Nvidia introducerar Max-Q Design – Geforce GTX 1080-prestanda i Ultrabook-format

Permalänk
Melding Plague

Nvidia introducerar Max-Q Design – Geforce GTX 1080-prestanda i Ultrabook-format

Grafikkortstillverkaren satsar på bärbart spelande med Max-Q Design, en ny design för bärbara speldatorer som möjliggör mindre storlek, lägre ljudnivå och högre prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt, alltid nice när dom kan pressa prestanda och hålla nere storleken.

Permalänk
Medlem

Och hur ska detta funka? Kommer låta som ett jetplan... Så länge de inte har en docka med kylning eller med det faktiska grafikkortet

https://rog.asus.com/wp-content/uploads/2015/10/1-GX700_docki...

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Så de kommer ge brännskador på benen alltså?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Och priset blir?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fuskobot:

Och hur ska detta funka? Kommer låta som ett jetplan... Så länge de inte har en docka med kylning eller med det faktiska grafikkortet

https://rog.asus.com/wp-content/uploads/2015/10/1-GX700_docki...

Skrivet av backfeed:

Så de kommer ge brännskador på benen alltså?

Skrivet av Jonathanknet:

Och priset blir?

Hade Sweclockers vetat det skulle det stått i artikeln. Står ju att datorerna släpps den 27 juni, så det blir väl mer information då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Och hur ska detta funka? Kommer låta som ett jetplan... Så länge de inte har en docka med kylning eller med det faktiska grafikkortet

https://rog.asus.com/wp-content/uploads/2015/10/1-GX700_docki...

På länken i artikeln säger Nvidia:
"with a target of 40 dBA or better"

Låter nästan för bra för bra för att vara sant. Vi får väl se när de släpper mer information.

Permalänk
Medlem

Okej.. så allt man fick se var en renderad bild på en tjock och en tunn dator, samt namnet. Svag introduktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det magiska ordet är 'upp till' gtx1080 prestanda ett tag sedan throttlar det nog för att inte datorn ska flyga iväg. Men det är ju inte säkert att den behöver throttla speciellt mycket för att den ska gå ner betydligt i effektförbrukning.

GTX880M verkar vare ungefär som ett GTX770 kanske lite slöare och 3.3x prestanda på det verkar vara i GTX1080 klass

Permalänk
Medlem

Nice! Dom blir väl dock tvingade att para tex 1080 med en HQ CPU för att den inte skall flaska och datorn lär väl då vara >14" och väga runt 2kg. För inte tal om hur varm den kommer bli. Visst vore det väl fint men både storleken och prislappen lär hålla mig borta. Hellre en extern GPU.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Avstängd

Kommer ihåg att jag såg redan om en laptop med Max q för några veckor sedan. Detta undvek dock Nvidia att nämna på Computex, knappast troligt att Nvidia och partnertillverkarna kommer uppfinna revolutionerande kylning, istället blir Maxq 1080 vanlig 1070 osv.

Citat:

Upon closer inspection, it was revealed that the Predator Triton 700 is not using the regular GTX 1080 like several gaming notebooks, but a version called the Max-Q. Concerned users of these notebooks should not have to worry about extensive changes made to the GPU because apart from the clock speed, nothing else has changed. You’re still getting 8GB of GDDR5X memory but the performance hit is going to take place thanks to the lowered frequencies.

http://wccftech.com/predator-triton-700-gtx-1080-max-q-inside...
https://www.notebookcheck.com/Analyse-Acer-Triton-700-mit-Nvi...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Србо:

Kommer ihåg att jag såg redan om en laptop med Max q för några veckor sedan. Detta undvek dock Nvidia att nämna på Computex, knappast troligt att Nvidia och partnertillverkarna kommer uppfinna revolutionerande kylning, istället blir Maxq 1080 vanlig 1070 osv.http://wccftech.com/predator-triton-700-gtx-1080-max-q-in...
https://www.notebookcheck.com/Analyse-Acer-Triton-700-mit-Nvi...
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/04/NVIDIA-GTX-1080-Max-Q-1-740x555.jpg

Såklart den klockar ner sig... rätt givet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

MAX-Q är inte en bärbar dator utan en spelkonsol med tv enl. nVidia

50% snabbare än PS4 Pro men han nämnde inte hur många % dyrare den är än PS4 Pro.

Permalänk
Medlem

Ni verkar så skeptiska tycker detta är ett steg i rätt riktning. Ifall det är en lyckad design kan ja mycket väl tänka mig en bärbar spelmaskin framöver. Batteritid lär kanske vara kass men inte enligt så kritiskt på en spelmaskin.. är bara att stöpsla i å köra.

Permalänk

Aja, vad ska man säga. Nvidia förnekar sig aldrig! Ett "blah 1080" som har max prestanda som ett 1070 och antagligen(gissar som alla andra) som ett 1060. Men naturligtvis kommer priset att ligga på 1080 nivå. Och "folk" kommer att köpa, för det är ju ett 1080!
Man måste "beundra" Nvidia för hur dom gång efter annan "rånar" sina kunder på pengar. Och "ingen" protesterar.
Aja, mina "two cents"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Trevligt
Jag antar att GPU kommer undervoltas och låsa uppdateringsfrekvensen så den inte ligger över vad skärmen klarar, ungefär som man kan göra med "Radeon chill".
Jag undrar om det kommer färdiga profiler eller om den känner av automatiskt eller hur det fungerar?
Bra att dessa tekniker kommer mer för laptops, det är där tekniken levererar bäst.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Punaneee:

Ni verkar så skeptiska tycker detta är ett steg i rätt riktning. Ifall det är en lyckad design kan ja mycket väl tänka mig en bärbar spelmaskin framöver. Batteritid lär kanske vara kass men inte enligt så kritiskt på en spelmaskin.. är bara att stöpsla i å köra.

Lite så jag tänker med. Nog för att det är kul att bygga nytt, men börjar känna mig lite uttröttad på att köpa nya grafikkort/skärmar/CPU'er och allt vad det är 2-3 gånger om året nu

Nästa stora satsningen blir VEGA/VOLTA och sedan en bärbar dator som får lov att hålla 2-3 år bäst sjutton den vill. Och för detta ändanmålet verkar en laptop som denna väldigt attraktiv - Lättviktig, låg profil men samtidigt tillräckligt med prestanda för att köra alla moderna AAA-spel i 1080p utan problem.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Snusfri

Designen på burken till höger var riktigt sexy, clean och såg lagom gaminginspirerad ut.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Vad är poängen med att göra laptops tunnare om de inte kan hantera värmeutveckling?

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med detta är ju som sagt att man måste betala en massa extra för att datorn ska ge lägre prestanda.
Men å andra sidan får du till en tunnare laptop som levererar i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Högre prestanda och lägre strömförbrukning... Varför har inte alla grafikkort detta? Måste finnas någon hake som inte nämns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett nerklockat gtx 1080 och ändrad fläktkurva?

Tycker det låter mer som ett försök till ett nytt standard format som t.ex. ultrabook snarare än någon revolutionerande teknik.

Tunna gaming laptops hade givetvis vart trevligt men det finns en anledning till att dom är stora i dagsläget och detta handlar sannolikt inte om att dom har lyckats göra gtx 1080 som inte genererar värme..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punaneee:

Ni verkar så skeptiska tycker detta är ett steg i rätt riktning. Ifall det är en lyckad design kan ja mycket väl tänka mig en bärbar spelmaskin framöver. Batteritid lär kanske vara kass men inte enligt så kritiskt på en spelmaskin.. är bara att stöpsla i å köra.

Det kör med där tekniken där inbyggda grafiken tar över vid normalt bruk, tror jag. Ska man spela längre pass får man koppla in sig till elnätet. Men är det inte så redan nu med dagens gaminglaptops?

Son om man låser fps till typ 40-60 kanske gpun inte behöver så mycket ström.

I vilket fall som så är det jättebra om man kan få en tunn, snygg aluminiumklädd bärbar med fin prestanda även i spel.

Dagens gaminglaptops ser ut som rent skit. Över lag så tycker jag gamingprodukter ser oerhört tramsiga ut.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Såklart den klockar ner sig... rätt givet.

För mig var det också givet men det finns personer som trodde att Nvidia åstadkommit något sensationellt, behövs ju inte klanka ner på dom för det Simpelt, 1080 behåller alla shaders men kraftigt underklockat så behövs det inte lika kraftig kylning och presterar hyfsat nära vanlig 1070 som ju är bland tre främsta prestandakorten från Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Dagens gaminglaptops ser ut som rent skit. Över lag så tycker jag gamingprodukter ser oerhört tramsiga ut.

Har HP Omen med 1070, ligger som högst 45db, väger bara 3.3kg diskret och elegant design, inte i närheten av rymdskeppsdesignen som brukar vara vanlig på bärbara speldatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av serverfel:

Det kör med där tekniken där inbyggda grafiken tar över vid normalt bruk, tror jag. Ska man spela längre pass får man koppla in sig till elnätet. Men är det inte så redan nu med dagens gaminglaptops?

Son om man låser fps till typ 40-60 kanske gpun inte behöver så mycket ström.

I vilket fall som så är det jättebra om man kan få en tunn, snygg aluminiumklädd bärbar med fin prestanda även i spel.

Dagens gaminglaptops ser ut som rent skit. Över lag så tycker jag gamingprodukter ser oerhört tramsiga ut.

Är lite på din sida i detta.
Nvidia Optimus har funnats ett par år nu redan, där integrerat/dedikerat växlar mellan beroende på vad som krävs av systemet. Likaså med förmågan att låsa ett spel till 30fps för att spara ström/värme/ljudutveckling - Kom rätt tidigt i Geforce Experience för laptops.

Så ärligt talat förstår jag inte vad som är super revolutionerande med detta, nvidia säger helt klart inte allt om denna teknologi - Om de ska hålla vad dem pratat om/lovordat d.v.s.

Men jag är positivt inställd, klagar inte på tunna laptops med bra prestanda som även ser stilrena ut. Ljudnivån på <45db är ju helt klart överkomligt med!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Optimus är det sämsta nvidia klämt ur sig någonsin.
Drivrutinerna kan bara uppdateras (i windows) från tillverkaren och de från hemsidan funkar knappt i flertalet modeller (stirrar elakt på HP och Fujitsu specifikt). Har ägt flera optimusdatorer och den sämsta är helt klart NH532, video buggar får att den växlar så fort du spelar video som kräver prestanda och spel, men om spelet eller videon är i en lättrenderad zon så växlar den tillbaka till intelkretsen och det blir ett lagg (värlidgt tydligt i skyrim och i 1920p video).
Optimus funkar nu kanske "ok" i linux/bsd med det är på det berömda f-håret (dock i linux funkar alltid officiella drivern från nvidia och man kan skita i tillverkaren) och stödet har blivit bättre till den nivå att jag kan säga helt ärligt, "nvidia optimus funkar bättre i linux än i windows" men det vill fan inte säga mycket.

Och när de skryter om förbättringen i batteritid så är det skitsnack som vanligt. Till exempel en ASUS ROG laptop med MxM 680GTX enhet har samma eller bättre batteritid än en med ett 680GTX med optimus.

Senaste drivrutinen som stödde tex 5** seriens optimus är asgammal och det lär ju inte bli bättre.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Imponerande!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

man kan ju hålla nere ljudnivå och förlänga batteritid om man kör med vsync och fulaste. fungerar mycket bra.
om man maxar så brukar laptops skrika så att man inte orkar spela mer.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.