VR - är det värt det än?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jun 2003

VR - är det värt det än?

Hej

Inför 2016 såg jag fram mycket inför VR produkter som skulle släppas.

De kom och var såklart dyra och jag satsade aldrig på något... har ännu inte ens testat VR.

Men jag är fortfarande sugen.
Så vad finns det idag, är det värt att köpa?
Vad krävs det för dator för att spela de spel som finns?

Vilken budget bör vara rimlig för VR utrustning och kanske även en dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Nej, nästan alla spel suger och kostar för mycket. Har ägt en Vive. Själva hårdvaran var helt ok dock. Var kul i typ en vecka. Sen tröttnade man på att spela massa spel som är som demos.

GPU EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX Kylning Corsair Hydro H110i
Moderkort Asus Z87-DELUXE Intel Z87 CPU 4790K
Minne Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO Nätagg Corsair AX860i
Chassi Corsair Carbide Air 540 Skärm Asus Swift PG278Q [2] Samsung SA950
SSD Samsung SSD PRO 850 256&2*128GB Hårddisk Western Digital Red 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Prova det först. Har man intresset och gillar att se utvecklingen så vill jag påstå att det helt klart är värt att ge sig in på idag. Men är man mer "casual" över det hela så lär man tröttna fort iom bristen på riktiga spel.

Det finns väldigt mycket att prova på och roa sig med, och det släpps hela tiden nytt. Kreativa applikationer är också en stor grej, samt 180/360-film, om man gillar sånt. Den stora bristen är standarder vad gäller spelmekanik för stående/rörliga upplevelser, samt speltitlar som erbjuder en riktig story och rent spelnöje på den fronten. Det mesta handlar tyvärr fortfarande om koncept i simpla greenlight-spel eller retrofitad VR i äldre spel (främst diverse racing/flyg-simulatorer).

Vad gäller budget så är det kanske inte något man ska behöva grubbla över för mycket, då det kan bli väldigt dyrt beroende på hur aktiv man är. Olika spel har olika systemkrav, vissa kräver gamepad (ingår inte i Vive), SLI/crossfire är bara att glömma det närmaste året och bland indie-spel. Iom att de flesta spelen är väldigt korta så blir det lätt att man vill köpa fler för att hålla intresset uppe. Lämplig placering av fyrar kan behöva extra inköp av stativ och fästen.

HTC har ju dock en del nytt på gång, så det kan vara värt att invänta nästa generation nu när Vive är ett år gammal. Fallout4 VR sägs också ska släppas i slutet av året, vilket lär bli det första riktigt stora spelet som gör VR mer värt ett inköp. Räknar med en hel del häftiga nyheter på E3 nästa vecka, så håll ett öga där!

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro