Intel hotar Qualcomm och Microsoft med rättsliga åtgärder gällande x86-emulering

Permalänk
Melding Plague

Intel hotar Qualcomm och Microsoft med rättsliga åtgärder gällande x86-emulering

Senare under året lanserar Microsoft tillsammans med Qualcomm ARM-baserade Windows-datorer, något som Intel nu vill sätta stopp för då de emulerar företagets x86-teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju väntat med tanke på hur Intel har vaktat hårt på x86-licenserna genom åren.

Detta måste väl ändå MS och Qualcomm haft bra koll på. Undrar vad de har i kikaren.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara lagligt med emulering av PS2, N64, Amiga med mera men inte x86?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Behöver väll tjäna lite extra nu när amd kommit ut på marknaden igen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Spännande. Microsoft har ju alltid optimerat Windows rärtt hårt mot just intels processorer innan. Men nu kanske kärlekshistorien får ett slut och vi får se bättre stöd för AMD's processorer istället?

Jag hatar patent och tycker intel beter sig tramsigt. Konkurrera genom att göra bäst produkter till lägst pris istället för att gråta som snoriga småbarn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel welcomes lawful competition

Joråsåatteh...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Snacka om seg inställning. Hämma utvecklingen av bärbara enheter?

Kan det vara Ryzen-salt?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Hoppa på x86-emuleringtåget allihopa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag satt just och undrade när Intels rättstvister skulle starta.
Det har ju inte varit bra månader för dem, Ryzen och debaklet med deras X299 CPUer.
Standard praxis bland Amerikanska företag i liknande fall är att dra igång ett antal rättstvister.
Trodde iofs att de skulle stämma AMD först, men det kommer nog snart det med.

x86, hur gammalt är det? Är inte det öppet snart?
Hur relevant är det för den delen, är inte AMDs x64 patent viktigare?

Jag ser detta som ytterligare ett skäl att köpa AMD nästa gång jag skall byta CPU.
-1 till Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag satt just och undrade när Intels rättstvister skulle starta.
Det har ju inte varit bra månader för dem, Ryzen och debaklet med deras X299 CPUer.
Standard praxis bland Amerikanska företag i liknande fall är att dra igång ett antal rättstvister.
Trodde iofs att de skulle stämma AMD först, men det kommer nog snart det med.

x86, hur gammalt är det? Är inte det öppet snart?
Hur relevant är det för den delen, är inte AMDs x64 patent viktigare?

Jag ser detta som ytterligare ett skäl att köpa AMD nästa gång jag skall byta CPU.
-1 till Intel

Glöm inte värmeproblemen som hundratals personer rapporterat på olika forum, till följd av att Intel använder (dålig) kylpasta mellan die och IHS, medans Ryzen från AMD har fastlödd IHS och saknar värmeproblem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu skulle väl säkert Intel kunna slänga stämningar båda till höger och vänster om följande hände.
Men vad skulle hända om Microsoft skippade x86 och bara satsade på x64, sen när Intels licens för x64 går ut så säger AMD helt sonika nej till en förnyelse?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Hur kan det vara lagligt med emulering av PS2, N64, Amiga med mera men inte x86?

Alla dessa är väl gammal teknik (arkitektur) som inte längre används, och sen är ju frågan hur gnetiga tillverkarna är - förmodligen bryr de sig inte alls.

x86 används ju däremot i allra högsta grad, och Intel är EXTREMT gnetiga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel welcomes lawful competition

Ja men då kan ju Qualcomm köpa en licens då? OH WAIT, intel låter inte en enda förrutom AMD använda den patenten.
Svårt att göra konkurerande affärer om man sitter på mikrokoden som allt använder idag utanför mobiler

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Trodde iofs att de skulle stämma AMD först, men det kommer nog snart det med.

x86, hur gammalt är det? Är inte det öppet snart?
Hur relevant är det för den delen, är inte AMDs x64 patent viktigare?

Jag ser detta som ytterligare ett skäl att köpa AMD nästa gång jag skall byta CPU.
-1 till Intel

Jag tror inte att det finns så mycket de kan stämma AMD för - Intel och AMD har ett omfattande korslicensierings som i princip innebär att bägge två kan bygga x86 processorer utan legala problem.
(Bägge två sitter på tillräckligt många viktiga patent för att kunna göra livet surt för den andre, så de har slutit fred på den punkten.)

x86 i sig är gammalt, och alla patent som fanns för den ursprungliga 8086 processorn lär ha slutat gälla för länge sedan.
Det har dock tillkommit en massa saker till arktitekturen under de nästan 40 år som gått sedan 8086 släpptes, och många av de tilläggen täcks av diverse patent som fortfarande är giltiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nu skulle väl säkert Intel kunna slänga stämningar båda till höger och vänster om följande hände.
Men vad skulle hända om Microsoft skippade x86 och bara satsade på x64, sen när Intels licens för x64 går ut så säger AMD helt sonika nej till en förnyelse?

Problem för alla inblandade är vad som skulle hända.

AMDs processorer använder tillräckligt mycket teknik som är patenterad av Intel för att AMD inte skulle kunna bygga sina CPUer utan Intels tillåtelse.
Å andra sidan så använder Intels processorer en hel del saker som är patenterade av AMD - så Intel kan inte bygga sina CPUer utan AMDs tillåtelse.

Varken Intel eller AMD vill bråka med den andre om licenser - det skulle bägge förlora på.

Permalänk
Medlem

Till dem som pratar om att bara köra x64 så ska man tillägga att det inte existerar på de sätt många verkar tro. Visst finns det rena 64bits processorer (ex intels ithanium) men det vi i folkmun kallar x64 idag är egentligen x86-64. Det är altså en vidareutvexkling av x86 skulle man kunna säga.

Sen finns det ju ett/flera "avtal" mellan Intel och AMD som låter dem använda varandras instruktioner.

Att intel inte vill vaska bort x86 makten är ju inte svårt att förstå. Finns ju anledningar till att VIA (3e parten som har x86 licens) varit hett för ex nvidia. Att x86 licensen blir ogilltig om företaget köps upp är det som hindrar detta.

Nu finns patent och dem skall respekteras! MS låtet inte andra nyttja deras patent så carför skall de få utnyttja andras?
De är ju knappast så att de inte har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nu skulle väl säkert Intel kunna slänga stämningar båda till höger och vänster om följande hände.
Men vad skulle hända om Microsoft skippade x86 och bara satsade på x64, sen när Intels licens för x64 går ut så säger AMD helt sonika nej till en förnyelse?

x64/x86_64/amd64 är bara tillägg till x86, rätt värdelöst utan grundstenarna tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Glöm inte värmeproblemen som hundratals personer rapporterat på olika forum, till följd av att Intel använder (dålig) kylpasta mellan die och IHS, medans Ryzen från AMD har fastlödd IHS och saknar värmeproblem.

Som garanterat inte påverkar Intel det minsta. Vilket är lite av ett problem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Alla dessa är väl gammal teknik (arkitektur) som inte längre används, och sen är ju frågan hur gnetiga tillverkarna är - förmodligen bryr de sig inte alls.

x86 används ju däremot i allra högsta grad, och Intel är EXTREMT gnetiga.

Inte för att det är relevant till topic men ARM är ju en version av RISC - Advanced RISC Machine

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Som garanterat inte påverkar Intel det minsta. Vilket är lite av ett problem.

Så är det. Tänkte mest att det var relevant i sammanhanget dålig press som intel fått på sistonne. Men intels hejarklack går på i ulltofflorna och köper deras produkter allderles oavsett så du har helt rätt i att det inte påverkar dem det minsta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Suck intel.. varför tror dom att dom är nåt?

Permalänk
Medlem

Suck, amerikanska patentstrider är bland det mest patetiska som finns, om man inte kan konkurrera så väljer man hellre att stoppa konkurrensen istället.

Borde finnas en lagtext för patenter som tar i beakt teknikens välbefinnande för samhällets utveckling att ser man det som patenten kan stoppa upp utvecklingen i förmån för ett företag som endast bromsar utvecklingen pga dess egen ekonomi, då tycker jag det ska vara okej för domstolen att bedöma att patenten inte är skälig att beaktas i detta ärende.

Man ska inte kunna bromsa utvecklingen bara för ett företag sätter käppar i hjulet, det är sjukt att ett företag skulle få ha sån makt då man tänker hur mycket nytta man kan ha av ARM baserade x86 "fick"datorer i samhället idag.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Suck intel.. varför tror dom att dom är nåt?

Ren gissning men kanske för att de är störst och bäst i sin bransch.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

x86, hur gammalt är det? Är inte det öppet snart?

Jag undrade det själv när jag läste artikeln men jag tror att även om grund instruktionerna skulle närma sig ett öppnande så har man över åren utökat x86 och där kanske det blir problem. Fast det är bara en gissning, jag är inte insatt alls i hur patent och sånt fungerar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

Suck intel.. varför tror dom att dom är nåt?

För att folk köper deras grejer oberoende av vad de gör, precis som nvidia.

Sedan kunde inte det här hända mer passande företag, både qualcom och microsoft är värsta svinföretag så det är bara roligt att se de lida.

Permalänk

@Ozzed: Nu är det ju som så att kylpastan Intel använder är väldigt stabil, dvs kräver i princip inget underhåll.

Visst det kanske inte är den mest väl presterande likt liquid metal eller indium lödning. Men TIM likt Liquidmetal kräver mycket mer jobb och skall helst bytas en gång om året.

Det blir helt enkelt billigare och du vet hur pass mycket kylning som krävs för att kyla processorn dom närmsta åren.

Det är förutsägbart för 90%*1 av konsumenter och billigare vilket Intel tjänar på då alla inte överklockar, långt ifrån.

Trist för oss entusiaster dock...

*1: jag hittade på 90% men ni fattar poängen

Permalänk
Medlem

@anon127948: vet nu inte riktigt om varkendera Qualcomm eller Microsoft lider.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Haha, I knew it!
Bara för att det GÅR, betyder det inte att man FÅR!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nu skulle väl säkert Intel kunna slänga stämningar båda till höger och vänster om följande hände.
Men vad skulle hända om Microsoft skippade x86 och bara satsade på x64, sen när Intels licens för x64 går ut så säger AMD helt sonika nej till en förnyelse?

Tyvärr extremt många program som fortfarande körs i x86 läge på x64 Windows. Tror det kommer dröja länge tills x86 inte är relevant längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jag undrade det själv när jag läste artikeln men jag tror att även om grund instruktionerna skulle närma sig ett öppnande så har man över åren utökat x86 och där kanske det blir problem. Fast det är bara en gissning, jag är inte insatt alls i hur patent och sånt fungerar.

Har själv ett patent och även om det inte är inom elektronik(är en industriell lösning) så antar jag att det fungerar på liknande sätt.
"Mitt" patent är giltigt I 20 år och när tiden är ute så är det fritt fram att kopiera, vidareutveckla etc för konkurrenter.
Däremot så kan jag under patenttiden vidareutveckla och lägga till någon finess I min nuvarande lösning som är tillräckligt innovative för ett nytt patent och vips så får jag 20 år till(om ansökan godkänns givetvis).

Så om det nu fungerar likadant för elektronik så har säkerligen Intel förnyat patentet med hjälp av utveckling var 20:e år

Visa signatur

Bara gammalt skräp...