Samsung tillkännager superbred 32:9-skärm med AMD Freesync 2 och HDR

Permalänk
Melding Plague

Samsung tillkännager superbred 32:9-skärm med AMD Freesync 2 och HDR

När Samsung sjösätter en första våg bildskärmar med stöd för AMD Freesync 2 gör de det med en enorm 49-tummare, med ett bildförhållande motsvarande dubbla 16:9 och två 27-tumsskärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

AMD går hårt framåt i spelindustrin, @GoRed.

Syftar på FreeSync.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Gillar inte curved direkt. Men undrar hur 27" är på spel.
VA panelen i deras 1080p verkar inte vara någon höjdare för snabba fps, då är 1440p 165hz IPS panelen bättre vad jag fattat det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Gillar inte curved direkt. Men undrar hur 27" är på spel.
VA panelen i deras 1080p verkar inte vara någon höjdare för snabba fps, då är 1440p 165hz IPS panelen bättre vad jag fattat det som.

Du har fattat det som att högre upplösning, bättre panel och högre uppdateringsfrekvens är bättre för spel. Det är en rätt bra observation, ja.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Fullständigt sjukt att jag är helt okej med priset på den mega mega breda skärmen.
Glad att se många justeringar tillgängliga på foten, tycker annars att det brukar skippas mycket på det (confirmation bias??).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Du har fattat det som att högre upplösning, bättre panel och högre uppdateringsfrekvens är bättre för spel. Det är en rätt bra observation, ja.

Fast vem säger att det är bättre panel om det inte finns tester?
Uppdateringsfrekvens ja.
Det bestämmer ju inte inputlag däremot.

Vad upplösningen har med det att göra är ju också ett mysterie lol.

Permalänk

Priset var mycket bra. Men för bred för mig:)

Permalänk
Medlem

Så nöjd med min Samsung 34'' 21:9 Ser ut att vara liknande fot Väldigt stabil och den har bra tilt med mera, men just nu kör jag den på väggen fast.

Permalänk
Medlem

Tänk att bygga sig en hel cirkel med dessa, och sitta i mitten med snurrstol .
varför? i dont know x)

Permalänk
Medlem
Citat:

Samsungs C49HG90 är en 49-tummare med det superbreda bildförhållandet 32:9, vilket är en dubblering mot 16:9 och således motsvarar två 24,5-tumspaneler som ställts jämsides varandra

Hur är det med matten på Sweclockers redaktion?
Räkna lite på det så ser ni att den är som två 27"-skärmar bredvid varandra!

Om ni inte direkt ser vad som är fel med era 24,5" så ställ två skärmar bredvid varandra och jämför hur diagonalerna på dessa går jämfört med diagonalen på en 32:9-skärm.

Permalänk
Medlem

Jupp. Dålig skärmupplösning sett till pris och pixeldensitet.

Men roligt koncept. Dom får bara göra om och göra rätt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

31,5"-skärmen ser mycket intressant ut för mig. Den verkar vara en bra kombination av snabb VA, G-sync/Freesync (får anpassa nästa grafikkort efter skärm), lagom storlek och lagom upplösning och deras quantum-dot för HDR.
Med stor VA-panel nära ögonen känns kurvning inte helt dumt för att kompensera för den lite dåliga betraktningsvinkeln.

Hoppas den presterar bra i verkligheten med freesync som även går lågt i frekvens..

Permalänk
Medlem

Blev nästan lite sugen på 27" skärmen. Något som SweClockers kommer försöka ta in och testa?

Permalänk
Medlem

32:9 på 49 tum är ganska exakt lika med två 16:9 på 27 tum. Inte 24,5 tum som det står i artikeln.

Två 24,5-tummare bredvid varandra kombineras till ungefär 44,4 tum.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:
Den största skillnaden mellan Freesync och Freesync 2 är kvalitetskraven AMD kräver för att en skärm ska få en Freesync 2 stämpel, till skillnad från Freesync där de kan göra hur dåliga implementeringar som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Blev nästan lite sugen på 27" skärmen. Något som SweClockers kommer försöka ta in och testa?

Och jag lite sugen på 31,5-tummaren!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Krökningen och bredden på 49-tummaren verkar bra, men det blir ont om plats på höjden. Hade hellre sett samma diagonal på 21:9. Och fler pixlar, förstås

Permalänk
Medlem

3440*1080...... nej tack.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

32:9 på 49 tum är ganska exakt lika med två 16:9 på 27 tum. Inte 24,5 tum som det står i artikeln.

Ett annat sätt att se det är att man tar en 54" UHD-TV (i 16:9) och tar undre halvan. Då får man precis denna skärns upplösning och storlek.

Permalänk

Gör schyssta skärmar i 4k istället.
40 tum och oled, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

Gör schyssta skärmar i 4k istället.
40 tum och oled, tack!

nej tack

Permalänk

QLEDda mig hit och QLEDda mig dit... Ingen OLED - ingen ny skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

QLEDda mig hit och QLEDda mig dit... Ingen OLED - ingen ny skärm.

QLED har potential att bli bättre än OLED. Problemet är att Samsung döper saker helt åt skogen.
Ta OLED t.ex. Sänk kvalitetskraven rejält, och bara ta en massa halvtaskigt tillverkade pixlar som *i genomsnitt* producerar hyfsat bra vitt ljus. Använd detta som bakgrundsbelysning bakom en LCD-panel. Döp produkten till "OLED-skärm" och tjäna pengar. Detta är vad Samsung gjort med QLED, istället för att producera enskilda QLED-pixlar så som OLED idag funkar.

QLED kan bli världens grej, men jag undrar vad produkterna kommer att heta nu när namnet är förstört.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för skillnad på freesync och freesync 2?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Man tar en 4K TV panel och klipper den på mitten, sen säljer man dessa för dubbla priset av en vanlig 4K TV.

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar verkligen att det kommer fler större skärmar, men det saknas fortfarande höjd. Jag vill inte ha motsvarande 16:9 24" eller 27" på denna typ av skärm utan minst 30"+. Med bibehållen eller ökadad pixeltäthet så klart.

Permalänk
Medlem

Skulle vara najs med denna dubbelt så breda skärmen så man inte behöver 2 skärmar, enda är att jag väntar på oled Och priset är definitivt för högt, får ju en 55" oled tv för samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

QLED kan bli världens grej, men jag undrar vad produkterna kommer att heta nu när namnet är förstört.

QD-LED eller True QLED kanske?

Innan sådana paneler kommer så är det enbart OLED som är intressant för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag uppskattar verkligen att det kommer fler större skärmar, men det saknas fortfarande höjd. Jag vill inte ha motsvarande 16:9 24" eller 27" på denna typ av skärm utan minst 30"+. Med bibehållen eller ökadad pixeltäthet så klart.

Faktum är att efter 1-2 år med en 40" 16:9 så är det mer och mer jag funderar på att köpa en lägre skärm, tycker inte riktigt att höjden kommer till sin rätt då det känns mer naturligt att röra ögonen i sidled än upp och ner. Dessutom blit tittvinklarna rätt brutala även i höjdled vilket på en VA panel syns rätt mkt. Ska dock sägas att jag inte faktiskt testat byta till t.ex. en UW skärm så detta är främst ett spekulativt antagande just nu.

Men sett till att AMD inte verkar hänga med i GPU racet så är avsaknaden av GSync något som får mig att tveka, annars skulle jag nog redan beställt 49". Smart? Nä. Förnuftigt? Nä. Praktiskt? Antagligen inte. Men sjuuukt ballt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Faktum är att efter 1-2 år med en 40" 16:9 så är det mer och mer jag funderar på att köpa en lägre skärm, tycker inte riktigt att höjden kommer till sin rätt då det känns mer naturligt att röra ögonen i sidled än upp och ner. Dessutom blit tittvinklarna rätt brutala även i höjdled vilket på en VA panel syns rätt mkt. Ska dock sägas att jag inte faktiskt testat byta till t.ex. en UW skärm så detta är främst ett spekulativt antagande just nu.

Men sett till att AMD inte verkar hänga med i GPU racet så är avsaknaden av GSync något som får mig att tveka, annars skulle jag nog redan beställt 49". Smart? Nä. Förnuftigt? Nä. Praktiskt? Antagligen inte. Men sjuuukt ballt

Ja jag har också suttit vid 16:9 40" skärmar och dessa är för höga för min smak. Jag tänkte mer 30-34". Dessutom med en antingen väldigt låg fot ifrån början eller ännu heller än höj och sänkbar. Varför så många av dessa stora skärmar skall ha en fot så att bilden startar 15cm över border kommer jag aldrig förstå.

Ja tror att freesync i längren kommer segra, men i nuverande utbud så förstår jag dina tankar. Jag tycker att skärmar i de riktigt höga prisklasserna bör ha bägge.