Blev scammed av en Blocket-säljare, vad ska jag göra? (gtx 1080)

Permalänk
Medlem

Blev scammed av en Blocket-säljare, vad ska jag göra? (gtx 1080)

Hej, Jag hade såg ett annons på blocket ungefär 4 dagar sedan, det var en gtx 1080 strix från umeå för 4000kr, automatiskt tänke jag köpa den. Säljaren sa ja och det blev så att jag betalade 2000kr bara för att visa honom att jag var seriöst och resten kommer när jag får kortet.

Han säger att han har skickat den men om jag frågar efter spårnummret kommer han med massa bullsh!t som *Han jobbar idag tills kvällen och han har inte kvitto med sig. Det sa han 2 gånger nu och han även säger att han är sambo med någon. Efter 3 dagar av *Ja yes okej absolut* idag svarade han att han kommer vara hemma klockan 22, sen efter de sa han klockan 2 på natten kommer han ge mig den jävla spårsnummer. Nu sitter jag och tänker om jag ska polis anmäla den här personen för jag är inte ett rick person och även 200kr är life or death for mig. Jag hade sparat för att köpa ett bra gaming dator till min bror och är så fkin frustrerad just nu.

Det stog att han bor i umeå, och idag googlade jag hans mobil och hoppades att nån info skulle döka up. Nummer stog för hans sambos namn. Det stor deras address så jag tror jag vet vart han bor nu.

Jag tänker ska jag polis anmälla honom eller ska jag göra nånting annat? För det känns som han bullshittar sin väg ut varje gång jag frågar honom. Det är snart min brorsans födelsdag och jag vill inte ge honom en dator som har bara lådan och moderkort i.

Så snälla ge mig tips, Jag vet inte om det är rätt ställe i forumet att post det här. Om det står på fel sida i forumet förlåt.
Kommer vara vaken hela natten att se om den idioten svarar.

Tack för alla som kommer försöka hjälpa mig before hand

Mvh, Sam.

(jag är inte svensk så förlåt om jag stavar ordet fel.)

.
Permalänk
Medlem

på vilket sätt skickade du pengarna?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Jag hade swishat pengarna.

Permalänk
Medlem

Är annonsen kvar? anmäl den gärna till blocket.
Anmäl till polisen o ge dom all info dom behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

@Bernd_P1: Jag hade swishat pengarna.

Vad säger sambon när du hör av dig till denne då?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ja, det enda rätta är att polisanmäla bedrägeriet. Tyvärr leder den här typen av anmälningar sällan till någon dom och du får nog, hur trist det än må vara, bita i det sura äpplet och se det som en läxa för livet. Det är klart att det alltid är trist att bli lurad men betala aldrig mer än du klarar av att förlora när det gäller affärer på distans.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Polisanmäl direkt, du kan alltid ta tillbaka anmälan senare om det visar sig att han verkligen har skickat det. Jag har anmält flera personer och i alla fall utom 1 så har jag fått pengarna tillbaka direkt från personen ifråga. Inte så svårt att ta reda på vart folk bor idag så annars kan man ju knacka på och konfrontera dom face to face....

edit: SPARA all kommunikation så du kan ge det till polisen!

Kompletterande förslag
Permalänk
Avstängd

***bort/moderator***

Fråga om han vill lösa det genom att betala dig pengarna eller ge dig kortet annars polisanmäler du personen.

Onödigt otrevligt /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Passade även på att redigera/radera inlägg som stred mot §1.1 & §5 i forumreglerna.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har blivit lurad två gånger. Bägge har blivit fällda i rätten då de lurat många personer så polisen tog tag i det. Så anmäl och se till att dessa personer får sina straff. Tyvärr kommer du nog aldrig se pengarna, men känns bättre att veta att jäkeln fått sitta i finkan och ha kronofogden efter sig än att han går fri och lever loppan.

Permalänk
Medlem

Jag har sparat allting och nu skrev han att han kommer skicka det jävla nummret klockan två igen. Får se... Även om han har skickat ett paket man vet aldrig on det gtx 1080 eller potatis påse. Men jag tackar alla för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Det finns såååå många trådar om folk som blivit blåsa genom förskottsbetalning.... Ändå fortsätter folk att betala i förskott. Jag förstår inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@thexps: Hur ska man gör annars? Dom vill inte skicka om du betalar inte hälften. Så gör många människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

@thexps: Hur ska man gör annars? Dom vill inte skicka om du betalar inte hälften. Så gör många människor.

Blocketpaket som ett exempel.
Går dom inte med på någon säker affär, då ska man bli skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@punkyard: Då är det kanske bättre att avstå affären eller hitta ett kort närmare där möjligheten finns att hämta upp det.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Det finns såååå många trådar om folk som blivit blåsa genom förskottsbetalning.... Ändå fortsätter folk att betala i förskott. Jag förstår inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt samma visa kan hända tvärtom, det är sådana risker man får ta om man handlar begagnade saker på distans. Därför köper jag helst på plats eller från en person på swec med bra omdöme.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

@thexps: Hur ska man gör annars? Dom vill inte skicka om du betalar inte hälften. Så gör många människor.

Som en tidigare skrev blocket-paket.

När *postade* han paketet borde ju dyka upp snart om han har postade det.

Men nästa gång du får kontakt med han så säg får du inget nummer så har han en anmälan på halsen p.g.a bedrägeri. De som är nya på området brukar få kalla fötter då om de försöker att luras.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@hellmix: Ja det var det jag tänkte på, för jag har inte så mycket tid och det tåg mig 6 månader bara att samla pengarna för min bror.
Kommer anmälla om jag hör inte av honom.

Permalänk
Medlem

Handla inte på distans för mer pengar än du har råd med att blir av med, även om du gör allt du kan så är risken stor att du kan bli blåst. Blocketpaketet är inte heller säkert.
Du kunde ha skaffat ett billigare grafikkort från en valfri butiksskedja istället för detta.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Ja jag vet det var inte så smart av mig men 4000kr för ett gtx 1080 strix felt like a good deal måste jag säga. Vi får se hur det blir klockan 2.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att låta en polare ringa på annonsen och höra om kortet är kvar.
Säger han ja så har du ditt svar på om det är en scan eller inte.
Iofs. så finns det ju en mikroskopisk chans att han har flera kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punkyard:

@hellmix: Ja det var det jag tänkte på, för jag har inte så mycket tid och det tåg mig 6 månader bara att samla pengarna för min bror.
Kommer anmälla om jag hör inte av honom.

Som jag sa innan så är det lite svårt att förstå din text men tydligen fick man inte skriva så.
Men jag vill hjälpa dig och menar så klart inget illa.

Därför så borde du försöka kontakta honom och få lite klarhet i hur ni ska göra och ge honom alternativet att lösa affären på rimligt sätt eller så polisanmäler du honom.

Har också varit med om samma sak väldigt tråkigt när det händer och hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Jag tänker vänta tills klockan 2 idag, sen kommer jag kontakta honom. Om det funkar inte kommer jag anmälla.
Ja mitt svenska är inte så bra tyvärr haha är britisk.

Permalänk
Medlem

Betala ALDRIG i förväg innan du tagit reda till 100% på vad personen heter OCH var personen bor, be om facebook etc så du kan kolla så personen är legit och köp helst av nån som är hyffsat nära bil avstånd så du själv kan köra dit ifall personen börjar tjorva. Problem solved

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

@Tapi0: Jag tror jag vet ungefär vart han bor ( tror jag har hans sambos address så yeah) kan tänka åka ditt också. ***bort/mod***

§8 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §8 (brott/våld)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Eftersom du har swishat så har du namnet på personen.

Hör av dig till personens sambo, hjälper inte detta så polisanmäl.

Kanske går att hitta någon familjemedlem eller liknande som du även kan kontakta?
Har personen Facebook?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av punkyard:

@thexps: Hur ska man gör annars? Dom vill inte skicka om du betalar inte hälften. Så gör många människor.

bara för att andra personer gör nånting så betyder det inte att det är rätt..
är det inte lite för bra deal för att vara sann ? (Too good to be true)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

Hej, Jag hade såg ett annons på blocket ungefär 4 dagar sedan, det var en gtx 1080 strix från umeå för 4000kr, automatiskt tänke jag köpa den. Säljaren sa ja och det blev så att jag betalade 2000kr bara för att visa honom att jag var seriöst och resten kommer när jag får kortet.

Han säger att han har skickat den men om jag frågar efter spårnummret kommer han med massa bullsh!t som *Han jobbar idag tills kvällen och han har inte kvitto med sig. Det sa han 2 gånger nu och han även säger att han är sambo med någon. Efter 3 dagar av *Ja yes okej absolut* idag svarade han att han kommer vara hemma klockan 22, sen efter de sa han klockan 2 på natten kommer han ge mig den jävla spårsnummer. Nu sitter jag och tänker om jag ska polis anmäla den här personen för jag är inte ett rick person och även 200kr är life or death for mig. Jag hade sparat för att köpa ett bra gaming dator till min bror och är så fkin frustrerad just nu.

Det stog att han bor i umeå, och idag googlade jag hans mobil och hoppades att nån info skulle döka up. Nummer stog för hans sambos namn. Det stor deras address så jag tror jag vet vart han bor nu.

Jag tänker ska jag polis anmälla honom eller ska jag göra nånting annat? För det känns som han bullshittar sin väg ut varje gång jag frågar honom. Det är snart min brorsans födelsdag och jag vill inte ge honom en dator som har bara lådan och moderkort i.

Så snälla ge mig tips, Jag vet inte om det är rätt ställe i forumet att post det här. Om det står på fel sida i forumet förlåt.
Kommer vara vaken hela natten att se om den idioten svarar.

Tack för alla som kommer försöka hjälpa mig before hand

Mvh, Sam.

(jag är inte svensk så förlåt om jag stavar ordet fel.)

Är det snubben från Vännäs eller han från Robertsfors? Onekligen scammers båda 2 när jag erbjudit mig att hämta dom på plats, men får inget svar.

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Medlem

Blocket så kör jag alltid upphämtning. Bara ett fåtal gånger jag skickat eller haft andra att skicka. Även när jag säljer är det upphämtning som gäller.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?