Telia slutar att sända bl.a Kanal 5 den 8 Juni...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014

Telia slutar att sända bl.a Kanal 5 den 8 Juni...

Fick nyss mail från Telia och läste samtidigt på Aftonbladet att Telia inte längre kommer att sända Kanal 5, Kanal 9 och flera andra, vad tycker ni om detta?

http://www.aftonbladet.se/a/97ROd

https://www.telia.se/privat/tv/tvinfo

Vi har Telia TV genom fiber och lär säga upp om dom inte löser detta på bra sätt. Tycker detta känns riktigt dåligt av ett såpass stort företag som Telia. Men som sagt, vad känner ni om detta?

Gamingburken: Asus Sabertooth P67, i7 2600k @4.5GHz, R9 290 Ref,
16 GB Ram, Corsair RM750x, Fractal Define R4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariannelund
Registrerad
Nov 2013

Kommer säga upp tv abonnemang ser discovery så att. Funderar på å ha såbra jag har 1-2 4 å 6 bara.

Kollar2 aldrig på tv endå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Jonathan0101:

Fick nyss mail från Telia och läste samtidigt på Aftonbladet att Telia inte längre kommer att sända Kanal 5, Kanal 9 och flera andra, vad tycker ni om detta?

http://www.aftonbladet.se/a/97ROd

https://www.telia.se/privat/tv/tvinfo

Vi har Telia TV genom fiber och lär säga upp om dom inte löser detta på bra sätt. Tycker detta känns riktigt dåligt av ett såpass stort företag som Telia. Men som sagt, vad känner ni om detta?

Såhär går det när två gigantiska bolag inte kommer överens om pengar tyvärr..:(
En tröst är att du kommer få BO Nordic, hade passat mig utmärkt då jag inte ser sport på andra kanaler än svt. Reklam är ett vedervärdigt gift.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2017

För det första så tycker jag att kan man inte erbjuda kanal 1-12 så är man inte värd betalning.
Och sen för det andra, om jag faktiskt betalade för kabel-tv (eller vad du nu vill kalla det) så skulle Discovery Channel vara en av dom kanalerna jag SKA ha. Därför skulle det ha blivit hejdå till Telia direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Dec 2005

Var ju samma visa förra året. Tog väl 1 dag eller så hade vi ju alla kanaler igen.

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av bardbard:

Var ju samma visa förra året. Tog väl 1 dag eller så hade vi ju alla kanaler igen.

Precis. En förhandlingstaktik helt enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011

Är vi tillbaka till samma skit igen? Var väl inte mer än för 1-2 år sedan det var samma diskussioner.

Undrar om det är Telia som är snåla eller om det är SBS som alltid begär för mycket.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forshaga
Registrerad
Okt 2014

Jag tycker det finns alldeles för mycket annan skit i världen än att bli upprörd över några tv-kanaler.

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x OCZ SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Feb 2015

@Danii nu får du väl ändå skärpa dig? Finns ju alldeles för mycket annan skit i världen än att klaga på dom som beklagar sig över att några tv-kanaler de betalar för försvinner!

Asus PB287Q 28" 2160p - Corsair 800D - Corsair HX850i - MSI Z170A MPOWER - i7 6700K - H100i+ML PRO -2*8GB Corsair 3200MHz - EVGA 980Ti SC+ - 2*850 Evo 500GB - Playseat Alcantara - T300RS+T3PA-PRO+TH8A Shifter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2014

Lär väl bli som förra gången. Ha lite is i magen så kommer kanalerna tillbaka efter några dagar ska ni se.

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002

Disocvery Networks har ju spenderat enorma summor och nu ska tittarna ta smällen och då kräver de mer av TV-leverantörerna. Jag hoppas Telia står på sig och inte går med på några galna prishöjningar. Enda sättet att få dessa bolag att inte spendera miljarder efter miljarder på TV-rättigheter är att inte tillåta den prisökning som följer. Alla tjänar på om rättigheterna inte bjuds upp till fantasisummor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

@trebrecks: Skriver du på en telefon eller skall vi skicka en ambulans?

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2002

Det har varit problem med förhandlingarna med Discovery för flera distributörer. Trist att man inte får reda på några detaljer.

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013

Tycker det är bra att Telia förhandlar. Tycker TV-paketen idag är tok för stora och innehåller kanaler man egentligen inte vill ha, men som man måste ha.

Troligen beror konflikten på att Telia endast vill distribuera de mer populära kanalerna så som Kanal Fem och vill slippa kanaler så som "Discovery-ID". Som man idag är tvungen till att tillhanda i samma kanalpaket där Kanal Fem finns i.

Kortfattat, alla SBSs kanaler måste finnas med, det funkar inte med några stycken.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariannelund
Registrerad
Nov 2013

@wasdawa: oj så dumt de blev haha. Lite trött. Menade att jag oftast ser på discovery om de tar bort de blir de å säga upp abonnemanget. Skrev från telefonen. Kollar nästan aldrig på tv endå ju

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Cenorida:

Tycker det är bra att Telia förhandlar. Tycker TV-paketen idag är tok för stora och innehåller kanaler man egentligen inte vill ha, men som man måste ha.

Troligen beror konflikten på att Telia endast vill distribuera de mer populära kanalerna så som Kanal Fem och vill slippa kanaler så som "Discovery-ID". Som man idag är tvungen till att tillhanda i samma kanalpaket där Kanal Fem finns i.

Kortfattat, alla SBSs kanaler måste finnas med, det funkar inte med några stycken.

ID var intressant i början (Kan finnas något intressant ibland, vanliga Discovery borde döpas till dokusåpa med repriser ), sen ligger den kanalen rätt långt bort också, vet inte varför Telia vill att vissa kanaler ska ligga på 100 och uppåt (när det finns massa hål att fylla, om man kör standardutbudet).

Synd dock att 5 och 9 försvinner, nå betalar ändå inget extra för tv:en (så att säga upp abbet gör varken till eller ifrån).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forshaga
Registrerad
Okt 2014

@F0rHelvete: För det första skrev @Jonathan0101 "Vad känner ni om detta"
Sen skrev jag "JAG tycker" Alltså inget påhopp på någon annan. Jag nämnde ingen annan och jag gick inte till personattack mot någon.
JAG! som betalande kund hos Telia bryr mig alltså inte att några av mina kanaler byts ut mot andra.

Jag skulle ju givetvis ha skrivit. "Jag som enskild 32-årig man utan att kränka någon annan, tycker..." Förlåt.

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x OCZ SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norberg
Registrerad
Okt 2011

Femman sänder väl bara skit mellan reklamen? Jag skulle nästan vara glad om femman försvann.. Men sen tittar inte jag på TV heller så

|Moderkort: MSI X370 Krait Gaming |GPU: Palit GTX 1080 Dual OC
|CPU: Ryzen 7 1700 |PSU: BF Whisper M 550W |SSD: Samsung Pro 960 240GB
|Minne: 16GB Corsair LPX DDR4 3200 Mhz |Chassi: Phanteks Enthoo Pro
|Datorskärm: AOC Agon AG271QG 27" 1440p 165Hz IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Jobbar på telias kundtjänst för fasta tjänster så kan dela med mig lite info om vad det handlar om. Det discovery kräver är dels försämrade vilkor där det största är att deras kanaler inte längre får visas i play+. Sedan vill de också ha mer betalt vilket skulle kräva att telia höjer priset för tv.

Har nån några frågor så skriv här, ingen större poäng att ringa kundtjänst då all info vi har är den man hittar på hemsidan. Att infon om detta kom så sent är att vi ville undvika cirkusen som blev förra gången när situationen blev likadan. Inställningen är fortf att nytt avtal så inga kanaler försvinner.

Corsair 350D │ 4790k 4,6ghz │ H100i med 2 GT 800rpm │ Asus Maximus VII Gene m-atx│ Sapphire r9 290 tri-x 4 Gb │ Vengeance pro 8gb 1600 │ EVGA supernova G2 750w │Samsung 840 evo 120gb & crucial mx100 256gb │ Barracuda 2tb │ BenQ xl2411z 144hz & AOC q2963pm 21:9 29" 2560x1080 oc'ad till 75Hz │ Razer deathadder chroma & Steelseries 6Gv2 & hyperX Cloud │

LG G4 | Ipad Air | Macbook pro retina 13,3 early 2015 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Thumbii:

Femman sänder väl bara skit mellan reklamen? Jag skulle nästan vara glad om femman försvann.. Men sen tittar inte jag på TV heller så

TV sänder väl bara skit? ;E

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2666Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.3Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ CM Storm Quickfire, Cherry Blue ■ SS Rival 300
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Är TV fortfarande en grej?

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Åh, linjär-TV. Det var tider det. Någon annan bestämmer vad du ska se på och när du ska se på det, så enkelt!

Fasen vad jobbigt det var när man stod i kö på posten för att betala räkningar samtidigt som favoritprogrammet sändes. Och inte kunde man ringa hem och be någon programmera videon. Telefonen satt ju liksom bokstavligen fast i väggen där hemma. Men som tur kom det telefonkort så man kunde ringa från telefonkiosken fast man inte hade mynt på fickan. Det är vad jag kallar utveckling!

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av swehunter2000:

...suck. Det lever vidare... för oss som gillar sport. Bara här pengarna finns numer egentligen. Under en period när TV1000 var nytt var det ju porren, idag tror jag att porrkonsumtionen via betalkanalerna är försvinnande liten.

Skrivet av Laxpudding:

Åh, linjär-TV. Det var tider det. Någon annan bestämmer vad du ska se på och när du ska se på det, så enkelt!

Fasen vad jobbigt det var när man stod i kö på posten för att betala räkningar samtidigt som favoritprogrammet sändes. Och inte kunde man ringa hem och be någon programmera videon. Telefonen satt ju liksom bokstavligen fast i väggen där hemma. Men som tur kom det telefonkort så man kunde ringa från telefonkiosken fast man inte hade mynt på fickan. Det är vad jag kallar utveckling!

Hmm, med tanke på att Posten stängde 18:00 (senast, typ) så undrar jag lite vilka tv-program som gick när du betalade räkningar? Minns när vi gjorde en väldigt sällsynt investering i en ny video med digital klocka OCH programmeringsfunktion. Kände mig som värsta hightech-kungen! Åh, telefonkort! Alltid på semestern när man ringde hem till familjen eller mormor och morfar när man var liten

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av swehunter2000:

Ja, det är det. Varför skulle det inte vara det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014

Får hoppas att detta löses, kanal 5 och Discovery är 2 kanaler föräldrarna kollar på ofta. Iof så kan man ju bara kolla på Dplay istället
Läste något inlägg om att det var en liknande händelse med Telia för ett tag sedan (förra året?), vad handlade det ol då och hur slutade det?

Skickades från m.sweclockers.com

Gamingburken: Asus Sabertooth P67, i7 2600k @4.5GHz, R9 290 Ref,
16 GB Ram, Corsair RM750x, Fractal Define R4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Jonathan0101:

Får hoppas att detta löses, kanal 5 och Discovery är 2 kanaler föräldrarna kollar på ofta. Iof så kan man ju bara kolla på Dplay istället
Läste något inlägg om att det var en liknande händelse med Telia för ett tag sedan (förra året?), vad handlade det ol då och hur slutade det?

Skickades från m.sweclockers.com

Telia förlorade om jag inte minst helt fel. Det offentliggjordes inte men priserna steg och fler/en kanaler/kanal (från Discovery) tillkom i alla TV-paket där en Discovery-kanal tidigare fanns (exempelvis Femman)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Om man har tv paketet Viasat silver hos telia får man se kanal5 och dom andra kanalerna ändå fast dom försvinner. Detta då det är Viasat som äger tv paketet hos telia.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Nov 2002

@Clockersss:

ja fast det gäller bara om man sedan tidigare har dessa Viasatpaket då de ej går att nyteckna.

Nuvarande Viasatpaketen Film eller Film & Sport exempelvis har inte dessa kanaler inkluderat.

Så detta hjälper inte dem som drabbas nu då Viasat Guld eller Silver ej kan nytecknas längre, däremot har du redan något av de äldre Viasatpaketen där kanalerna ingår så får du ha kvar dem och drabbas inte nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010

Kan de inte skriva ett avtal för 50 år framåt istället, så slipper de som nu har denna operatör sådana problem. Nu skiter jag i TV5 då jag aldrig sett på den kanalen, men trist för alla som följer Sofias änglar

i7
GTX
4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Dplay är ett av de sämsta namnen på en playtjänst någonsin... Men det ter sig väl rätt självklart att discovery vill ha in kunderna på sin playtjänst och sno dem från telia. De måste ju betala Allsvenskan framöver.

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB