Permalänk
Medlem

Ny tv 65"

Hejsan,

Har kollat runt lite i helgen på en ny tv. Dock så är jag inte alls så påläst inom panel-världen. Så hoppas att någon här kan sprida lite ljus i djungeln.

Det jag vet är att det förmodligen inte blir en OLED i alla fall. Om det inte är ett absolut måste?
De jag spanat in är följande:
Samsung UE65KS7005
Samsung UE65MU7005

Om jag förstått det rätt så ska MU varianten vara ny för i år? Annars så verkar det inte vara så stor skillnad mellan de skärmarna? En annan fråga gällande Samsungs olika serier 7,8,9 är det någon större skillnad på panelerna? Eller är det mest funktioner som tillkommer?

Så kom annars med förslag på annat märke om det skulle visa sig vara bättre eller likvärdigt till ungefär samma pris.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Samma paneler i 7/8/9 och skiljer med olika bildbehandling "chip" typ. 9 serien är kurvad och har väl 3D.
Sen är KS bättre än senaste MU. Så köp KS7005 istället för MU7005. MU serien ersätter gamla KU, som är mera mellan segmentet.
QE ersätter KS
MU -> KU

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

du kan även fråga på, minhembio.com, om du vill ha fler svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

Hejsan,

Har kollat runt lite i helgen på en ny tv. Dock så är jag inte alls så påläst inom panel-världen. Så hoppas att någon här kan sprida lite ljus i djungeln.

Det jag vet är att det förmodligen inte blir en OLED i alla fall. Om det inte är ett absolut måste?
De jag spanat in är följande:
Samsung UE65KS7005
Samsung UE65MU7005

Om jag förstått det rätt så ska MU varianten vara ny för i år? Annars så verkar det inte vara så stor skillnad mellan de skärmarna? En annan fråga gällande Samsungs olika serier 7,8,9 är det någon större skillnad på panelerna? Eller är det mest funktioner som tillkommer?

Så kom annars med förslag på annat märke om det skulle visa sig vara bättre eller likvärdigt till ungefär samma pris.

Tack på förhand!

Vad menar du med måste? Tänker du på "framtidssäkert"? Allt handlar ju om vad du är ute efter, svärta,färger etc. Köpte själv en 65" oled i veckan och är otroligt nöjd med den. Valde den av flera anledningar, snabba menyer, svärtan, små ramar, 4k osv.

Visst 24000;- är mycket men vet att jag kommer ha tv'n länge.

Lycka till med köpet!

Mvh

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Håller med nino. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3616500 LGs 65" OLED är det absolut bästa TVn just nu, om du inte vill betala det dubbla eller mer och gå på årets OLED från LG eller Sony (dom är såklart ngt bättre)

Nu köpte jag min TV för ett halvår sen så jag har en 65KS7005, skitbra tv men inte i närheten av den svärta som en OLED presterar.

Nej, skynda och köp LGs 65a för 24k !!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Vad menar du med måste? Tänker du på "framtidssäkert"? Allt handlar ju om vad du är ute efter, svärta,färger etc. Köpte själv en 65" oled i veckan och är otroligt nöjd med den. Valde den av flera anledningar, snabba menyer, svärtan, små ramar, 4k osv.

Visst 24000;- är mycket men vet att jag kommer ha tv'n länge.

Lycka till med köpet!

Mvh

Skrivet av AxF:

Håller med nino. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3616500 LGs 65" OLED är det absolut bästa TVn just nu, om du inte vill betala det dubbla eller mer och gå på årets OLED från LG eller Sony (dom är såklart ngt bättre)

Nu köpte jag min TV för ett halvår sen så jag har en 65KS7005, skitbra tv men inte i närheten av den svärta som en OLED presterar.

Nej, skynda och köp LGs 65a för 24k !!

Anledningen är att jag läst att OLED:en ska lida av lite stuttering vid snabba scener. Nu kan jag inte svara på om så verkligen är fallet? Då jag tittar mycket på sport så hade det varit lite förödande. Så om ni har erfarenheter så dela gärna dom

Permalänk
Medlem

LG's OLED är inte "absolut bästa TVn just nu". Den har vissa fördelar gentemot KS7005an, men även vissa nackdelar. Rörelsehantering som du nämnde är en av dem.

Som skrevs i första svaret också så är KS7005 ganska mycket bättre än MU7005.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

Hejsan,

Har kollat runt lite i helgen på en ny tv. Dock så är jag inte alls så påläst inom panel-världen. Så hoppas att någon här kan sprida lite ljus i djungeln.

Det jag vet är att det förmodligen inte blir en OLED i alla fall. Om det inte är ett absolut måste?
De jag spanat in är följande:
Samsung UE65KS7005
Samsung UE65MU7005

Om jag förstått det rätt så ska MU varianten vara ny för i år? Annars så verkar det inte vara så stor skillnad mellan de skärmarna? En annan fråga gällande Samsungs olika serier 7,8,9 är det någon större skillnad på panelerna? Eller är det mest funktioner som tillkommer?

Så kom annars med förslag på annat märke om det skulle visa sig vara bättre eller likvärdigt till ungefär samma pris.

Tack på förhand!

#16846516

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

LG's OLED är inte "absolut bästa TVn just nu". Den har vissa fördelar gentemot KS7005an, men även vissa nackdelar. Rörelsehantering som du nämnde är en av dem.

Som skrevs i första svaret också så är KS7005 ganska mycket bättre än MU7005.

Köpt en KS7005 och ångrat dig?

@bdea: Har kollat på ca 4st 1080p filmer i 60hz (inte 4k än dock) via min mediabox och det flyter på hur bra som helst. Jag är väldigt kräsen när det gäller stuttering och har inte märkt av det någonting. Har tyvärr ingen mät funktion via boxen så kan inte se var jag har för värden, men sålänge det flyter på är jag glad :). Fick en uppdatering så fort jag startade upp tvn så kan hända att dom har fixat det via mjukvaran.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

@nino: Nä, men en JS8005 och är supernöjd. Jobbar dock med att sälja bland annat båda apparaterna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@nino: Nä, men en JS8005 och är supernöjd. Jobbar dock med att sälja bland annat båda apparaterna.

okej, Har ni dom senaste uppdateringarna i era apparater?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

@nino: Yes, det brukar vi ha.
Nu har vi dock inte haft B6an på ett tag då den "har utgått".

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ok, så om jag förstår det rätt så står det mellan en KS modell eller LG`s OLED... Är mellanskillnaden verkligen värd en OLED? Ca 17k för en KS mot ca 24k för en OLED..

Känner mig inte helt övertygad ännu att motivera den prisskillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

Ok, så om jag förstår det rätt så står det mellan en KS modell eller LG`s OLED... Är mellanskillnaden verkligen värd en OLED? Ca 17k för en KS mot ca 24k för en OLED..

Känner mig inte helt övertygad ännu att motivera den prisskillnaden?

Nu har jag inte OLED så kan inte ur personlig erfarenhet svara på den frågan, men utifrån det jag har läst så verkar det väl motiverat att köpa en OLED. Har du pengarna tycker jag du ska slå till på en sådan. Det är trots allt en TV som man säkerligen kan ha många år framöver.

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b6
("Sports performance is great. The B6 has almost perfect motion handling so fast moving objects appear crisp. Great gray uniformity to reduce the dirty screen effect.")

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@bdea: Det kan absolut vara värt att hoppa på OLEDen. Helt olika bild på LCD och OLED. Åk till någon butik och se om du kan göra en jämförelse För den prisskillnaden hade jag nog kört på OLED (och då ser du i tidigare kommentarer att jag inte är OLED-fanboy som vissa andra).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

Ok, så om jag förstår det rätt så står det mellan en KS modell eller LG`s OLED... Är mellanskillnaden verkligen värd en OLED? Ca 17k för en KS mot ca 24k för en OLED..

Känner mig inte helt övertygad ännu att motivera den prisskillnaden?

Beror helt enkelt vad du är ute efter. Både har sina fördelar och nackdelar. Kan jämföras här:
http://www.rtings.com/tv/reviews/by-type/qled-vs-oled-vs-led

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av AxF:

Håller med nino. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3616500 LGs 65" OLED är det absolut bästa TVn just nu, om du inte vill betala det dubbla eller mer och gå på årets OLED från LG eller Sony (dom är såklart ngt bättre)

Nu köpte jag min TV för ett halvår sen så jag har en 65KS7005, skitbra tv men inte i närheten av den svärta som en OLED presterar.

Nej, skynda och köp LGs 65a för 24k !!

Bevisar att du inte vill ha den lika mycket längre efter bara ett år...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för er som tagit er tid att svara i denna tråd. Jag får helt enkelt erkänna att jag nog är konverterad till att köpa OLED'en.

Överlägset bäst bild tycker jag. Får se hur det går när man kollar på NFL om det släpar nåt i bilderna eller inte. Men vad jag förstått så ska det ha kommit ny firmware som ska motverka detta hyfsat bra.

Så än en gång, tack för att ni agerar bollplank samt kommer med fler insynsvinklar..

Permalänk
Medlem

Hejsan, ville bara skriva en uppdatering.. jag fick hem min OLED65B6V för nån vecka sen nu.. och jag ångrar mig inte en sekund.. Vilken bild... Sen att jag lyckades pruta ner den till 21k är bara en bonus. Men jag vill tacka er alla som tagit sig tid att svara i tråden, ni lyckades faktiskt konventera mig till LG och OLED vilket jag är tacksam för

Permalänk

@bdea: Hämtade min i förr igår och måste säga att jag är mycket imponerad.
Har du justerat t.ex OLED light, contrast, brightness osv?

Permalänk
Medlem

@Artoodeetoo: Låter inte dumt, nej jag har inte hunnit med någon tuning ännnu.. Men om du har några tips på bra inställningar så tycker jag att du kan skriva dom här så kan även jag testa?

Permalänk

@bdea: Man kan ju välja picture mode: Dark room eller Bright room och konfigurera inställningarna manuellt. Läste att många skruvar ned OLED Light till typ 40, ökar contrast till runt 75 och möjligtvis ökar brightness lite grann medan andra istället kör med 85-100 OLED Light, Contrast mellan 45-60 och 49/50 brightness. Det sistnämnda använder jag i expert dark room och tycker det ser bäst ut. Men det verkar variera en del då alla paneler inte är identiska.

Ska bli intressant att se vad du tycker ser bäst ut

Vill man gå in lite djupare så finns det lite mer att läsa här: http://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-...

Permalänk
Medlem

@Artoodeetoo: Tackar så mycket för input, ska testa lite ikväll när jag får tid så återkopplar jag sen vad som passade bäst hos mig.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en B6 och kör på
dark room
oled 40
Kontrast 84
Ljusstyrka 51
Skärpa på 10 V-H
Minns inte resten, men det är vad jag har i huvudet iaf, i ljust rum har jag oled på 55

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ZooN: Hur tycker du att svärtan blir med dina settings? Har inte hunnit testa dem själv, men läste på ett annat forum att man tappar den där "perfekta" svärtan då. Blir väl att testa nästa helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artoodeetoo:

@ZooN: Hur tycker du att svärtan blir med dina settings? Har inte hunnit testa dem själv, men läste på ett annat forum att man tappar den där "perfekta" svärtan då. Blir väl att testa nästa helg

Jag har ställt in ljusstyrkan/ kontrasten med en kalibreringsskiva och är väldigt nöjd. När jag stegar upp till 53 på ljusstyrka så blir det svarta grått istället. Egentligen hade jag velat ha ljusstyrkan på 52 för att inte tappa några detaljer i mörka partier men då tycker jag att jag fick lite brus i bilden istället. Så jag valde 51 där det blir lite lite "black crush" men istället slipper jag bruset jag tyckte det blev med 52

Glöm sen inte att matcha svartnivåinställningen på tvn med svartnivåinställningarna på dina enheter (viktigt)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har testat både @Artoodeetoo samt @ZooN variant på bildinställningarna dock så tycker jag att bilden blir sämre kontra hur den var orginal, jag gillar inte när den vita färgen blir mer åt det gula hållet vilket jag upplevde det som. Så jag kör faktiskt fortfarande på LG´s Eco inställning fortfarande..

Permalänk
Skrivet av ZooN:

Jag har ställt in ljusstyrkan/ kontrasten med en kalibreringsskiva och är väldigt nöjd. När jag stegar upp till 53 på ljusstyrka så blir det svarta grått istället. Egentligen hade jag velat ha ljusstyrkan på 52 för att inte tappa några detaljer i mörka partier men då tycker jag att jag fick lite brus i bilden istället. Så jag valde 51 där det blir lite lite "black crush" men istället slipper jag bruset jag tyckte det blev med 52

Glöm sen inte att matcha svartnivåinställningen på tvn med svartnivåinställningarna på dina enheter (viktigt)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag testade dina inställningar, men gillade de andra mer Kör du Colour Gammut normal, extended eller wide?

Skrivet av bdea:

Jag har testat både @Artoodeetoo samt @ZooN variant på bildinställningarna dock så tycker jag att bilden blir sämre kontra hur den var orginal, jag gillar inte när den vita färgen blir mer åt det gula hållet vilket jag upplevde det som. Så jag kör faktiskt fortfarande på LG´s Eco inställning fortfarande..

Vad har ni för settings för HDR läget?

Permalänk
Medlem

Det finns ju dom som är fanatiska när det kommer till att tvn ska återge en bild som är helt korrekt, men jag kan tycka att det viktiga i slutändan är att den som ska använda tvn är nöjd. Kör med dom inställningarna som ni själva gillar.

Här är DF:s inställningar (för flera olika lägen) om det är något ni vill testa https://m.youtube.com/watch?v=nXx9DSuY3hs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@bdea: Kör du Eco-läge på en LG är vitbalansen inte vit utan den är i fysikalisk mening blå. Det är inte längre en vitbalans som motsvarar vitt utan en faktiskt blå nyans. Vi upplever färger relativt och när du stället vitbalansen i TV:n till Varm1 (som ofta rekommenderas på en LG om man inte instrumentkalibrerar) kommer vi uppleva att det blir motsatsen till blått, det vill säga komplementfärgen som är gult.

Men det är inte Varm1-läget som är gul. Varm1 är snarare definitionsmässig ofta blå eller turkos. Det är bara att Eco-lägets vitbalans är sanslöst blått, vilket du kan jämföra med hur gråtoner ser ut på TV:n jämfört med gråton från exempelvis dagsljuset mot en vit vägg eller liknande.

Nu har inte Eco-läget detta reglage, utan det är först på Expert- och Bio-lägena det dyker upp. Det finns ett färgtemperatur-reglage som står mellan W30 och C30 i Eco-läget och Varm1 brukar vara kring W15.

Ifall du låter hjärnan och ögonen vänja sig vid W15 ett tag, en timme eller så och sedan drar tillbaka till C30 eller vad den står på märker du en förändring åt raka motsatsen. Det blir väldigt blått.