Egen "molntjänst" på Windows Server 2016?

Permalänk
Medlem

Egen "molntjänst" på Windows Server 2016?

Hej,
Det är som så att jag har en server hemma som kör Windows Server 2016 och jag skulle vilja komma åt alla mina filer m.m på servern oavsett vart jag är.
Och även låta te.x kompisar ha lagring på servern.
Man ska även ha möjlighet att se alla sina filer på servern utan att ladda ner dessa lokalt på sin dator, dvs som en delad nätverksmapp i Windows fast över internet.
VPN tunnel är inte ett alternativ.

OwnCloud stödjer inte Windows Server 2016 längre.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv

Sätt upp en virtuell maskin och kör OwnCloud på den, dela datan du vill komma åt från Windows Servern.

Permalänk
Medlem

@Calby: lite dyrt kanske men jag kör wingftp för rena filer, ett billigare alternativ är emby som är mycket trevligt för tex bilder /filmer.
Edit:emby har även plugin för foldersync
annars kan du ju köra tex en vanlig sftp och använda dig av tex foldersync (använder själv det i telefonen till wingftp via sftp)

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Sätt upp en virtuell maskin och kör OwnCloud på den, dela datan du vill komma åt från Windows Servern.

Inte ett alternativ då det inte verkar som att man kan få Hyper-V att dela på alla resurser som finns i servern, dvs all hårdvara.
Således så skulle jag låsa upp resurser i onödan som kanske inte används av just VM maskinen.

Skrivet av aragon:

@Calby: lite dyrt kanske men jag kör wingftp för rena filer, ett billigare alternativ är emby som är mycket trevligt för tex bilder /filmer.
Edit:emby har även plugin för foldersync
annars kan du ju köra tex en vanlig sftp och använda dig av tex foldersync (använder själv det i telefonen till wingftp via sftp)

//

Får ta och kolla lite på det där.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Inte ett alternativ då det inte verkar som att man kan få Hyper-V att dela på alla resurser som finns i servern, dvs all hårdvara.
Således så skulle jag låsa upp resurser i onödan som kanske inte används av just VM maskinen.

Den virtuella maskinen tar ju inte mer minne eller CPU än vad den behöver, så du låser inte fast något i onödan. Det är ju väldigt lite overhead på en ren debian installation så det är inte som om att kommer använda mer minne/cpu eller så än om du bara körde Apache rätt uppochner.

Jag gör det själv på min server (med den mesigaste i3an) och det fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Den virtuella maskinen tar ju inte mer minne eller CPU än vad den behöver, så du låser inte fast något i onödan. Det är ju väldigt lite overhead på en ren debian installation så det är inte som om att kommer använda mer minne/cpu eller så än om du bara körde Apache rätt uppochner.

Jag gör det själv på min server (med den mesigaste i3an) och det fungerar utmärkt

Okej,
Kör du via Windows Server 2016 då och Hyper-V?
Isf är det som du säger ett bra alternativ för mig antar jag.

Edit:
Om man "delar ut" lagringen till VM maskinen delas den ut som i ett nätverk då? Om ja, sköts då allt via nätverkskortet?
Tänkte fall om man skulle tappa prestanda pga. det?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite eftersom jag är inne på samma banor: Jag har en laptop liggandes (tror det är 8GB ram, i7 4500U, SSD Samsung 850 EVO 512GB). Kan jag ha en enkel/privat server eller är datorn för klen? Kör Ubuntu på den just nu men tänkte om man kunde ha en användning för den mer än att samla damm

Permalänk
Medlem

@Alotiat: Det fungerar beror ju på vad du ska göra med den dvs.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Okej,
Kör du via Windows Server 2016 då och Hyper-V?
Isf är det som du säger ett bra alternativ för mig antar jag.

Edit:
Om man "delar ut" lagringen till VM maskinen delas den ut som i ett nätverk då? Om ja, sköts då allt via nätverkskortet?
Tänkte fall om man skulle tappa prestanda pga. det?

Jag kör bara Windows 10 Pro på min server, men det är samma Hyper-V i båda.

Det delas via en "virtuell" switch, så nätverkskortet används inte för att skicka data mellan maskinerna. Jag har inte märkt av någon prestandaskillnad heller, men har inte testat så himla mkt.

Permalänk
Medlem

@anon81912: Okej.
Har OwnCloud stöd för att kunna se filerna man har på te.x servern utan att ladda ner om?
Jag verkar inte iaf kunna se att OwnCloud skulle ha stöd för det, dom verkar endast ha stöd för sync.

Edit:
NVM hade fel om nextcloud.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Som nämnts i tråden. Sätt upp en Hyper-V image och installera Nextcloud. Färdiga scripts finns här: https://github.com/nextcloud/vm/blob/master/nextcloud_install...

För vidare info: https://github.com/nextcloud/vm#build-your-own-vm-or-install-...

Det finns även färdiga Hyper-V VMs som du kan tanka här: https://github.com/nextcloud/vm/releases

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@Killbom: Okej.
Har OwnCloud stöd för att kunna se filerna man har på te.x servern utan att ladda ner om?
Jag verkar inte iaf kunna se att OwnCloud skulle ha stöd för det, dom verkar endast ha stöd för sync.

Edit:
NVM hade fel om nextcloud.

Du kan använda en vanlig WebDAV klient för det, typ Netdrive.

§9 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Som nämnts i tråden. Sätt upp en Hyper-V image och installera Nextcloud. Färdiga scripts finns här: https://github.com/nextcloud/vm/blob/master/nextcloud_install...

För vidare info: https://github.com/nextcloud/vm#build-your-own-vm-or-install-...

Det finns även färdiga Hyper-V VMs som du kan tanka här: https://github.com/nextcloud/vm/releases

Får blir att köra en VM med NextCloud men hur fungerar det då när jag delar ut en hårddisk från Windows Server till min VM?
Disken är ju i NTFS därför jag funderar?
Eller lägger den sig som en nätverksdisk? Tänkte på den disken som jag vill lägga allt innehåll m.m från för Nextcloud.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

seafile kan väl också vara ett alternativ, https://www.seafile.com/en/home/

jag körde det ett tag på prov och det fungerade bra, finns app osv

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@Pelle: Nja, den är bara delvis öppen källkod (open source) jag föredrar total open source på sånna här applicationer så att man vet att det inte är något "fult" i koden dvs.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@Pelle: Nja, den är bara delvis öppen källkod (open source) jag föredrar total open source på sånna här applicationer så att man vet att det inte är något "fult" i koden dvs.

Alright, då får du nog ta och köra in ett linuxVM

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Det är som så att jag har en server hemma som kör Windows Server 2016 och jag skulle vilja komma åt alla mina filer m.m på servern oavsett vart jag är.
Och även låta te.x kompisar ha lagring på servern.
Man ska även ha möjlighet att se alla sina filer på servern utan att ladda ner dessa lokalt på sin dator, dvs som en delad nätverksmapp i Windows fast över internet.
VPN tunnel är inte ett alternativ.

OwnCloud stödjer inte Windows Server 2016 längre.

Seafile är gratis för privat bruk.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@AkUs: Såg det, men det har inte fullt stöd och är inte fullt opensource blir nog att köra in en VM med NextCloud på.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

linux kan mounta ntfs filsystemet men det är nog enklare att den mappar en nätverks utdelning.

Permalänk
Medlem

@eXim: Kan man inte bara skapa en till Virtuell hårddisk på den hårddisken som man vill använda för att sedan "lägga in den" i min VM?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Lägg till fler hårddiskar eller utöka den befintliga.

Finns ingen anledning att koppla upp sig via SMB mot Hyper-V-hosten från den virtuella servern.

Ha en eller möjligtvis två diskar är vad jag skulle rekommendera om man inte har specialbehov.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

@tjossanmannen: Va ungefär så jag tänkte att jag köper en ny disk lägger en VM hårddisk kontainer på den och sedan ansluter den kontainern till min VM?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Får blir att köra en VM med NextCloud men hur fungerar det då när jag delar ut en hårddisk från Windows Server till min VM?
Disken är ju i NTFS därför jag funderar?
Eller lägger den sig som en nätverksdisk? Tänkte på den disken som jag vill lägga allt innehåll m.m från för Nextcloud.

Din VM blir som en egen dator. Denna "dator" ligger som en fil på din hårddisk, då det har inget med NTFS att göra eller liknande.

Lägg VMen på vilken hårddisk du vill och dela inte ut ngt från hårddisken - utdelningar sker inne i servern om du nu vill göra det. Annars kan du köra Netdrive som jag nämnde tidigare och komma åt filerna på det sättet, alternativt via synkklienten.

Det är enklare än vad du tror

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Din VM blir som en egen dator. Denna "dator" ligger som en fil på din hårddisk, då det har inget med NTFS att göra eller liknande.

Lägg VMen på vilken hårddisk du vill och dela inte ut ngt från hårddisken - utdelningar sker inne i servern om du nu vill göra det. Annars kan du köra Netdrive som jag nämnde tidigare och komma åt filerna på det sättet, alternativt via synkklienten.

Det är enklare än vad du tror

Nu blir jah förvirrad.
Jag har installerat Ubuntu på en VM som ligger på min SSD disk.
Jag ska köpa en 3TB disk och sätta in och använda med NextCloud.

Så då formaterar jag den i Windows server 2016, men hur gör jag sen för att komma åt den med Ubuntu så att nextcloud kan lagra data på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: det kan det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Nu blir jah förvirrad.
Jag har installerat Ubuntu på en VM som ligger på min SSD disk.
Jag ska köpa en 3TB disk och sätta in och använda med NextCloud.

Så då formaterar jag den i Windows server 2016, men hur gör jag sen för att komma åt den med Ubuntu så att nextcloud kan lagra data på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Du installerar Nextcloud på samma VM som du har installerat Ubuntu. Däremot kan du välja att ha din data någon annanstans. T.ex. om du delar ut SMB/NFS från den där 3 TB disken och mountar den i Ubuntu VMen och lägger datamappen där.

Normalt sett så är datamappen (i den VM jag skapat) i /var/ncdata på själva "orginal VMen", men du kan ändra detta värde i /var/www/nextcloud/config/config.php så att den pekar mot en adress i nätverket, typ 192.168.1.12/min_utdelning. Men som sagt, då behöver du mounta CIFS i den VM som Nextcloud är installerat på.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Det enklaste i dit fall är att skapa en till vhdx som du sedan till delar din VM

Sen monterar du den på valfri plats linux vmen

Permalänk
Medlem

Kollade lite mer på Seafile som att dom ha ren virtuell hdd kilent, dvs ser ut som att man har access via nätverket fast den syncar upp allt direkt osv utan att det lagras på datorn.

Men såg nu att deras server för Windows server är endast i 32 bitar, förlorar man mycket av att köra 32bitar utöver 64bitar som te.x NextCloud är?

Det lutar åt Seafile eller NextCloud, vill helst slippa köra en VM och hålla mig helt till Windows pga. det är betydligt enklare att confa en server med säkerhet m.m än två.

Men som att Seafile är 32bitar så börjar jag tveka lite på Seafile, vad säger ni?
Är 32 bitar så mycket sämre än 64 bitar i verkligheten?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Vill du kunna komma åt samma data från både server 2016 och nextcloud så får du skapa en katalog på windows serven och dela ut den till Nextcloud VM:en. Då kan du se den från båda hållen samtidigt och du låser då inte heller resten av den disken.

Du kan ge hela den fysiska hårddisken till VM:en om du vill (men det är lite bökigare).

Eller så kan man som det nämndes ovan skapa en VHD fil på en disk och ge den till VM:en

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Vill du kunna komma åt samma data från både server 2016 och nextcloud så får du skapa en katalog på windows serven och dela ut den till Nextcloud VM:en. Då kan du se den från båda hållen samtidigt och du låser då inte heller resten av den disken.

Du kan ge hela den fysiska hårddisken till VM:en om du vill (men det är lite bökigare).

Eller så kan man som det nämndes ovan skapa en VHD fil på en disk och ge den till VM:en

Okej,
Men om jag skapar en katalog och delar ut går inte trafiken över nätverkskortet då?
Skulle vara skönt om man kunde köra en VHD och ge min VM access till den, då borde det ju se ut som om man har en till HDD istallerat i VM?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V