag tänker ang lurar men det får ni ta i en annan tråd isf. Här letar jag tips på ljudisolering

Permalänk
Medlem

Om huset i övrigt inte är lyhört utan hyfsat dämpat, så är det basen som hörs till grannarna.

Akustikpaneler (typ 10cm tjock isolering) på väggarna ger i praktiken bara bättre ljud inne i lyssningsrummet, de dämpar "ekot" och ljudet upplevs som mindre grötigt. Men basen 20-100Hz dämpas ytterst lite och grannarna kommer alltså höra lika mycket bas som innan. Kan t.om bli värre för grannarna om ljudet låter behagligare i spelrummet och du skruvar upp volymen ännu mer. Tunna absorbenter som tyg och skumgummi på nån cm eller två dämpar knappt mellanregister ens och är helt meningslöst för basen.

Sänk ljudet.
Lägg nåt mjukt under subwoofern och högtalarna för att minska vibrationerna ut i huskonstruktionen.
Ännu bättre, byt till hörlurar och fläska på hur mycket du vill utan att du stör någon.