Vad tjänar en AAA spelprogrammerare?

Permalänk
Medlem

Vad tjänar en AAA spelprogrammerare?

Hej. Har alltid haft en dröm att jobba som programmerare på en AAA studio och satsar fortfarande på det. Men jag är nyfiken på att veta ungefär vad man tjänar på en AAA studio. Det finns ingen anledning att kolla medelvärden på spelutvecklares löner eftersom att folk i små indie studios tjänar mindre än dem i AAA studios. Är det någon här som har erfarenhet i spelutvecklings området eller känner någon som vet. Skulle vara tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Mycket obetald övertid

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

En jäkla massa! Jobba på

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Ingen aning, men en grym generell programmerare ligger på nästan 200 000kr/månaden. Då kör de med egen firma så när de köper en ny dator för 100 000kr, så slipper de betala 200 000kr för den där staten ska ha hälften. (inkomstskatt, arbetsgivaravgift, moms)

Jag skulle gissa att de bättre spelprogrammerare tjänar betydligt bättre än så...

Frågan är om det finns elitkodare som inte är egenföretagare i landet när man så totalt sönderbeskatas annars? Troligen gör det detta och det beror på att de jobbar så mycket så de ej hinner ta itu med sin ekonomi.

Permalänk
Medlem

"AAA"-spelen kommer väl oftast från större företag, t.ex DICE, som då ligger under EA. Tror inte att programmerarna som jobbar där tjänar SÅ jävla bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

"AAA"-spelen kommer väl oftast från större företag, t.ex DICE, som då ligger under EA. Tror inte att programmerarna som jobbar där tjänar SÅ jävla bra.

Om vi tar storspelen så har de säkert en extremt massa kodare, men om man kollar på de lite högre upp så har de nog extrema löner. Detta av flera anlednignar som det är svindyrt om de skulle lämna företaget under en produkts utveckling. Fast samtidigt är det rejäl status att göra vissa spel, kodar man GTA så kan det vara värt att hålla sig till detta spel än att ta ett annat jobb med betydligt högre lön.

Folket lägre ner är mer utbytbara, nu var TS mål kanske att komma längre ner. Om vi tar spel som GTA så har jag inte en susning om hur många utvecklare de har.

*edit*
Om företag som Dice vill anlita programmerare så är standardkostnaden på en medioker programmerare runt 1000kr/h idag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Spelprogrammerare är de som tjänar sämst inom sektorn. Så man ska inte bli spelprogrammera för att bli rik (Om man inte gör det under eget flagg)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni tänker att man behöver betala nog för att behålla kodarna, tänk i stället - skriv på kontrakt för detta storspelet och lämnar du spelutvecklingen under tiden så får ni böta 6 månadslöner. Därefter är det läge att förnya eller byta jobb. Dvs piska istället för morrot, precis som ovan man blir inte rik på att jobba för någon annan när det gäller spel. Det är egen firma eller bygga något nytt som ger klirr, försäljning eller sälja av firman när den har ådstakommit något. Så hoppa av och skapa något nytt åter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ingen aning, men en grym generell programmerare ligger på nästan 200 000kr/månaden. Då kör de med egen firma så när de köper en ny dator för 100 000kr, så slipper de betala 200 000kr för den där staten ska ha hälften. (inkomstskatt, arbetsgivaravgift, moms)

Jag skulle gissa att de bättre spelprogrammerare tjänar betydligt bättre än så...

Frågan är om det finns elitkodare som inte är egenföretagare i landet när man så totalt sönderbeskatas annars? Troligen gör det detta och det beror på att de jobbar så mycket så de ej hinner ta itu med sin ekonomi.

Nej, de tjänar inte så bra i snitt. Du får inte blanda ihop de som startat egna studios och gjort spel, de är ägare.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

De som tjänar mest i kategorin spelprogrammerare är antagligen, med viss generalisering, de som hyrs in som specialister inom en viss middleware-teknologi, t.ex. SpeedTree, från Autodesk för Gameware, från Epic om det gäller Unreal osv. Med andra ord, inte "husprogrammerarna". Jämförelsen kan ju vara missvisande eftersom de inhyrda naturligtvis inte får ut sin timkostnad i lön, dessutom kan de ju ha ett antal uppdrag samtidigt, men jag tror ändå att deras medelinkomst är mätbart högre än husprogrammerarnas.

Permalänk
Inaktiv

I Sverige skulle jag gissa på 40 000 - 60 000 i månaden, lite beroende på vad du jobbar med mer specifikt och hur mkt erfarenhet du har.

Vissa kan säkert få mer om de konsultar eller liknande inom något speciellt. Men det är nog ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om vi tar storspelen så har de säkert en extremt massa kodare, men om man kollar på de lite högre upp så har de nog extrema löner. Detta av flera anlednignar som det är svindyrt om de skulle lämna företaget under en produkts utveckling. Fast samtidigt är det rejäl status att göra vissa spel, kodar man GTA så kan det vara värt att hålla sig till detta spel än att ta ett annat jobb med betydligt högre lön.

Folket lägre ner är mer utbytbara, nu var TS mål kanske att komma längre ner. Om vi tar spel som GTA så har jag inte en susning om hur många utvecklare de har.

*edit*
Om företag som Dice vill anlita programmerare så är standardkostnaden på en medioker programmerare runt 1000kr/h idag.

Var får du dina siffror ifrån? Om du med "standardkostnad" räknar in arbetsgivaravgifter osv innebär 1000 kr/h en månadslön på ungefär 80'000, annars blir det 160'000 kr. För systemutvecklare ligger lönen mellan 30'000 och 60'000 kr i månaden.

Har oerhört svårt att se att en spelprogrammerare skulle tjäna mer pengar än så.

Dina 1000 kr/h kanske stämmer som timkostnad för ett företag att hyra in en mycket kvalificerad programmerare som konsult för ett kort projekt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Hedersmedlem

Jag och min nuvarande arbetsgivare har några föredetta DICE-utvecklare. Killbom är rätt spot on kring lönespannet där, som helt färsk kanske något under.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ingen aning, men en grym generell programmerare ligger på nästan 200 000kr/månaden. Då kör de med egen firma så när de köper en ny dator för 100 000kr, så slipper de betala 200 000kr för den där staten ska ha hälften. (inkomstskatt, arbetsgivaravgift, moms)

Jag skulle gissa att de bättre spelprogrammerare tjänar betydligt bättre än så...

Frågan är om det finns elitkodare som inte är egenföretagare i landet när man så totalt sönderbeskatas annars? Troligen gör det detta och det beror på att de jobbar så mycket så de ej hinner ta itu med sin ekonomi.

Lolwat?

Långt ifrån sanningen. En grym generell programmerare cirkulerar på 60-90 000 i månaden och har inte ett eget företag.

Och nej, spelprogrammerare tjänar inte betydligt bättre än så. Tvärtom tjänar spelprogrammerar ganska lite jämfört med andra programmerare. Tar du vilken grym programmerare som helst från DICE, King, Massive etc. och jämför med en COBOL-programmerare på Nordea/SEB/Swedbank så kommer nog inte en enda spelprogrammerare slå det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Lolwat?

Långt ifrån sanningen. En grym generell programmerare cirkulerar på 60-90 000 i månaden och har inte ett eget företag.

Och nej, spelprogrammerare tjänar inte betydligt bättre än så. Tvärtom tjänar spelprogrammerar ganska lite jämfört med andra programmerare. Tar du vilken grym programmerare som helst från DICE, King, Massive etc. och jämför med en COBOL-programmerare på Nordea/SEB/Swedbank så kommer nog inte en enda spelprogrammerare slå det.

Bra jämförlse, ju tråkigare teknik, Cobol, SQL, report services, SPA ju högre betalt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tiden då spelprogrammerare tjänade feta pengar tog slut ca 10 år sedan, när stora publishers tog över.
Jag spelade EvE online med en kille som var spel designer på Rockstar, och då var det stora hus och feta bilar. Han tjäner fortfarande bra som producer / designer, men jag tror att programmerare är mera ett vanligt jobb nu.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Bra jämförlse, ju tråkigare teknik, Cobol, SQL, report services, SPA ju högre betalt

Så är det. Just COBOL är dessutom väldigt högavlönad pga. åldern och bristen på programmerare i det uråldriga, skitiga, smutsiga programmet. (Oj, kom mina personliga åsikter fram där? )

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Ska man tjäna mycket pengar som utvecklare/programmerare så måste man i princip ha både ett bolag och efterfrågad spetskompetens. Ytterst få tjänar över 60 som anställda och i så fall handlar det om extrem spetskompetens eller möjligtvis någon teknikalitet med lönen som att du har varit VD innan men gått tillbaka till utvecklarrollen men fått behålla VD-lönen. Men har man ett konsultbolag med bara en eller ett fåtal personer och har efterfrågad kompetens så kan man ta en dryg tusenlapp i timmen och sen ta ut merparten som vinst istället för lön så att man slipper så mycket skatt och arbetsgivaravgifter. Det innebär förstås sämre pension osv. men det kanske det kan vara värt ändå.

Sen inom just spelbranschen så känns det som att det inte är så värst mycket konsulter, visst hyr man in folk till vissa delar och så men det är inte som på större företag där halva teamet kan vara konsulter i åratal liksom.

Permalänk
Avstängd

SPA är kul teknik btw, det skulle stå SAP

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det innebär förstås sämre pension osv. men det kanske det kan vara värt ändå.

För det första måste du ta ut 48k för att få fullt ut av 312 reglerna (utdelning), redan där har du maxat den offentliga pensionen. Sedan kan du ta ut 30% av din lön i tjänstepension avdragsgillt. Jag maxar den just nu ett tag tills jag har en bra tjänstepensions portfölj så kör på 14k i månaden. Så köra eget är snarare bra för pensionen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spelutvecklare på AAA-studio är ett för brett begrepp för att kunna ge en relevant siffra.

Men kort sagt och lite sammanfattat vad andra säger: Det finns absolut en möjlighet att tjäna bra med pengar, men om det bara är pengarna som är viktiga ska man vända sig mot andra fält.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

För det första måste du ta ut 48k för att få fullt ut av 312 reglerna (utdelning), redan där har du maxat den offentliga pensionen. Sedan kan du ta ut 30% av din lön i tjänstepension avdragsgillt. Jag maxar den just nu ett tag tills jag har en bra tjänstepensions portfölj så kör på 14k i månaden. Så köra eget är snarare bra för pensionen

Tja, det kan det ju vara beroende på hur man lägger upp det förstås. Men du kan ju "maxa" tjänstepensionen även om du jobbar på ett större företag liksom. Dock kommer du exempelvis inte att få ut så mycket från en eventuell arbetslöshetsförsäkring om du tar ut vinst snarare än lön eller så. Det kan ju vara värt det förstås, speciellt nu när det arbetsmarknaden ser ut som den gör för IT-folk, men det kan ju ändras.

Hur som helst så tror jag det krävs det en väldig kompetens för att dra in stora pengar stadigt som konsult inom spelbranschen.