Köpa ett antal mekaniska diskar men varifrån??

Permalänk
Medlem

Köpa ett antal mekaniska diskar men varifrån??

Är på jakt att köpa in lite 2TB diskar till en blivande server och eftersom det kommer bli ett antal (minst 4 st nu, fler kanske senare) så börjar man titta på marknaden utanför sverige.

Elektronik har genomsnitt varit dyrare att köpa i sverige och nu när det finns ett antal avgifter på just lagringar så börjar man undrar varifrån kan man köpa diskar. Både när det gäller leveranstid men även bra response på företaget man köper ifrån om det skulle strula.

Jag brukar köpa en hel del från ebay men är lite osäker när det gäller lagring samt priset verkar inte vara speciellt billigare än att köpa de i affärer i andra länder.

Så vilka ställen rek ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Är på jakt att köpa in lite 2TB diskar till en blivande server och eftersom det kommer bli ett antal (minst 4 st nu, fler kanske senare) så börjar man titta på marknaden utanför sverige.

Elektronik har genomsnitt varit dyrare att köpa i sverige och nu när det finns ett antal avgifter på just lagringar så börjar man undrar varifrån kan man köpa diskar. Både när det gäller leveranstid men även bra response på företaget man köper ifrån om det skulle strula.

Jag brukar köpa en hel del från ebay men är lite osäker när det gäller lagring samt priset verkar inte vara speciellt billigare än att köpa de i affärer i andra länder.

Så vilka ställen rek ni?

Varför 2TB diskar ?
Större diskar ger ju bättre pris/Gb.
Plus alla andra fördelar som mindre oljud och värme.

Permalänk
Medlem

Har med att den SAN jag har skaffat klarar bara 2.2TB som max.
Ingen ideatt köpa större då

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Har med att den SAN jag har skaffat klarar bara 2.2TB som max.
Ingen ideatt köpa större då

Ah såklart
Om det inte är för nånting kritiskt så kanske begagnat vore nåt ?
Gav själv bort en hel hög 2TB WD red diskar för nåt år sen då jag uppgraderade.

Permalänk
Medlem

Tja jo kanske bättre begagnade.
Frågan är då hur mycket de har körts samt i vilken miljö

Tänkte jämföra med att köpa nya och var därför jag ville veta var man kunde köpa utanför sveriges gränser.

Permalänk

Sök på wd red 2tb på ebay så hittar du dem billigt. Köpte mina från USA, fri frakt, billiga och snabb leverans. Helt nya!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TheCazz:

Har med att den SAN jag har skaffat klarar bara 2.2TB som max.
Ingen ideatt köpa större då

Har verkligen inte järnkoll på detta, men är det inte så att 2 TiB är gränsen för MBR-formaterade diskar? Om OS:et har GPT-stöd går det väl att köra GPT-formaterade diskar större än 2 TiB som lagring, även om maskinens BIOS/UEFI inte kan boota från GPT.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Rickykling: glöm inte att nämna att man kan åka på tull när det skickas utanför EU

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Risken finns ju att man åker på tull.
Det som också man riskerar om man köper exempelvis från Ebay är att om leveransen är trasig eller disken går sönder efter ett tag att det kan bli lite problem eller jobb att reklamera disken.
Därför man helst vänder sig till företag.

Kollade lite på amazon.de så är det ca 215 kr billigare än de i sverige per disk
Inte samma märke men bra kvalite

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@Rickykling: glöm inte att nämna att man kan åka på tull när det skickas utanför EU

Jo de klart! Själv har man haft tur

Permalänk

Jag brukar köpa hårddiskar från Tyskland. Värt att tänka på kanske är att de festa inte accepterar betalning med Paypal och de som accepterar gör det mot en avgift. De flesta butiker verkar vilja ha förskottsbetalt.