VR - är det värt det än?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jun 2003

VR - är det värt det än?

Hej

Inför 2016 såg jag fram mycket inför VR produkter som skulle släppas.

De kom och var såklart dyra och jag satsade aldrig på något... har ännu inte ens testat VR.

Men jag är fortfarande sugen.
Så vad finns det idag, är det värt att köpa?
Vad krävs det för dator för att spela de spel som finns?

Vilken budget bör vara rimlig för VR utrustning och kanske även en dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Nej, nästan alla spel suger och kostar för mycket. Har ägt en Vive. Själva hårdvaran var helt ok dock. Var kul i typ en vecka. Sen tröttnade man på att spela massa spel som är som demos.

GPU EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX Kylning Corsair Hydro H110i
Moderkort Asus Z87-DELUXE Intel Z87 CPU 4790K
Minne Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO Nätagg Corsair AX860i
Chassi Corsair Carbide Air 540 Skärm Asus Swift PG278Q [2] Samsung SA950
SSD Samsung SSD PRO 850 256&2*128GB Hårddisk Western Digital Red 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Prova det först. Har man intresset och gillar att se utvecklingen så vill jag påstå att det helt klart är värt att ge sig in på idag. Men är man mer "casual" över det hela så lär man tröttna fort iom bristen på riktiga spel.

Det finns väldigt mycket att prova på och roa sig med, och det släpps hela tiden nytt. Kreativa applikationer är också en stor grej, samt 180/360-film, om man gillar sånt. Den stora bristen är standarder vad gäller spelmekanik för stående/rörliga upplevelser, samt speltitlar som erbjuder en riktig story och rent spelnöje på den fronten. Det mesta handlar tyvärr fortfarande om koncept i simpla greenlight-spel eller retrofitad VR i äldre spel (främst diverse racing/flyg-simulatorer).

Vad gäller budget så är det kanske inte något man ska behöva grubbla över för mycket, då det kan bli väldigt dyrt beroende på hur aktiv man är. Olika spel har olika systemkrav, vissa kräver gamepad (ingår inte i Vive), SLI/crossfire är bara att glömma det närmaste året och bland indie-spel. Iom att de flesta spelen är väldigt korta så blir det lätt att man vill köpa fler för att hålla intresset uppe. Lämplig placering av fyrar kan behöva extra inköp av stativ och fästen.

HTC har ju dock en del nytt på gång, så det kan vara värt att invänta nästa generation nu när Vive är ett år gammal. Fallout4 VR sägs också ska släppas i slutet av året, vilket lär bli det första riktigt stora spelet som gör VR mer värt ett inköp. Räknar med en hel del häftiga nyheter på E3 nästa vecka, så håll ett öga där!

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

vad jag testat hittils så blir det ingen riktig spelkänsla.. VR=Ovärt imo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av hjarterkung:

Hej

Inför 2016 såg jag fram mycket inför VR produkter som skulle släppas.

De kom och var såklart dyra och jag satsade aldrig på något... har ännu inte ens testat VR.

Men jag är fortfarande sugen.
Så vad finns det idag, är det värt att köpa?
Vad krävs det för dator för att spela de spel som finns?

Vilken budget bör vara rimlig för VR utrustning och kanske även en dator?

Det är upp till var och en, VR är fortfarande en väldigt "ung" marknad. Ja det har funnits massa olika VR lösningar förut och alla har floppat och risken finns att detta floppar med men det är vissa saker som talar för att detta kommer att gå bättre.

Tidigare har VR lidit av att tekniken inte har varit mogen för att ge någon form av "bra" VR, skillnaden idag är att hårdvaran idag kan leverera en "OK" upplevelse. VR har även mer backning, det är flera aktörer med stora fickor som vill att VR ska lyckas av olika skäl, men framförallt är det pengar. Marknaden för t.ex. hårdvara har delvis stagnerat de senaste åren pga enbart "små" steg i prestanda och att slutkunder inte behövt uppgradera, t.ex. så klarar sig en i5 2500K idag, visst den är inte super men funkar i de flesta spel utan att dra ner systemet extremt.
Många spelare idag är nöjda med 1080p och 60Hz, de känner inte att steget upp till 144Hz, 1440p eller 4K är värt prislappen trots att den faktiskt inte är jätte extrem om du inte ska ha både hög refresh rate och högre upplösning så nya skärmar och liknande är mer av same old. VR däremot ger en chans att ge en helt annan upplevelse, skillnaden mot t.ex. 3D TV/Film är att spel i sig har en annan form av socialisering då det är interaktiv media samt att det är lättare att anpassa ett headset för en unik användare än att försöka täcka 4 personer i en soffa på avstånd.

Problemet som framförallt varit med VR är just kostnaden för konsument, en dator för 10K och sedan ett headset för 10K till är enbart entusiaster som ens överväger. Ett annat problem har varit just bristen på content, detta håller på att bli bättre, mycket av spelen/upplevelserna är fortfarande gränsande till tech-demos precis som det var när de tyngre 3D spelen klev in på marknaden. PSVR har visat att VR har en marknad men det måste vara till ett rimligt pris, Oculus prisdumpning är för att öka mängden användare utan tvekan och troligen gör de väldigt lite vinst om något på detta just nu. Prisdumpningen kan ses som "oj de ger upp, vilket vissa påstår" men med tanke på hur mycket pengar de även sänker ner i spelutveckling samt att de redan har annonserat ut att de jobbar på en billigare version och en trådlös en så tror jag snarare det är en fråga om att göra som Sony gjorde med PS3, de tar en förlust för att bygga upp basen och sedan tjänar in det i längden.

VR upplösningen är inte optimal, du får räkna med att innan du vant dig kommer du troligen känna att grafiken inte är super men hjärnan har en förmåga att kompensera och bortse från onödig info med träning. Räkna inte med att VR kommer öka markant i upplösning, iaf inte de närmsta 2 åren, först måste basen byggas och den måste vara tillgänglig för så många som möjligt och det krävs redan en rätt biffig medium till high-end dator att driva det.

Tekniken kommer även med en del "caveats", för room scale krävs utrymme och eventuellt extra grejer för saker som kabelhantering etc, vissa personer är känsliga för åksjuka och liknande, de får det ofta jobbigt i VR då tracking etc är bra men det är en viss disconnect mellan vad kroppen gör och vad hjärnan får för sensor input (det blir dock bättre och bättre hantering för detta och allt färre verkar rapportera stora problem men vissa har dem fortfarande, delvis kan det även vara att folk vänjer sig allt mer). När det kommer till spel etc är VR marknaden mycket lik steam allmänt just nu, det finns en del bra men mycket är skit och enbart designat för money grabs men allt fler stora spelbolag ger sig in och det lär öka ju fler headsets som säljs. Det finns dock risker, playstation move var ganska bra och jag gillade det men få spel tog vara på det, detta försöker Oculus och andra se till att det inte sker för VR genom att pumpa in pengar i VR utveckling.

Idag är utbudet begränsat men helt ärligt tror jag att PSVR är det som fick det att tippa över till att det faktiskt har en chans, med spel som Skyrim VR, Fallout 4 VR, Payday 2 VR, DOOM VR med flera kommer det att finnas spel som ger folk skäl för att ta steget då upplevelsen i dessa är unik mot det som varit tidigare. Gissningsvis är det ett par år kvar tills man kan avgöra om VR kommer att lyckas eller inte, VR har dock en annan fördel mot saker som t.ex. Move kontrollerna etc. VR har inte bara spel applikationer utan är något som kan vara fördelaktigt för företag, utveckling, medicin och flera andra fält.

När det kommer till att driva VR skulle jag kolla på rekommenderade hårdvaran som minimum egentligen för att få ut en godkänd upplevelse, huruvida det är värt det är en högst personlig fråga, jag har själv suttit på gränsen men priset har varit den största anledningen till att jag inte gett mig in i det förrän Oculus summer sale kom.
När du köper ett VR headset måste du överväga vissa saker, är du extremt beroende av att alltid ha den snyggaste grafiken i spel kommer du troligen bli (iaf initialt) missnöjd, men anser du att upplevelsen är viktigare än grafiken är VR något som kan ge dig det. Är du redo att leva med de begränsningar som VR har just nu samt anser det värt att satsa på en teknik som faktiskt kan ge spel ett helt nytt liv så är tiden nu.
Oculus kostar idag under Sale just under 5000 SEK (jag räknar med att man köper en tredje sensor för room scale), jag brukar ha som regel att jämföra med hur många öl är det på krogen och hur mycket tid skulle det vara.
Där jag går är det ungefär 100 öl ± 10 så säg 110 öl max, går jag ut dricker jag ungefär 1 öl i timmen och när jag går ut så om, jag då spelar VR mer än 110 timmar kommer jag ha fått lika mycket underhållning som om jag kasta pengarna på öl. Sedan måste man ju även räkna in förlusten av tiden man annars skulle druckit öl så säg att du måste spela 250 timmar för att headsetet kommer vara värt det.
Idag är det helt ärligt svårt att uppnå om du inte fastnar för ett speciellt spel, speciellt som singel player spelen är ganska korta och multiplayer spelen som finns har en begränsad player base (dock lär den stigit rätt bra med summer sale) men VR headseten lär inte se en extrem uppdatering på iaf 2 år och under den tiden kommer det komma fler spel som stödjer det.

Just nu som sagt utvecklas aktivt Fallout 4, Skyrim, Payday 2 och Doom för VR, Arma är under tidigt utvärderingsarbete men lutar kraftigt mot att de kommer göras, DayZ tittar även de på om de kan sätta in det och med PSVR skulle det chocka mig om CoD inte implementerade någon form av VR i nästa iom att de redan släppt en VR bana kopplat till CoD:IW. Vad man än anser om de spelen så är de alla ganska populära med relativt stort antal spelare på varje eller många som följer utvecklingen vilket talar för att de kommer att boosta sales för VR.

Spel idag som sagt är begränsade, det finns en del som ska vara bra, Echo Arena/Lone Echo, Arizona Sunrise, Star Trek: Bridge Crew, Robo Recall, Superhot m.m. och tänk på att det som funkar för Oculus funkar för Vive och tvärtom, skillnaderna är minimala.
Dock är priserna ganska saftiga pga den begränsade marknaden, det kommer en hel del spel troligen mot årskiftet och nästa år vilket kommer att förbättra marknaden men som alltid om du köper något för "vad som komma skall" är det en risk.
Du kan även köra VR mods på en del spel så som Doom 3 BFG m.m. och med 3:dje parts mjukvara går det att få VR redan idag i Skyrim och Fallout, Bioshock etc (om än inte full "VR experience") samt att det kostar ~350kr för mjukvaran.
Vissa spel som har stöd för 3D redan genom t.ex. SBS 3D går att köra genom t.ex. Bigscreen som är gratis i Oculus store, det blir som att sitta i en stor biograf med 3D fast (enligt vad folk påstår) bättre 3D, detta är även ett sätt att se 3D film på genom VR. Upplevelsen med detta ska tydligen vara väldigt bra.

Budget som sagt så 5000 SEK ger dig oculus rift, oculus touch och 3 sensorer vilket ger dig bra room scale, sedan kan det vara värt att lägga lite slantar på kablar och hantering av dem m.m. men inget måste.

Oculus rekommenderade
Grafikkort Motsvarande eller högre än NVIDIA GTX 1060/AMD Radeon RX 480
Alternativt grafikkort NVIDIA GTX 970/AMD Radeon R9 290 eller högre
PROCESSOR Motsvarande eller högre än Intel i5-4590
Minne 8 GB+ RAM-minne
Videoutgång Kompatibel HDMI 1.3-videoutgång
USB-portar 3 x USB 3.0-portar plus 1 x USB 2.0-port
OS Windows 7 SP1 64-bit eller senare

Detta är vad jag skulle säga är minimum helt ärligt för att slippa tumma allt för mycket på kvalitén

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2006

Jag tänker vänta tills s.k. "foveated rendering" är implementerat vilket kommer sänka prestandakraven rätt rejält och leda till bättre grafik och flyt:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Tror foveated rendering kommer leda till en massa grafiska defekter och blur när man inte vill ha det också så jag är inte hundra på att de är holy grail för att få ner systemkraven. Men det är något man absolut skulle vilja testa.

VR nog tycker jag det är värt det. Vid det här laget finns det en hel del färdiga spel men du bör helst gilla simulationer om du verkligen ska få oändligt antal speltimmar. Det är inte lika frustrerande om man ex satsar på enbart roomscale lir idag som det var när de släpptes. Spelutvecklarna har haft ett år på sig och de börjar märkas.

Jag använder de en hel del för film också då jag inte har någon biosalong hemma.

Men det är fortfarande bra mycket early access naturligtvis. Det tar tid att utveckla spel.

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Väntar nog några år tills jag skaffar VR.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
epicentrum
Registrerad
Dec 2011

Jag vill ärligt talat inte att VR ska bli en grej. Är väldigt bekväm med att spela datorspel som man alltid gjort med skärm, mus och tangentbord.

CPU: Intel Core i7-7700K 4.8 ghz 1.32 vcore
GPU: Nvidia GTX 1070
MB: MSI Z270 GAMING PRO CARBON

https://www.youtube.com/watch?v=nvzW609hqDc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Jag tror det kommer ta ett tag innan vi kommer se flera stora spel likt Fallout 4 VR till just VR. Problemet ligger väl i att det fortfarande är såpass dyrt att köpa och tungt att driva att det ännu är få som har införskaffat sig det, vilket inte ger särskilt stora ekonomiska incitament för spelbolag att utveckla mot VR.

Jag tycker däremot det verkar väldigt häftigt, och kommer bli intressant att följa utvecklingen. Har ännu inte testat annat än Google Cardboard.

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Feb 2011

Ägt Oculus Rift i 2 dagar bara, hittills tycker jag är värt pengarna jag har spenderat.

Skickades från m.sweclockers.com

Grafikkort:Gigabyte AORUS GTX 1080 ti RAM: Corsair vengeance 16GB
Nätagg: Corsair RM750X Moderkort: Asus prime x370 pro
SSD: Samsung 840 EVO 250GB Processor: AMD R7 1700 3.9Ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Med Oculus prissänkning är det inte dyrt längre. Gav 3.800 på Amazon.
Min PC, som jag inte har uppgraderat på länge, har inga problem att driva det.
Är betydligt bättre än jag trodde.

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 980 | HAF 922 | Corsair Force 120G | Seagate XT 2TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av firstofmay:

Jag vill ärligt talat inte att VR ska bli en grej. Är väldigt bekväm med att spela datorspel som man alltid gjort med skärm, mus och tangentbord.

Tycker bara det känns lite tråkigt med inlevelsen i att spela på en skärm numera samtidigt som det är skönt att bara "slappa" med ett vanligt spel, precis som det kan vara rätt najs att spela ett spel på sin telefon ibland, helt utan inlevelse. Tror alla speltyper har sina för och nackdelar. VR Roomscale är inledningsvis bäst för kortare arkadspel.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

På tisdag har jag haft min Oculus Rift i en månad. Lätt värt det om man gillar simulatorer och liknande. Rena VR-titlar lämnar en del att önska men bara upplevelsen i Dirt Rally har för min del motiverat de 4400kr jag betalade för min.

Det sagt så finns det många områden lösningarna rent tekniskt kan förbättras på. Den låga upplösningen med rutnätet kan vara väldigt störande. Känslan av att man tittar i en kikare hade jag gärna också sett en lösning på.

I slutändan är det upp till var och en att avgöra om det är värt det. Priserna har tack vare Oculus Rift sjunkit rejält och är nu på en sån nivå att vem som helst egentligen kan köpa en. Själv ser jag fram emot någon slags rapport eller liknande som så detaljrikt som möjligt visar hur VR-marknaden förändrats sedan början av juli i år då Oculus startade sin kampanj.

Jag är för övrigt gammal VR-kritiker. Inte helt 100% övertygad men då kostnadsproblematiken lösts så tycker jag det ser bättre ut. Även om bättre lösning förstås måste lanseras. Både Rift och Vive är relativt gamla i dagsläget.

6700K, 32GB RAM, 2,25TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, XB271HU + U2713HM + ZR24w + Rift
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

"Why do you have a diary?" -Michael Scott
"To keep secrets from my computer." -Dwight Schrute