Ska jag slänga eller sälja mina gamla pc spel?

Permalänk
Medlem

Ska jag slänga eller sälja mina gamla pc spel?

Jag har möblerat om och har samlat ihop några lådor med gamla pc spel från 2000 talet och uppåt. Många är budget titlar och några andra är AAA titlar som The sims, fallout 3, Saints row, mm.

Jag undrar om spelen någonsin kommer bli värda något? (Många äldre pc spel ser inte ut att ha något värde när jag går in på tex ebay, iallafall inte lika stor omfattning som konsolspel.) Men är de värda att ha kvar? Eller ska jag slänga ut dem på blocket för någon hundring? Jag funderade också om man kanske ska köpa ett cd-case, förvara skivorna där och slänga/sälja fodralen, ifall om man någon gång vill bli lite nostalgisk, men vem använder skivor nu för tiden? Vad tycker ni? Spelen får verkligen inte plats någonstans.

Permalänk
Medlem

Dussinspel blir nog inte värda mycket alls, ge bort eller spara, eller sälj. Allt finns digitalt i princip.. Nästan iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Dussinspel blir nog inte värda mycket alls, ge bort eller spara, eller sälj. Allt finns digitalt i princip.. Nästan iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag tänkte också, det finns verkligen inte någon marknad för pc spel i samma utsträckning som konsolspel. Jag kan köpa ett AAA spel till pc från 90talet för 10kr medan ett playstationspel kan gå för flera hundringar.

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden slänger man fullt fungerande prylar? Sälj eller skänk.

Affektionsvärdet är stort för många även om det ekonomiskt är en spottstyver, och många spel är svårsålda helt enkelt för att få känner till dem.

Trippel-A-spel från 90-talet är ofta värt flera hundra. Sist jag såg Quake och Tiberian Sun på Tradera gick de för 400 spänn. Generellt är PC-spel i pappersbox/låda i bra skick värt flera hundra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

I ''bra'' skick, det vill säga... xD Vet inte hur mycket en 8 åring brydde sig om att ta hand om sina spel. Men Quake är ju en klassiker som är väl eftersökt av samlare och svår att få tag på,vet inte hur mycket Battlestrike The road to Berlin och DeadToRights är värda om 10 år. Jag kan tänka mig att The Sims kanske blir värt något men det släptes ju i såna stora mängder att det inte är svårt att få tag på.

Permalänk
Medlem

Även om skicket är risigt så är det betydligt bättre än ingen låda alls, för det är omslaget som gör spelet i princip. Bara skivan är inte mycket att komma med. Än kanske. I takt med att mer blir digitalt kan nog enbart skivor bli värdefullt det med.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Beror väl i första hand på vad det är för spel. Gamla klassiska Leisure Suit Larry har ju tom sin egna fan club trots att spelet kom med första delen redan 1987 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att försöka sälja. Man kan nog få allt från några tior till ett part hundralappar beroende på titel. Quake brukar säljas rätt fort när det dyker upp.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Man uppskattar ibland inte vad man har tills man förlorat det.

Steam tar helatiden bort spel i shoppen bla. pga. förlorade upphovsrätter etc.

Räkna aldrig med att ni alltid kommer kunna köpa era favoritspel digitalt via exempelvis Steam.
mvh

Permalänk
Medlem

Kompletta lådor med manual osv kan säkert säljas för en bättre peng på ebay osv. Men enbart skivor, eller skivorna i cd-fodral, lär bli svårare att bli av med, om det inte är dundertitlar typ blizzards gamla klassiker eller dylikt.

Permalänk

Försök sälj vissa gillar klassiska spel