När blir det priskrig på hårddiskmarknaden?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Valonen:

Du påpekade och skrev att det var fel att det initierades 2013, jag rättade och länkade. Hur läget är idag och vem som röstat vad vet jag inte, är för övrigt inte heller för denna skatt.

Ok tack för hjälpen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

320 + moms = 400

Moms finns oavsett skatten och läggs inte på beroende av skatten, därav irrelevant till denna diskussion. 320 är max.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande prisvärt att köpa WD Black, den externa och knäcka skalet på den för att använda disken som en vanlig istället för extern? eller har den ökat i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Max påslag för skatten är 320 kr, något swec. rapporterade för två år sedan (och som f.övr. står med i din egen länk till riksdagen):
http://www.sweclockers.com/nyhet/22688-ny-kemikalieskatt-ger-...

320 kr påslag på en hel dator eller spelkonsol känns inte som ett relativt stort påslag.

320kr för flammskydd
80kr för HDDn toll CopySwede
... och skatt på det.
Och en jävla stor summa till Radiotjänst pga TV kravet...

Blir en dyr konsol det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilatis:

Är det fortfarande prisvärt att köpa WD Black, den externa och knäcka skalet på den för att använda disken som en vanlig istället för extern? eller har den ökat i pris?

Vilken av WDs externa diskar skulle de isf vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Verkar vara förslaget, vad jag var ute efter en länk till att även Alliansen stöder detta.

'Här är en moderat som är emot den.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ke...
Tolkar jag som att moderaterna är emot denna skatt.

Verkar gälla även SD.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ke...

@Ratatosk:
Här är en moderat som tycker att skatten inte är tillräcklig omfattande.
Alltså är moderaterna för?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig...

Läser man moderaternas budgetmotion så ser man att dom är för en kemikalieskatt.

http://www.moderat.se/sites/default/files/attachments/moderat...

Citat:

Ytterligare miljöskatter, såsom en kemikalieskatt och
skatt på fluorerande växthusgaser, bör införas.

Finns på sidan 25

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av robertlindgren82:

@Ratatosk:
Här är en moderat som tycker att skatten inte är tillräcklig omfattande.
Alltså är moderaterna för?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig...

Läser man moderaternas budgetmotion så ser man att dom är för en kemikalieskatt.

http://www.moderat.se/sites/default/files/attachments/moderat...

Finns på sidan 25

Moderaten tycker tvärtom att skattens den utökade omfattningen är för stor, han är alltså emot denna skatt.
Den ursprungliga utredningen, syftade alltså inte att skatten skulle omfatta elektronik.
"I förslaget till ny kemikalieskatt föreslås att avgränsningen när det gäller vilka
produkter som ska beskattas kan ske genom granskning av KN-nummer. Detta
medför inte bara ökad en administrativ börda, utan innebär också att industriell
elektronik kan komma att omfattas, vilket inte var syftet med den ursprungliga
utredningen.
"

Suck! att en sån enkel fråga skall vara så svår att få svar på, det borde finnas en riksdagssida som visar hur de röstade.
Kanske går att skriva direkt till partierna och fråga hur de röstade?
Hittade detta går kanske att gå vidare där.
http://data.riksdagen.se/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Moderaten tycker tvärtom att skattens den utökade omfattningen är för stor, han är alltså emot denna skatt.
Den ursprungliga utredningen, syftade alltså inte att skatten skulle omfatta elektronik.
"I förslaget till ny kemikalieskatt föreslås att avgränsningen när det gäller vilka
produkter som ska beskattas kan ske genom granskning av KN-nummer. Detta
medför inte bara ökad en administrativ börda, utan innebär också att industriell
elektronik kan komma att omfattas, vilket inte var syftet med den ursprungliga
utredningen.
"

Suck! att en sån enkel fråga skall vara så svår att få svar på, det borde finnas en riksdagssida som visar hur de röstade.
Kanske går att skriva direkt till partierna och fråga hur de röstade?
Hittade detta går kanske att gå vidare där.
http://data.riksdagen.se/

Helt rätt han var emot delar av skatten, jag som var lite snabb när jag läste.

Problemet är väl att det är en del av budgeten och man brukar bara rösta på sin egen, så det skulle inte vara någon hjälp. Möjligen kan det finnas något hos något utskott där det framgår, men jag orkar inte leta. Lättast är nog att maila någon av moderaterna i miljö eller skatteutskottet och fråga var partiet står i frågan.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av robertlindgren82:

Helt rätt han var emot delar av skatten, jag som var lite snabb när jag läste.

Problemet är väl att det är en del av budgeten och man brukar bara rösta på sin egen, så det skulle inte vara någon hjälp. Möjligen kan det finnas något hos något utskott där det framgår, men jag orkar inte leta. Lättast är nog att maila någon av moderaterna i miljö eller skatteutskottet och fråga var partiet står i frågan.

Fått intryck att en miljöskatt föreslagits av alliansen, tror att det var ett centerförslag (1), gällde tex farlig impregnering av läder, denna skatt har sedan utökats på ett sätt som ogillas, i alla fall av delar av alliansen.

(1) http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@hakd: Ähum. Detta initierades under Reinfelds tid. Redan 2013 faktiskt.

Ähum, utformningen av skatten är Lövens idé.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Dumt att priskriga när man med lite enkel kartellteknik kan hålla priserna tokhöga...

Permalänk
Medlem

@Calby: Jag har helt glömt bort namnet på den, Trodde den hade namnet WD Black men det var nog WD My Elements 1 TB jag tänkte på, kommer ihåg någon tråd för ett bra tag sedan här då folk pratade om att det var billigare och mer prisvärt att köpa en sådan och knäcka på skalet än att köpa en vanlig. Undrade om det fortfarande var så.

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Om det ändå kunde funka så i Sverige, Drömmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

SSD börjar bli lite old-news överlag och Nvme-grejerna har börjat få fäste. Det är en föränderlig värld.

Fast NVME är fortfarande SSD. Samma teknik, bara ett annat interface. Priserna kommer inte förändras skitmycket av det.

Skrivet av Dockland:

Ja, jag var ju med när det bara fanns IDE-gränssnitt När SATA kom runt 2004/2005 till vanliga användare svimmade jag nästan av prestandahoppet

Vilket prestandahopp? Vid den tidpunkten var det exakt samma diskar, med olika kontrollerkort. Prestandan var i princip identisk för de följande generationerna, med små variationer. I dag, med moderna "vanliga" diskar, är de små diskarna kapabla till precis över ATA-133 överföringshastighet. (ATA-133 = 133MB/s. Nuvarande generation 2 & 3tB WD Blue, 147MB/s, 4tB 150MB/s.)
Med roterande diskar hade vi inte märkt någon större skillnad mot p-ATA, även i dag. Det är SSD'erna som pressar s-ATA standarden, och ger oss nya interface.

Skrivet av GilbertG:

Vad skulle komma efter SSD menar du?

Det lär ju vara "icke flash" baserad chip-lagring, ungefär som man hypar Intel Optane. För konsumenten kommer det ju inte göra någon skillnad, mer, större, snabbare, SSD.

Skrivet av Spiffman:

Dumt att priskriga när man med lite enkel kartellteknik kan hålla priserna tokhöga...

Det behövs konkurrens för priskrig. Med bara två tillverkare på 3.5" marknaden, kommer priserna inte störtdyka...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: När du skriver det så kan det varit hoppet till 7200 rpm som jag minns, så det må vara av mig en efterkonstruktion att det hade med SATA att göra.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@-=Mr_B=-: När du skriver det så kan det varit hoppet till 7200 rpm som jag minns, så det må vara av mig en efterkonstruktion att det hade med SATA att göra.

7200 diskar har jag ett helt gäng på p-ATA fortfarande. Tänker inte svära på det, men jag har för mig att det är en 90-tals konstruktion. (Jo, jag TÄNKER svära på det. Seagate lanserade den första 7200 RPM disken 1992, enligt PC World.)
Mer cache hjälpte också till med prestanda, men det var samma för p&s-ATA diskar.
Det som kom med s-ATA, och möjligen erbjöd bättre prestanda var ju "SCSI" diskar med s-ATA interface. WD Raptor, med andra ord. WD hade ju ingen SCSI lineup att oroa sig över, så de skämdes inte för att lansera en sådan produkt. Det verkar inte ha blivit någon jätte hit, men det hjälpte ju ett tag, till SSD'erna kom ner i pris så att de blev konsumentvänliga.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

7200 diskar har jag ett helt gäng på p-ATA fortfarande. Tänker inte svära på det, men jag har för mig att det är en 90-tals konstruktion. (Jo, jag TÄNKER svära på det. Seagate lanserade den första 7200 RPM disken 1992, enligt PC World.)
Mer cache hjälpte också till med prestanda, men det var samma för p&s-ATA diskar.
Det som kom med s-ATA, och möjligen erbjöd bättre prestanda var ju "SCSI" diskar med s-ATA interface. WD Raptor, med andra ord. WD hade ju ingen SCSI lineup att oroa sig över, så de skämdes inte för att lansera en sådan produkt. Det verkar inte ha blivit någon jätte hit, men det hjälpte ju ett tag, till SSD'erna kom ner i pris så att de blev konsumentvänliga.

Si si, att det fanns betvivlar jag inte alls. Men jag körde nog på seg IDE disk, och hoppade till en 7200rpm SATA. Runt 2004-2005. Så borde det varit, för jag minns så väl vilken skillnad jag kände.
Sedan om det var placebo eller ej vågar jag inte skriva i sten Jag nördade inte ned mig med benchmarks eller liknande. Vet inte ens om det användes sådana program på den tiden. Åtminstone inte i samma utsträckning.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

7200 diskar har jag ett helt gäng på p-ATA fortfarande. Tänker inte svära på det, men jag har för mig att det är en 90-tals konstruktion. (Jo, jag TÄNKER svära på det. Seagate lanserade den första 7200 RPM disken 1992, enligt PC World.)
Mer cache hjälpte också till med prestanda, men det var samma för p&s-ATA diskar.
Det som kom med s-ATA, och möjligen erbjöd bättre prestanda var ju "SCSI" diskar med s-ATA interface. WD Raptor, med andra ord. WD hade ju ingen SCSI lineup att oroa sig över, så de skämdes inte för att lansera en sådan produkt. Det verkar inte ha blivit någon jätte hit, men det hjälpte ju ett tag, till SSD'erna kom ner i pris så att de blev konsumentvänliga.

Ahh... minns min första Raptor på 74GB (tror jag det var). Satan vilken skillnad den gjorde på I/O vs en 5400/7200. Men jag minns också när man gick från Seagate U4 diskar till Barracuda 7200 RPM diskar, blev märkbar skillnad där med.

Velociraptorna som kom sedan tog jag en 300GB av, innan första SSDn sattes in 2008 (32GB för 2300kr). Då förstod jag direkt att HDDna var döda... när inte ens en dyr 10k RPM disk hade en blekaste chans. Den lilla Mtron disken hade ca 9k IOPs i QD1 4k läsning, vilket är vad typ 850 EVO/PRO har än idag i QD1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Moms finns oavsett skatten och läggs inte på beroende av skatten, därav irrelevant till denna diskussion. 320 är max.

Fast nu är ju detta Sverige där vi betalar moms även på skatter. Så det kan bli upp till 400kr dyrare.

Permalänk
Medlem

Tiden innan översvämningen 2011 var bra tider när det gällde att köpa hårddiskar.
Har för mig att det var dessa priser det handlade om då:
1Tb runt 399kr
2Tb runt 699kr
Går säkert att hitta dessa priser idag också men det är ju inte så imponernade att priserna är lika eller högre jämfört med för 6år sen.

Hehe såg precis ordern från 2010 på min första ssd på 120GB för 1990kr.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Ahh... minns min första Raptor på 74GB (tror jag det var). Satan vilken skillnad den gjorde på I/O vs en 5400/7200. Men jag minns också när man gick från Seagate U4 diskar till Barracuda 7200 RPM diskar, blev märkbar skillnad där med.

Velociraptorna som kom sedan tog jag en 300GB av, innan första SSDn sattes in 2008 (32GB för 2300kr). Då förstod jag direkt att HDDna var döda... när inte ens en dyr 10k RPM disk hade en blekaste chans. Den lilla Mtron disken hade ca 9k IOPs i QD1 4k läsning, vilket är vad typ 850 EVO/PRO har än idag i QD1.

Första SSD'erna hade rätt dåliga skrivhastigheter dock. Min Intel X25-M 80GB skrev som bäst i 80MB/s. Läshastigheten minns jag inte men var dubbla ungefär, vilken var bra på den tiden.
Det var en intressant tid innan de första "bra" SSD'erna kom, fanns många olika lösningar för högre prestanda då. Fanns ju instickskort där RAM installerade för att öka prestandan, adaptrar för att använda flashlagring i form av Compact Flash, SAS-diskar (Seagate Scuvvio eller något liknande var populär för 10k och 15k RPM-diskar) samt framförallt Raptor/Velociraptor.
Känns som ett område utvecklingen dött av lite med igen, saknar frontier-känslan där företag kämpar med att nå the next big thing inom olika områden.

Men det man märkte mest skillnad på var ju åtkomsttiderna. Är nog den mest märkbara uppgradering jag någonsin gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Fast nu är ju detta Sverige där vi betalar moms även på skatter. Så det kan bli upp till 400kr dyrare.

Trots att det står i vår grundlag att man inte får lägga skatt på skatt

Skrivet av anon5930:

Första SSD'erna hade rätt dåliga skrivhastigheter dock. Min Intel X25-M 80GB skrev som bäst i 80MB/s. Läshastigheten minns jag inte men var dubbla ungefär, vilken var bra på den tiden.
Det var en intressant tid innan de första "bra" SSD'erna kom, fanns många olika lösningar för högre prestanda då. Fanns ju instickskort där RAM installerade för att öka prestandan, adaptrar för att använda flashlagring i form av Compact Flash, SAS-diskar (Seagate Scuvvio eller något liknande var populär för 10k och 15k RPM-diskar) samt framförallt Raptor/Velociraptor.
Känns som ett område utvecklingen dött av lite med igen, saknar frontier-känslan där företag kämpar med att nå the next big thing inom olika områden.

Men det man märkte mest skillnad på var ju åtkomsttiderna. Är nog den mest märkbara uppgradering jag någonsin gjort.

Sekventiell hastighet var inte så super, nej. Tror jag fick 80MB/s i min också. Skrivningen av NAND tog ett tag att komma ikapp, helt klart, dock var dessa jag har SATA 1, så de begränsades av detta ändå.

Blev ju helt vansinnigt när Sandforce sedan kom med upp till 500MB/s läs/skriv, och en rätt saftig skriv I/O. Men denna hade faktiskt sämre läsprestanda i QD1 vs många tidigare, som tex X-25 vill jag minnas. Siffrorna såg bättre ut dock
Men jepp.. <0.1ms åtkomsttid har även den gamla SSDn från 2008, vilket var... helt oslagbart.

Tror att idag är det största problemet för företag med SSD att de faktiskt blir sämre och sämre. Eftersom alla helhjärtat satsar på SLC cachen och TLC, så lämnas företagen lite i mörkret där de faktiskt behöver pålitlig prestanda, inte burst. Detta var ju inget problem med bra MLC diskar, som kunde skriva och skriva till galna nivåer, med vidhållen prestanda.

Så NVMe kom... och gjorde väldigt lite nytta när man går bakåt igen på NAND utvecklingen. Åtkomsttiderna är bättre, helt klart, men vi är tillbaka på 80MB/s igen med BX200 tex, och Intel 600p ännu värre. För mycket stirrande på priser, och för lite på vad man får.

För några år sedan försökte jag få alla att investera i en SSD, då jag visste hur mycket det hjälpte. Jag tänkte... om fler skaffar det så blir det säkert bättre utveckling, snabbare diskar och bättre priser. Hade jag vetat då vad jag gör idag hade jag gjort allt för att hålla det en statshemlighet, i hopp om att budget SSD marknaden aldrig sett dagens ljus. Folk kunde suttit med sina HDDs och gnällt... och jag hade inte brytt mig.

Känns lite som att vi gått samma väg med bilar faktiskt. Vi började med klena 2 taktare i saab:en och fick större och större motorer. Mer och mer HK och mer prestanda, men det kostade. Man satte kompressor och turbo på och jädrar det gick snabbt. Nu ska alla ha hybriden, snåla dieselbilen och 1.0-1.2l motorn som knappt klarar motorvägarna, eller så får du punga ur pengar för en med stor motor och kostar i soppa. Du kan få stundvis bra kraft med elmotorer, men du får också ladda länge, typ som en SLC cache. Eller som en turbo med lagg...

SSDer finns i bra prestanda... men de kostar. Köp, eller nöj er med en liten 1.2 liters motor med turbo och va tyst

Lastbilar, aka Hårddiskar kommer finnas länge till, då jag aldrig vill se en QLC SSD på 10TB med ingen lagrings marginal alls... urk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Trots att det står i vår grundlag att man inte får lägga skatt på skatt

Fast det är ju lättlöst. Moms är ju moms, inte skatt, så då går det bra.

Skrivet av Paddanx:

Tror att idag är det största problemet för företag med SSD att de faktiskt blir sämre och sämre. Eftersom alla helhjärtat satsar på SLC cachen och TLC, så lämnas företagen lite i mörkret där de faktiskt behöver pålitlig prestanda, inte burst. Detta var ju inget problem med bra MLC diskar, som kunde skriva och skriva till galna nivåer, med vidhållen prestanda.

Galet dyrt med SLC SSD'er i dag, och tydligen är livslängden på SLC chipen inte bättre än MLC, vilket för mig verkar helt galet.

Skrivet av Paddanx:

Känns lite som att vi gått samma väg med bilar faktiskt. Vi började med klena 2 taktare i saab:en och fick större och större motorer. Mer och mer HK och mer prestanda, men det kostade. Man satte kompressor och turbo på och jädrar det gick snabbt. Nu ska alla ha hybriden, snåla dieselbilen och 1.0-1.2l motorn som knappt klarar motorvägarna, eller så får du punga ur pengar för en med stor motor och kostar i soppa. Du kan få stundvis bra kraft med elmotorer, men du får också ladda länge, typ som en SLC cache. Eller som en turbo med lagg...

Det sista här kan faktiskt vara "rätt kul". Ralliarten är fan inte rolig att tanka, och det tar definitivt en stund för turbon att börja ladda, men kör man den som den vill bli körd, full gas, så är det bara från stillastående, där är ingen lagg vid växling.
På sikt kommer elbilar bli skitkul de med, men den utvecklingen kommer dröja. Jag har sagt det förr, och kommer säga det igen. Så länge man måste "ladda" sin elbil, och inte "tanka" den, så kommer upplevelsen vara halvkass. Kul att köra, inte så kul att vänta på nästa ben i resan.

Skrivet av Paddanx:

Köp, eller nöj er med en liten 1.2 liters motor med turbo och va tyst

Ala storlekar motorer blir bättre med turbo...

Skrivet av Paddanx:

Lastbilar, aka Hårddiskar kommer finnas länge till, då jag aldrig vill se en QLC SSD på 10TB med ingen lagrings marginal alls... urk.

Visst kommer vi ha magnetisk lagring länge än, men frågan är om de kommer hitta på en annan förpackning än dagens HD. Vi börjar komma rätt nära gränsen för vad som går att stoppa i en 3.5" formfaktor, med roterande skiva, tydligen. Ska IBM's "Bigfoot" design komma tillbaka, eller ska de hitta på något annat?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är ju lättlöst. Moms är ju moms, inte skatt, så då går det bra.

Hehe... Nu är moms väl en form av mervärdesskatt dock, men annars bra

Skrivet av -=Mr_B=-:

Galet dyrt med SLC SSD'er i dag, och tydligen är livslängden på SLC chipen inte bättre än MLC, vilket för mig verkar helt galet.

Tror det beror på två anledningar.

MLC har vidareutvecklats på ett annat sätt. Gamla SLC jobbade med att man hade direkt kontakt med varje cell, medan MLC har blocknivå, med bra ECC nivåer. Så man han andra sätt att adressera dem med en annan ECC nivå att kunna använda dem bättre.

Och när NAND "dör" så kan den ju ofta inte programmeras alls, och cellerna idag är tillräckligt bra för att kunna hantera 11-10-01-00 i princip lika bra som 1-0 med denna ECC, så länge som NANDet i sig är enkelt att programmera. Eftersom MLC och SLC har rätt snarlik marginal med denna blocknivå så blir det samma sak som dödar dem.

TLC dock är för små marginaler för att kunna göra detta pålitligt under lång tid. Man är helt beroende av att ECCn ska laga så mycket som 200 fel på 1kB data, vilket är i mina ögon tokmycket (är dock max fall för LDPC). Redan BCH ECC på 72 fel / 1kB är ju enormt mycket. Jämför med tex en processor med 1miljard transistorer idag, med 7,2% fel. Tvivlar på att en sådan fungerar med 72 miljoner trasiga transistorer. Det är ffs en tidig Pentium 4s totala transistorer "som är trasigt".

Så TLC verkar istället dö av att cellen helt enkelt inte kan hålla exakt rätt laddning längre. Den går fortfarande att programmera, men är totalt oanvändbar. Något som jag hoppas få se mer info om snart nog (tar tid att testa), men där redan bättre TLC har visat sig ha enorma problem innan de ens når sin P/E nivå.

Dock kan jag säga att den SLC disken från 2008 hade 10 års data retention i sin specifikation, och här är SLCs fördel. Skulle vilja se en modern SSD ha det

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det sista här kan faktiskt vara "rätt kul". Ralliarten är fan inte rolig att tanka, och det tar definitivt en stund för turbon att börja ladda, men kör man den som den vill bli körd, full gas, så är det bara från stillastående, där är ingen lagg vid växling.
På sikt kommer elbilar bli skitkul de med, men den utvecklingen kommer dröja. Jag har sagt det förr, och kommer säga det igen. Så länge man måste "ladda" sin elbil, och inte "tanka" den, så kommer upplevelsen vara halvkass. Kul att köra, inte så kul att vänta på nästa ben i resan.

Håller med. Lite därför jag har gått till hybrid, men inte mer. Och 0,5l/mil i verklig förbrukning, med min tunga fot, AC när det är varmt/regnar, i Malmös stadstrafik 8 och 17 är inte illa pinkat heller

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ala storlekar motorer blir bättre med turbo...

Alla SSDer blir bättre med SLC cache också, men det betyder inte att man ska ha skit förutom turbon

Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst kommer vi ha magnetisk lagring länge än, men frågan är om de kommer hitta på en annan förpackning än dagens HD. Vi börjar komma rätt nära gränsen för vad som går att stoppa i en 3.5" formfaktor, med roterande skiva, tydligen. Ska IBM's "Bigfoot" design komma tillbaka, eller ska de hitta på något annat?

Har funderat på det också. Tror problemet är varvtalet och söktiden. Bigfoot kommer lägga till en satans åtkomsttid och låg RPM, på kanske 3000-4000 i bästa fall. Så detta blir då endast "rå lagrig".

Min poäng dock är att SSDer redan har slagit i detta tak också. Därför kämpar de med QLC och TLC för att försöka mjölka lite till. Det var ju tal om någon MLC liknande teknik på HDDs, och det skulle ju trots allt ge 2x storleken du har idag.

NAND dock verkar aldrig nå dessa 10TB diskar som alla drömt om, då det rent av är för komplicerad och dyr teknik det bygger på. När man tvingas acceptera några 100 P/E och kanske 3-6 mån retention i bästa fall när den är ny gör ju hela detta totalt meningslöst. Vill du verkligen läsa dina filmer från "backup disken" i 10MB/s för att LDPC ECCn kämpar med att läsa?

För vi är redan där idag. När en modern TLC disk slits, så når den till slut en nivå där den får så pass mycket fel att LDPC ECC krävs för att "förlänga livet". Ta MX300 tex... den har 500 P/E i TLC läge, utan LDPC, i det bäst binnade NANDet. Med LDPC hävdar de 1500... vilket kanske stämmer, men då är vi nere på <100MB/s läsning för att det är såååå många fel.

Så nej... HDD eller någon helt annan teknik är tydligen vår långlagring. De offrade all form av långlagring på SSDer när de skulle få ner priserna till de är idag.

lagat citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Trots att det står i vår grundlag att man inte får lägga skatt på skatt

Hur lyder den lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hehe... Nu är moms väl en form av mervärdesskatt dock, men annars bra

Skatteverket säger att moms är inte bara en form av mervärdesskatt, utan bara exakt just ... en mervärdesskatt. Men det låtsas inte politikerna om. Moms är moms, skatt är skatt.

Skrivet av Paddanx:

Tror det beror på två anledningar.

Det kan mycket väl stämma. Men det är "konstigt" att SLC inte utvecklats för "enterprice" marknaden, utan bara stått stilla.

Skrivet av Paddanx:

Håller med. Lite därför jag har gått till hybrid, men inte mer. Och 0,5l/mil i verklig förbrukning, med min tunga fot, AC när det är varmt/regnar, i Malmös stadstrafik 8 och 17 är inte illa pinkat heller

Jag kan nog vara avundsjuk om vi möts på någon mack. Jag klarar 1L/mil, om det är 70-100 skyltat, och farthållaren för stå för arbetet. Motorväg 1.2L/mil, och "snittet" på en vanlig tank, är 1.5L/mil, så kallad blandad körning.

Skrivet av Paddanx:

Alla SSDer blir bättre med SLC cache också, men det betyder inte att man ska ha skit förutom turbon

Äh, större turbo. Det är roligt så länge det varar... Kvalitetstänk, vad är det? Konsumenter är ju inte speciellt medvetna i alla fall.

Skrivet av Paddanx:

Har funderat på det också. Tror problemet är varvtalet och söktiden. Bigfoot kommer lägga till en satans åtkomsttid och låg RPM, på kanske 3000-4000 i bästa fall. Så detta blir då endast "rå lagrig".

Nu vet jag inte om större skivor måste betyda lägre hastighet. Jag har för mig jag såg någon uträkning som angav att dagens aluminium skivor tål över 27000rpm, keramiska tål mer. Och med tanke på att tekniken tillåter 10 och 15k rpm diskar, så borde det inte vara ett problem att göra 7200 eller 10.000 rpm diskar i 5.25" format. Men samtidigt är jag inte övertygad om att det behövs. Lägre rotationshastighet, 4.8-5.2krpm, borde ge prestanda som sämst matchande dagens lågvarviga diskar, och som bäst, tack vare att skivan är större, matchande "snabbare" diskar. Söktiderna kommer naturligtvis vara sämre, iom att läsarmarna ska flytta sig längre. Möjligen kan man komma runt det genom att ha 2 eller fler huvuden per sida. (Enklast då zoner, men logik som låter det huvudet som är närmast hämta data skulle kunna fungera.) Men då blir det betydligt dyrare igen.

Skrivet av Paddanx:

NAND dock verkar aldrig nå dessa 10TB diskar som alla drömt om, då det rent av är för komplicerad och dyr teknik det bygger på. När man tvingas acceptera några 100 P/E och kanske 3-6 mån retention i bästa fall när den är ny gör ju hela detta totalt meningslöst. Vill du verkligen läsa dina filmer från "backup disken" i 10MB/s för att LDPC ECCn kämpar med att läsa?

Nä, jag tror att "smärtgränsen" för pris, och tillförlitlighet kommer ligga runt 1tB rätt länge. Förhoppningen är så klart att de kommer på något revolutionerande, och kan få upp tillförlitligheten utan att priset springer iväg, så de kan börja bygga större diskar, men det verkar inte troligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hur lyder den lagen?

Önskar jag visste, men jag har en släkting som är advokat som älskar att citera detta. Jag ska faktiskt fråga var exakt det står när jag träffar honom nästa gång, och får återkomma

Vet vi diskuterade det dock eftersom samma sak sker med bensinen idag, där du får en skatt som sen läggs moms på.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Skatteverket säger att moms är inte bara en form av mervärdesskatt, utan bara exakt just ... en mervärdesskatt. Men det låtsas inte politikerna om. Moms är moms, skatt är skatt.

De låtsas också om att vi som land är rika och större än halva EU... så inte ett dugg förvånad

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det kan mycket väl stämma. Men det är "konstigt" att SLC inte utvecklats för "enterprice" marknaden, utan bara stått stilla.

Man gjorde ju eMLC istället, som tex S3700 är gjord på. Långsammare skrivning, men du har 2x mer utrymme (pga SLC->MLC) och många tusen och åter tusentals P/E cyklar, så den tål att användas som om det vore SLC. Och företag gör ju inte backup på SSDer, så att det tål 10 års retention är lite ointressant.
Och de testar ju dessa Enterprise diskar till fullständigt löjliga nivåer av tester också.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag kan nog vara avundsjuk om vi möts på någon mack. Jag klarar 1L/mil, om det är 70-100 skyltat, och farthållaren för stå för arbetet. Motorväg 1.2L/mil, och "snittet" på en vanlig tank, är 1.5L/mil, så kallad blandad körning.

Roligaste var när jag skulle skaffa Cirkle-K kort (skulle testa deras bensin), och hon i kassan så glad säger att nu får du mer rabatt i 6 mån på kortet, så använd det nu flitigt i början. Varpå jag svarar typ... så det blir 4-5 tankningar, inte direkt så mycket.

Hon säger då; Nä, jag menar du har 6 månader på dig att använda den högre rabatten. Så jag får förtydliga att jag tankar inte mer än en gång på ca 1,2 månader, och då endast 35-37 liter, och kör iaf 65mil på en tank. Blicken på henne... glömmer jag aldrig. Hon kunde helt enkelt inte tro vad hon hörde...

Så ska vi ses på en mack... får du nog boka en träff en månad i förväg

Skrivet av -=Mr_B=-:

Äh, större turbo. Det är roligt så länge det varar... Kvalitetstänk, vad är det? Konsumenter är ju inte speciellt medvetna i alla fall.

Kvalitén på allt från HDD till bilar till SSDer dyker... så, jag säger om de kan bygga dem själva, kan de också återbygga dem själva

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu vet jag inte om större skivor måste betyda lägre hastighet. Jag har för mig jag såg någon uträkning som angav att dagens aluminium skivor tål över 27000rpm, keramiska tål mer. Och med tanke på att tekniken tillåter 10 och 15k rpm diskar, så borde det inte vara ett problem att göra 7200 eller 10.000 rpm diskar i 5.25" format. Men samtidigt är jag inte övertygad om att det behövs. Lägre rotationshastighet, 4.8-5.2krpm, borde ge prestanda som sämst matchande dagens lågvarviga diskar, och som bäst, tack vare att skivan är större, matchande "snabbare" diskar. Söktiderna kommer naturligtvis vara sämre, iom att läsarmarna ska flytta sig längre. Möjligen kan man komma runt det genom att ha 2 eller fler huvuden per sida. (Enklast då zoner, men logik som låter det huvudet som är närmast hämta data skulle kunna fungera.) Men då blir det betydligt dyrare igen.

Nja... vad jag vet finns inga 3,5" 10-15k RPM diskar. Kanske de lyckats få 10k med få plattor att fungera, men inte mycket mer. Alla Enterprise diskar är ju 2,5" eller 2,5" disk i en 3,5" skal (som WD Raptorn är). Faktum är att dagens diskar med 5-7 plattor sällan kan köra 7200 RPM och vara pålitliga. De kämpar för att det ska fungera.

Problemet ska vara ett fenomen jag inte direkt förstår själv, men att skivor "gungar" när de surrar. (Finns säkert ett namn på effekten). Man kan se detta tydligt på tex high-speed filmning av CD-skivor som spinner... blir som vågor på vattnet.

Problemet är att du har så lite tolerans mellan läsarm och skiva att skulle den börja göra så, kommer den att slå av läshuvudet. Och när du gör skivorna större, ökar detta fenomen tydligen exponentiellt. Så 5.25" skivor skulle bli enormt påverkade. Helium skulle tydligen minska denna effekt något, vilket troligen är varför vissa sådana kan fungera i högre RPM, men många av dem säger ju variabel eller 5900 RPM numera.

Sen självklart skulle söktiden bli rent av hemsk, pga läsarmen osv. Går kanske att läsa med 2 armar som har en läsarm vardera. Att dock fylla en så stor disk med helium skulle kosta... så jag tror inte det är hållbart.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, jag tror att "smärtgränsen" för pris, och tillförlitlighet kommer ligga runt 1tB rätt länge. Förhoppningen är så klart att de kommer på något revolutionerande, och kan få upp tillförlitligheten utan att priset springer iväg, så de kan börja bygga större diskar, men det verkar inte troligt.

Tror faktiskt 2TB, baserat på att de nu i den kommande generationen gör 512Gbit kretsar och nu siktar på 1024Gbit. Med så stora kretsar och kanske 2/4 kretsar per paket (som de gjort hittills) så får man ändå 128GB/256GB stora paket och 8 av dessa är ju 1-2TB. Så tror att när väl marknaden får fart igen kan 1TB rätt snabbt nå den 1000kr nivån som de nådde förra året.

Och när 2TB springer under 2000kr så kan de mycket väl bli vanlig nog, då folk även idag ligger just där.

Sen är väl frågan... behöver man mer än 1-2TB? Lagring, kanske ja... men SSD prestanda? Jag själv har enormt svårt att fylla 1TB spel SSD tex. Sen å andra sidan måste och bör man inte fylla dem heller, men om jag inte använder mer än säg 500GB, blir det en dyr 1TB disk, egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nja... vad jag vet finns inga 3,5" 10-15k RPM diskar. Kanske de lyckats få 10k med få plattor att fungera, men inte mycket mer. Alla Enterprise diskar är ju 2,5" eller 2,5" disk i en 3,5" skal (som WD Raptorn är).

Mer än jag visste. Man lär sig lite var dag.

Skrivet av Paddanx:

Tror faktiskt 2TB, baserat på att de nu i den kommande generationen gör 512Gbit kretsar och nu siktar på 1024Gbit. Med så stora kretsar och kanske 2/4 kretsar per paket (som de gjort hittills) så får man ändå 128GB/256GB stora paket och 8 av dessa är ju 1-2TB. Så tror att när väl marknaden får fart igen kan 1TB rätt snabbt nå den 1000kr nivån som de nådde förra året.

Nå, man kan ju hoppas. Det hade inte gjort mig något.

Skrivet av Paddanx:

Sen är väl frågan... behöver man mer än 1-2TB? Lagring, kanske ja... men SSD prestanda? Jag själv har enormt svårt att fylla 1TB spel SSD tex. Sen å andra sidan måste och bör man inte fylla dem heller, men om jag inte använder mer än säg 500GB, blir det en dyr 1TB disk, egentligen.

JAG hade klarat mig med 1-2tB. Men jag har massor av roterande media, för långsam lagring. Skulle jag köpa nytt, tror jag lösningen hade blivit annorlunda. Sen är det ju lite en fråga om vad man använder för roterande media med. Den nya typen "arkiv" diskar ska ju helst inte ens jobba regelbundet med läsning, även om min 6tB WD inte klagat än.

Skrivet av Paddanx:

Roligaste var när jag skulle skaffa Cirkle-K kort (skulle testa deras bensin), och hon i kassan så glad säger att nu får du mer rabatt i 6 mån på kortet, så använd det nu flitigt i början. Varpå jag svarar typ... så det blir 4-5 tankningar, inte direkt så mycket.

Hon säger då; Nä, jag menar du har 6 månader på dig att använda den högre rabatten. Så jag får förtydliga att jag tankar inte mer än en gång på ca 1,2 månader, och då endast 35-37 liter, och kör iaf 65mil på en tank. Blicken på henne... glömmer jag aldrig. Hon kunde helt enkelt inte tro vad hon hörde...

Så ska vi ses på en mack... får du nog boka en träff en månad i förväg

Nog lättare att du bestämmer när du tänker tanka i Helsingborg, jag behöver alltid tanka...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.