Mobilproblem kvarstår efter 3 lagningar. Vad är mina rättigheter?

Permalänk
Medlem

Mobilproblem kvarstår efter 3 lagningar. Vad är mina rättigheter?

Hej sweclockor!

Som sagt har jag haft samma problem fyra gånger trots lagning, det värsta av problemen är att mobilen slumpmässigt stänger av sig självt fast det fortfarande finns batteritid kvar. Har nu gått till butiken och krävt pengarna tillbaka men de svarade med att de själva inte kan häva köpet utan verkstaden själv kommer avgöra om köpet hävs eller inte, alternativt får jag en ny mobil av samma modell (enligt google verkar det vara MÅNGA som har samma problem med modellen och vill helst inte behålla den).

Vad gör jag nu? Är det sant vad butiken säger? Kan jag överklaga ifall verkstaden nekar? Jag har själv gjort lite research om reklamationsrätt men vad butiken och internet säger kontraherar varandra...

Permalänk

@driejgon:
Normalt sett så räcker det att man nämner ARN så blir det fart på ett ärende vid problem. om det inte hjälper så vänder du dig dit så hjälper dem dig.

Permalänk
Medlem

Butikerna har tyvärr ofta en tendens att ljuga så det står härliga till. Säljaren har enligt Konsumentköplagen rätt att ta in telefonen för att verifiera att det finns ett fel. Har samma fel uppkommit 3 gånger så kan verkstaden inte neka en hävning av köpet. Men du måste som sagt låta verkstaden verifiera att det är samma fel. Om verkstaden inte "hittar" något fel, fast du själv upplever det, så kan du lämna in telefonen till en annan auktoriserad verkstad som kan konstatera att felet finns, detta kan sedan visas för säljaren. Men det är alltid lite knivigt.

Är detta fjärde gången felet uppkommer så har du redan passerat de antal "lagningsförsök" som säljaren har på sig. Det kan du använda i din argumentation mot säljaren. Du kan även påtala att du varit utan telefon väldigt länge. Har du blivit erbjuden en lånetelefon under tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av driejgon:

Hej sweclockor!

Som sagt har jag haft samma problem fyra gånger trots lagning, det värsta av problemen är att mobilen slumpmässigt stänger av sig självt fast det fortfarande finns batteritid kvar. Har nu gått till butiken och krävt pengarna tillbaka men de svarade med att de själva inte kan häva köpet utan verkstaden själv kommer avgöra om köpet hävs eller inte, alternativt får jag en ny mobil av samma modell (enligt google verkar det vara MÅNGA som har samma problem med modellen och vill helst inte behålla den).

Vad gör jag nu? Är det sant vad butiken säger? Kan jag överklaga ifall verkstaden nekar? Jag har själv gjort lite research om reklamationsrätt men vad butiken och internet säger kontraherar varandra...

Du har rätt att häva köpet och få alla pengar tillbaks :)! Och har ingenting med verkstaden att göra.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Så personalen i butiken kan häva köpet? Just nu har jag bara gått med på personalens förslag och lämnat in den på en verkstad för lagning/reklamering(?). De erbjöd lånetelefon men jag råkade ha en extra telefon hemma så jag tackade nej. Eftersom det fortfarande är helg har de inte skickat den ännu, bort jag komma tillbaka imorn och argumentera emot?

Permalänk
Medlem

@Thorthemighty: Ska komma ihåg detta när jag snackar med dom nästa gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av driejgon:

@Blomman90: Så personalen i butiken kan häva köpet? Just nu har jag bara gått med på personalens förslag och lämnat in den på en verkstad för lagning/reklamering(?). De erbjöd lånetelefon men jag råkade ha en extra telefon hemma så jag tackade nej. Eftersom det fortfarande är helg har de inte skickat den ännu, bort jag komma tillbaka imorn och argumentera emot?

Hur menar du, om de kan? Det är klart butiken rent principiellt kan, men personerna som du får prata med kanske har fått instruktioner av sin chef att de inte "får" göra så (kan vara tveksamt, beroende på situation, om de kan vägra rent lagligt).

Om man ser till lagen är det butiken den enda part som har ett ansvar gentemot dig om det finns ett fel som är grund för reklamation.
Det är helt upp till butiken om de väljer att blanda in någon tredje part ("verkstaden" i din berättelse), det förändrar inte att det är butiken som att ett ansvar gentemot dig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Jag menade om de kunde häva köpet rent tekniskt. Men nu blev allt klarare, tack så mycket Hade krävt pengarna tillbaka vid tredje reparationen, denna gång med butikschefen närvarande, och han berättade att reklamationen (och därmed hävningen) måste gå genom Sony först och rakt ut sagt att butiken inte kunde göra något. Äger en Xperia M5 för övrigt.

Permalänk
Medlem

@driejgon: Men det är väl så att om felet inte avhjälpts vid det tredje försöket att laga telefonen så kan du häva köpet? Du har köpt varan av butiken och således är det dom som ska sköta det och inte Sony. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

@driejgon: Men det är väl så att om felet inte avhjälpts vid det tredje försöket att laga telefonen så kan du häva köpet? Du har köpt varan av butiken och således är det dom som ska sköta det och inte Sony. Rätta mig om jag har fel.

Det är så jag tolkade det också när jag läste på konsumentverkets hemsida. Nämnde det också men de sa bara att jag hade rätten att skicka in en reklamation, om den beviljas eller inte avgör Sony. Kan dom ha ljugit rakt in i ansiktet på mig nu?

Permalänk
Medlem

Ofta vet som sagt inte butikspersonal vad en konsument har rätt och inte rätt till. Säljaren har rätt att ta in telefonen för att verifiera ifall fel finns eller ej. Om de gör detta genom att ha en tekniker på lagret som kikar på telefonen eller skickar den till tredje part (verkstaden), spelar ingen roll. Dock så får ju inte säljaren "bryta mot lagen" bara för att verkstaden är av en annan åsikt. Det enda verkstaden ska göra i detta fall är att konstatera ifall fel finns eller inte.

Om de kan konstatera att fel finns, så har du rätt att häva köpet om felet uppkommit för tredje gången (tre gånger för samma fel, 4 gånger om det är olika fel). Oavsett om verkstaden säger att de kan "laga" den.

Om jag tolkar dig rätt så har telefonen redan varit inne 3 gånger, att den nu är på väg in en fjärde? Du har således uppfyllt kriterierna med råge för att göra en hävning. Dock så kan du ju inte häva en fungerande telefon, vilket betyder att säljaren fortfarande har rätt att verifiera att fel finns. Men när de har gjort de så kan du vägra att de försöker reparera felet och istället begära hävning.

Det jag menade tidigare är att du eventuellt kunde övertyga säljaren att häva direkt i butiken, då detta är fjärde gången med samma fel. Men det är ju upp till dem om de vill frångå sina rutiner. Är det dock ett fel som inte är så pass uppenbart att man kan visa personalen på plats, så kommer de antagligen vilja skicka in telefonen för att konstatera felet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av driejgon:

Det är så jag tolkade det också när jag läste på konsumentverkets hemsida. Nämnde det också men de sa bara att jag hade rätten att skicka in en reklamation, om den beviljas eller inte avgör Sony. Kan dom ha ljugit rakt in i ansiktet på mig nu?

Högst troligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ofta vet som sagt inte butikspersonal vad en konsument har rätt och inte rätt till. Säljaren har rätt att ta in telefonen för att verifiera ifall fel finns eller ej. Om de gör detta genom att ha en tekniker på lagret som kikar på telefonen eller skickar den till tredje part (verkstaden), spelar ingen roll. Dock så får ju inte säljaren "bryta mot lagen" bara för att verkstaden är av en annan åsikt. Det enda verkstaden ska göra i detta fall är att konstatera ifall fel finns eller inte.

Om de kan konstatera att fel finns, så har du rätt att häva köpet om felet uppkommit för tredje gången (tre gånger för samma fel, 4 gånger om det är olika fel). Oavsett om verkstaden säger att de kan "laga" den.

Om jag tolkar dig rätt så har telefonen redan varit inne 3 gånger, att den nu är på väg in en fjärde? Du har således uppfyllt kriterierna med råge för att göra en hävning. Dock så kan du ju inte häva en fungerande telefon, vilket betyder att säljaren fortfarande har rätt att verifiera att fel finns. Men när de har gjort de så kan du vägra att de försöker reparera felet och istället begära hävning.

Det jag menade tidigare är att du eventuellt kunde övertyga säljaren att häva direkt i butiken, då detta är fjärde gången med samma fel. Men det är ju upp till dem om de vill frångå sina rutiner. Är det dock ett fel som inte är så pass uppenbart att man kan visa personalen på plats, så kommer de antagligen vilja skicka in telefonen för att konstatera felet.

Den är nu på väg till verkstaden för fjärde gången, ja. Men de sa ingenting om någon verifiering. Problemet är dessvärre inget som händer tillräckligt ofta för att kunna visa personalen direkt i butiken, men ska prata med dom imorn om att felet bara ska verifieras. Troligtvis har telefonen inte skickats ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

@driejgon: Men det är väl så att om felet inte avhjälpts vid det tredje försöket att laga telefonen så kan du häva köpet? Du har köpt varan av butiken och således är det dom som ska sköta det och inte Sony. Rätta mig om jag har fel.

Har felet inte avhjälpts vid det andra reparationsförsöket, utan du reklamerar en tredje gång, så har du normalt rätt att häva köpet. Du behöver inte tillåta ett tredje reparationsförsök (säljaren har dock rätt att ta in varan en tredje gång för att verifiera felet innan hävningen genomförs). Detta om det rör sig om ett och samma fel varje gång. Vid olika fel är praxis att köpet hävs vid fjärde reklamationstillfället.

Samma fel: Reklamation 1 -> Reparation 1 -> Reklamation 2 -> Reparation 2 -> Reklamation 3 -> Hävning
Olika fel: Reklamation 1 -> Reparation 1 -> Reklamation 2 -> Reparation 2 -> Reklamation 3 -> Reparation 3 -> Reklamation 4 -> Hävning

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit nere och fått tillbaka mobilen från återförsäljaren, reklamationen blev nekad av Sony. Det var två anledningar, det första var för att de inte kunde återskapa felet i mobilen (wtf?) och det andra var för att den har varit inne på för få servicetillfällen.

Tydligen räknas inte dom tre gångerna då de endast gjorde en omprogrammering/mjukvaroupdatering eftersom Sony inte ansvara för mjukvaran. En av de fyra gångerna som mobilen har varit inne har verkstaden bytt hårdvara, och därför räknas det endast som ett lagningsförsök.

Vad kan man göra nu? Kan jag skicka in egna bevis på att felet existerar? Återförsäljaren gav förslaget att skicka tillbaka den till verkstaden igen, men det verkar lönlöst då de inte verkar kunna hitta felet. Inte ens en dag hade gått sen jag fick tillbaka mobilen från verkstad och rent slumpmässigt har den redan slocknat en gång. Som tur är gick det att starta mobilen efteråt, men annars brukar det inte gå.

Permalänk
Skrivet av driejgon:

Hej sweclockor!

Som sagt har jag haft samma problem fyra gånger trots lagning, det värsta av problemen är att mobilen slumpmässigt stänger av sig självt fast det fortfarande finns batteritid kvar. Har nu gått till butiken och krävt pengarna tillbaka men de svarade med att de själva inte kan häva köpet utan verkstaden själv kommer avgöra om köpet hävs eller inte, alternativt får jag en ny mobil av samma modell (enligt google verkar det vara MÅNGA som har samma problem med modellen och vill helst inte behålla den).

Vad gör jag nu? Är det sant vad butiken säger? Kan jag överklaga ifall verkstaden nekar? Jag har själv gjort lite research om reklamationsrätt men vad butiken och internet säger kontraherar varandra...

Du har redan fått ett raparayionsförsök "för mycket". Du kunde häva felet redan efter två reparationer. Skulle den då behöva skickas in igen så kunde du häva köpet redan då.
Vad någon verkstad säger har inte med saken att göra.

Detta är dom största nackdelarna med att handla över nätet. Annars kan man bara gå till butiken och slänga upp produkten på disken och be dom fixa problemet.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av driejgon:

Nu har jag varit nere och fått tillbaka mobilen från återförsäljaren, reklamationen blev nekad av Sony. Det var två anledningar, det första var för att de inte kunde återskapa felet i mobilen (wtf?) och det andra var för att den har varit inne på för få servicetillfällen.

Tydligen räknas inte dom tre gångerna då de endast gjorde en omprogrammering/mjukvaroupdatering eftersom Sony inte ansvara för mjukvaran. En av de fyra gångerna som mobilen har varit inne har verkstaden bytt hårdvara, och därför räknas det endast som ett lagningsförsök.

Vad kan man göra nu? Kan jag skicka in egna bevis på att felet existerar? Återförsäljaren gav förslaget att skicka tillbaka den till verkstaden igen, men det verkar lönlöst då de inte verkar kunna hitta felet. Inte ens en dag hade gått sen jag fick tillbaka mobilen från verkstad och rent slumpmässigt har den redan slocknat en gång. Som tur är gick det att starta mobilen efteråt, men annars brukar det inte gå.

Typiskt bullshit, har du lämnat ifrån dig din produkt 3 gånger så är det repatationsförsök. Om det är hårdvara eller mjukvara spelar ingen roll. Är det dessutom ett känt fel så äre bara hänvisa till dom hemsidor där man kan läsa om felet.

Tyvärr är det alltid så jädra krångligt att ha att göra med butiker. Tyvärr följer dom nästan aldrig vad lagen säger.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Du har redan fått ett raparayionsförsök "för mycket". Du kunde häva felet redan efter två reparationer. Skulle den då behöva skickas in igen så kunde du häva köpet redan då.
Vad någon verkstad säger har inte med saken att göra.

Detta är dom största nackdelarna med att handla över nätet. Annars kan man bara gå till butiken och slänga upp produkten på disken och be dom fixa problemet.

Jag köpte mobilen direkt från en butik och de är dom jag har talat med. Har även talat med Sonys kundtjänst och även dom säger att mobilen måste till verkstaden för att verifiera felet så att de kan ta beslut om reklamationen godkänns eller ej. De nämnde även att jag inte kunde välja att få pengarna tillbaka, det beror på om de har ett "kreditavtal" (?) och i så fall får jag en ny modd istället.

Skrivet av DilluTioN:

Typiskt bullshit, har du lämnat ifrån dig din produkt 3 gånger så är det repatationsförsök. Om det är hårdvara eller mjukvara spelar ingen roll. Är det dessutom ett känt fel så äre bara hänvisa till dom hemsidor där man kan läsa om felet.

Tyvärr är det alltid så jädra krångligt att ha att göra med butiker. Tyvärr följer dom nästan aldrig vad lagen säger.

Har nämnt att det är ett känt fel med tanke på hur många som har samma fel, men eftersom Sony inte officiellt har gått ut med det räknas det inte enligt dom. Googlar man "Xperia M5 shutdown" hittar man massor med trådar och folk som klagar. Nämnde även att det är ett reperationsförsök även om det är mjukvaran som man mixtrar med, personalen svarade att det är så Sony kommer motivera nekandet av reklamationen.

Dags att gå till reklamationsnämden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av driejgon:

Jag köpte mobilen direkt från en butik och de är dom jag har talat med. Har även talat med Sonys kundtjänst och även dom säger att mobilen måste till verkstaden för att verifiera felet så att de kan ta beslut om reklamationen godkänns eller ej. De nämnde även att jag inte kunde välja att få pengarna tillbaka, det beror på om de har ett "kreditavtal" (?) och i så fall får jag en ny modd istället.

Det här med kreditavtalet som plötsligt dök upp, är det alltså frågan om du köpt telefonen på avbetalning? Är så fallet?

Skrivet av driejgon:

Har nämnt att det är ett känt fel med tanke på hur många som har samma fel, men eftersom Sony inte officiellt har gått ut med det räknas det inte enligt dom. Googlar man "Xperia M5 shutdown" hittar man massor med trådar och folk som klagar. Nämnde även att det är ett reperationsförsök även om det är mjukvaran som man mixtrar med, personalen svarade att det är så Sony kommer motivera nekandet av reklamationen.

Dags att gå till reklamationsnämden?

Det låter ju åtminstone som att butiken struntar i ARNs praxis med att man låter köparen häva köpet om felet kvarstår efter två försök att reparera eller byten av varan, just det är ju nämligen inget som står i lagen utan anses bara vara god sed. Det lagen säger är i princip att säljaren får välja lösning så länge det kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Det pekar väl alltmer åt att det enda butiken kan påstå som grund för att neka är att felet inte finns, olägenheten verkar ju ganska lätt att argumentera för. Så jag skulle gräva fram så mycket jag kan som pekar på att felet finns. Allra helst att du kan visa hur din egen telefon beter sig, men även att det förefaller vara ett utbrett problem med den här modellen.

Att butiken drar in Sony som en separat part i diskussionen ser jag bara som ett försök att kollra bort dig som kund, rent fulspel.
Det är butiken som har ansvaret gentemot dig som kund. De kan självklart välja att följa Sonys rekommendationer men det är de själva som får stå för vad de än väljer att göra, de har ingen att peka på.

Jag tycker du bör börja med att se om du hittar några vägledande beslut från ARN som du kan peka på utan att behöva ett nytt ärende och nytt beslut, annars är det väl bara att köra på. Konsumentvägledare kan vara bra att diskutera med också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av driejgon:

Jag köpte mobilen direkt från en butik och de är dom jag har talat med. Har även talat med Sonys kundtjänst och även dom säger att mobilen måste till verkstaden för att verifiera felet så att de kan ta beslut om reklamationen godkänns eller ej. De nämnde även att jag inte kunde välja att få pengarna tillbaka, det beror på om de har ett "kreditavtal" (?) och i så fall får jag en ny modd istället.

Har nämnt att det är ett känt fel med tanke på hur många som har samma fel, men eftersom Sony inte officiellt har gått ut med det räknas det inte enligt dom. Googlar man "Xperia M5 shutdown" hittar man massor med trådar och folk som klagar. Nämnde även att det är ett reperationsförsök även om det är mjukvaran som man mixtrar med, personalen svarade att det är så Sony kommer motivera nekandet av reklamationen.

Dags att gå till reklamationsnämden?

Som ovan skrev, prata med konsumentrådgivare eller så. Men du lär ju behöva gå den "hårda vägen".

Intressant är också att veta om den är på avbetalning. Detta ska väl dock inte påverka någonting? Är det fel på varan så är det ju fel.
Om jag hade köpt något på avbetalning, får en produkt som inte fungerar så skulle jag bestrida varenda faktura tills felet är löst.

Gå till butiken och släng upp telefonen och säg att du vill häva köpet.. Stå på dig, annars får du helt enkelt göra en anmälan.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det här med kreditavtalet som plötsligt dök upp, är det alltså frågan om du köpt telefonen på avbetalning? Är så fallet?

Skrivet av DilluTioN:

Som ovan skrev, prata med konsumentrådgivare eller så. Men du lär ju behöva gå den "hårda vägen".

Intressant är också att veta om den är på avbetalning. Detta ska väl dock inte påverka någonting? Är det fel på varan så är det ju fel.
Om jag hade köpt något på avbetalning, får en produkt som inte fungerar så skulle jag bestrida varenda faktura tills felet är löst.

Gå till butiken och släng upp telefonen och säg att du vill häva köpet.. Stå på dig, annars får du helt enkelt göra en anmälan.

Som jag förstod det menar dom ett kreditavtal mellan Sony och återförsäljaren som möjliggör hävning av köpet. Ett avtal för pengarna tillbaka, ett annat för ny modell osv. Mobilen är annars inte på avbetalning, köpte mobilen för fullt pris på direkten.

Skrivet av evil penguin:

Det låter ju åtminstone som att butiken struntar i ARNs praxis med att man låter köparen häva köpet om felet kvarstår efter två försök att reparera eller byten av varan, just det är ju nämligen inget som står i lagen utan anses bara vara god sed. Det lagen säger är i princip att säljaren får välja lösning så länge det kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Det pekar väl alltmer åt att det enda butiken kan påstå som grund för att neka är att felet inte finns, olägenheten verkar ju ganska lätt att argumentera för. Så jag skulle gräva fram så mycket jag kan som pekar på att felet finns. Allra helst att du kan visa hur din egen telefon beter sig, men även att det förefaller vara ett utbrett problem med den här modellen.

Att butiken drar in Sony som en separat part i diskussionen ser jag bara som ett försök att kollra bort dig som kund, rent fulspel.
Det är butiken som har ansvaret gentemot dig som kund. De kan självklart välja att följa Sonys rekommendationer men det är de själva som får stå för vad de än väljer att göra, de har ingen att peka på.

Jag tycker du bör börja med att se om du hittar några vägledande beslut från ARN som du kan peka på utan att behöva ett nytt ärende och nytt beslut, annars är det väl bara att köra på. Konsumentvägledare kan vara bra att diskutera med också.

Det svåra är att visa att problemet finns då mobilen stänger av sig slumpmässigt. Ibland kan det ta en dag innan mobilen dör, eller en vecka eller två. Har läst att det kan vara på grund av den byter nätverk (4G till 3G) ibland men tvekar på det när det händer bara av att starta upp mobilen från sleep. Men ska se till att ha det i åtanke vid nästa gång...

Återförsäljaren har gång på gång påpekat att de endast är en mellanhand mellan Sony och mig, blev svårt att argumentera emot när de säger att de inte kan göra något utan Sonys beslut. Vägledande beslut vet jag inget om men konsumentvägledare ska jag absolut tala med, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av driejgon:

Som jag förstod det menar dom ett kreditavtal mellan Sony och återförsäljaren som möjliggör hävning av köpet. Ett avtal för pengarna tillbaka, ett annat för ny modell osv. Mobilen är annars inte på avbetalning, köpte mobilen för fullt pris på direkten.

Om det är något avtal mellan Sony och butiken (?) så påverkar det ju inte dig öht. Möjligen sätter det butiken i en bättre/sämre sits beroende på vad det handlar om, men det förändrar inte deras skyldigheter alls.

Skrivet av driejgon:

Det svåra är att visa att problemet finns då mobilen stänger av sig slumpmässigt. Ibland kan det ta en dag innan mobilen dör, eller en vecka eller två. Har läst att det kan vara på grund av den byter nätverk (4G till 3G) ibland men tvekar på det när det händer bara av att starta upp mobilen från sleep. Men ska se till att ha det i åtanke vid nästa gång...

Ja, det är väl just detta som är problemet, det finns en öppning för att hävda att felet inte finns.

Skrivet av driejgon:

Återförsäljaren har gång på gång påpekat att de endast är en mellanhand mellan Sony och mig, blev svårt att argumentera emot när de säger att de inte kan göra något utan Sonys beslut.

Detta är ju dock skitsnack. Det är butikens sak att lösa problemet, om de sedan gör detta själva, anlitar Loffes mobilservice och tobakshandel eller tar hjälp av Sony är deras val.
Just att ge dig pengarna tillbaka är ju något de inte behöver någons hjälp för att klara av att göra, däremot kan de ju säga att de måste bekräfta felet först, och det hör ju ihop föregående frågeställning... det blir en svår situation när det inte går att visa felet på uppmaning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vill bara ge en uppdatering på hur det har gått sen jag senast skrev här. Det har gått tre månader nu och då hade jag lämnat in mobilen fyra gånger för samma problem. Nu har jag lämnat in den sju gånger. Som tur är fick jag eventuellt pengarna tillbaka vid det sjunde försöket.

Jag gjorde som vissa tipsade och försökte stå på mig, men gång på gång hävdade verkstaden att de inte hittade något fel och reklamationerna blev nekad av "Sony". Vid sjätte gången hade de i princip bytt ut hela mobilen men problemet kvarstod. Egentligen vet jag inte vad som triggar igång felet, men enligt nätet ska det vara växlandet mellan 4G/3G signal vilket jag började nämna i felbeskrivningen och då började det hända saker. Jag vet inte hur de testade det (om det ens gjorde det, verkar svårt att testa?) men snubben på Elgiganten såg att de bytte kretskort (igen) och hävde köpet åt mig. Sa ingenting om någon godkänd reklamation från Sony eller nått. Det är verkligen som ni sweclockor sa, man behövde inget godkänande från Sony för att häva köpet :/ Började tveka då all personal från elgiganten sa att Sonys reklamationsavdelning behövde ta en titt på ärendet.