Värt att köpa förra generationens processor för gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@hakd hehe då får du läsa mer noggrant

"Funderar på att kanske streama lite också"

Det roliga är att du tror att fps är de viktigaste. När det är frametime som gör skillnaden i mjukhet.
100fps med dålig frametime
Vs
90fps med bra frametime

Väljer 90 alla dar i veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Antingen har han ändrat det eller så vad jag blind.
Men ju högre fps ju lägre frametime får man väl ändå, typ:

30 FPS -> 33,3 ms
60 FPS -> 16,7 ms
144 FPS -> 6,9 ms

Sen varför du skulle få dålig frametime på 100fps men inte på 90fps som i ditt exempel förstår jag inte riktigt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Antingen har han ändrat det eller så vad jag blind.
Men ju högre fps ju lägre frametime får man väl ändå, typ:

30 FPS -> 33,3 ms
60 FPS -> 16,7 ms
144 FPS -> 6,9 ms

Sen varför du skulle få dålig frametime på 100fps men inte på 90fps som i ditt exempel förstår jag inte riktigt.

Nej det var med innan jag skrev första gången

Det är spikar i frametime som förstör upplevelsen. Och din fps räknare kan stå stabilt på 100 men fortfarande få spikar här o där. Det är här i5 gör ett ruskigt dåligt jobb pga bristen av Hyperthreading. Här äger Ryzen med sina extra kärnor. För även om spelet bara använder 4 kärnor så ska ju Windows alla tjänster och bakgrundsprogram köras också, det är ju i Windows spelets kod körs. Kan dessa tjänster fördelas på fler kärnor så blir kön inte lika lång och koden kan exekveras i cpun så snabbt som möjligt = bra frametime

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Lallo: Vet inte hur bra denna kylare passar.
Jag kyler en AMD 7850k med en och är riktigt nöjd.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3077953

Tack för tipset!
Node 202 tar dock endast CPU kylare med maxhöjd på 56mm

Av alla forumtrådar och recensioner jag läst så är Noctua fläkten jag länkade bäst i test vad gällande performance och noise level.
Men då kanske jag borde se till att skaffa mig ett moderkort man kan överklocka med ? Det jag länkade har inte den funktionen.

Permalänk
Medlem

Tack för länken!
Lite trist att det står "leveranstid kan ej upplysas" hur länge kan man då vänta tro?

ASRock skall ju visa upp ett AM4 moderkort i ITX storlek nu på Computex. Vem vet om det kanske är värt att vänta på?

Just nu är jag osäker hur jag skall göra.

1. Ryzen 5 verkar bättre än i5 för streaming + gaming - dock saknas itx kort att köpa?
2. Pratade just med en kille som streamar de spel jag vill köra och han kör i5. Så visst går det. Men det känns ju ändå som ett aningen sämre köp IFALL fler AM4 itx kort kommer om en månad... Dock hade jag gärna byggt systemet nästa vecka då sommaren börjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Hehe nej, det är så gott som bara i7 som har haft HT, finns några få cpuer som har det som inte ingår i i7 serien. Tex i3 7350k. Dock är det överprisat skräp IMO.

Därför Ryzen är så bra, alla R7 och R5 cpuer har SMT (Intels HT) och kan överklockas. Därför i5 är så värdelös numera.
Ryzen 1600: 6 kärnor 12 trådar - 2400kr
i5 7600k: 4 kärnor 4 trådar - 2500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Alla Core i3 och i7 för desktop. (Sedan Sandy bridge) har HT så det är i stort sett bara Pentium och i5 som inte haft det.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Hjälpsam

@Lallo: Trist som sagt, jag vet inte heller, du kanske kan fråga dem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Nej det var med innan jag skrev första gången

Det är spikar i frametime som förstör upplevelsen. Och din fps räknare kan stå stabilt på 100 men fortfarande få spikar här o där. Det är här i5 gör ett ruskigt dåligt jobb pga bristen av Hyperthreading. Här äger Ryzen med sina extra kärnor. För även om spelet bara använder 4 kärnor så ska ju Windows alla tjänster och bakgrundsprogram köras också, det är ju i Windows spelets kod körs. Kan dessa tjänster fördelas på fler kärnor så blir kön inte lika lång och koden kan exekveras i cpun så snabbt som möjligt = bra frametime

Varken spel eller Windows är optimerat att använda alla kärnorna på Ryzen, därav bättre fps på en stackars i5.

Och det finns Gamemode i w10 som prioriterar spel över andra tjänster så såvida man inte avkodar film samtidigt man spelar så är det en försumbar skillnad att ha dubbla antalet kärnor när det pratas om dagens spel.

Sen när det kommer till frametime, avläst med afterburner så drar jag och polaren (han har 7700k alltså i7) en skillnad på 2ms i frametime. Båda har samma GPU som troligen är flaskhalsen, min CPU är maxad och hans är det inte när t.ex. bf1 rullar.

Varken jag eller han har dessa spikes du pratar om, vi testade bf1 overwatch och csgo.
2-3ms i skillnad på en i5 6600k och i7 6700k är vad jag kallar försumbart.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Är det värt att köpa en äldre processor för att spara pengarna?

Jag har redan 16gb RAM DDR3. Dessa hade ju dessvärre inte funkat med nya DDR4 moderkorten.
Hade jag haft DDR3 moderkort hade jag sparat pengar på både moderkortet (?) och att jag redan har DDR3 som ligger och dammar.

Tänker mig att CPUn också är relativt billigare.

Så är det värt att gå tillbaka eller är de nya CPU avsevärt bättre i gaming performance?
Funderar på att kanske streama lite också. Är medveten om att prestandaförlusten är mer märkbar i det fallet i så fall.

I så fall blir det väl en Haswell i7 4770k eller 4790k. 4790k har betydligt högre stock-klock.

Nytt är det Ryzen 1600 eller 1600x som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Är det alltså lönlöst att streama med core i5? Frågade en stream på twitch som körde spelet jag vill lira och han har i5 men han sa väl att det kunde ligga i kant då och då.
I7 är ju ca 1000 kr dyrare.
Hur vore det om man överklockar i5?
Just nu tänkte jag köpa ett moderkort utan överklockning men får väl byta det i så fall...

Som sagt, lutar mest mot i5 I guess... Eftersom det inte finns moderkort till am4 förrens i juli säkert

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Är det alltså lönlöst att streama med core i5? Frågade en stream på twitch som körde spelet jag vill lira och han har i5 men han sa väl att det kunde ligga i kant då och då.
I7 är ju ca 1000 kr dyrare.
Hur vore det om man överklockar i5?
Just nu tänkte jag köpa ett moderkort utan överklockning men får väl byta det i så fall...

Som sagt, lutar mest mot i5 I guess... Eftersom det inte finns moderkort till am4 förrens i juli säkert

Skickades från m.sweclockers.com

Köp en begagnad i7:a? Lovar dig att en 4790k håller riktigt bra, och de kan du få billigt också. Sån sitter jag på just nu och har aldrig upplevt att den flaskar något.

EDIT:
Hittade denna
http://www.sweclockers.com/marknad/141324-saljer-byter-proces...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Köp en begagnad i7:a? Lovar dig att en 4790k håller riktigt bra, och de kan du få billigt också. Sån sitter jag på just nu och har aldrig upplevt att den flaskar något.

EDIT:
Hittade denna
http://www.sweclockers.com/marknad/141324-saljer-byter-proces...

Handlar det bara om antalet trådar? Båda har ju 4 kärnor om jag förstår rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Köp en begagnad i7:a? Lovar dig att en 4790k håller riktigt bra, och de kan du få billigt också. Sån sitter jag på just nu och har aldrig upplevt att den flaskar något.

EDIT:
Hittade denna
http://www.sweclockers.com/marknad/141324-saljer-byter-proces...

Ska nog kolla om 4790 är kvar . Då kanske jag även kan köpa ett billigare moderkort samt att jag redan har 16gb DDR3 ram liggande hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Handlar det bara om antalet trådar? Båda har ju 4 kärnor om jag förstår rätt?

Ska jag vara ärlig så kan jag inte vetenskapen bakom varför det är bättre med 4 kärnor med 8 trådar istället för 4 kärnor med 4 trådar, men jag vet att i7 är starkt rekommenderat om man tänker streama av just den anledningen. Sen om det står mellan en i7 4790k och en i5 7600k så kanske det är lite jämnare eftersom det är två generationer mellan dem.

Vad har du för grafikkort?

Själv sitter jag med en 4790k med gtx 970 och 16 GB DDR3, och känner att jag klarar mig bra på min nuvarande setup. Möjligtvis att jag tänker uppgradera grafikkortet nästa generation men processorn har jag inte märkt av några problem alls med!

Permalänk
Medlem

@Saddl3r: jag kommer få ett Sapphire Nitro R9 380x av en kompis så kommer köra på det så länge det går.
Hittar jag begagnat i7 så slår jag till annars blir det nog i5.
Sommarlov nu och orkar inte vänta halva sommaren tills AM4 moderkorten finns i svensk butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Är det alltså lönlöst att streama med core i5? Frågade en stream på twitch som körde spelet jag vill lira och han har i5 men han sa väl att det kunde ligga i kant då och då.
I7 är ju ca 1000 kr dyrare.
Hur vore det om man överklockar i5?
Just nu tänkte jag köpa ett moderkort utan överklockning men får väl byta det i så fall...

Som sagt, lutar mest mot i5 I guess... Eftersom det inte finns moderkort till am4 förrens i juli säkert

Skickades från m.sweclockers.com

Streamar man på twitch kan man köra med Quick Sync utan större problem på i5. Och Sweclockers-hypen om att Ryzen är bäst på allt stämmer inte riktigt i verkligheten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

i5 är inte ens ett val om streaming överhuvudtaget finns med i beräkningen.
En 3770k skulle slå en 7600k i sådana lägen. Och det har enbart att göra med Hyperthreading. i5 har det inte och kommer därför aldrig klara av multitasking lika bra som en i7/Ryzen.

Detta är fakta folket, oavsett vad era känslor säger er

Och eftersom streamern du frågade sa att det är på gränsen att det fungerar, så märker han ju en negativ inverkan och önskar att han hade en bättre cpu

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

i5 är inte ens ett val om streaming överhuvudtaget finns med i beräkningen.
En 3770k skulle slå en 7600k i sådana lägen. Och det har enbart att göra med Hyperthreading. i5 har det inte och kommer därför aldrig klara av multitasking lika bra som en i7/Ryzen.

Detta är fakta folket, oavsett vad era känslor säger er

Och eftersom streamern du frågade sa att det är på gränsen att det fungerar, så märker han ju en negativ inverkan och önskar att han hade en bättre cpu

Han satt med ett par hundra viewers och det verkade ju "funka" han sa väl att i vissa tillfällen kunde det bli tight men ändå körde han streamen i 720p 60 fps.

Visst är i7 bättre men kanske kan uppgradera om jag ens kommer så långt med streaming...

Permalänk
Medlem

Kan köpa en 4770k av en kompis för 2000kr. Värt?
I jämförelse till i5 6700k som då blir 2600kr

Jag har 16gb RAM DDR3 men det är till laptop, antar att dem ej passar in i en desktop dator?

Permalänk
Medlem

@Lallo: Hittar dock inget itx moderkort med wifi med rätt socket..

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag kan köpa ett moderkort utan wifi och köpa till detta usb wifi, funkar det lika bra som inbyggd wifi i moderkortet eller är det långsammare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Kan köpa en 4770k av en kompis för 2000kr. Värt?
I jämförelse till i5 6700k som då blir 2600kr

Jag har 16gb RAM DDR3 men det är till laptop, antar att dem ej passar in i en desktop dator?

Hade nog inte gett mer än 1800kr för en 4770k, men 2000kr låter väl generellt "ok". Problemet du kommer få är att hitta ett begagnat m-itx z87/z97 moderkort, tillgång är inte direkt tjock, och om du hittar ett så går dem praktiskt taget för samma priser som ett nytt mid-range m-atx/atx för nuvarande (z270) och föregående (z170) generation.

Om du med laptopminnen syftar på so-dimm så finns där itx-kort som kör den standarden av minne, men de flesta kör vanliga fulllängd dimm.

edit: När det kommer till streaming på en i5, varför inte köra på gpu-bunden encoding, intel quicksync eller nvidias/amds gpu encodingalternativ? finns stöd för samtliga tekniker i både obs och xsplit, givet att x264-encoding genererar bättre resultat, men är man så seriös streamer så har man råd med en dedikerad streamingburk också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Hade nog inte gett mer än 1800kr för en 4770k, men 2000kr låter väl generellt "ok". Problemet du kommer få är att hitta ett begagnat m-itx z87/z97 moderkort, tillgång är inte direkt tjock, och om du hittar ett så går dem praktiskt taget för samma priser som ett nytt mid-range m-atx/atx för nuvarande (z270) och föregående (z170) generation.

Om du med laptopminnen syftar på so-dimm så finns där itx-kort som kör den standarden av minne, men de flesta kör vanliga fulllängd dimm.

edit: När det kommer till streaming på en i5, varför inte köra på gpu-bunden encoding, intel quicksync eller nvidias/amds gpu encodingalternativ? finns stöd för samtliga tekniker i både obs och xsplit, givet att x264-encoding genererar bättre resultat, men är man så seriös streamer så har man råd med en dedikerad streamingburk också.

Hur funkar gpu bunden encoding och gör det mycket?

Valen jag har nu är följande:

Hämta ut ny i5 (2600kr), moderkort med wifi och frid och fröjd på onsdag från inet (klantar som missade skicka mitt chassi, annars hade jag haft det redan idag.)

Köpa i7 från blocket (2000kr), beställa moderkort, beställa usb dongle och säkert få allt på torsdag.

Det känns som jag sparar lite pengar, men egentligen handlar detta mest om vad som kommer ge mig bäst prestanda i gaming och streaming.
Jag är ingen seriös streamare än, kommer det gå super bra och vara roligt så köper jag säkert bättre cpu om jag nu behöver.
Men om i7an är mkt bättre så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Hur funkar gpu bunden encoding och gör det mycket?

Valen jag har nu är följande:

Hämta ut ny i5 (2600kr), moderkort med wifi och frid och fröjd på onsdag från inet (klantar som missade skicka mitt chassi, annars hade jag haft det redan idag.)

Köpa i7 från blocket (2000kr), beställa moderkort, beställa usb dongle och säkert få allt på torsdag.

Det känns som jag sparar lite pengar, men egentligen handlar detta mest om vad som kommer ge mig bäst prestanda i gaming och streaming.
Jag är ingen seriös streamare än, kommer det gå super bra och vara roligt så köper jag säkert bättre cpu om jag nu behöver.
Men om i7an är mkt bättre så...

Encoding på gpu är egentligen inget avancerat alls, snarare tvärtom, det är betydligt enklare då du har färre inställningar du kan göra för att tweaka kvalitet. Du får som sagt lite sämre kvalitet på din stream, men i stället för att belasta en redan fullt lastad i5'a så har ditt grafikkort (eller inbyggda grafikkortet på en intel-cpu) dedikerad hårdvara som tar hand om det med i princip noll negativ inverkan på din fps.

Hade jag varit i dina kläder hade jag kört på en 6600k/7600k som du kan skaffa i butik (med garanti på) över en begagnad lösning där du dels saknar garanti och dels kommer få riktigt svårt att hitta ett itx-moderkort som tillåter dig att överklocka din k-serie cpu.

Dessutom är en 6600k (och i utsträckning även 7600k) aningen snabbare än en 4770k, förutom i flertrådade arbetslaster:

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4770K-vs-I...

edit: Senare framöver kommer det bli ofantligt mycket lättare för dig att uppgradera till en begagnad i7 för ett z170/z270-moderkort än att försöka hitta ett m-itx moderkort passande en 4770k som tillåter dig att överklocka.

Permalänk
Medlem

Alternativ lösning är scouta fram en begagnad i7 6700k för ungefär samma pris som en butiksköpt i5 6600k, men då har du inte datorn klar än på ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Encoding på gpu är egentligen inget avancerat alls, snarare tvärtom, det är betydligt enklare då du har färre inställningar du kan göra för att tweaka kvalitet. Du får som sagt lite sämre kvalitet på din stream, men i stället för att belasta en redan fullt lastad i5'a så har ditt grafikkort (eller inbyggda grafikkortet på en intel-cpu) dedikerad hårdvara som tar hand om det med i princip noll negativ inverkan på din fps.

Hade jag varit i dina kläder hade jag kört på en 6600k/7600k som du kan skaffa i butik (med garanti på) över en begagnad lösning där du dels saknar garanti och dels kommer få riktigt svårt att hitta ett itx-moderkort som tillåter dig att överklocka din k-serie cpu.

Dessutom är en 6600k (och i utsträckning även 7600k) aningen snabbare än en 4770k, förutom i flertrådade arbetslaster:

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4770K-vs-I...

edit: Senare framöver kommer det bli ofantligt mycket lättare för dig att uppgradera till en begagnad i7 för ett z170/z270-moderkort än att försöka hitta ett m-itx moderkort passande en 4770k som tillåter dig att överklocka.

Tack för tipset! Blir i5 just nu Tyckte även säljaren till den begagnade i7an verkade hemskt oseriös i sin kommunikation och en sådan vill man ju inte köpa processorer av.

Permalänk

@Lallo:

Syftar du på socket 1151/Z170? Annars kan du läsa om 1150/Z97 nedan :

En i5:a duger gott. T ex i5 4690K. Vill du dessutom ha det ännu bättre så skaffa en i7:a (i7 4790K) med fyra kärnor/fyra trådar. Den ligger på 4,2 GHz med turbo. Behövs inte överklockas. Haswell Refresh (Devil's Canyon) presterar mycket bra men blir varma. De kan lätt överklockas med bra kylning i chassit, viktigast är ju processorkylningen. En i5 4690K eller en i7 4790K tillsammans med ett Z97 moderkort + 16 GB RAM så behövs det inte mycket mer. Allt det nya (Z170, Z270) kanske presterar högst 30% bättre (?) och då måste också hela plattformen bytas ut (moderkort, ram och processor) vilket blir en ännu dyrare historia. De nya plattformarna är inte heller lika beprövade utav folk som de äldre plattformar är. T ex den nyaste i7 7700K på socket Z270 är/verkar inte ens ämnad för överklockning även om den säljs med prefixet K (vilket indikerar en upplåst processor) pga av hoppande temperaturer. I alla fall inte utan en delid. Vilket bryter garantin direkt osv. Temperaturerna hoppar upp till ~90 grader även på stock.. Verkar vara ett allmänt problem. Läs mer om det här : Varm i7 7700k

Så gör matematiken själv.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Lallo:

När kan vi då se m-itx kort för Ryzen 5 i sverige?

Snart!

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det beror helt på priset.

Det skiljer typ 10% i prestanda mellan varje generation av Intel's CPU'er. Drog ut ett benchmark från SweClockers senaste test som är tungt på CPU'n.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12457?key=01ea6e1c850aa348d311327255ebffaf

En i5/i7 från 4xxx serien och framåt klarar att driva 1080 gaming i 60fps fint och även högre fps i många fall. Högre fps ställer högre krav på CPU'n och då kan man så klart springa in i en gräns. Högre upplösning å andra sidan ställer högre krav på GPU och relativt mindre krav på CPU'n. Så det beror lite på hur du ser på ditt spelande framåt.

Sedan kan jag tycka att om man ändå lägger ett antal tusenlappar på en ny dator så är det ingen mening att spara in några hundralappar på att köpa en äldre CPU, så nytt går förmodligen bort. Däremot kan begagnade delar vara ett bra klipp.

I mitt resonemang har jag helt bortsett ifrån att man kanske har en budget att hålla sig inom. Då kan det se annorlunda ut. Ska man uppgradera på en begränsad budget så kan det ju ge ett helt nytt läge om man slipper köpa nytt minne.

Med RYZEN samma test http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090