7950 XFX startar inte efter vårstädning, hjälp!

Permalänk

7950 XFX startar inte efter vårstädning, hjälp!

Hej!

Idag städade jag min dator och plockade isär allt för att komma åt ordentligt. Sedan nu när jag plockat ihop allt i datorn startar allt UTOM grafikkortet, skärmen är "gul" som att den inte reagerar och hårddisken och allt annat rör sig och låter/lyser.

Jag är osäker på vad som behövs för att koppla in grafikkortet då det kanske är fel på vad för sladd jag kopplat in i den? Det finns ett uttag med 8 hål och ett bredvid till vänster med 6, jag har kopplat in en sladd som har 6+2 och då startade den, sedan kopplade jag in en sladd som sitter i samma bunt med 8 och då startade inte datorn alls.

Den är förbyggd från Komplett 2013, 1 Januari och grafikkortet är ett 7950 XFX Black Edition 3GB.

Vad ska jag testa och vad ska jag göra för att se vad som är fel?

Permalänk
Medlem

@KalasBosse:

Du ska ha strömkontakter i bägge pluggarna, så om det är en med 6 pins och en med 8 stoppar du i 8 i 8 och 6 i 6.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KalasBosse:

Hej!

Idag städade jag min dator och plockade isär allt för att komma åt ordentligt. Sedan nu när jag plockat ihop allt i datorn startar allt UTOM grafikkortet, skärmen är "gul" som att den inte reagerar och hårddisken och allt annat rör sig och låter/lyser.

Jag är osäker på vad som behövs för att koppla in grafikkortet då det kanske är fel på vad för sladd jag kopplat in i den? Det finns ett uttag med 8 hål och ett bredvid till vänster med 6, jag har kopplat in en sladd som har 6+2 och då startade den, sedan kopplade jag in en sladd som sitter i samma bunt med 8 och då startade inte datorn alls.

Den är förbyggd från Komplett 2013, 1 Januari och grafikkortet är ett 7950 XFX Black Edition 3GB.

Vad ska jag testa och vad ska jag göra för att se vad som är fel?

Som @blackeagle nämnde ska du ha både 8pin (6+2) och 6pin inkopplade samtidigt i grafikkortet, annars kommer det inte starta korrekt.

Kolla även på nätaggregatet om det finns någon specifik port som ska gå till CPU 8-pin också, för det kan bli fel då om kopplar CPU(moderkort) 8-pin till grafikkortet.
Det finns även nätaggregat där alla 8-pin uttag fungerar både för grafikkort och CPU (se bild nedan). Så kolla noga på vad som står på ditt nätaggregat, och står det inget på det så får du Googla fram en manual och kolla vad den säger (eller säga till oss vad för modell av nätagg du har, så kan vi försöka hjälpa dig).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

@blackeagle: Jag hittade en till likadan som ser ut som en 6+2, så har en 8 och två stycken 6+2, kommer inte ihåg hur allt satt innan jag städade och jag börjar tappa hoppet för när jag kopplade in båda 6+2 händer inget, med en 6+2 inget. Klockan är halv 4 och jag har hållt på den 15.00 igår nu...

Permalänk

@Yatagarasu: Jag har ett Corsair CX500 500W och alla sladdar som går ut ur den som inte når (som är bundna med buntband för att hållas undan, köpte den som sagt på Komplett) är 4 hål bredvid varandra, förutom dom 3 sladdar jag har försökt använda, en 8, en 6+2 och en till 6+2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalasBosse:

@blackeagle: Jag hittade en till likadan som ser ut som en 6+2, så har en 8 och två stycken 6+2, kommer inte ihåg hur allt satt innan jag städade och jag börjar tappa hoppet för när jag kopplade in båda 6+2 händer inget, med en 6+2 inget. Klockan är halv 4 och jag har hållt på den 15.00 igår nu...

Dubbelkolla så att du inte försöker använda EPS strömmen (skall gå till moderkortet vid CPU'n) till GPU'n eller vice versa.
Ser förvillande lika ut med vissa nätagg !

Permalänk

@Svensktiger: http://imgur.com/a/hluCh vilken av dessa menar du? Jag tog en bild på dom 3 sladdar som kan sitta till grafikkortet

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KalasBosse:

@Yatagarasu: Jag har ett Corsair CX500 500W och alla sladdar som går ut ur den som inte når (som är bundna med buntband för att hållas undan, köpte den som sagt på Komplett) är 4 hål bredvid varandra, förutom dom 3 sladdar jag har försökt använda, en 8, en 6+2 och en till 6+2

Okej!

Så dessa kablar ska in i grafikkortet (PCI-E 6 broches, dem du postade ovan som det står PCI-e på).

Och 8-pin kabeln ska till moderkortet (EPS/ATX12V 8-4 broches) + 24-pin kabeln (ATX 24 broches & compatible 20 broches).

Jag lär fråga, hur gick du till väga när du städade ur datorn?
Var du jordad när du monterade i/ur alla delar, och la du delarna på ett underlag som inte var statiskt (t.ex. kartong, trä)?

För om du inte var jordad, la delarna på t.ex. en matta, tyg/metallyta- och/eller använde dammvippa/dammsugare för rengöring är risken stor att grafikkortet är ESD-skadat, tyvärr.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

@Yatagarasu: När jag städade datorn tog jag ut allt och lade det på en plastduk på ett bord, sedan använde jag mig av ett annat plastbord för att städa delarna utan elektronik och delarna med elektronik på mitt köksbord som är gjort av trä. Det har aldrig varit ett problem förut och jag brukar städa datorn på samma sätt varje gång och den har funkat som vanligt fram tills nu. Kan jag ha råkat missa nånting när jag satte tillbaka sladdar eller skruvar?

Permalänk

@Yatagarasu @Svensktiger @blackeagle nu när jag kopplade in CPU sladden så fick jag i alla fall igång datorn så skärmen svarar och fick upp det gamla vanliga, men grafikkortets fläktar snurrar inte och den reagerar inte alls? Den ger ju svar till skärmen så den är ju registrerad som inkopplad?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KalasBosse:

@Yatagarasu: När jag städade datorn tog jag ut allt och lade det på en plastduk på ett bord, sedan använde jag mig av ett annat plastbord för att städa delarna utan elektronik och delarna med elektronik på mitt köksbord som är gjort av trä. Det har aldrig varit ett problem förut och jag brukar städa datorn på samma sätt varje gång och den har funkat som vanligt fram tills nu. Kan jag ha råkat missa nånting när jag satte tillbaka sladdar eller skruvar?

Okej!

Det enklaste sättet att kolla så att du t.ex. inte får kortslutning i chassit/dylikt, det är att plocka ur allt igen och sedan montera allt på ditt köksbord av trä (utanför chassit). Tänk dig en "test-bench".

Då kan du enkelt och överskådligt se så att alla kablar är inkopplade korrekt och som sagt kunna utesluta eventuell kortslutning från chassit (detta kan ske genom allt från frontpanelen till att distanserna i chassit inte sitter korrekt mot skruvarna för moderkortet).

ESD-skador är även en sådan där olycklig och sporadisk sak. Man kan göra något "fel" 10 gånger utan att det blir ett problem, sedan gör man det där "felet" en 11.e gång och vips så är olyckan framme. Det är därför jag alltid råder folk att göra det korrekt varje gång - ESD-armband, använda tryckluft, använda kartong/trä/ESD-matta som underlag o.s.v.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot

@KalasBosse
Du har inte möjlighet att testa annat grafikkort/testa ditt XFX 7950 i annan burk (egen, sambos, väns)?
Eller om du har en en processor med integrerad grafikdel, kan du få en bild genom det då?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >