Kan inte hämta ut paket från CDON innan dom returnerar det

Permalänk
Medlem

Kan inte hämta ut paket från CDON innan dom returnerar det

Tjena! Köpte ett PS4 på CDON i tisdags och begav mig idag till mitt för att hämta ut det hos mitt ombud.
Väl där märker vi att min legitimation har gått ut sen ett halvår och de undrade om jag hade ett pass, men passet gick ut 2011.
Fick helt enkelt inte hämta mitt paket och tanten i kassan sa att jag skulle åka till polisstationen för att få en fullmakt, någon hade tydligen gjort det förra veckan och det hade gått på en halvtimme. Väl där så hade det såklart varit stängt i 7 minuter så när jag kom hem ringde jag dom och frågade om den här fullmakten man tydligen kunde få där, men hon jag pratade med hade ingen aning om vad jag pratade om och sa att jag var tvungen att boka tid för att få en ny ID-handling.

Gick in på Polisens hemsida och självklart så finns det inte en enda ledig tid i hela Östergötlands län föränn den 27e Juni, och på den tiden kommer mitt paket hinnas skicka tillbaka till CDON.

Vad fasen gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Hej!

Ta kontakt med CDON och tala om hur det är, fråga om de kan be ombudet hålla på paketet, eller om de måste be speditören göra detta. Ibland är folk mänskliga och gör undantag ifrån principer, det måste CDON inse också, istället för att ta hand om en retur som egentligen borde vara uthämtad.

Lycka till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Du kontaktar Cdon och hör om de kan hjälpa till. Dessutom kan du gå till polisen och fråga på plats. Kanske sitter det någon annan där, som vet ifall det är möjligt att få en fullmakt. Med vittnen som kan intyga att du är du kanske det kan gå.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@perka123: Det fungerar om du har en förälder som kan följa med och intyga att du är du.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av perka123:

Vad fasen gör jag nu?

Hände precis samma sak för mig förra året glad var man som skulle hämta ut massa dator grejer pinsamt när snubben i kassan säger att mitt id har gått ut jaha kollar passat skit har gått ut också.
Har för mig att paketet ligger kvar i två veckor men kontaktade butiken och förklarade läget och dom kunde låta det ligga en vecka till annars går det i retur till butiken.
Sen var det bara att ta med morsan till snuten eftersom nån måste intyga att du är den du säger dig vara.

@Aeig jag var tvungen att fixa nytt id gick inte att ta med morsan till till posten.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@perka123: Det fungerar om du har en förälder som kan följa med och intyga att du är du.

MVH

Gick ut i bilen och hämtade farsan men det dög inte för dom heller

Men nu har jag iallafall chattat med CDON och hon sa att det gick att be dom skicka tillbaka paketet mot en avgift på 150kr, men hon fixade så att jag inte behöver betala något för det. Så ska ringa ombudet nu och be dom returnera paketet och sedan göra en ny beställning under farsgubbens namn så han får hämta ut det istället.
Blir smidigare så och mindre krångel, plus att jag får gibba redan på tisdag/onsdag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

@perka123: Det fungerar om du har en förälder som kan följa med och intyga att du är du.

MVH

Nej det gör det inte. För några år sedan var det ok att ta med någon för intyg, inte längre. Regler blivit hårdare och rätt så.
Finns ingen ursäkt att inte hålla sitt ID uppdaterat. Både polis och skatteverket utför ID.

Permalänk
Medlem

tillfälligt pass från polisen hade varit lösningen annars, går inte om det är fullbokat dock.

mitt körkort fick sprickor och var egentligen inte giltigt, kollade lösningar och var nästan omöjligt att få ett ID-kort om man ej har ett giltigt id redan.
chansade efter ett samtal med trafikverket och fick ut det nya körkortet. hade annars fått gå till polisen med en nära anhörig och skaffa ut ett pass

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

nästan omöjligt att få ett ID-kort om man ej har ett giltigt id redan.

Vad menar du, det är inte omöjligt. Bara svänga in på skatteverket och skaffa ett ID. Hur tror du man gör första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Vad menar du, det är inte omöjligt. Bara svänga in på skatteverket och skaffa ett ID. Hur tror du man gör första gången.

Skatteverket utfärdar inte nytt ID längre

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Skatteverket ufärdar inte nytt ID längre

Jo?

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort.4.6f9...

Permalänk
Medlem

Nej Polisen gör det numera.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Nej Polisen gör det numera.

Så varför är det inte borttaget på skatteverkets hemsida och vart kan jag hitta information om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Vad menar du, det är inte omöjligt. Bara svänga in på skatteverket och skaffa ett ID. Hur tror du man gör första gången.

för det första.
skrev "nästan omöjligt"

och för lite motbviisning. sista stycket.

Citat:

hecklista för att kunna ansöka om id-kort

Innan du besöker ett servicekontor för att ansöka om id-kort, måste du:

vara folkbokförd i Sverige

ha fyllt 13 år

betalat ansökningsavgiften på 400 kronor och kunna visa ett kvitto eller ett kontoutdrag som styrker att du har betalat

kunna visa vem du är (styrka din identitet). Ta med dig godkänd id-handling (t.ex. pass) eller giltigt uppehållstillstånd

du kan hämta ut ett personbevis från skatteverket om du inte har ett Id MEN

Citat:

Personbeviset är ingen legitimation

Det är viktigt att komma ihåg att ett personbevis inte kan användas för att styrka din identitet. Det är bara ett utdrag som visar vad som finns registrerat i folkbokföringsregistret.

tror du inte jag sökte alla lösningar för att få ut ett nytt id-kort? Har man inga närstående familjemedlemmar är man nästan helt körd

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

för det första.
skrev "nästan omöjligt"

och för lite motbviisning. sista stycket.

du kan hämta ut ett personbevis från skatteverket om du inte har ett Id MEN

[quote]Personbeviset är ingen legitimation

Det är viktigt att komma ihåg att ett personbevis inte kan användas för att styrka din identitet. Det är bara ett utdrag som visar vad som finns registrerat i folkbokföringsregistret.

[quote]

Fast nej. Man tar med sig någon som intygar att man är den man påstår sig vara.

Skrivet av moonblase:

tror du inte jag sökte alla lösningar för att få ut ett nytt id-kort? Har man inga närstående familjemedlemmar är man nästan helt körd

Du skrev att du hade en nära anhörig så vad är problemet?

Väntar man tills den dagen sitt ID går ut så får man helt klart skylla sig själv. Man får 5 år på sig för guds skull, att hålla sig uppdaterad är väl inte svårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Så varför är det inte borttaget på skatteverkets hemsida och vart kan jag hitta information om detta?

"Ansöka om pass och nationellt id-kort
Du som är svensk medborgare kan ansöka om pass eller nationellt id-kort på polisens passexpeditioner. Du behöver personligen komma till en passexpedition och ha med dig giltig id-handling."

Boka tid/Hitta passexpedition
På många platser måste du förboka ditt besök på passexpeditionen via webben. Det gäller både om du ska ansöka om pass och nationellt id-kort.
Boka tid för pass och nationellt id-kort via webben

På passexpeditioner som inte har något bokningssystem gäller drop-in.
Hitta passexpedition

https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

"Ansöka om pass och nationellt id-kort
Du som är svensk medborgare kan ansöka om pass eller nationellt id-kort på polisens passexpeditioner. Du behöver personligen komma till en passexpedition och ha med dig giltig id-handling."

Boka tid/Hitta passexpedition
På många platser måste du förboka ditt besök på passexpeditionen via webben. Det gäller både om du ska ansöka om pass och nationellt id-kort.
Boka tid för pass och nationellt id-kort via webben

På passexpeditioner som inte har något bokningssystem gäller drop-in.
Hitta passexpedition

https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/

Ok? Du vet om att både polisen OCH skatteverket har gjort detta i åratal?
Det är inget nytt att polisen helt plötsligt utför id....

Du kom inte med någon källa på ditt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Ok? Du vet om att både polisen OCH skatteverket har gjort detta i åratal?
Det är inget nytt att polisen helt plötsligt utför id....

Då kan ju du gå till skatteverket och be om ett nytt id om det passar dig

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av perka123:

Tjena! Köpte ett PS4 på CDON i tisdags och begav mig idag till mitt för att hämta ut det hos mitt ombud.
Väl där märker vi att min legitimation har gått ut sen ett halvår och de undrade om jag hade ett pass, men passet gick ut 2011.
Fick helt enkelt inte hämta mitt paket och tanten i kassan sa att jag skulle åka till polisstationen för att få en fullmakt, någon hade tydligen gjort det förra veckan och det hade gått på en halvtimme. Väl där så hade det såklart varit stängt i 7 minuter så när jag kom hem ringde jag dom och frågade om den här fullmakten man tydligen kunde få där, men hon jag pratade med hade ingen aning om vad jag pratade om och sa att jag var tvungen att boka tid för att få en ny ID-handling.

Gick in på Polisens hemsida och självklart så finns det inte en enda ledig tid i hela Östergötlands län föränn den 27e Juni, och på den tiden kommer mitt paket hinnas skicka tillbaka till CDON.

Vad fasen gör jag nu?

Måste vara ett ordentligt ombud, eloge till dem. Har hämtat ut paket, handlat på avbetalning i butik, köpt abonnemang samt blivit stannad av polis med mitt körkort som tydligen varit förlustanmänt sedan 2010 (vilket upptäcktes i år när jag skulle göra ägarbyte på en bil via onlinetjänsten)..

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Då kan ju du gå till skatteverket och be om ett nytt id om det passar dig

Vart jag väljer att förnya mitt ID har inget med saken att göra?

Du påstod att skatteverket inte utför ID längre och jag bad om källa.

Du länkar då till polisens sida vilket jag svarar med att både skatteverket OCH polisen har båda utfört ID i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Fast nej. Man tar med sig någon som intygar att man är den man påstår sig vara.
Ja det är klart man är. Har man ingen som kan intyga vem man är så blir det svårt.

läs igenom.
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/detfa...

för att hämta ut det krävs något av dessa
http://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/legitimer...

Det enda sättet att få ut ett nytt id-kort är såhär

Citat:

https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Giltig-legitimati...

m du saknar legitimation

Om du saknar legitimation kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga din identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:

Make/makaSambo (ni ska vara skrivna på samma adress)Registrerad partnerFörälderMor- eller farförälderMyndigt barnMyndigt syskonVårdnadshavare

Även följande personer kan intyga din identitet och ska då styrka sitt uppdrag/relation till dig vid ansökningstillfället och visa godkänd legitimation:

FamiljehemsförälderGod manArbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid)Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga.

är du hemlös och inga närstående eller jobb så är enda sättet att begå ett brott och få en utredare att identifiera dig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Brevet kommer i brevlådan, inte till ett uthämtningsställe.

Skrivet av moonblase:

Det enda sättet att få ut ett nytt id-kort är såhär
är du hemlös och inga närstående eller jobb så är enda sättet att begå ett brott och få en utredare att identifiera dig

Eller så håller man sitt ID uppdaterat så man slipper en sådan situation. Låter man det gå ur får man skylla sig själv.

Permalänk
Administrativ avgift

@perka123: Har hänt att jag behövt hämta ut mitt körkort utan ID/förälder de var schyssta på posten mot att jag visade gammalt leg så öppnade dom det nya körkortet och scanna. Visst gör dom fel men även så vet dom hur krångligt det är.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Då kan ju du gå till skatteverket och be om ett nytt id om det passar dig

Bara man går till "rätt" kontor uppenbarligen:

https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/besok/kontorsom...

Permalänk

Personbevis från skatteverket, måste dock ta med en familjemedlem som intygar din identitet.

Fick göra så för att få ut mitt körkort och saknade ID-handling övrigt

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Både polis och skatteverket utför ID.

Glöm inte de flesta Svenska banker och säkert fler ställen för SIS-legitimationer som också är fullt godkända förutom som EU-legitimation.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)